Gå til innhold
Hundesonen.no

Akkurat nå mai


Gjest
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Herregud, jeg vant budrunden  jeg er huseier  oi, shiit, jeg kan ikke tro det! Det er perfekt!!!

Jeg har vært en "svipptur" i Oslo i dag og hentet vårt nye familiemedlem Hils på Miriel, (Hotfuzz Against All Odds) Har bare kjent henne i underkant av 12 timer, men guri for en kul frøken, som t

Thea har kommet hjem! 3 uker holder i massevis, og jeg håper hun aldri tar turen ut igjen

Posted Images

16 minutter siden, Siri skrev:

Jeg skjønner jo ikke at det skal være så vanskelig for dem å ha to faste datoer for utbetaling liksom? 

Det har jo vært 12 mai og 12 desember, og 20 i alle andre måneder, så vidt jeg har fått med meg. Det burde være forutsigbart nok det, om de holdt seg til planen ;) Men den litt nedlatende "uføretrygda trenger forutsigbarhet"-greia irriterer meg, samtlige voksne med forpliktelser trenger en viss forutsigbarhet i når og hvor mye de får i "lønn", liksom. Det er ikke bare uføretrygda det gjelder. Og hvorfor si at det er et stort problem å flytte utbetalingsdatoen, når de gjør det så lett en måned etter? Og hvorfor i all huleste tror de at det er enklere å få mai-utbetalinga til å strekke en uke ekstra enn det er april-utbetalinga? Det er sånne idiot-grunner som irriterer meg. Det hadde vært mye ærligere om de sa at "det gidder vi ikke. Dere visste det kom en påske, det burde dere satt av penger til". 

16 minutter siden, Siri skrev:

Jeg har opplevd EN gang at en strikk har røket, jeg, og den burde vært ganske forutsigbar også, siden syingen var i ferd med å gå opp... selv ikke med Willy-uten-selvkontroll har utstyret mitt røket. 

Eneste gangene mine hunder har røket utstyr, har vært når de har tygd på det :aww: Tommy var ram i sin ungdom til å klippe bånd og seler (og sikkerhetsbelte i bil - det var gjort med ett bitt det!), og Ali kan gnage på båndet sitt om hun får mulighet til det, bortsett fra det så har ikke noe av utstyret vårt røket, tror jeg? Noras sykkelsele er faktisk arv etter Tommy, så den er minst 20 år gammel :lol: Funker fint fortsatt den :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, 2ne skrev:

Du veit, du trenger ikke forutsigbarhet når du bare går hjemme allikevel :aww: 

Men jeg gikk jo ikke hjemme, jeg var jo ute og kjørte forbi IKEA :D 

Og jeg går jo ikke hjemme hele tiden - jeg har opplevd mer enn en gang at trygda kommer så sent at når jeg skal på jobb/utplassering og parkere bilen tirsdag morgen, så har jeg ikke penger på konto til å betale for parkeringen. Jada, en kan jo forsøke å holde av de 40 kronene uka før, men kanskje jeg av og til er optimist og tanker for det jeg har igjen av penger når det er billig bensin på søndag, eller at pengene av andre årsaker tok slutt, kanskje jeg kjøpte mat. Det er sjelden jeg har noe igjen når det kommer ny utbetaling. 

35 minutter siden, 2ne skrev:

Sånn apropos forutsigbarhet, så var det jo veldig vanskelig for NAV å betale ut uføretrygd før påske nå i april, fordi vi uføretrygda trenger forutsigbarhet vi, og det ble så lenge mellom utbetalingen i april og mai. Så kom mai, der det på mitt NAV bare sto at trygda ville betales ut før 17 mai - så forutsigbart var det. Normalen har visst vært at de har betalt ut trygda den 12 i mai, men for halvannen uke siden opplyste NAV om at utbetalingsdatoen var den 16, så igjen - så forutsigbart var det. De hevdet at de fleste ville få utbetalt penger før den 16 allikevel da, når det ble en noe opprørt stemning hos alle de som trodde at det var same procedure as last year, så for gøy sjekka jeg kontoen min den 12, og da hadde jeg fått min uføretrygd i hvert fall - så forutsigbart var det. 

Og siden det var et issue i april at det var for lenge mellom utbetalingene om man betalte ut før påske, så er jo sikkert den ekstra uka fra utbetalingen i mai til utbetalingen i juni mye kortere enn den ekstra uka i mellom april og mai ville vært.. :yes: Det er godt de veit å være konsekvente :rolleyes: 

Jeg tror det er en utmattelsestaktikk for å få flest mulig fortest mulig ut i jobb - lønningskontorene er stort sett mer pålitelige...

35 minutter siden, 2ne skrev:

--

AN har sykepleieren vært her. Jeg snakket med hun som var her i går om at vi godt kunne endre tidspunkt (det er ingen vits å ta den praten med studentene, så derfor har vi ikke snakka om det før) om det passa bedre for de å komme senere, så da ble vi enige om at de skulle komme kvart over ni i stedet for ni. Da er det helt logisk at de var her halv ti i dag også :aww: 

Men da var de i hvert fall bare 15 minutter forsinket :P 

35 minutter siden, 2ne skrev:

Passehunden er høyløpsk (flaks vi ikke har hannhund i huset, vi har ikke fått noen beskjed om at hun har løpetid, jeg veit ikke engang om "normale folk" tenker over sånt, jeg?), så Alis forakt for det lille uvesenet har blitt til "kjærlighet" :rolleyes: Tispeskinn ass.. :P 

Sapfisk kjærlighet <3 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg venter på tlf fra operasjonsstua om at de er klare til å ta meg i mot for å teste hørsel på en i narkose. Med min flaks utgår vel lunsjen siden de er så treige der oppe. 

Planen i ettermiddag er joggetur i regnet. Etter jeg flytta fra Førde har jeg blitt vær-pyse, så nå må jeg presse meg litt. Minnes de gangene jeg løp i sidevind og pissregn på vestlandet, så de få dråpene som kommer her må jeg jo bare takle. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, 2ne skrev:

Det har jo vært 12 mai og 12 desember, og 20 i alle andre måneder, så vidt jeg har fått med meg. Det burde være forutsigbart nok det, om de holdt seg til planen ;) Men den litt nedlatende "uføretrygda trenger forutsigbarhet"-greia irriterer meg, samtlige voksne med forpliktelser trenger en viss forutsigbarhet i når og hvor mye de får i "lønn", liksom. Det er ikke bare uføretrygda det gjelder. Og hvorfor si at det er et stort problem å flytte utbetalingsdatoen, når de gjør det så lett en måned etter? Og hvorfor i all huleste tror de at det er enklere å få mai-utbetalinga til å strekke en uke ekstra enn det er april-utbetalinga? Det er sånne idiot-grunner som irriterer meg. Det hadde vært mye ærligere om de sa at "det gidder vi ikke. Dere visste det kom en påske, det burde dere satt av penger til". 

Altså - det funker jo med sånne faste utbetalinger for oss som er i jobb liksom -  hvorfor skulle det være så vanskelig for NAV? Jeg skjønner godt at man blir muggen av det der. 

1 minutt siden, 2ne skrev:

Eneste gangene mine hunder har røket utstyr, har vært når de har tygd på det :aww: Tommy var ram i sin ungdom til å klippe bånd og seler (og sikkerhetsbelte i bil - det var gjort med ett bitt det!), og Ali kan gnage på båndet sitt om hun får mulighet til det, bortsett fra det så har ikke noe av utstyret vårt røket, tror jeg? Noras sykkelsele er faktisk arv etter Tommy, så den er minst 20 år gammel :lol: Funker fint fortsatt den :ahappy: 

Ups... nå kom jeg på at Yasmine tygde over båndet sitt mens jeg stod og snakka med naboen en gang :lol: Men det var jo ikke sånn at utstyret røyk - det ble herpa... det er to forskjellige ting, det :aww: Jeg har også masse gammelt utstyr som fortsatt fungerer helt utmerket uten at det er antydning til at det skal ha svakheter verken her eller der :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Men jeg gikk jo ikke hjemme, jeg var jo ute og kjørte forbi IKEA :D 

Klart du gikk hjemme :aww: Alle som får trygd går hjemme. Orker de å gjøre noe annet, burde de jobbe i stedet :P 

Akkurat nå, SFX skrev:

Og jeg går jo ikke hjemme hele tiden - jeg har opplevd mer enn en gang at trygda kommer så sent at når jeg skal på jobb/utplassering og parkere bilen tirsdag morgen, så har jeg ikke penger på konto til å betale for parkeringen. Jada, en kan jo forsøke å holde av de 40 kronene uka før, men kanskje jeg av og til er optimist og tanker for det jeg har igjen av penger når det er billig bensin på søndag, eller at pengene av andre årsaker tok slutt, kanskje jeg kjøpte mat. Det er sjelden jeg har noe igjen når det kommer ny utbetaling. 

Nei, sånn aprops forutsigbarhet, liksom. Det står vel på NAV sine sider at utbetalingen er 2-3 virkedager etter at meldekort er levert, så da er det sikkert likegyldig om pengene pleier å komme inn på mandag, de har ikke lovet at de skal være der før på onsdag :rolleyes: 

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg tror det er en utmattelsestaktikk for å få flest mulig fortest mulig ut i jobb - lønningskontorene er stort sett mer pålitelige...

De kan gjøre sånn med NAVere fordi vi ikke kan streike. Ingen som jobber ville funnet seg i at jobben deres sa at utbetalingen er en eller annen gang mellom den 10 og den 20, f.eks, eller hatt utbetaling den 10 en måned, så 20 måneden etterpå. 

Akkurat nå, SFX skrev:

Men da var de i hvert fall bare 15 minutter forsinket :P 

Javisst, men de hadde ikke vært forsinka i det hele tatt om vi hadde avtalt kl. halv ti, som er mer realistisk ut fra siste ukers erfaringer, enn kvart over ni :P 

Akkurat nå, SFX skrev:

Sapfisk kjærlighet <3 

Yes! Vi har mye av det her i huset. Nora syns jo puddelfrøkner med løpetid er superhått, og hun syns også at Leah er superhått uavhengig av løpetid :teehe: 

Akkurat nå, Siri skrev:

Altså - det funker jo med sånne faste utbetalinger for oss som er i jobb liksom -  hvorfor skulle det være så vanskelig for NAV? Jeg skjønner godt at man blir muggen av det der. 

Ja, det kan du lure på? Jeg ser heller ikke logikken der.. 

Akkurat nå, Siri skrev:

Ups... nå kom jeg på at Yasmine tygde over båndet sitt mens jeg stod og snakka med naboen en gang :lol: Men det var jo ikke sånn at utstyret røyk - det ble herpa... det er to forskjellige ting, det :aww: Jeg har også masse gammelt utstyr som fortsatt fungerer helt utmerket uten at det er antydning til at det skal ha svakheter verken her eller der :D 

Nei, jeg sammenligna egentlig ikke at utstyr røyk og utstyr som ble herpa, det var bare en konstatering at fint lite utstyr her har røket, men at det har vært tidvis mye herping :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Akkurat nå, 2ne skrev:

Nei, jeg sammenligna egentlig ikke at utstyr røyk og utstyr som ble herpa, det var bare en konstatering at fint lite utstyr her har røket, men at det har vært tidvis mye herping :P 

Nei, jeg skjønte at du ikke sammenligna det altså -  jeg bare måtte nevne det like vel :lol: Jeg har vel egentlig ikke opplevd at utstyr har blitt herpa heller - annet enn av prinsessebarnet da, men hun er jo unnskyldt... hun er prinsesse :aww: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Caroline skrev:

Hva med denne? :lol: Men neida, synes du skal google bilder fra OL i 1908, kvinnelige bueskyttere. Der var det noe som så litt mer hverdagslig ut. Eller f.eks. jaktantrekk fra den tiden, fant masse på google der også. Såvidt jeg klarte å google meg fram til, var det bare overklassen som brukte de store, pompøse kjolene. 

 

Sånn synes jeg @TrasselTrollet skal gå og hoppe sånn hele tiden :P Begynte å google gamle OL bilder og sportsmoten har iallefall endret seg til det mer komfortable...
Relatert bilde

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
1 time siden, Siri skrev:

Jeg skjønner jo ikke at det skal være så vanskelig for dem å ha to faste datoer for utbetaling liksom? 

Jeg har opplevd EN gang at en strikk har røket, jeg, og den burde vært ganske forutsigbar også, siden syingen var i ferd med å gå opp... selv ikke med Willy-uten-selvkontroll har utstyret mitt røket. 

Mens mine har røket to baggen strikkliner, ett MR strikkbånd, et baggenbelte, en krok på et vanlig kobbel (det må ha vært veldig dårlig kvalitet, for pistolhaka røk uten at de rykka til på vanlig tur) og en snørekjøringsline fra howling dog de siste tre årene :/ Nå er mine hunder snille og greie, og har skullet trekke og ta i i alle situasjonene unntatt pistolhaka, men allikevel. Det selges mye dårlig utstyr. Sååå store og sterke hunder har jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Nå vet ikke jeg hvor mange hundretusner som mottar penger fra NAV hver måned. Men det er noen hundre tusen.
Og alle skal ikke ha samme type utbetaling. Det genereres garantert fra forskjellige systemer,
Og det er garantert ikke sånn at de har overbemanning på NAV forvaltning heller.
Det er forskjellige utbetalingsdatoer i forhold til de forskjellige tjenestene, og for at utbetaling skal kunne finne sted så må de som drifter grunnlagssystemene være ajour med sine oppgaver (og de er sikkert ikke overbemanna de heller).
Det er arbeidsledighetstrygd og aap - disse går sikkert via samme system, men har forskjellige ansvarsenheter
Uføre pensjon og vanlig pensjon - samme som over
Barnetrygd
Andre ytelser
ALT med forskjellig utbetalingsdato, og alt handtert av mennesker som antagelig kun har tia av veien til å gjøre utbetalingene som de er fastsatt. Planlagte tidlige utbetalinger ligger garantert i jobbrutinen, og lar seg gjennomføre nettopp pga. det -  men å flytte utbetaling på "impuls" i hytt og gevær alt ettersom når feriedager faller osv. - det er antagelig ikke en så ****** enkel oppgave. Hvilket sikkert også forklarer hvorfor penger ble utbetalt 12. mai - som tidligere - det ligger antagelig i rutinene.

Jeg kjenner jeg blir litt lei meg på vegne av disse som faktisk jobber i NAV forvaltning, for dere snakker om de som om de var bevisst ondsinnede idioter. Hvilket jeg tviler på at de er - jeg tipper de jobber ræva av seg for at flere hundre tusen mennesker skal få penga de har krav på til den tiden det er oppgitt at de skal ha den. Og jeg tipper at gjengen som jobber med dette IKKE har slakkedager rett etter utbetaling heller, jeg tipper de jobber ræva av seg fra a til å for å bli ferdig til neste runde, og de som da mater systemene som genererer de forskjellige grunnlagene er garantert ikke noe mindre flittige.

Så nei - det er ikke bare å flytte rundt på datoer i et sånt system, det er ikke bare å flytte rundt på datoer i et lønnssystem heller, for tro det eller ei - når lønn osv. er utbetalt, så skal ting avstemmes, og det skal avstemmes før man skal rapportere til staten om hva som er betalt hvor og hvem som har fått hva osv. Og sånt er det frister for.

Jeg har jobbet med lønn i 15 år av min yrkesaktive karriære - og jeg hadde blitt hysterisk om jeg skulle justere utbetalingsdatoene i takt med når folk ville ha penger. Det hadde jo bare ikke fungert - det er liksom ikke bare å trykke på en knapp, selv i et lite firma - jeg tør ikke tenke på hva som må fungere for å lønne flerehundretusen mennesker.

Og joda - jeg hører de sier at "de trenger forutsigbarhet" - og det er nok også en del av forklaringen - men mye av det handler antagelig om at det liksom ikke bare er å endre ting i et sånt system. Det er ikke det engang i et lite firma.
Her er utbetalingen den 15. hele fuckings året - unntatt desember, da er utbetalingen den 10.  - det er ikke noe før påske her heller, i år var det jo flaks at 15. var midt i påska - men påske tenderer jo til å komme siste uka før lønn, men det er ikke noe fleks på det i normale arbeidsforhold.

Da jeg jobbet i ManPower var det akkurat det samme, lønna ble utbetalt slik og sånn - der var det ikke noe snakk om endring til hverken jul eller sommer. Så det er jo ikke normalt i arbeidslivet å få utbetalinger i tråd med når det passer for mottaker. Man får det når det er avtalt at man skal få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Siri skrev:

Nei, jeg skjønte at du ikke sammenligna det altså -  jeg bare måtte nevne det like vel :lol: Jeg har vel egentlig ikke opplevd at utstyr har blitt herpa heller - annet enn av prinsessebarnet da, men hun er jo unnskyldt... hun er prinsesse :aww: 

:lol: Du har virkelig blitt mjukis ass. Ikke engang bebi får lov til å herpe ting :P 

 

Akkurat nå, Belgerpia skrev:

Nå vet ikke jeg hvor mange hundretusner som mottar penger fra NAV hver måned. Men det er noen hundre tusen.
Og alle skal ikke ha samme type utbetaling. Det genereres garantert fra forskjellige systemer,
Og det er garantert ikke sånn at de har overbemanning på NAV forvaltning heller.
Det er forskjellige utbetalingsdatoer i forhold til de forskjellige tjenestene, og for at utbetaling skal kunne finne sted så må de som drifter grunnlagssystemene være ajour med sine oppgaver (og de er sikkert ikke overbemanna de heller).
Det er arbeidsledighetstrygd og aap - disse går sikkert via samme system, men har forskjellige ansvarsenheter
Uføre pensjon og vanlig pensjon - samme som over
Barnetrygd
Andre ytelser
ALT med forskjellig utbetalingsdato, og alt handtert av mennesker som antagelig kun har tia av veien til å gjøre utbetalingene som de er fastsatt. Planlagte tidlige utbetalinger ligger garantert i jobbrutinen, og lar seg gjennomføre nettopp pga. det -  men å flytte utbetaling på "impuls" i hytt og gevær alt ettersom når feriedager faller osv. - det er antagelig ikke en så ****** enkel oppgave. Hvilket sikkert også forklarer hvorfor penger ble utbetalt 12. mai - som tidligere - det ligger antagelig i rutinene.

Jeg kjenner jeg blir litt lei meg på vegne av disse som faktisk jobber i NAV forvaltning, for dere snakker om de som om de var bevisst ondsinnede idioter. Hvilket jeg tviler på at de er - jeg tipper de jobber ræva av seg for at flere hundre tusen mennesker skal få penga de har krav på til den tiden det er oppgitt at de skal ha den. Og jeg tipper at gjengen som jobber med dette IKKE har slakkedager rett etter utbetaling heller, jeg tipper de jobber ræva av seg fra a til å for å bli ferdig til neste runde, og de som da mater systemene som genererer de forskjellige grunnlagene er garantert ikke noe mindre flittige.

Så nei - det er ikke bare å flytte rundt på datoer i et sånt system, det er ikke bare å flytte rundt på datoer i et lønnssystem heller, for tro det eller ei - når lønn osv. er utbetalt, så skal ting avstemmes, og det skal avstemmes før man skal rapportere til staten om hva som er betalt hvor og hvem som har fått hva osv. Og sånt er det frister for.

Jeg har jobbet med lønn i 15 år av min yrkesaktive karriære - og jeg hadde blitt hysterisk om jeg skulle justere utbetalingsdatoene i takt med når folk ville ha penger. Det hadde jo bare ikke fungert - det er liksom ikke bare å trykke på en knapp, selv i et lite firma - jeg tør ikke tenke på hva som må fungere for å lønne flerehundretusen mennesker.

Og joda - jeg hører de sier at "de trenger forutsigbarhet" - og det er nok også en del av forklaringen - men mye av det handler antagelig om at det liksom ikke bare er å endre ting i et sånt system. Det er ikke det engang i et lite firma.
Her er utbetalingen den 15. hele fuckings året - unntatt desember, da er utbetalingen den 10.  - det er ikke noe før påske her heller, i år var det jo flaks at 15. var midt i påska - men påske tenderer jo til å komme siste uka før lønn, men det er ikke noe fleks på det i normale arbeidsforhold.

Da jeg jobbet i ManPower var det akkurat det samme, lønna ble utbetalt slik og sånn - der var det ikke noe snakk om endring til hverken jul eller sommer. Så det er jo ikke normalt i arbeidslivet å få utbetalinger i tråd med når det passer for mottaker. Man får det når det er avtalt at man skal få det.

Men det er NAV som har satt utbetalinga til den 12 i mai og desember, men den 20 i resten av året. Det er NAV som plutselig ombestemmer seg i mai og flytter datoen til den 16. Det er NAV som til tross for at de sier at utbetalinga er den 16, betaler ut den 12. Det er HELT føkkings greit for meg om de betaler ut den 20 hver ***** hele året rundt, men de kan drite i å late som at noe er et stort problem den ene månden for så gjøre akkurat det som var så ****** vanskelig måneden etter, og på toppen av det hele skylde på at det er vi - brukerne - som trenger forutsigbarhet og ikke klarer å disponere pengene våre til å vare en uke ekstra i april/mai, men det går helt greit i mai/juni. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Belgerpia skrev:


Jeg kjenner jeg blir litt lei meg på vegne av disse som faktisk jobber i NAV forvaltning, for dere snakker om de som om de var bevisst ondsinnede idioter. Hvilket jeg tviler på at de er - jeg tipper de jobber ræva av seg for at flere hundre tusen mennesker skal få penga de har krav på til den tiden det er oppgitt at de skal ha den. Og jeg tipper at gjengen som jobber med dette IKKE har slakkedager rett etter utbetaling heller, jeg tipper de jobber ræva av seg fra a til å for å bli ferdig til neste runde, og de som da mater systemene som genererer de forskjellige grunnlagene er garantert ikke noe mindre flittige.
 

Og jeg tipper at alle har forstått at hun Solveig på NAV-kontoret gjør så godt hun kan, det er jo systemet som blir kritisert her. Og jeg forstår fortsatt ikke at systemet må være lagt opp sånn at man ikke kan få utbetalingene på en bestemt dato, sånn som alle lønnsmottakere i offentlig sektor får. Hvis ikke den lønna hadde vært på kontoene den 12 i måneden hadde det blir revolusjon og barrikadestorming. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Og jeg tipper at alle har forstått at hun Solveig på NAV-kontoret gjør så godt hun kan, det er jo systemet som blir kritisert her. Og jeg forstår fortsatt ikke at systemet må være lagt opp sånn at man ikke kan få utbetalingene på en bestemt dato, sånn som alle lønnsmottakere i offentlig sektor får. Hvis ikke den lønna hadde vært på kontoene den 12 i måneden hadde det blir revolusjon og barrikadestorming. 

Nemlig. Jeg vet at Solveig gjør virkelig så godt hun kan, og jeg vet hvor mye press hun har på seg og hvor lite tid hun egentlig har til  hvert enkelt menneske, og hvor mye mer hun skulle så gjerne gjort for hver enkelt men hun må skyndte seg til neste sak fordi det er et presteringskrav på hvor mye hun skal igjennom hver dag. Det er ikke henne, det er systemet.  Jeg er alltid nøye på det der når jeg snakker med de på tlf osv.

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal bytte fastlege og legesenter, men får den nye legen oversendt journalen min? Har hatt samme lege siden jeg var liten, og med en ganske lang sykdomshistorie med forskjellige utredninger og medfødte plager så hadde det vært greit om den nye legen visste om alt dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Skal bytte fastlege og legesenter, men får den nye legen oversendt journalen min? Har hatt samme lege siden jeg var liten, og med en ganske lang sykdomshistorie med forskjellige utredninger og medfødte plager så hadde det vært greit om den nye legen visste om alt dette

Du må nok ringe gamle legesenteret å spør om de kan sende over journal. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Kaisen skrev:

Skal bytte fastlege og legesenter, men får den nye legen oversendt journalen min? Har hatt samme lege siden jeg var liten, og med en ganske lang sykdomshistorie med forskjellige utredninger og medfødte plager så hadde det vært greit om den nye legen visste om alt dette

Nei, det må du be gamle legekontoret om å gjøre, og betale noen kroner for. Og selv da er det ikke sikkert at ny lege gidder å se på journalen :lol:  

Jeg bytta lege en gang, og fikk gamle journalen oversendt, kom til ny lege og begynte å fortelle litt og henviste til journalen "ja, men der stod det ikke så mye" og så begynte legen å titte ordentlig "ååh her står det noe, og her, og her...." Eh ja? :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en fantastisk saksbehandler i NAV (fikk det da jeg flyttet i 2015, før det har jeg andre ord og uttrykk om de jeg måtte forholde meg til), som følger opp og holder det hun lover i 19 av 20 tilfeller. Men det er fremdeles slitsomt at jeg ikke vet om jeg har penger på mandag morgen eller tirsdag ettermiddag. Jeg har ikke utbetaling på dato, jeg har utbetaling hver fjortende dag etter å ha levert meldekort i helga, og jeg sliter med å akseptere at det skal variere så veldig  når pengene blir utbetalt. Det er samme summen hver gang, det krever ikke finregning. Jeg forstår mye av det @Belgerpia sier, men samtidig må vi huske at mye av dette skjer automatisk også - det føles som om det ville vært raskere å gå tilbake til gamle dagers system med å få utbetalt lønna i kontanter i en konvolutt. Da ser du i hvert fall hvor i køen du er.

Det er en viss ironi at jeg må levere ting i tide og følge opp mine forpliktelser innenfor frister, men at jeg ikke kan forvente det samme i retur. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia
16 minutter siden, Symra&Pippin skrev:

Og jeg tipper at alle har forstått at hun Solveig på NAV-kontoret gjør så godt hun kan, det er jo systemet som blir kritisert her. Og jeg forstår fortsatt ikke at systemet må være lagt opp sånn at man ikke kan få utbetalingene på en bestemt dato, sånn som alle lønnsmottakere i offentlig sektor får. Hvis ikke den lønna hadde vært på kontoene den 12 i måneden hadde det blir revolusjon og barrikadestorming. 


Men de gjør jo det.
De utbetaler den 20. hver måned, faller 20. på en lørdag eller søndag så utbetales trygden siste virkedag før.
Unntakene er før jul, og før 17. mai - da har utbetalingsdatoene vært den 12. desember og 12. mai - og sånn har det visst vært i veldig mange år.
Hvilket de antagelig ikke gjør for å være vanskelige på noen måte liksom - det er antagelig ment å gjøre det for å være hyggelige mot folk sånn før jul og før 17. mai.
Så ble det hickups før påske fordi folk mente de burde få pengene før påske, det ville ikke NAV (eller det skaper mye støøk i systemet så det er liksom ikke bare å endre datoen i forhold til hva folk ønsker seg), så ble det støk i forhold til 17. mai datoen - uvisst hvorfor, men folk mener da at NAV hevner seg på de som kritiserte før påske, men så ble trygden utbetalt til samme datoen som alle foregående år - den 12. - men da er jo det galt også selvsagt........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så glad for at jeg har en så fantastisk bestemor. Bestemor 2.0 :heart: :ahappy:  

I år som i fjor kommer jeg helt sikkert til å få penger til is :D Man blir aldri for gammel til å få en femtilapp til å kjøpe is for på 17.mai altså :D  

Vært på intervju med lokalavisa, det gikk veldig bra. Journalisten var kjempeherlig og veldig lett å prate med. Så nå håper jeg artikkelen blir bra også :D 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Raksha skrev:

Nei, det må du be gamle legekontoret om å gjøre, og betale noen kroner for. Og selv da er det ikke sikkert at ny lege gidder å se på journalen :lol:  

Jeg bytta lege en gang, og fikk gamle journalen oversendt, kom til ny lege og begynte å fortelle litt og henviste til journalen "ja, men der stod det ikke så mye" og så begynte legen å titte ordentlig "ååh her står det noe, og her, og her...." Eh ja? :lol: 

 

Såpass ja :P legen trenger ikke å lese hele journalen liksom, men jeg har en del plager som nåværende lege ikke gidder å ta tak i. Har vært på utredning ved revmatismesykehuset men de fant ingenting. Så da gadd ikke legen undersøke mer, selvom jeg fortsatt vrir meg i smerter av og til. Så har jeg en medfødt sykdom som kan ha sammenheng med disse smertene. Denne historien er ganske lang og jeg hadde sikkert brukt flere timer på å fortelle ny lege om alt, så da er det lettere hvis ny lege bare kan finne infoen han trenger i journalen:lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagens dilemma: Jeg skal henge opp championatdiplomet til Foenix, med et bilde av henne. Bør bildet være like stort som diplomet, ser det rart ut om det er mindre når de skal henge ved siden av hverandre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, SFX skrev:

Dagens dilemma: Jeg skal henge opp championatdiplomet til Foenix, med et bilde av henne. Bør bildet være like stort som diplomet, ser det rart ut om det er mindre når de skal henge ved siden av hverandre?

Jeg ville sagt det bildet som gir deg mest følelser og som du liker aller best.

 

Den følelsen når jeg igjen kan spise litt uten å skrike. Har hevelser i spiserør/magesekk. Og ja det gjør vondt men gråt ikke i dag noe jeg har gjort fra lørdag av :jump::bananas::jump: Jada lege er kontaktet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...