Gå til innhold
Hundesonen.no

Apoquel - erfaringer?


Recommended Posts

Dette skal visst være i samme gate som kortison, men med mindre bivirkninger. Det er evnt tiltenkt en hund med allergi som blir veldig preget av kortison, og nå står fast på atopica. Som ikke virker optimalt det heller, men ingen bivirkninger i form av ekstrem sult etc iallefall. Så eier av hunden lurte på om jeg kunne spørre her om noen har prøvd apoquel og vil dele sin erfaring?

 

:)


Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd selv, enda. Men har liggende resept til eldste som er allergiker. Har snakket med min faste veterinær, samt flere andre jeg kjenner. Alle er veldig positive. Produsenten sier at de ikke garanterer effekt på hunder som er plaget med ørebetennelse på grunn av allergi, noen har til tross for det hatter god effekt. Men for kløe skal det funke fint i mange tilfeller.
Vår får i utgangspunktet immucept og fungerer bra på det. Men hun har perioder hvor hun klør mer enn vanlig og planen er å bruke apoquel i de periodene.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

God erfaring med Apoquel:) Har en kjempeallergisk hund som ikke fungerte på hverken Kortison, Atarax eller Atopica. Går i tillegg på Immunterapi og måtte i perioder gå med halskrage hele tiden for å unngå slikking/biting. Går på på Apoquel sammen med Immunterapi og det er nesten ingen kløe eller slikking. Litt blir det hvis hun får tak i ting hun ikke kan spise men har merket stor forskjell! Ikke sett noe bivirkninger heller. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke prøvd selv, enda. Men har liggende resept til eldste som er allergiker. Har snakket med min faste veterinær, samt flere andre jeg kjenner. Alle er veldig positive. Produsenten sier at de ikke garanterer effekt på hunder som er plaget med ørebetennelse på grunn av allergi, noen har til tross for det hatter god effekt. Men for kløe skal det funke fint i mange tilfeller.
Vår får i utgangspunktet immucept og fungerer bra på det. Men hun har perioder hvor hun klør mer enn vanlig og planen er å bruke apoquel i de periodene.

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk




Det høres jo veldig bra ut da! Hunden har kronisk ørebetennelse, men det varierer hvor plagsom den er. Så hun renses uansett to ganger om dagen. Hverken kortison eller atopica hjelper på akkurat den virker det som.
God erfaring med Apoquel[emoji4] Har en kjempeallergisk hund som ikke fungerte på hverken Kortison, Atarax eller Atopica. Går i tillegg på Immunterapi og måtte i perioder gå med halskrage hele tiden for å unngå slikking/biting. Går på på Apoquel sammen med Immunterapi og det er nesten ingen kløe eller slikking. Litt blir det hvis hun får tak i ting hun ikke kan spise men har merket stor forskjell! Ikke sett noe bivirkninger heller. 

Høres litt ut som denne hunden det. Dvs hun fungerer jo på atopica, men helt ønsket effekt har det ikke. Hun må fortsatt passes på, og for et par uker siden beit hun seg sår på haleroten. Hun ble kastrert i fjor, og det har hjulpet en god del. Det var en periode der hun måtte ha dekken og potesokker for å beskyttes mot seg selv, så atopica og kastrering har da hjulpet selv om det fortsatt er mer kløing enn det burde vært.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en i huset som går på Apoquel og har gjort en stund nå. Han har hatt kroniske hudbetennelser, ørebetennelser og utallige furunkler. Med Apoquel har han fått et nytt liv. Virkelig.

Vi har prøvd ut mange remedier og kurer tidligere og hunden står på immunterapi i tillegg. Kortison har også blitt benyttet tidvis ved de verste utbruddene, men bivirkningene har vært voldsomme, selv ved lav dose. 

Per i dag får han bad noen ganger i måneden med Douxo Pyo-sjampo og som nevnt immunterapi og Apoquel. Det er det som definitivt har fungert best og hunden er nesten symptomfri. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Emilie skrev:

Vi har en i huset som går på Apoquel og har gjort en stund nå. Han har hatt kroniske hudbetennelser, ørebetennelser og utallige furunkler. Med Apoquel har han fått et nytt liv. Virkelig.

Vi har prøvd ut mange remedier og kurer tidligere og hunden står på immunterapi i tillegg. Kortison har også blitt benyttet tidvis ved de verste utbruddene, men bivirkningene har vært voldsomme, selv ved lav dose. 

Per i dag får han bad noen ganger i måneden med Douxo Pyo-sjampo og som nevnt immunterapi og Apoquel. Det er det som definitivt har fungert best og hunden er nesten symptomfri. 

Signerer Emilie, hun snakker om Arthur :)  Den medisinen er nesten magi :P I hans tilfelle har det  også hjulpet på ørebetennelse. 

Dyr medisin, men verdt det. Arthur har ingen bivirkninger og er så godt som symptomfri. Anbefaler å prøve! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, så mange gode erfaringer, takk for at dere deler! [emoji3]
Det virker jo veldig lovende. Vi har dessverre og en annen allergihund i familien som foreløpig ikke står på noe men som nok må begynne å ta noe nå (har prøvd immunterapi på henne ett år nå), så kanskje dette er noe hun kan prøve og...

Sent fra min SM-G903F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 years later...

Min begynte på det i november/desember, husker ikke helt. Men jeg føler det fikk effekt ganske fort, men kanskje etter rundt 1-1,5 mnd før alle symptomer var borte. Skal sies at rett før hun begynte på det var hun på antibiotikakur mot hudinfeksjonen da, min hadde ikke særlig kløe før hudinfeksjonen fikk skikkelig fotfeste (før hun fikk antibiotika var det skikkelig ille) , og gikk ganske fort fra antibiotika til apoquel. Rakk bare komme litt skorper på kroppen de 2 ukene uten noe, så det var ikke så ille da hun begynte på apoquel. På antibiotika var hun symtompsfri fordi det tok infeksjonen, men kunne jo ikke fortsette på det. 

Kan ikke huske hun har fått utbrudd av skorper siden desember. Ca ingen kløe og. 

Endret av Orca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei! Gikk på Apoquel litt i fjor og hentet ut ny resept i år. Fortsatt usikker om det er derfor hunden har sluttet å klø, for han sluttet etter ca 2 dager på tabletter, og det virker for godt til å være sant. Virker som han har en slags gressallergi. Hver mai begynner han å klø og sleike sår på labbene. Helt panisk nesten. Er helt sluttet nå. Tok blodprøve, lite som viste noe der. Kan hende han bare er uheldig hver vår med småsteiner og hardt gress og mye ”spøling”. Men har lite og ingenting kløe på vintern….. Blir jo helt kokko av dette ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...