Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvis noen tenkte å strunte i båndtvangen


Symra&Pippin
 Share

Recommended Posts

Til syvende og sist er vel hele poenget med båndtvangen at dyrelivet er bedre beskyttet i en sårbar periode dersom vi holder hundene i bånd enn om vi lar dem løpe løs... det er vel ikke verre enn det. 

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Så du mener at hver enkelt av de noen hundre tusen hundeeiere i landet hver for seg skal vurdere sine egne evner til å ha kontroll over hunden og vurdere situasjonen?

Selvsagt ikke. Har de på bånd har de jo kontroll. Flexibånd, langline, 2.40 m lange leiebånd, samma det, er det knept på bikkja i den ene enden og du holder i den andre enden, så har man jo kontroll. Å oppfordre folk til å bruke huet i samme slengen er bare å kverulere, det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, 2ne skrev:

Selvsagt ikke. Har de på bånd har de jo kontroll. Flexibånd, langline, 2.40 m lange leiebånd, samma det, er det knept på bikkja i den ene enden og du holder i den andre enden, så har man jo kontroll. Å oppfordre folk til å bruke huet i samme slengen er bare å kverulere, det. 

Igjen - du har mer kontroll over en hund som har på seg langline enn en hund som IKKE har på langline... En viktig bakgrunn for båndtvangsreglene er jakthunder som har stor radius fra hundeier, som jakter på egen hånd og skremmer vilt langt utenfor veger og stier i skogen (ikke nødvendigvis dreper), og som skaper uro i leveområdene der vilt yngler. Uansett hva du sier: man har mer kontroll på en hund I bånd enn uten. 

Man trenger jo ikke å bli helt nazi heller... skulle man tatt hensyn til alt levende som yngler i disse tider skulle det vært innført portforbud for katter og strenge reguleringer på hvor folk fikk lov til å bevege seg hen... og det er det jo ikke. 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, tillien skrev:

Den eneste plassen hun lovlig kunne ha sprunget rundt er i en ca 30x60m liten innhegning, full av avføring og innimellom rabiate hundeeiere (og hunder) rundt 1 times kjøring unna. Det er alt Tromsø kommune har klart å få til - det er til og med en nyvinning.

Fuglehundgruppa i Tromsø Hundeklubb disponerer et relativt stort treningsterreng som er fritatt båndtvang. Der kan også de som ikke er medlemmer kjøpe seg tilgang :) 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen som  kan ha full kontroll på tid og uforutsette hendelser. Og selvsagt vil det derfor alltid kunne skje uhell . Så lenge man beveger seg i skogen og andre steder ville dyr også er.  Ingen ønsker og kjøre på vilt med bilen heller. .. men det skjer jo.  

Jeg har min i både lang og kort line.. alt ettersom og kontrollen er jo langt bedre enn om han løp løs overalt og inn i alt av busker og kratt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes lovverket i Sverige er sympatisk og fornuftig, som sier at under tiden 1. mars til 20. august skal hunder holdes under tilsyn slik at de hindres fra å løpe løs i områder der det fins vilt. Altså ingen absolutt båndtvang, men du skal holde hunden under kontroll. Utover det er det lokale varianter med strengere regler for eksempel parker, naturreservat badestrender etc.

Våren/ sommeren Albert var 1,5 fantes det ikke en celle i kroppen eller hue hans som ville jakte og han gikk alltid veldig nært oss. Han gikk løs i skogen nesten daglig, gjorde ikke "en flue for tred", og etter min vurdering var det helt forsvarlig. Nå derimot, har jaktlysten eksplodert og han dirrer om han får øye på en hvit rådyrrumpe og er veldig keen på fugler. Lille bebben Bob like så, og nå er de jo to så det blir ekstra gøy. Med andre ord blir båndtvangen nå overholdt 100% i motsetning til for to år siden.

 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal vi se - man har på hunden langt bånd for å gi den frihet selv når det er båndtvang, men den friheten gjør selvsagt ikke at man mister kontrollen på hunden.. Ja, nei.. Det er sikkert riktig, det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjult en del innlegg med mye kverulering og avsporing av diskusjonen. Kom igjen folkens, dette vet dere og har fått beskjed om ørten ganger før. Kommer til å gi ut advarsler i begge retninger om dere fortsetter. Peace and love! 

Moderatorteamet. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Wilhelmina skrev:

Fuglehundgruppa i Tromsø Hundeklubb disponerer et relativt stort treningsterreng som er fritatt båndtvang. Der kan også de som ikke er medlemmer kjøpe seg tilgang :) 

Tusen takk for tips! Det skal jeg sjekke ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Symra&Pippin skrev:

Så du mener at hver enkelt av de noen hundre tusen hundeeiere i landet hver for seg skal vurdere sine egne evner til å ha kontroll over hunden og vurdere situasjonen?

Det har jeg da på ingen måte sagt. Tvert i mot så sier jeg jo at virkeligheten er slik at altfor mange hundeeiere ikke har slike evner. Når selvinnsikt er en av disse manglende evnene så blir det vanskelig å kreve at de skal klare å vurdere sine egne evner. Det jeg sier i innlegget er noe om hvorfor dette absolutte forbudet føles absurd for meg personlig i mange situasjoner og hvofor jeg under gitte omstendigheter derfor velger å brye båndtvangen. Og slik er det nok for mange. Lover som beviselig er absurde i enkelte situasjoner vil fortsette å bli brutt. Selvsagt stiller jeg meg lagelig til for hugg angående min egen selvinnsikt og det at jeg i det hele tatt velger å bryte loven. Men det får jeg ta :) 

Når det er sagt så tror jeg det kan være mulig å lage en hundelov som ville gjort den generelle båndtvangen overflødig. Det hadde i alle fall vært interessant å høre erfaringer fra Sverige. Kanskje ved en kombinasjon mellom krav til kurs for førstegangseiere, mer bruk av lokal båndtvang og strengere reaksjoner mot de som ikke opptrer fornuftig. Men det blir en annen diskusjon.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Guest Stella

Båndtvangen signaliserer noe viktig, og det er at viltet (og tamdyr som er sluppet ut) er spesielt sårbart i denne perioden. Og fordi folk ikke selv klarer å forstå dette og ta nødvendige hensyn, må det lovreguleres med påbud. Direkte konsekvens av dustete hundeeiere, dessverre. :(

Mitt syn på saken er at man selvsagt skal ta så mye hensyn man kan, og følge noen helt enkle retningslinjer for å oppnå dette. Man går (selvsagt) ikke på kryss og tvers i skogen, selv ikke med hunden i bånd. Man holder seg til de mye brukte turstiene/veiene, der det er lite sannsynlig at viltet oppholder seg i nærheten. Og man lar ikke hunden vasse ut i skogen utenfor stien/veien, man holder seg på stien/veien. Da er sjansen for at det ligger rådyrkalver og trykker rett ved der man går mindre. Det er ingen bakkehekkende fugl heller. Ingen hareunger. De svært sjeldne tilfellene dette likevel skjer får bare være, da har man tatt hensyn så godt man kan, man kan ikke slutte å gå i skogen, et minimum av forstyrrelser må man liksom kunne gi.

Her hos meg er det nå 2 høydrektige rådyr. Ene er "gammel", har vært her i mange år, kalles Hilda, og pleier få 3 killinger hvert år. Hun har siste 3 ukene nesten bodd på jordet bak huset her, og beveger seg svært lite bort fra dette området. Jeg antar hun vil legge killingene i nærheten, som hun gjør hvert år. Hun har heldigvis aldri lagt dem PÅ jordet, så de går ikke i slåmaskinen. De pleier leve opp alle 3. Andre er nok en datter av Hilda fra et par år siden, hun har langt mindre mage, så hun får kanskje ikke så mange. Første året med 2 drektige her på samme sted. Veldig spennende å få følge dem så nært :)
Jeg har ikke hund med jaktlyst, og hun går her sammen med rådyrene, som er svært lite redd henne (de vet helt klart at hun ikke er en trussel, og akkurat hvor nært de kan gå), men skal være veldig forsiktig med skogkanten bak gården fremover for å ikke gå på killingene. Bruker kun stiene. Det har gått bra alle årene jeg har bodd her, og jeg går tur daglig.
Men nå trenger ikke jeg slippe hunden løs i skogen for at hun skal kunne løpe og leke, har 4 mål inngjerdet tun hun disponerer som hun vil. 125cm høyt gjerde.

Jeg ser på det som en selvfølge at man tar så mye hensyn man kan, til vilt, til tamdyr og til andre folk. Det blir triveligere for alle det. Her er det også mye tamdyr ute, jeg har ca 40 ender og snart også høns og kaniner ute, og har ikke lyst på løshunder hos dem heller. De er godt gjerdet inn, men noen hunder er mer iherdige enn andre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke si annet enn at jeg er utrolig enig med @2ne og @tillien. Jeg kommer nok ikke til å få frem poenget på en like bra måte, men jeg kan jo prøve.

Her forleden møtte jeg en hund på tur i langline. Den løp løs, med langlinene hengende etter seg. Uvisst hvilken grunn det var for at den var løs alene i skogen, men jeg møtte noen som sa den ofte stakk av. Kanskje det er late eiere som ikke bryr seg og slenger på langlinen og lar bikkjen løpe rundt i skogen alene og påstår de overholde båndtvangen. Kanskje den har sterke drifter av ett eller annet slag og alltid klarer å dra seg løs fra eieren. Grunnen vet man ikke. Men her er det tydelig at denne eieren ikke har kontroll på bikkjen, selv om den liksom er i bånd! Jeg derimot hadde begge mine løs hele turen, de var fremdeles rett ved min side da vi var ferdig med turen. Ingen dyr var blitt knertet, ingen dyr var blitt mer skremt enn hva de ville være om jeg hadde hatt bånd på de. Det er ikke fryktelig vanskelig å se hvem av oss to hundeiere som hadde kontroll på hundene sine. Den som hadde begge hundene ved sin side etter endt tur, eller den som ikke visste hvor i skogen hunden sin med langline etter seg var? 

Løs hund er ikke alltid det samme som å ikke ha kontroll på hunden sin, og det å ha hunden sin i bånd er ikke alltid det samme som å ha kontroll. Har man en hund med null jaktinteresse som holder seg på stien hele turen og innenfor syns rekkevidde for eier og som alltid kommer på innkalling, så mener jeg man kan ha kontroll på en slik hund som er løs. Har man en hund med et sterkt jaktinstinkt som alltid er på jakt, selv i bånd rett ved siden av sin eier på stien og som klarer å få tar i vilt tiltross for dette, så har man ikke kontroll. En slik hund som sistnevnte burde man ikke gå på tur med i skogen på en slik sårbar tid uansett om den er i bånd. Isåfall burde man kanskje putte på den en munnkurv.  

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...