Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker dere flåttmiddel?


Rampeluna
 Share

Recommended Posts

12 timer siden, Calina skrev:

Jeg sa at beaphar sitt flåtthalsbånd ikke inneholder kombinasjoner av ymse gifter slik mye annet gjør. Det er et enkelt utsagn. Og fakta. :-)

Men det inneholder insekticider (diazinon) - som blant annet ble forbudt brukt innomhus i USA i 2004... Om et middel inneholder en eller flere komponenter er vel egentlig irrelevant - det er effekten alene eller sammen som er interessant og viktig liksom. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Har brukt Bravecto i et par år. I år var jeg ikke helt sikker på om vi skulle bruke den igjen. Ikke pga at vi har merket noe særlig bivirkninger eller slikt, men fordi yngste hunden har atopi. Ett flere samtaler med flere veterinærer, ble det bravecto igjen. Da dråper gir større fare for hudirriatsjoner enn pilla. Har ingen problemer med å gi dem et par piller i løpet av året. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her nede på sørlandet er det så mye flått at det går ikke å klare seg uten preparater mot flått. Brukte Bravecto for 3 år siden men hundene kastet opp lenge så det har blitt nexgard etter det. Nå er nok mine litt ømfintlige og derfor bivirkningene av Bravecto varte lenge. Virkningen satt i i 14 mnd også av èn tablett så jeg tilskriver det hele litt dårlig forbrenning av medikamenter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

There is no antidote for fluralaner poisoning.

Treatment consists in preventing further exposure together with supportive and symptomatic measures.

After accidental ingestion stomach lavage as well as administration of active charcoal administration and laxatives may be advisable

 

Takk, men NEITAKK:lol: Som sagt - holder meg til Skudo. :bananas:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, Calina skrev:

There is no antidote for fluralaner poisoning.
Treatment consists in preventing further exposure together with supportive and symptomatic measures.
After accidental ingestion stomach lavage as well as administration of active charcoal administration and laxatives may be advisable

Takk, men NEITAKK:lol: Som sagt - holder meg til Skudo. :bananas:

Men det handler jo om dose? Det er mye som er trygt å spise i anbefalte doser, men farlig eller dødelig i for store mengder. Vet ikke hvor du har den teksten der fra, og handler den om mennesker eller hunder? Får hunden overdose av fluralaner av Bravecto må man ha vært veldig uheldig eller har en hund som ikke tåler legemiddelet, tenker jeg da. 

Fra Felleskatalogen:
"Overdose (symptomer, førstehjelp, antidoter):
Sikkerheten er vist hos avls-, drektige og lakterende hunder behandlet med overdoser på opptil 3 ganger maksimalt anbefalt dose. 
Sikkerheten er vist hos 8-9 uker gamle valper som veide 2,0 til 3,6 kg behandlet med overdoser på opptil 5 ganger maksimalt anbefalt dose ved 3 anledninger ved kortere intervall enn anbefalt (8 ukers intervaller). 
Hos Collier med et mangelfullt multidrug-resistance-protein 1 (MDR1 -/-) ble veterinærpreparatet vel tolerert etter peroral administrasjon av 3 ganger anbefalt dose."

Har aldri hørt om Skudo før du nevnt det, googlet det og det høres jo bra ut. Hvorfor er det ikke fler som bruker det mon tro?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Klematis
På Thu May 04 2017 at 11:51 PM, Vilje skrev:

Den typen ville jeg vært ytterst forsiktig med: https://www.nrk.no/livsstil/flattmidler-kan-forgifte-dyret-ditt-1.8271122

Bare sånn at du er obs på det. :)

 

Ok da får vi prøve noe annet i år da,selv om jeg er skeptisk til alle slike sterke midler som skal på huden. Det er ikke mye flått her,men det dukker da opp en og annen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Mirai skrev:

Men det handler jo om dose? Det er mye som er trygt å spise i anbefalte doser, men farlig eller dødelig i for store mengder. Vet ikke hvor du har den teksten der fra, og handler den om mennesker eller hunder? Får hunden overdose av fluralaner av Bravecto må man ha vært veldig uheldig eller har en hund som ikke tåler legemiddelet, tenker jeg da. 

Fra Felleskatalogen:
"Overdose (symptomer, førstehjelp, antidoter):
Sikkerheten er vist hos avls-, drektige og lakterende hunder behandlet med overdoser på opptil 3 ganger maksimalt anbefalt dose. 
Sikkerheten er vist hos 8-9 uker gamle valper som veide 2,0 til 3,6 kg behandlet med overdoser på opptil 5 ganger maksimalt anbefalt dose ved 3 anledninger ved kortere intervall enn anbefalt (8 ukers intervaller). 
Hos Collier med et mangelfullt multidrug-resistance-protein 1 (MDR1 -/-) ble veterinærpreparatet vel tolerert etter peroral administrasjon av 3 ganger anbefalt dose."

Har aldri hørt om Skudo før du nevnt det, googlet det og det høres jo bra ut. Hvorfor er det ikke fler som bruker det mon tro?

Ja, det handler om dosering men og hvor mye (eller lite) hvert individ tåler. Det er den usikkerheten som gjør at jeg holder meg langt vekk. Og så hvorfor ingen kan forklare meg hva vitsen er med at flåtten må bite seg fast, suge og SÅ dø. Er den smitte med noe, er det jo da allerede for sent?  Jeg vet ikke hvorfor flere ikke bruker Skudo - jeg har hvertfall brukt det de siste 7 årene av og på. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Calina said:

Jeg vet ikke hvorfor flere ikke bruker Skudo - jeg har hvertfall brukt det de siste 7 årene av og på. :-)

Jeg kjøpte jo Skudo etter en diskusjon vi hadde for et år siden eller noe, men går den tom for batteri? I så fall; hvordan ser jeg det? Og hvordan bytter jeg det? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Calina skrev:

Ja, det handler om dosering men og hvor mye (eller lite) hvert individ tåler. Det er den usikkerheten som gjør at jeg holder meg langt vekk. Og så hvorfor ingen kan forklare meg hva vitsen er med at flåtten må bite seg fast, suge og SÅ dø. Er den smitte med noe, er det jo da allerede for sent?  Jeg vet ikke hvorfor flere ikke bruker Skudo - jeg har hvertfall brukt det de siste 7 årene av og på. :-)

Hvor mye flått er det i ditt område? Jeg bare lurer fordi hvis det kryr av dem og du bruker Skudo, så virker det tydeligvis godt. Vi kan ikke gå i skogen uten at det er flått på alle kanter. Det er nesten alltid en som kryper på enten en av oss, eller hunden når vi kommer inn. Noen ganger rekker de å bite seg fast på henne også før vi ser dem, og de er så små at det er umulig å få dem løs. Da er det like greit at de blir forgiftet med en gang de begynner å suge :) . Det står over alt jeg leser at risiko for smitte øker betraktelig fra 12 timer når flåtten får sitte og suge. Bravecto dreper dem før de når den tiden. 

Men ja, hadde jo vært kjekt om de ikke kom på i det hele tatt selv om jeg tror at risikoen for sykdom er ganske liten når vi bruker Bravecto (hun reagerer ikke dårlig på tablettene heller). 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2017 at 9:01 PM, Klematis skrev:

Ja, den typen som kjøpes på dyrebutikk, beaphar.

Jeg kjøpte denne for en uke siden, men leste bakpå. Og ble litt usikker ,da det så ut som den inneholdt mye rart.

Virker den, og er den ufarlig for hunden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.5.2017 at 11:51 PM, Vilje skrev:

Den typen ville jeg vært ytterst forsiktig med: https://www.nrk.no/livsstil/flattmidler-kan-forgifte-dyret-ditt-1.8271122

Bare sånn at du er obs på det. :)

 

Oi, da legger jeg den ut på finn, så noen som er vant til den kan bruke den isteden..   Den til katten også( pleier egentlig å bruke de fra dyrlegen til ho). 

De i dyrebutikken sa den var basert på urter, så den var helt ufarlig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ingenting akkurat nå.. det er hennes første vår/sommer og jeg tror ikke det er så mye flått i området her, så jeg venter å ser. Har plukket en flått til nå, og det var etter at vi gikk inn til hytta til samboer i påsken..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke brukt noen ting til nå, har bestilt Skudo. Tror jeg plukket to eller tre flått av ham i fjor, vi har vært heldige. Får se om jeg prøver Nexguard før sommerferien om det er mye flått dit vi skal på Sunnmøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2017 at 11:22 AM, Bananen skrev:

Jeg kjøpte jo Skudo etter en diskusjon vi hadde for et år siden eller noe, men går den tom for batteri? I så fall; hvordan ser jeg det? Og hvordan bytter jeg det? :lol:

når du aktiverer den med å dra ut den plastsnoren som henger på, så skal den blinke rødt noen ganger for å vise deg at den er aktiv. Den skal gjøre det samme for å vise deg at den er i ferd med å dø, man kan skifte batteri, men da mister man IP sikringen, altså at den er vanntett IP 21. Mine har alle vart mellom 8-11 mndr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2017 at 0:03 PM, Mirai skrev:

Hvor mye flått er det i ditt område? Jeg bare lurer fordi hvis det kryr av dem og du bruker Skudo, så virker det tydeligvis godt. Vi kan ikke gå i skogen uten at det er flått på alle kanter. Det er nesten alltid en som kryper på enten en av oss, eller hunden når vi kommer inn. Noen ganger rekker de å bite seg fast på henne også før vi ser dem, og de er så små at det er umulig å få dem løs. Da er det like greit at de blir forgiftet med en gang de begynner å suge :) . Det står over alt jeg leser at risiko for smitte øker betraktelig fra 12 timer når flåtten får sitte og suge. Bravecto dreper dem før de når den tiden. 

Men ja, hadde jo vært kjekt om de ikke kom på i det hele tatt selv om jeg tror at risikoen for sykdom er ganske liten når vi bruker Bravecto (hun reagerer ikke dårlig på tablettene heller). 

Jeg bor i bergen,og går tur forskjellige steder men mest i åsane, rundt hjortland, bak IKEA og skinstø . Så tar vi en svingom på Lyderhorn og i canadaskogen innimellom. Begge disse områdene er hjorte områder. Møtte på 3 stk nå i vinter, som gikk på stien "vår" - 20 meters avstand er i korteste laget for min del...heldigvis er hundene vant til lukten av dem,så de gikk an å kontrollere...haha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Calina said:

når du aktiverer den med å dra ut den plastsnoren som henger på, så skal den blinke rødt noen ganger for å vise deg at den er aktiv. Den skal gjøre det samme for å vise deg at den er i ferd med å dø, man kan skifte batteri, men da mister man IP sikringen, altså at den er vanntett IP 21. Mine har alle vart mellom 8-11 mndr.

Den blinker ikke i det hele tatt. :hmm: Bør man kjøpe ny da? Hatt den sikkert over året eller to. Husker ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Bananen skrev:

Den blinker ikke i det hele tatt. :hmm: Bør man kjøpe ny da?

Har du nettopp trekt ut den plastsnoren? Den skal blinke kun etpar ganger, ikke kostant. Etter oppstart, skal den ikke blinke før den som sagt er ved å dø,og det skal jo helst være mndr unna. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Calina said:

Har du nettopp trekt ut den plastsnoren? Den skal blinke kun etpar ganger, ikke kostant. Etter oppstart, skal den ikke blinke før den som sagt er ved å dø,og det skal jo helst være mndr unna. :-)

Trakk den ut da jeg fikk den for noen år siden.

Edit: så på den nå, og det er et lite hull man kan putte en nål i. Da blinker den febrilsk noen sekunder, også gir den ser. Og det så ut som om batteriet var loddet. Da er det eventuelt bare å kjøpe ny, da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2017 at 11:17 AM, Calina skrev:

Ja, det handler om dosering men og hvor mye (eller lite) hvert individ tåler. Det er den usikkerheten som gjør at jeg holder meg langt vekk. Og så hvorfor ingen kan forklare meg hva vitsen er med at flåtten må bite seg fast, suge og SÅ dø. Er den smitte med noe, er det jo da allerede for sent?  Jeg vet ikke hvorfor flere ikke bruker Skudo - jeg har hvertfall brukt det de siste 7 årene av og på. :-)

Bravecto på hund tar livet av flåtten INNEN 12 timer, altså flåtten overlever ikke mer enn 12 timer etter den har bitt seg fast. En flått må sitte i minimum 24 timer før det er fare for overføring av sykdommer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Haha ja, så sant man har fryser på forhånd. 😂 Jeg kjøpte meg fryser ene og alene mtp råfôr når jeg kjøpte leilighet. Blir billigere i lengden uansett. 😁
    • Jeg «har» også en hund som er usikker på fremmede mennesker og dyr (hun måtte bli igjen hos foreldrene mine da jeg flyttet, men jeg tok meg av treningen av henne). Hun har alltid vært tilbaketrukken og skeptisk, helt siden hun var valp. Så har iallfall et par ord å meddele. Det er en sterk genetisk komponent til dette, og ulldotten min kommer nok aldri til å bli den sosiale hunden som oppsøker andre. Uavhengig av om vi hadde vært enda bedre på å sosialisere henne i oppveksten, ville nok det genetiske utgangspunktet hennes uansett begrenset hvor komfortabel hun ville vært med fremmede.  Erfaringsmessig så tror jeg at det beste man kan gjøre i en slik situasjon er først og fremst å eksponere valpen for positive opplevelser med andre, under kontrollerte forhold. Kanskje har du venner eller familie som kan hjelpe til med treningen, og la alt foregå på valpens premisser.  Vel så viktig tror jeg det er å lære valpen at den IKKE trenger å forholde seg til andre hvis ikke den ønsker det. Nå vet ikke jeg om dere sliter med f.eks. passering av andre folk eller hunder pga. skepsisen, men det gjorde iallfall vi. Kinderegg-metoden kan være veldig effektiv for å få valpen til å ta kontakt med deg når andre mennesker/hunder kommer til syne, men også for å skape positive assosiasjoner til å møte på andre på tur. 
    • Yuhu! Valpen min er litt småskeptisk til fremmede og det er noe vi jobber mye med. I stad var det en som fikk hilse på han, satte seg på huk og lot Melvin komme bort for å si hei på eget initiativ. Jeg så at han var litt usikker (halen), men han gjorde alt på eget initiativ og hadde all mulighet til å trekke seg unna når han følte for det. Mannen satt helt stille. Plutselig så trekker han seg bakover og bjeffer til som bare det. Da hadde han hilst og fått kos av denne mannen i en gooood stund, luktet rundt og virket ok med situasjonen. Mannen nevnte at han hadde hund selv og at det sikkert luktet av klærne. Kan lukten av en hund være grunnen til at han plutselig bråsnudde sånn? Han er ikke slem på noe vis, bare bjeffer og trekker seg unna. Han er også usikker på andre hunder og dyr, noe vi også jobber mye med. 🫠
    • Nå må jeg faktisk klage litt. Tiden går jo alt for fort 🥲 Jeg synes ikke det er mer enn noen uker siden jeg hentet hjem den lille krabaten min jeg, og nå er han snart 10kg tyngre og 30cm høyere 😂❤️ Melvin, 5,5mnd gammel ❤️
    • Gratulerer med valp! Vær forberedt på en fantastisk, men også veldig krevende tid 🤭 Jeg hentet min valp ca. 3,5t unna. Han lå i fanget hele veien hjem, og fikk ingen tissepauser faktisk. Han sov store deler av veien, så det var ikke nødvendig 😄 Planen var at han skulle få sitte i sele, men ingen av selene jeg hadde med passet. Helt unødvendig: engangs-kladder! Kjøpte en stor pakke med kladder, men jeg tror jeg brukte 1 eller 2. Jeg ville ikke forvirre han med at det var OK å bruke "tøy" innendørs som toalett, så jeg tok heller hyppigere turer ut med han så han fikk gjort fra seg ute. Det ble noen uhell i starten, men han var så og si renslig ved 3mnd alder. 😃 Noe jeg har brukt mye: GJENBRUKBARE tisseunderlag!! Disse har jeg brukt i bilen (han satt i sele i baksetet til han var ca. 4,5mnd) og i buret på jobb. (Der har han et ullunderlag jeg ikke vil at han skal tisse på, det kan ikke vaskes). Disse har vært helt supre, og har han tisset på de så har jeg bare hevet det i vaskemaskinen. Kan f.eks. brukes hvis hunden lett kaster opp i bilen. For vår del så var både bur og inngjerding helt bortkastet. Han er ekstremt klistremerke og takler ikke at burdøra lukker seg. Han har et stort bur på jobb som alltid er åpent, der kan han gjerne gå inn og legge seg. Ellers så nekter han bur 🤭 Kjøp deg også en sele med masse justeringsmuligheter! Jeg har Musti sin feel active padded sele i SMALL, og den har jeg brukt fra han var ca. 5kg til nå hvor han er ca. 12-13kg. Jeg tror jeg fint kan bruke den til han er voksen hvis han ikke plutselig vokser masse 😆 MASSE LYKKE TIL, og husk at det er lov å ha blandede følelser når valpen kommer i hus! Jeg var i ekstase mens jeg ventet, men hadde det helt fryktelig når valpen min først kom i hus. Har i etterkant lest meg opp på noe de kaller "puppy blues", og jeg var veldig preget av det. Nå ville jeg ikke vært uten! ❤️
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...