Gå til innhold
Hundesonen.no

Forskudd ved kjøp av valp


Fini
 Share

Recommended Posts

Jeg har betalt forskudd på en valp. Et par dager før henting fikk jeg vite at valpen hadde en arvelig defekt. Dermed ombestemte jeg meg angående kjøpet . Nå nekter oppdretter å betale tilbake forskuddet for valpen. Er det noen som har gode råd til meg? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at det enkle er ofte det beste - det er en ting du kan prøve før du forsøker deg gjennom rettsystemet. Jeg ville også fra nå av gjøre alt skriftlig så har du dokumentasjon å vise til hvis du må gå videre med det.

Såfremt dette en oppdretter av renrasede og NKK-registrerte valper KAN det være tilstrekkelig med en henvendelse og be om tilbakebetaling av det innbetalte pga at oppdretteren ikke kunne tilby deg en feilfri valp som du hadde bestilt og forhåndsbetalt for. Send kopi av brevet til NKK og raseklubben, legg ved kontonummer og gi en betalingsfrist på f.eks. et par uker. Fortell at dersom dette ikke skjer er du nødt til å kontakte Forbrukertvistutvalget.

Finn fram med kopi av kvittering for betalt beløp, hvis du har. Hvis du ikke har kopi av betalingen (feks. kontoutdrag fra banken) bør du sjekke om du har noen annen form for skriflig dokumentasjon for har betalt dette (f.eks, en bekreftende mail, SMS eller annet) da gjør at saken ikke bare blir ord mot ord i en evt. tvistesak. 

Bruk riktig terminologi for beløpet - så ikke dette blir et tema dersom dette blir en sak i rettsystemet. Enten du har betalt et depositum, som er et reservasjonsgebyr på en valp, som kanskje ikke spesifiserer at det er dette kullet du får en valp fra? Da kan oppdr. kanskje kunne sno seg unna (en periode) med at du kan få valp i neste kull. Forhåndsbetaling tror jeg er mer å se som en delbetaling på en spesifikk valp/kull og det å beholde dette for oppdretter uten å faktisk ha en valp å tilby er klart mindre akseptabelt. 

Vær også tydelig på hvorfor dere ikke ønsker tilbudt valp i denne henvendelsen - om denne arvelige sykdommen og hvorfor det ikke er ønskelig for dere å kjøpe en valp med denne defekten. F.eks. at dere er på utkikk etter en avls-/bruks-/utstillingshund og forklar nøye hvordan denne defekten gjør at dette ikke er mulig å gjennomføre framtidsplanene deres. (Igjen for å ha dette dokumentert tidlig i saksdokumentene hvis denne saken går videre)

Jeg ville også henvist til kjøpsloven som også regulerer kjøp av levende dyr og fortelle at du er villig til å ta denne saken videre dersom dere ikke kommer til enighet. Hold en professjonell tone, ikke være truende eller ufin, så du fremstår i positivt lys for evt. andre som får kopi av dette. 

Jeg bare tipser om dette så du kanskje slipper en langtrukken tvistesak - det KAN tenkes at det holder med en slik henvendelse så oppdretteren skjønner at denne ikke har noen sak å komme med...

Håper det løser seg for dere! :-)

Susanne

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hørtest ikkje mykje seriøst ut nei ? Du har betalt for ei vare du fekk beskrevet før defekten var oppdaga. Du betalte ikkje for ei defekt vare. Ein seriøs oppdretter ville latt deg trekke kjøpet eller gi deg tilbud om kraftig redusert pris. Kva rase det snakk om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Er det en genetisk defekt som vil forringe hundens livskvalitet? Eller er det kosmetisk? Har du bestilt valp til avl, utstilling eller annet der defekten vil være avgjørende?

Eller er det en defekt som ikke forkorter hundens liv, forringer livskvalitet som gjør at den kan leve et langt og godt liv som familiehund?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...