Gå til innhold
Hundesonen.no

Må man trekke tenner på valp?


Harleyinthehouse
 Share

Recommended Posts

Guest Yellow

Som regel er det ikke nødvendig, nei. Men oftere nødvendig på miniatyrhunder enn de større. De skal egentlig miste valpetennene av seg selv, men enkelte ganger gjør de altså ikke det og det blir da nødvendig å få de trukket for at de permanente tennene skal få kommet opp, og evt unngå dobbelt tannsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

De mister dem vanligvis av seg selv, med mindre det er noe spesielt problem.

Okei, hvis de er vokst dobbelt, når burde man sjekke det ut? Altså, når ca burde det trekkes? Har dessverre hørt mange skrekk historier der veterinæren kun er ute etter å tjene penger. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Yellow skrev:

Som regel er det ikke nødvendig, nei. Men oftere nødvendig på miniatyrhunder enn de større. De skal egentlig miste valpetennene av seg selv, men enkelte ganger gjør de altså ikke det og det blir da nødvendig å få de trekket for at de permanente tennene skal få kommet opp, og evt unngå dobbelt tannsett. 

Ja, er miniatyrhund det er snakk om :) hvor gamle er de ca når alle valpetennen burde ha falt av seg selv? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de over her skriver, så må man stort sett ikke. Med annet tannen blir knukket f.eks. og det er fare for, eller oppstår, en infeksjon, da bør man trekke den for at den permanente tannen ikke skal potensielt bli skadet. 

Mens noen valper mister ikke tennene selv, og melketennene har ikke falt ut selv om de permanente bryter gjennom. Da ville jeg bedt veterinær ta en kikk, og antagelig bør melketennene trekkes hvis de permanente har kommet langt.  Problemet er som sagt vanligere på miniatyrer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om valpetennene ikke har falt ut når de nye er like lange så trekk dem. Det er jo stort sett hjørnetennene som er problemet. Du kan rugge på den selv, ha drakamp så tenna flakser, og gi tyggeting. 

På lillemor her så brukte jeg faktisk tang og trakk dem selv, men det var fordi de var veldig løse men jeg fikk ikke grep med fingrene fordi de var så små. Ikke noe jeg anbefaler med mindre du er helt trygg på situasjonen dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 14 berner sennenhunder har vi ikke måttet trekke en eneste tann, unntatt Even da han var ti år og fikk tannkjøttbetennelse.

Derimot har en slektning som driver med miniatyrhunder sagt at hun regner med å trekke minst en tann på hver valp hun får i hus.

Som Line sier, så er tommelfingerregelen at når ny tann er like langt framme som valpetann, da må en hjelpe til - så har du noe å se etter selv, hvis du er redd for å bli lurt av veterinær. Om du ikke trekker valpetanna, så blir det for dårlig plass for den voksne tanna, og den kan dermed bli feilstilt - i verste fall kan en hjørnetann presses innover så den kan gå opp i og lage gnagsår i hundens gane. Følg med, så går det som regel bra - valpen bør uansett vendes til håndtering og sjekk av både munn og poter, så du kan jo gjøre det til en daglig rutine å sjekke tennene og bittet. 

Tannfellingen pleier å være avsluttet når de er rundt 5 måneder, pluss minus og varierer litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel "vanlig" at de faller ut av seg selv, vær obs på at en del valper svelger tennene sine så du ikke nødvendigvis ser at de at de er ute med mindre du legger merke til hull i tanngarden ;) selv har jeg miniatyrhund, og det stemmer sikkert at denne størrelsen har flere problemer enn de med litt ekstra pondus, men når det er sagt så er det ikke slik at de alltid må trekke tenner! Min var riktignok tidlig ute, men han mistet tennene sine allerede ved 3-4 måneders alder, og innen 6 måneder hadde han fått alle voksentennene uten problemer. De andre valpene i kullet var ikke langt bak. Kjenner flere med denne rasen, de har heller ikke hatt problemer med valpetennene. Så selvfølgelig bør du følge med, men er heller ingen grunn til å ta sorgene på forskudd! Lykke til :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...