Gå til innhold
Hundesonen.no

Når bør hunden få mat?


marim
 Share

Recommended Posts

  • Svar 53
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Får når vi står opp og når vi legger oss. Synes det virker litt kjipt å bare få mat en gang om dagen, å gå 24 timer mellom hvert måltid er lenge.. 

Hvis du synes to måltider blir to små måltider, så kan du enten skifte fôr til noe med lavere fettprosent - eller så kan du gi litt grønnsaker for å fylle magen.  Så er det også forskjell på om D

To ganger om dagen, når jeg står opp og når vi er "inne for kvelden", eller rundt 19-20. Jeg tror det er bedre for magen og systemet og fordele måltidet (og dermed energien) på flere ganger ila. dagen

To ganger for dagen. På morgenen før jobb, og på kvelden før vi legger oss. Synes de blir tiggete og spyr lettere om de bare får man en gang for dagen. Da får den eldste 100 gram per porsjon, og den yngste 150 gram). Får de mye godbiter får de mindre mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemme får de mat to ganger for dagen. Først i 6tiden, evt litt senere i helgene. Så får de somregel andre måltid i 14-tiden, av og til senere.

Gira maser gjerne ofte om mat utenom dette også, så føler at hun trenger to måltid. I tillegg hadde det blitt veldig mye mat for henne om alt skulle kommet i ett måltid.

Mio blir fort matlei, og spiser lettere nok om han får to mindre måltid. 

Tenker man må finne det som funker for seg og sin hund. Er du i tvil, så er det jo ikke noe problem å teste to måltid en stund, for å se hvordan det går? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alltid gitt to faste måltider, i tilegg til godbiter, matrester og/eller annen mat gjennom uka. De to faste måltidene er når jeg står opp og på ettermiddag etter jobb. Tilpasses litt etter hva som står på planen, gir ikke mat rett før aktivitet.

Bruker ikke noe spesielt mål på hva jeg gir av mengde, det blir mye cirka som tilpasses etter aktivitet, hold og annet som blir gitt den dagen. På dager med mye aktivitet gir jeg mer mat etter aktivitet, med tanke på restitusjon.

Mine rutiner går mest på det praktiske, men har alltid hatt troa på at variasjon i kosten er viktig for alle, inkludert hunder. Å få mat en gang om dagen høres for det første litt kjipt ut, i tilegg til at jeg tror flere (mindre) måltider er mer positivt for både fordøyelsessystemet og prestasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir morgen og ettermiddag. Altså 7-10 (alt ettersom når vi står opp) og 4-6 tiden.
Gir to ganger så det ikke skal bli så stor porsjon på en gang mtp magedreining og fordi måltidet er et høydepunkt som han gleder seg til og som han fortjener å få to ganger og ikke bare en :)




Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 gang om dagen. På ettermiddagen.  Dvs  Hun som får tørt får da hvis hun har spist  maten fra dagen før,  han som får bløtet får uansett ny porsjon. 

Han spiser stort sett i løpet av  natten en gang,  hun spiser når hun gidder.  

Nei , ingen av de er matvrak :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får to ganger om dagen. Om morningen og på ettermiddag/kveld. Synes som Lola at de fortjener denne gleden to ganger :PDe blir så veldig sultne om de bare får en gang og Blaze spyr om magen er tom for lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her får eldste to måltider, med ca 12 timers mellomrom. Yngste spiser litt når det passer han, så der fyller vi bare skåla på morgenen, og så er den som regel tom til neste dag (Greit med Banzai som skjønner forskjell på sitt og andres, for han rører det ikke, selv ikke når vi er ute av stua/sover). 

Spesielt eldste ville nok spydd om han bare fikk ett måltid :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får som regel et lite måltid på morgenen når jeg drar på jobb (strøs utover stue og kjøkken - den raskeste til å spise får åpenbart mest i seg...) også får de hovedmåltidet etter at tur eller annen aktivitet er over, gjerne ikke så lenge før vi skal legge oss. Av og til får de bare ett måltid om dagen også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg bare lurer på hvorfor folk gir mat kun en gang om dagen? Det blir jo veldig lenge for hundene å gå uten mat! Eg kan forstå det på hunder som ikke spiser opp med en gang, og sånn sett kan gå og småspise i flere timer, men på mine (som sannsynligvis er utstyrt med støvsuger i svelget) så hadde ikke det fungert :P

Eg gir altså mine to ganger for dagen, i hverdagen når eg jobber får de et lite måltid om morgenen i 6-tiden og så får de hovedmåltidet i 16-17 tiden. Så trener eg/går tur på kvelden. Når det blir fort mørkt ute tar eg hundene ut på tur rett etter jobb, men da får de hovedmåltidet om morgenen og ett mindre måltid til kvelds. Eg gjør det sånn for at de skal få hovedmåltidet før (og dermed ha energi til) treningsøkten. Passer på at de får minst en time eller to med hvile etter måltidet da.

I helgene får de som regel det største måltidet på morgenen uansett, for eg er ute med dem mye tidligere da enn når eg jobber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jack-Pot skrev:

Eg bare lurer på hvorfor folk gir mat kun en gang om dagen? Det blir jo veldig lenge for hundene å gå uten mat! Eg kan forstå det på hunder som ikke spiser opp med en gang, og sånn sett kan gå og småspise i flere timer, men på mine (som sannsynligvis er utstyrt med støvsuger i svelget) så hadde ikke det fungert :P

Eg gir altså mine to ganger for dagen, i hverdagen når eg jobber får de et lite måltid om morgenen i 6-tiden og så får de hovedmåltidet i 16-17 tiden. Så trener eg/går tur på kvelden. Når det blir fort mørkt ute tar eg hundene ut på tur rett etter jobb, men da får de hovedmåltidet om morgenen og ett mindre måltid til kvelds. Eg gjør det sånn for at de skal få hovedmåltidet før (og dermed ha energi til) treningsøkten. Passer på at de får minst en time eller to med hvile etter måltidet da.

I helgene får de som regel det største måltidet på morgenen uansett, for eg er ute med dem mye tidligere da enn når eg jobber.

Fordi det fungerer fint på de hundene som får det...? Jeg har foret min hund 1 gang for dagen i mange år, han ser ikke ut til å lide noen nød... 

Men nå er jeg begynt å fore 2 ganger daglig, for å se om det fungerer bedre og om det kan hjelpe litt på stoffskifte-problemene hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For hunder som ikke skal ha så mye mat (små i str, feite, etc) så er det jo bare bortkastet å gi to måltider. Her får bikkjene mat i ca 16 tiden. Valper og unghunder får frokost i tillegg. Samt at jeg bruker å gi en liten frokost til hunder som skal ut på en jaktdag om høsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jack-Pot skrev:

Eg bare lurer på hvorfor folk gir mat kun en gang om dagen? Det blir jo veldig lenge for hundene å gå uten mat! Eg kan forstå det på hunder som ikke spiser opp med en gang, og sånn sett kan gå og småspise i flere timer, men på mine (som sannsynligvis er utstyrt med støvsuger i svelget) så hadde ikke det fungert :P

 

Her blir det bare stress og mas med mer enn ett måltid på den ene, og alle tre fungerer fint med 1 måltid om dagen. Blir veldig liten mengde mat i hvert måltid om de får to. 

De får jo gjerne litt gobiter når vi er ute, eller stjeler noen rester etter barnet osv. i løpet av dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hund er jo valp enda, så hun får mat tre ganger om dagen. Vi gir henne frokost kl 8, lunsj mellom 13-15 og middag rundt 19.-20. 

Men når hun blir eldre så kommer jeg til å gå over til to ganger om dagen. En om morgningen og en til middag/kvelds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine får somregel mat på morgenen, litt avhengig av hvem som står opp når. Hvis det er en dag med mye hard fysisk aktivitet, gjerne sent på dagen, så får de litt ekstra på kveldstid også. I noen treningsdilla-perioder får de halv rasjon på morgenen som vanlig, så trener vi inn resten i løpet av dagen. 

Hva som er best er vell opp til enhver, hunden og sitt hundehold. Jeg har lenge fôret 'når det passer meg på dagen', ettersom jeg ikke har hunder som maser og tidligere meget varierte dager. Nå syntes jeg bedre om at de får frokost og eventuelt noe i tillegg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alvin får mat en gang om dagen, da på kvelden mellom 1800 og 2000 en gang. Eneste gangen han får to måltider om dagen er hvis vi skal på tur hele dagen, eller om han skal være med på ridetur og dermed må løpe mye. Merka stor forskjell på energinivået hans på ridetur i vinter, med 2,5dl mat i magen, sammenlignet med ingenting mat i magen før tur :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som har svart på innlegget mitt, beklager så mye, det var ikke meningen å tråkke noen på tærne! Eg bare lurer oppriktig på hvorfor fore bare en gang om dagen, altså hva grunnen er :) Og nå har eg fått flere svar, takk!

Grunnen til at eg forer flere ganger er at eg tenker at det er bra for magen og fordøyelsessystemet og få litt mat å jobbe med flere ganger i løpet av dagen, istedenfor ett stort måltid bare en gang. Mennesker kunne nok også helt fint klart seg med bare ett måltid om dagen, men for de fleste er det vel mer optimalt med flere. Hadde det ikke vært for at hundene mine ofte får mye godbiter på trening, eller et tyggebein i løpet av dagen så hadde de fått mat tre ganger hver dag.

Eg har dog lite kunnskap om fordøyelsessystemet, spesielt hos hunder. De er kanskje bedre rustet fra naturens side til å ha kun ett (eller i noen tilfeller ingen) måltider for dagen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jack-Pot skrev:

Til dere som har svart på innlegget mitt, beklager så mye, det var ikke meningen å tråkke noen på tærne! Eg bare lurer oppriktig på hvorfor fore bare en gang om dagen, altså hva grunnen er :) Og nå har eg fått flere svar, takk!

Grunnen til at eg forer flere ganger er at eg tenker at det er bra for magen og fordøyelsessystemet og få litt mat å jobbe med flere ganger i løpet av dagen, istedenfor ett stort måltid bare en gang. Mennesker kunne nok også helt fint klart seg med bare ett måltid om dagen, men for de fleste er det vel mer optimalt med flere. Hadde det ikke vært for at hundene mine ofte får mye godbiter på trening, eller et tyggebein i løpet av dagen så hadde de fått mat tre ganger hver dag.

Eg har dog lite kunnskap om fordøyelsessystemet, spesielt hos hunder. De er kanskje bedre rustet fra naturens side til å ha kun ett (eller i noen tilfeller ingen) måltider for dagen. 

Hadde hunden vært vill hadde den hatt spisemønster som mer ligner slike løvene spiser i det fri: har man tilgang til mat spiser man rikelig, så kan man gå noen dager til neste gang det er tilgang på mat. Derfor ser man noen hunder som kan gå dager mellom måltider, og noen hunder som ville spist til de ble dårlige om de fikk fri tilgang på mat. Hunder klarer seg fint med et måltid om dagen så lenge de da får nok i forhold til behov og aktivitet, de regulerer seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pixie said:

Hadde hunden vært vill hadde den hatt spisemønster som mer ligner slike løvene spiser i det fri: har man tilgang til mat spiser man rikelig, så kan man gå noen dager til neste gang det er tilgang på mat. Derfor ser man noen hunder som kan gå dager mellom måltider, og noen hunder som ville spist til de ble dårlige om de fikk fri tilgang på mat. Hunder klarer seg fint med et måltid om dagen så lenge de da får nok i forhold til behov og aktivitet, de regulerer seg selv.

I prinsippet enig, og de fleste hunder greier seg fint en dag eller to uten mat - men - det er en stund siden de fleste hunder levde på den måten du snakker om. Selv gatehunder/"villhunder" i dag spiser nok mer regelmessig fordi de henger rundt mennesker og ikke ute i naturen langt fra sivilisasjon. Så vi snakker noen århundrer med utvikling av hundefordøyelsen her. ;)

Samt at hunder som i utgangspunktet er vant til å få mat regelmessig fra valpestadiet er tilvennet det. Det ville nok fungert dårlig om de plutselig fikk mat en gang eller to i uka. Løvene i dyrehagen likeså (der varierer det vel litt på steder om de får mat hver dag, vel å merke).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...