Gå til innhold
Hundesonen.no

Angrepet av løpsk hyskyspann på tur..


Pringlen
 Share

Recommended Posts

Guest lijenta
21 minutter siden, tmp skrev:

:sint_01::sint_01: Og dette er en veldig liten bygd..tror vedkommede at hen skal komme unna?? Helt ufattbart at det går å oppføre seg sånn.

Leste et sted at dem trudde det var noen utenfra. Men håper jungeltelegrafen går så langt at dem får tak i fyren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som oppfører seg så dumt bør få forbud mot å holde dyr altså...

Når noe først går så himla galt, så er det bare en ting å gjøre, og det er å legge seg aldeles paddeflat og ordne opp etter seg.

Og fy fader så utrolig ekkelt og skummelt det må ha vært for dama med hunden. Det må ha vært en utrolig skremmende opplevelse både for henne og hunden, de hundene må jo ha framstått som helt gærne...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mammas tidligere samboer og krøllebølla mi ble angrepet av et huskyspann da de var ute på skitur for noen år tilbake - det minner litt om dette, men utfallet var heldig vis ikke like alvorlig. Han måtte slenge seg over Chess for å beskytte henne, og da sluttet de, men de rakk å lage mange små bittsår over hele kroppen hennes. Min gamle krøllert er ennå livredd huskyer og skeptisk til hunder i flokk. Det er helt uakseptabelt og fullstensig riv ruskende galt å holde på med hundekjøring når man ikke har kontroll på spannet i større grad enn dette... Veldig trist for miljøet så vel som for hund/eier denne saken her. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Maria skrev:

Mammas tidligere samboer og krøllebølla mi ble angrepet av et huskyspann da de var ute på skitur for noen år tilbake - det minner litt om dette, men utfallet var heldig vis ikke like alvorlig. Han måtte slenge seg over Chess for å beskytte henne, og da sluttet de, men de rakk å lage mange små bittsår over hele kroppen hennes. Min gamle krøllert er ennå livredd huskyer og skeptisk til hunder i flokk. Det er helt uakseptabelt og fullstensig riv ruskende galt å holde på med hundekjøring når man ikke har kontroll på spannet i større grad enn dette... Veldig trist for miljøet så vel som for hund/eier denne saken her. 

Regner jo med at denne fyren ikke mistet spannet for moro skyld...

På den andre siden vet jeg om et par som har hatt liknende opplevelser med spann MED fører. Ene kastet seg og bikkja ut i grøfta, men rakk likevel å få stygge bittskader på hunden.

At hundene kan gå i jakt, bør ikke overraske noen. Er vel vesentlig å ha solide ledere, som er til å stole på. Og ikke minst kjøre på egnet sted :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pringlen said:

Regner jo med at denne fyren ikke mistet spannet for moro skyld...

På den andre siden vet jeg om et par som har hatt liknende opplevelser med spann MED fører. Ene kastet seg og bikkja ut i grøfta, men rakk likevel å få stygge bittskader på hunden.

At hundene kan gå i jakt, bør ikke overraske noen. Er vel vesentlig å ha solide ledere, som er til å stole på. Og ikke minst kjøre på egnet sted :)

Men altså, går de i jakt på stillestående dyr av samme art? Er ikke det noe spesielt? Og biter eier som prøver å gå imellom?

Nå vet jeg ikke hvor vanlig det er at spann osv stikker av, men med så usiviliserte hunder bør man kanskje i litt større grad prøve å sikre seg slik at slike uhell ikke skjer?

Jeg liker ikke å dra "unge"-kortet, men tenk om de hadde møtt en unge som var ute på tur med familiens hund her? Når hundene ikke har noen sperrer på hva de biter...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enhver flokk med hunder, uavhengig av rase, kan reagere sånn i en heit situasjoner, det er ikke forbeholdt huskyer det. At det har vært episoder med spann er jo fordi de er flere hver gang. Jeg har sett samme reaksjon i flokker med såkalt siviliserte raser, hvor en krangel eller et angrep som i utgangspunktet involverte 2 hunder, har eskalert til å gjelde en hel haug av dem, der alle tar den som ligger nederst og/eller fremstår som svakest, eller bare den som er nærmest, rett og slett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutes ago, 2ne said:

Enhver flokk med hunder, uavhengig av rase, kan reagere sånn i en heit situasjoner, det er ikke forbeholdt huskyer det. At det har vært episoder med spann er jo fordi de er flere hver gang. Jeg har sett samme reaksjon i flokker med såkalt siviliserte raser, hvor en krangel eller et angrep som i utgangspunktet involverte 2 hunder, har eskalert til å gjelde en hel haug av dem, der alle tar den som ligger nederst og/eller fremstår som svakest, eller bare den som er nærmest, rett og slett. 

Også en påminnelse om hvordan stillestående hundeslipp med fremmede hunder kan eskalere og bli skikkelig stygt. :( 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Kjenner jeg får litt høy puls av å lese svarene her.
Det er vel ikke akkurat bikkjene som er hovedproblemet her?
Det virker som flere forsøker å rettferdiggjøre dette. Skit skjer liksom.....?? Seriøst?
Det er det VIRKELIG IKKE bikkjene som er problemet her eller? Jeg tar høyde for at jeg har lest en annen artikkel enn dere, men det det reageres mest på er da ene og alene det ENKLE faktum at eieren av spannet NEKTET å oppgi personalia, og heller ikke tilbød seg å gi bistand til skada dame.
Er det greit eller?
Er det virkelig ok at bikkjene først skambiter en valp og eieren til valpen, og så går man bare?
Er det ikke normalt å stoppe og spørre hvordan det går, og om man kan gjøre noe? Legge igjen navn og telefonnummer osv.?

Det er det som sjokkerer meg med dette. Bikkjer er bikkjer - de kan være drittale i flokk, men når de eies av en person som tydeligvis synes det er greit og ikke noe å bry seg om, ja da blir det faktisk veldig lite greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Belgerpia skrev:

Kjenner jeg får litt høy puls av å lese svarene her.
Det er vel ikke akkurat bikkjene som er hovedproblemet her?
Det virker som flere forsøker å rettferdiggjøre dette. Skit skjer liksom....?? Seriøst?
Det er det VIRKELIG IKKE bikkjene som er problemet her eller? Jeg tar høyde for at jeg har lest en annen artikkel enn dere, men det det reageres mest på er da ene og alene det ENKLE faktum at eieren av spannet NEKTET å oppgi personalia, og heller ikke tilbød seg å gi bistand til skada dame.
Er det greit eller?
Er det virkelig ok at bikkjene først skambiter en valp og eieren til valpen, og så går man bare?
Er det ikke normalt å stoppe og spørre hvordan det går, og om man kan gjøre noe? Legge igjen navn og telefonnummer osv.?

Det er det som sjokkerer meg med dette. Bikkjer er bikkjer - de kan være drittale i flokk, men når de eies av en person som tydeligvis synes det er greit og ikke noe å bry seg om, ja da blir det faktisk veldig lite greit.

Nettopp. At hunder er hunder er nå en ting, men man er nødt for å ta ansvar og ekstra forhåndsregler når man skal holde på med aktiviteter som involverer hunder i flokk. Jeg fikk ikke sagt det i sta, men samme type ansvarsfraskrivelse ble han jeg fortalte om og min hund utsatt for, og det er jo i all hovedsak det jeg reagerer på. Vedkommende dro av gårde og kjørte sikkert med samme spannet igjen mange ganger etterpå, noe jeg finner meget skremmende. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutes ago, Belgerpia said:

Kjenner jeg får litt høy puls av å lese svarene her.
Det er vel ikke akkurat bikkjene som er hovedproblemet her?
Det virker som flere forsøker å rettferdiggjøre dette. Skit skjer liksom....?? Seriøst?
Det er det VIRKELIG IKKE bikkjene som er problemet her eller? Jeg tar høyde for at jeg har lest en annen artikkel enn dere, men det det reageres mest på er da ene og alene det ENKLE faktum at eieren av spannet NEKTET å oppgi personalia, og heller ikke tilbød seg å gi bistand til skada dame.
Er det greit eller?
Er det virkelig ok at bikkjene først skambiter en valp og eieren til valpen, og så går man bare?
Er det ikke normalt å stoppe og spørre hvordan det går, og om man kan gjøre noe? Legge igjen navn og telefonnummer osv.?

Det er det som sjokkerer meg med dette. Bikkjer er bikkjer - de kan være drittale i flokk, men når de eies av en person som tydeligvis synes det er greit og ikke noe å bry seg om, ja da blir det faktisk veldig lite greit.

Du leser noe annet enn meg? Jeg synes de fleste uttrykker at det er eieren som har oppført seg langt utenfor akseptabelt her og ikke tatt ansvar for hundene sine og det de har gjort? At hundespannet slet seg/fører falt av/whatever kan skje og angrepet er selvfølgelig tragisk men det er eieren som ikke tar ansvar som er hovedproblemet her...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Belgerpia skrev:

Kjenner jeg får litt høy puls av å lese svarene her.
Det er vel ikke akkurat bikkjene som er hovedproblemet her?
Det virker som flere forsøker å rettferdiggjøre dette. Skit skjer liksom....?? Seriøst?
Det er det VIRKELIG IKKE bikkjene som er problemet her eller? Jeg tar høyde for at jeg har lest en annen artikkel enn dere, men det det reageres mest på er da ene og alene det ENKLE faktum at eieren av spannet NEKTET å oppgi personalia, og heller ikke tilbød seg å gi bistand til skada dame.
Er det greit eller?
Er det virkelig ok at bikkjene først skambiter en valp og eieren til valpen, og så går man bare?
Er det ikke normalt å stoppe og spørre hvordan det går, og om man kan gjøre noe? Legge igjen navn og telefonnummer osv.?

Det er det som sjokkerer meg med dette. Bikkjer er bikkjer - de kan være drittale i flokk, men når de eies av en person som tydeligvis synes det er greit og ikke noe å bry seg om, ja da blir det faktisk veldig lite greit.

Kanskje du burde puste med magen et øyeblikk eller tre og ta på deg litt andre briller? Det er ingen som forsvarer føreren av spannet her, snarere tvert i mot, det er bred enighet om at føreren er en idiot som burde oppgitt personalia, spurt om han kunne hjelpe, tatt ansvar, tilbydt seg å betale osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37 minutes ago, Belgerpia said:

Kjenner jeg får litt høy puls av å lese svarene her.
Det er vel ikke akkurat bikkjene som er hovedproblemet her?
Det virker som flere forsøker å rettferdiggjøre dette. Skit skjer liksom....?? Seriøst?
Det er det VIRKELIG IKKE bikkjene som er problemet her eller? Jeg tar høyde for at jeg har lest en annen artikkel enn dere, men det det reageres mest på er da ene og alene det ENKLE faktum at eieren av spannet NEKTET å oppgi personalia, og heller ikke tilbød seg å gi bistand til skada dame.
Er det greit eller?
Er det virkelig ok at bikkjene først skambiter en valp og eieren til valpen, og så går man bare?
Er det ikke normalt å stoppe og spørre hvordan det går, og om man kan gjøre noe? Legge igjen navn og telefonnummer osv.?

Det er det som sjokkerer meg med dette. Bikkjer er bikkjer - de kan være drittale i flokk, men når de eies av en person som tydeligvis synes det er greit og ikke noe å bry seg om, ja da blir det faktisk veldig lite greit.

Tror ikke noen er uenige i det altså. Jeg har jo til og med skrevet at folk som er så dumme bør få forbud mot å holde dyr, for det er pokker meg ikke greit det han har gjort. Det er akkurat like ille som å kjøre på noen ved et uhell, og stikke fra stedet... Både ulovlig, uetisk og det bør svi skikkelig når vedkommende blir tatt.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Men altså, går de i jakt på stillestående dyr av samme art? Er ikke det noe spesielt? Og biter eier som prøver å gå imellom?

Nå vet jeg ikke hvor vanlig det er at spann osv stikker av, men med så usiviliserte hunder bør man kanskje i litt større grad prøve å sikre seg slik at slike uhell ikke skjer?

Jeg liker ikke å dra "unge"-kortet, men tenk om de hadde møtt en unge som var ute på tur med familiens hund her? Når hundene ikke har noen sperrer på hva de biter...

Det kan de godt gjøre. Et spann ute av kontroll (disse hadde stukket fra fører også, sikkert høy fart og mye stress) en av hundene reagerer med "se, der er det et byttedyr", og så slenger resten seg på. Damen ble bitt da hun prøvde å få løs bikkja si.Ellers er hunder gode på å skille på to og firbeinte, selv i en slik situasjon. Egentlig synes jeg det er godt gjort at det ikke ble mer skader på hunden. 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser heller ikke noen her som forsvarere av det som skjedde, men er enig med Belgerpia i at det ikke er bikkjene og "jaktatferden" som er problemet her, men at det faktisk finnes folk som er så konfliktskye og uansvarlige at de ikke engang spør om det går bra, når det åpenbart ikke gjør det. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fulgt med på diskusjonene rundt denne hendelsen og synes det er helt forkastelig at mannen som eide/kjørte hundene ikke oppgav personalia og ordna opp. 

Jeg kan se for meg at en sånn situasjon, der en har mistet spannet og endelig finner det igjen kan medføre at eier er  stressa og kanskje nærmest i sjokk- uten at jeg forsvarer kjøreren. Kan hende det var grunnen til at han ikke oppgav personalia? Men i såfall burde en vettug person gi seg til kjenne i ettertid, og legge seg flat. 

Et spann uten fører kan ende opp tragisk (det har omkommet hunder på denne måten- da innad i spannet, fordi de blir kvalt eller slept etter, eller pga intern slossing (stress-fryktindusert). Hundene kan fort surre seg inn i liner og tau, og det kan være mye stress involvert. Da skal det kanskje ikke så mye til før de bikker over... 

En annen ting , og da vil jeg bare si at jeg påstår IKKE at det er sånn, er at settere har en tendens til å forville seg inn i hundespann. Vi har hatt flere settere midt inne i spannet vårt i løpet av de årene vi har kjørt hund (det har alltid gått bra). Aldri andre hunder. Hundene våre passerer forbi, men det hjelper jo ikke når setteren havner innimellom alle hundene fordi den oppsøker spannet.  Setterne har enten vært i bånd (langt) eller løse.  VET vi at det ikke er tilfellet her? Og igjen, jeg påstår ikke at det er sånn, og jeg forsvarer ikke det som har skjedd, jeg prøver bare å tenke meg til hva som KAN ha skjedd. Men det er egentlig ingen vits i å gjøre det, siden jeg ikke var til stede...

Å miste hundespannet er noe selv gode hundekjørere avogtil opplever. Det betyr ikke at de er uansvarlige men er rett og slett uhell.  Men det er hundekjørerens mareritt. 

Håper hundekjøreren kommer til fornuft og gir seg til kjenne, og da håper jeg også at utfallet ikke blir avliving av hele spannet. For det kan jo fort skje...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.4.2017 at 10:09 PM, Tuvane skrev:

Og fy fader så utrolig ekkelt og skummelt det må ha vært for dama med hunden. Det må ha vært en utrolig skremmende opplevelse både for henne og hunden, de hundene må jo ha framstått som helt gærne...

Helt enig! Jeg kan ikke tenke meg selv til hva jeg selv ville gjort i en slik situasjon. Så utrolig stressende med ski på beina og føle seg så hjelpeløs mot en stor flokk hunder! Jeg blir nesten skremt til å stå på ski med hund av denne historien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...