Gå til innhold
Hundesonen.no

Bruker dere flåttmiddel?


Rampeluna
 Share

Recommended Posts

Bruker dere flåttmiddel? Og om, hvilke typer? Har hørt litt rundt med andre hundeeiere i nærområdet. Og der er det delte meninger.  Dråpene er fulle av kjemikalier som ikke er bra. Og at den bare gjør sånn at flåtten ikke biter, men att flåtten går i pelsen så den blir med inn i huset.

Er også en ampull man kan bruke, jeg er litt mistenkelig om hva den inneholder.

Forrige gang jeg hadde hund (7år siden), brukte jeg ikke noe flåttmiddel. 

Mye å sette seg inn i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to glatthårede hunder som ikke tiltrekker seg noe særlig flått så jeg har sluttet å bruke flåttmiddel. Med en hund med mer pels så ville jeg nok brukt noe hvis vi skulle oppholde oss i områder med noe særlig flått, da sannsynligvis bravecto (piller).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ikke flåttmiddel. Selv med hunder med litt pels har jeg ikke tatt mer enn kanskje 5-10 i sesongen, så jeg har ikke sett helt behovet. Nå som jeg har lyse og korthåra hunder så ser jeg flåtten med en gang den kryper på de, så da ser jeg hvert fall ikke poenget :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, bruker det ikke, men jeg har heller ikke noen flått i hjemmemiljøet. Merkelig nok får mine svært, svært sjelden flått også når vi er i flåttområder (da særlig på ferie i Danmark/Sverige)..

Vi fikk faktisk testet Bravecto for et par år siden da jeg var på ferie sammen med to venninner og vi hadde tilsammen 17 hunder med oss. Mine 6 hadde ikke noe flåttmiddel og jeg fant 2 stk på den ene av mine hunder (den som må laaangt inn i buskas og kratt for å gjøre ifra seg) - fullt levende og enkle å få ut i hel tilstand. Min venninne med sine 6 bearded collies fant flere flått på sine, men da døde, noen til og med satt fast og var nærmest umulig å få ut hele.

Men hvis jeg hadde bodd slik til at de fikk flått nærmest daglig hadde jeg absolutt brukt noe, ja. Og Bravecto'en får kjempefine skussmål fra svensker jeg kjenner som bor i Värmland hvor det er massevis av flått.

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det ikke vært for at vi er mye på hytta hele sommeren, så hadde jeg latt være selv. Ikke funnet noe flått her i alle årene vi har ferdes i marka :) Men vi bruker bravecto og er veldig fornøyde med det, har to langhåra hunder.

Brukte exspot på min aller første i årene hun levde, men de som ikke skygga banen levde jo over og ble svære og ekle. Med bravecto dør de i det minste før de rekker og bli større, og ikke erfart at det er mere flått på de med bravecto enn ved exspot som visstnok skal holde de unna :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal se det litt an. Flåtten kom i større grad først i fjor. Naboene har funnet mye flått på sine hunder, men jeg har hittil ikke funnet en eneste en på Saga eller Mira. 

Æsj, jeg savner de tidene vi levde i et flått-fritt miljø. :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker ikke flåttmiddel her hjemme. De få gangene jeg har plukket flått av mine, så har vi vært på reise i områder der det er flått. Da har jeg kanskje plukket en flått av hver av hundene. Når vi skal på langtur i sommer, utenlands, så kommer jeg til å behandle begge hundene. Jeg tror jeg kommer til å velge Expot faktisk, det har jeg erfaring med fra før og det har fungert veldig bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi bruker flåttmiddel.

var veldig fornøyd med exspot første sesongen, og deler av andre sesongen. Men så kom bikkja hjem fra en dag på jakt med over 100 flått på seg, aldri sett tilbake på exspot. Byttet over til bravecto og er veldig fornøyd! Er omtrent ikke flått på han, selv etter jakt. Det er styggmye flått i jaktterrenget, og hvor svigers bor, og vi er der mye. 

Taipa fikk nexguard i fjor, Skills fikk ingenting. I år får både Taipa og Aron bravecto og Skills får teste nexguard.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Vilje skrev:

Den typen ville jeg vært ytterst forsiktig med: https://www.nrk.no/livsstil/flattmidler-kan-forgifte-dyret-ditt-1.8271122

Bare sånn at du er obs på det. :)

 

Bravecto og andre midler fått hos vetrinær er mange ganger giftigere. Sånn at du er obs på det. ;-) Beaphar sitt flåtthalsbånd inneholder ikke kombinasjoner av ymse gifter slik mye annet gjør.

Og P.S: selv bruker jeg Skudo på mine hunder. Fungerer kjempebra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Calina skrev:

Bravecto og andre midler fått hos vetrinær er mange ganger giftigere. Sånn at du er obs på det. ;-) Beaphar sitt flåtthalsbånd inneholder ikke kombinasjoner av ymse gifter slik mye annet gjør.

Og P.S: selv bruker jeg Skudo på mine hunder. Fungerer kjempebra.

Er snart ferdig utdannet veterinær, og ymse gifter er det da slettes ikke i bravecto. Det er et godt utprøvd legemiddel, med mye forskning bak seg. Det er vel knapt oppgitt hva som er ingrediensene i bepahar sitt flåttmiddel så hvordan du kan påstå at bravecto er mange ganger giftigere er jeg usikker på.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Vilje skrev:

Er snart ferdig utdannet veterinær, og ymse gifter er det da slettes ikke i bravecto. Det er et godt utprøvd legemiddel, med mye forskning bak seg. Det er vel knapt oppgitt hva som er ingrediensene i bepahar sitt flåttmiddel så hvordan du kan påstå at bravecto er mange ganger giftigere er jeg usikker på.

Lepto 4 vaksinen er og "et godt utprøvd legemiddel". Likevel er det mye informasjon som burde vært gitt til dyre eiere. Hva du er ferdig utdannet som eller ei er vel heller lite relevant her? :-) Jeg sa at beaphar sitt flåtthalsbånd ikke inneholder kombinasjoner av ymse gifter slik mye annet gjør. Det er et enkelt utsagn. Og fakta. :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Vestfold og det er et must med noe mot flått her. Vi brukte Bravecto i fjor, og gjør det samme i år :) . De vi fant på henne var bittesmå og døde, og uten Bravecto hadde vi nok ikke funnet dem før senere når de hadde sugd en del og blitt større. Jeg syns det er enkelt å forholde seg til å gi to piller i løpet av sesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...