Gå til innhold
Hundesonen.no

NJFF og dyremishandling


Gjest
 Share

Recommended Posts

30 minutter siden, Kangerlussuaq skrev:

https://www.njff.no/sider/activityenrollment.aspx?enrollmentId=97735e3e-adf3-4c83-acb3-7d2970704f28

Bryter NJFF dyrevernsloven?

"§ 3.Generelt om behandling av dyr

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger."

 

Det kan se sånn ut ja. Og spørsmålet om det er greit å benytte levende dyr som del av hundetesting og -sport kan vel stilles når det gjelder hiprøver og gjeting også. (Hiprøver er kanskje ikke lovlig lenger?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Kangerlussuaq skrev:

https://www.njff.no/sider/activityenrollment.aspx?enrollmentId=97735e3e-adf3-4c83-acb3-7d2970704f28

Bryter NJFF dyrevernsloven?

"§ 3.Generelt om behandling av dyr

Dyr har egenverdi uavhengig av den nytteverdien de måtte ha for mennesker. Dyr skal behandles godt og beskyttes mot fare for unødige påkjenninger og belastninger."

 

Men hvis bjørnen er godt vant med hund og ikke bryr seg, fortsatt et lovbrudd? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De legger det fram som en mentaltest av noe slag, jeg stusser litt over det. Bestått/ikke bestått liksom, hva betyr det? Er det aversjonstrening? For øvrig enig i at dette virker unødvendig uavhengig av det er en stor belastning for bjørnen eller ikke. Men jeg har egentlig ingen peiling på dette. Har denne type trening med, eller testing på bjørn noen nytteverdi i Norge?

@Symra&Pippin, jeg tror hiprøver er lov i Norge ja. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får litt vondt inni meg uansett, over at bjørner blir brukt på denne måten. Er det ikke noe med at dyr i fangenskap skal leve så naturlig som mulig. Det er vel ikke naturlig for bjørner å utsettes for hunder så veldig mange ganger i løpet av livet.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mari skrev:

De legger det fram som en mentaltest av noe slag, jeg stusser litt over det. Bestått/ikke bestått liksom, hva betyr det? Er det aversjonstrening? 

Det tror jeg ikke det er, vi hadde noe lignende her i området i fjor (da med wirebjørn) og det hadde ingenting med aversjon å gjøre. Det var rett og slett en reaksjonstest der hunden skulle følge et bjørnespor det det bl.a. var utlagt pels og avføring, og til slutt fikk hunden da se denne bjørnen på avstand. Jeg ser absolutt verdien i å vite hvordan hunden reagerer på store rovdyr, ettersom vi tidvis går tur i områder der det finnes litt av hvert. Da er det greit å vite om hunden bevisst oppsøker bjørn eller om den skyr rovdyrlukta. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å teste hundene på bjørn har som hensikt å bla finne hunder som er egnet til ettersøk på skadet bjørn, og faktisk tør å jobbe tett opptil et stort rovdyr. Ulempene med parkbjørn er selvsagt at de bryr seg null og niks om bikkjene, men man får se om hunden har mot nok, i hvertfall.

På levende bjørn-testen i Flå, går bjørnene i sitt vanlige hegn på (aner ikke hvor mange mål, det er digert!) de blir fôret med frukt i en del av hegnet som grenser mot en innhegnig hvor man kan slippe hund. Bjørnene velger altså 100% frivillig om de vil oppholde seg ved siden av hundehegnet eller ei. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Pringlen skrev:

Å teste hundene på bjørn har som hensikt å bla finne hunder som er egnet til ettersøk på skadet bjørn, og faktisk tør å jobbe tett opptil et stort rovdyr. Ulempene med parkbjørn er selvsagt at de bryr seg null og niks om bikkjene, men man får se om hunden har mot nok, i hvertfall.

På levende bjørn-testen i Flå, går bjørnene i sitt vanlige hegn på (aner ikke hvor mange mål, det er digert!) de blir fôret med frukt i en del av hegnet som grenser mot en innhegnig hvor man kan slippe hund. Bjørnene velger altså 100% frivillig om de vil oppholde seg ved siden av hundehegnet eller ei. 

Det hørtes jo mye bedre ut enn jeg så for meg da. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hegnet til bjørnene fortsetter opp til høyre (på filmsnutten) der er det en lang bakke, over en topp, og resten av hegnet synes ikke fra den lille spissen der nede ved porten, hvor det møter hundehegnet. Oppi der et sted møtes de ulike bjørnehegnene. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Sverige har jeg sett at de har en "bjørn" på ATV... dvs de har satt en utstoppet bjørn på en fjernstyrt ATV som de bruker...

Litt OT, men vi klarte å overbevise en bykollega at man nå også ga bjørner rullestol om de brakk beinet... :D:D:D hysterisk festlig faktisk..

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...