Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere med Rottweiler.


Hundenavn
 Share

Recommended Posts

Heisann! Jeg er en mann i begynnelsen av 30-årene som etter 10-15 års venting på rette tidspunkt for å skaffe meg hund endelig begynner å se en åpning. Jeg har med ujevne mellomrom i nevnte tidsperiode gjort research på og lest meg opp på forskjellige raser,men jeg ender alltid opp på den samme og det er den fantastisk flotte rottweileren. Pga turnusjobb fra jeg va 18 år og tidligere samboere som ikke hadde interesse for hund har jeg ikke hatt mulighet til hundehold, eller jeg føler ikke selv at jeg har hatt det hvertfall. Nå som jeg har en samboer med samme interesse så ser jeg for meg å gå til anskaffelse i løpet av et års tid forhåpentligvis. Sambo er vokst opp med hund og er også entusiastisk i forhold til rottisen. Jeg har lest det som er å finne om rasen, sett utallige timer med youtube-videoer av valpedressur osv. Jeg er 100% klar for hva jeg går til så jeg har bestemt meg for rasen. Det jeg er litt mer usikker på er dette med Linjer/valg av oppdretter.

Dette vil selvsagt bli en turkamerat men da det er en brukshund vil jeg også bruke den til noe og da tenker jeg i første omgang Lydighet og spor.

Jeg er inneforstått med at rasen trenger mer enn bare tisseturer i nabolaget og at de krever en bestemt eier, men det jeg lurer på er hvilke linjer jeg burde se etter med tanke på forespeleit "bruk" Jeg tenker også at tispe vil være rette veien å gå?

 

Vi bor nord for moralsirkelen og jeg har funnet en oppdretter ike så langt herfra som nylig har fått ett kull,men det passer ikke helt for oss riktig ennå pga boplass. Jeg vil også ha litt tid på meg til å ordne med ferie (jeg jobber 2-4 turnus) slik at jeg får minimum 2 mnd fri når valpen skal hentes.

Jeg liker tanken på å ha oppdretter "nært", i dette tilfellet 2,5-3 timer kjøring men hvor viktig er dette?

Hvor stor bil trenger man? Vi har en audi a4, vil denne være stor nok for ett skikkelig bur til en voksen rottis?

 

Edit:

Legger inn noen konkrete spørsmål

-Hva betaler dere i forsikring? (sjekket noen plasser og endte opp på 6-7000 i året, er dette normalt?)

-Jeg har inntrykk at pelsen er robust nok for noen timers utendørs aktivitet under nord-norsk vinter, har jeg rett?

-er det normalt sett relativt stille hunder inne? (forutsetter selvsagt at hunden har fått den stimulien den behøver)

-Binder den seg veldig til en person eller vil det fungere at sambo er sjefen de ukene jeg er på jobb?

 

beklager om dette ble litt rotete,men jeg ønsker i bunn og grunn bare litt inledende tips og veiledning samt pekepinner på hva man burde tenke på når man går til anskaffelse av denne rase fra folk som har erfaring med den. Jeg er ikke her bare for det positive så om det er spesielle ting som er/kan bli negativt hører jeg gjerne om det også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan iallefall hjelpe med to ting (som "medboende" ovenfor moralsirkelen :P  )

1) Å ha oppdretter i nærheten KAN være fint, og det KAN være drit. Spørs om du og oppdretter er enige om hvordan ting skal gjøres (kjekt om dere er enige i hvordan man oppdrar en hund, istedet for at oppdretter ber deg lempe bikkja på rygg og trø nesen i piss, for eksempel). For min del er det helt irrelevant hvor oppdretter er i verden, så lenge de gir meg en frisk og mentalt stabil hund - så kan vi alltid skype eller mailes. Mao - "uviktig" hvor oppdretter er. Kan være en ekstra bonus, endog, om dere har god kjemi.

2) Audi A4 og rottweiler funker fint, men dere må oppgradere når dere får barn og skal ha barnevogn. Selv har vi labrador (altså litt mindre enn en rottis) og for å få inn barnevogn i framtiden har vi kjøpt oss Audi A6 :P Så spørs hva annet dere vil ha inn der.

Ang rottweiler har jeg ikke så mye hands on erfaring. Mannen min hadde en rottweilerhanne før, og han sa alltid at det å være konsekvent, rettferdig og tydelig var viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Rottis kan jeg ikke svare på men med bil spørs det hvor mye du skal putte inn i bilen ikke bare hunden.

Jeg selv hadde en astra og fikk stappet inn to hunder  på hver 30 kg en lavo en 60 liters vedsekk bagasje for 5 personer for en helg på telttur og 5 personer. Det ble trangt.

Men til vanlig så var det sønn og jeg i forsetene og bagasjen i baksetet og hundene i bagasjerommet. Da hadde vi plass til å reise på ferie i fjorten dager hvor det var alt fra fjellturer til familiebesøk til rideleir

Etter 23 år og ca 7 hunder så er det ikke viktig med oppdretter i nærheten for min del. For meg er det mye mer viktig med en hundeklubb som arrangerer kurs og treninger i løpet av uka/året. Dette fordi det er fint å ha andre til alt fra spørsmål til sosialisering hvor dem får oppleve hunden min for det er ikke alt jeg klarer å oppfatte som hunden vil si.

Jeg hadde heller valgt en kennel hvor valpen kunne komme beleilig. Selv om du bor Nord for moralsirkelen så er det gjerne lettere å bruke hundeklubben enn en kennel som er ca 3 timer unna ja san i dagliglivet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med tanke på bil så tenker jeg primært plass til et solid hundebur. Med tanke på daglig bruk og bagasje ved turer etc vil nok baksetet fungere bra for oss to + en hund :)

Gode poenger med tanke på oppdretter/kennel. jeg tenker primært på å hilse på oppdretter/hunder da det fort kan bli veldig dyrt om to personer skal fly til f.eks gardermoen kanskje flere ganger for å gjennomføre et hundekjøp. når det er sagt har jeg ventet så mange år på denne muligheten at det blir på ingen måte en dealbreaker. jeg er også opptatt av å kjøpe en hund som følger Rottweilerklubbens avlskriterier så jeg har på ingen måte planer om å kjøpe "første og beste". Tidsperspektivet mitt er som sagt forhåpentligvis innen ett års tid så det burde være overkommelig å finne "rette" hunden :) 

Det er et ganske aktivt hundemiljø i byen jeg bor så hundeklubben kommer selvsagt til å bli brukt!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
14 timer siden, Hundenavn skrev:

Med tanke på bil så tenker jeg primært plass til et solid hundebur. Med tanke på daglig bruk og bagasje ved turer etc vil nok baksetet fungere bra for oss to + en hund :)

Gode poenger med tanke på oppdretter/kennel. jeg tenker primært på å hilse på oppdretter/hunder da det fort kan bli veldig dyrt om to personer skal fly til f.eks gardermoen kanskje flere ganger for å gjennomføre et hundekjøp. når det er sagt har jeg ventet så mange år på denne muligheten at det blir på ingen måte en dealbreaker. jeg er også opptatt av å kjøpe en hund som følger Rottweilerklubbens avlskriterier så jeg har på ingen måte planer om å kjøpe "første og beste". Tidsperspektivet mitt er som sagt forhåpentligvis innen ett års tid så det burde være overkommelig å finne "rette" hunden :) 

Det er et ganske aktivt hundemiljø i byen jeg bor så hundeklubben kommer selvsagt til å bli brukt!

Hvis du har jobber fire måneder for å ha fri to så må du nok regne med at det er sambo som må besøke valpen på forhan. Dette fordi valpen er hos mor i åtte uker. Jeg ville da tenkt gjennom og satt opp ønskeliste over hvordan valpen forhåpentlig vis er og gitt den videre til valpeselger og sambo. Det vil gjerne si hvor selvstedig og sanne ting som valpeselger ofte kan se litt mer av enn dere som hundekjøper. Dette fordi de måntene du har fri av gangen så bør du jo bruke til valpen og ikke til å vente på den. JA hvis det går i forhold til levering. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, lijenta skrev:

Hvis du har jobber fire måneder for å ha fri to så må du nok regne med at det er sambo som må besøke valpen på forhan. Dette fordi valpen er hos mor i åtte uker. Jeg ville da tenkt gjennom og satt opp ønskeliste over hvordan valpen forhåpentlig vis er og gitt den videre til valpeselger og sambo. Det vil gjerne si hvor selvstedig og sanne ting som valpeselger ofte kan se litt mer av enn dere som hundekjøper. Dette fordi de måntene du har fri av gangen så bør du jo bruke til valpen og ikke til å vente på den. JA hvis det går i forhold til levering. 

Jeg jobber to uker på og har fire uker fri gjennom året. jobber som regel totalt 120-130 dager i året. Det jeg mente var at jeg skulle ordne meg en mnd ekstra fri i den perioden valpen skal i hus slik at jeg kan være hjemme 8 uker sammenhengende :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, Hundenavn skrev:

Jeg jobber to uker på og har fire uker fri gjennom året. jobber som regel totalt 120-130 dager i året. Det jeg mente var at jeg skulle ordne meg en mnd ekstra fri i den perioden valpen skal i hus slik at jeg kan være hjemme 8 uker sammenhengende :)

Det er bra. Fint med turnus det gir mye frihet.  Og turnus trenger gjerne litt mer planlegging men jeg lever godt med det å selv om jeg har kortere turnus enn det du har. OG da rekker du å besøke rett før du reiser på jobb for utvelgelsen er gjerne mellom 6 til 8 uker gamle valper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottis er en kjempe fin rase,  men som bør få sitt.. generelt trenger de å få tømt ut energien sin, altså litt mer enn bare tusle i båndtur, og de trenger å få brukt hodet. Tispe er definitivt en god start :)

ang oppdretter hadde jeg personlig lett droppet fordelen med å ha oppdretter i nærheten istedenfor å kjøpe fra hvem som helst. Jeg hadde lett på Østlandet ;) ønsker du tips av oppdrettere, så kan du sende meg pm :) men generelt hadde jeg holdt meg unna linjer fra øst-Europa ;) 

de har god nok pels til å kunne være ute om vinteren, men det kan likevel hende de trenger et dekken eller potesokker når det er ekstra kaldt eller dere er ute lenge. De er jo ikke polarhunder ;) prisen du fremstiller på forsikring er normal pris. 

De er ikke typiske enmannshunder, men de kan være en liten prøvelse for andre som kanskje ikke håndterer de så mye. De er så "enkle" at rottisen er mest lydig imot de som håndterer og trener de mest, og i tillegg leser de lett kroppspråk for å finne ut om du mener alvor eller ikke.. de trenger konsekvente og rettferdige regler, men de er ikke så hokus pokus hvis du gjør to ting: tren målrettet lydighet ifra dag en, og gi hunden nok trening. 

De kan være litt ekkel imot andre hunder, men dette kan være en viss grad arvelig, så sjekk ut hvordan foreldrene er ;) 

har dere vurdert ei voksen tispe? Det kan være kjekk start å bli kjent med rasen :) det er ikke umulig å finne ei fornuftig tispe :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for mye god info!

Med tanke på håndtering tror jeg det vil gå fint da. vi er to om hunden og skal sørge for at begge håndeterer den mye slik at hunden blir vant med å bli trent av begge to :)

Dette med å være konsekvent har jeg lest endel om og er inneforstått med det. Det er litt derfor jeg vil ha en rottis også. Det er en hund som gjerne vil jobbe og den virker relativt førerorientert. Både jeg og sambo har lyst til å få til en bra hund og vi har begge både tid og interesse for å forhåpentligvis få det til!

Etter å ha lest litt rundt i diverse fora er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å finne rette valpen/hunden. Jeg har inntrykk av at de som avler for bruks gjerne ser at hunden blir brukt til noe og helst selger til kjøpere med konkrete planer for hunden. Jeg skal selvsagt "bruke" hunden (spor,muligens ipo) men med tanke på hvor jeg bor så er jeg usikker på hvor "seriøst" det blir og hvordan miljøet er. Jeg har selvsagt lyst å teste hunden når vi har trent en stund,men jeg ser for meg at det blir mer på et hobby-nivå. I den sammenheng lurer jeg på hvilke oppdrettere som kan være aktuelle? (kan sende deg en pm ang. dette @Krutsi. )Jeg er vel som alle andre ute etter en "middels" hund som er stabil i knotten og samtidig har drive :)

Jeg har absolutt vært inne på tanken om å få tak i en omplasseringshund på 1-3 år,men jeg er litt mer i tvil angående dette da jeg er litt skeptisk til å kunne ende opp med en problemhund. På finn Ligger det noen nå og det er stort sett ikke ett eneste negativt ord om hundene som skal omplasseres..dette er noe som gjør meg litt skeptisk. Om man får tak i en slik hund gjennom rette kanaler (seriøs oppdretter/kennel) er det selvsagt noe helt annet, og ærlig talt ville det nok vært enklere også med tanke på valpetiden og innledene læring av hunden :blink: Ikke det at jeg ser mørkt på å oppdra en valp,men jeg har lest mye om temaet og har inntrykk av at det kan være relativt krevende om man er uheldig..hehe.

At rottisen kan ha litt attitude mot andre hunder er jeg klar over,men jeg føler det ligger mye på eier også. Jobber man konsekvent med hunden så tror og håper jeg at man kan minimere sånne "minuser". Ingen hunder er perfekte,men i mine Øyne har rottisen vært så nært man kan komme i alle år hvertfall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Hundenavn skrev:

Takker for mye god info!

Med tanke på håndtering tror jeg det vil gå fint da. vi er to om hunden og skal sørge for at begge håndeterer den mye slik at hunden blir vant med å bli trent av begge to :)

Dette med å være konsekvent har jeg lest endel om og er inneforstått med det. Det er litt derfor jeg vil ha en rottis også. Det er en hund som gjerne vil jobbe og den virker relativt førerorientert. Både jeg og sambo har lyst til å få til en bra hund og vi har begge både tid og interesse for å forhåpentligvis få det til!

Etter å ha lest litt rundt i diverse fora er jeg litt usikker på hvordan jeg skal gå frem for å finne rette valpen/hunden. Jeg har inntrykk av at de som avler for bruks gjerne ser at hunden blir brukt til noe og helst selger til kjøpere med konkrete planer for hunden. Jeg skal selvsagt "bruke" hunden (spor,muligens ipo) men med tanke på hvor jeg bor så er jeg usikker på hvor "seriøst" det blir og hvordan miljøet er. Jeg har selvsagt lyst å teste hunden når vi har trent en stund,men jeg ser for meg at det blir mer på et hobby-nivå. I den sammenheng lurer jeg på hvilke oppdrettere som kan være aktuelle? (kan sende deg en pm ang. dette @Krutsi. )Jeg er vel som alle andre ute etter en "middels" hund som er stabil i knotten og samtidig har drive :)

Jeg har absolutt vært inne på tanken om å få tak i en omplasseringshund på 1-3 år,men jeg er litt mer i tvil angående dette da jeg er litt skeptisk til å kunne ende opp med en problemhund. På finn Ligger det noen nå og det er stort sett ikke ett eneste negativt ord om hundene som skal omplasseres..dette er noe som gjør meg litt skeptisk. Om man får tak i en slik hund gjennom rette kanaler (seriøs oppdretter/kennel) er det selvsagt noe helt annet, og ærlig talt ville det nok vært enklere også med tanke på valpetiden og innledene læring av hunden :blink: Ikke det at jeg ser mørkt på å oppdra en valp,men jeg har lest mye om temaet og har inntrykk av at det kan være relativt krevende om man er uheldig..hehe.

At rottisen kan ha litt attitude mot andre hunder er jeg klar over,men jeg føler det ligger mye på eier også. Jobber man konsekvent med hunden så tror og håper jeg at man kan minimere sånne "minuser". Ingen hunder er perfekte,men i mine Øyne har rottisen vært så nært man kan komme i alle år hvertfall :)

Jeg har trent ipo, og jeg kan vel ødelegge gleden din med at hvis du er usikker på om du vil og i tillegg ikke har tenkt å gjøre enn litt mer enn "hobby", så er det nok ikke grenen for deg ;) ipo krever helt enormt mye arbeid og stor innsats fra en treningsgruppe for å komme deg opp til prøvene :) men artig er det! 

Og jeg tror du fint kan finne en seriøs oppdretter som "bruker" hundene sine og kjøpe derfra, og bli fornøyd! Det er mye bedre enn å kjøpe ifra et "sofakull".. det vil du nok ikke ;) 

og når det gjelder omplasseringshund, så leter du ikke på Finn nei ;) 

og når det gjelder rottis og andre hunder; selve passeringen er opp til deg som fører å lære, men selve holdningen til hunden om andre hunder er nok en del genetisk og en liten grad erfaring. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppklaring ang. IPO. hadde inntrykk av at det bare var en samlebetegnelse for flere forskjellige grener (lydighet,rundering etc) :)

Ønsker nok å kjøpe en hund som er avlet på riktig grunnlag ja, så "bakgårdsoppdrett" styrer jeg unna. 

Tips til hvor jeg kan forhøre meg ift. omplasseringshund da? Bare for å ha muligheten åpen liksom :)

Enig med deg på siste punktet, men har også inntrykk av at endel rottiser blir stigamtisert som agressive og vanskelige mye pga eiere som ikke setter seg inn i rasen nok eller bruker nok tid på hunden sin. Men klart, det er levende dyr med instinkter vi snakker om her så at noe grums kan ligge latent i DNAét er vel ikke å komme utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Hundenavn skrev:

Takk for oppklaring ang. IPO. hadde inntrykk av at det bare var en samlebetegnelse for flere forskjellige grener (lydighet,rundering etc) :)

Ønsker nok å kjøpe en hund som er avlet på riktig grunnlag ja, så "bakgårdsoppdrett" styrer jeg unna. 

Tips til hvor jeg kan forhøre meg ift. omplasseringshund da? Bare for å ha muligheten åpen liksom :)

Enig med deg på siste punktet, men har også inntrykk av at endel rottiser blir stigamtisert som agressive og vanskelige mye pga eiere som ikke setter seg inn i rasen nok eller bruker nok tid på hunden sin. Men klart, det er levende dyr med instinkter vi snakker om her så at noe grums kan ligge latent i DNAét er vel ikke å komme utenom.

Neida, IPO er en gren som består av 3 "øvelser"; spor, lydighet og bitearbeid :) 

det finnes ei Facebook-side som er opprettet for sånt, og da litt mer seriøst enn Finn. Jeg vet potensielt om ei eller to tisper nå, ingen problemhunder, men aner ikke om de har fått nye hjem. Men hun ene er 4,5 år eller noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...