Gå til innhold
Hundesonen.no

Første valp fra sverige


Miffen
 Share

Recommended Posts

Hei!

Da har vi fått sikret oss en mittelspitz tispe til sommeren. Leveringsklar 9. juni.
Dette er første hunden vi har, så vi ønsker så mye kunnskap som bare mulig! Vi skal hente henne i Sverige, så om noen har nylig erfaring med å hente hund, hva som må gjøre i forkant, hvordan fergene er, gjerne si ifra! Ellers ting som er viktig å tenke på når man får seg valp? Har lest om hvordan man skal gjøre dem stuerene. Mittelspitz er og en kjent vakthund, så om noen har tips til å gjerne få roet henne ned på bjeffingen og trene henne på det fra begynnelsen av, gjerne si ifra.
Vi gleder oss så mye!!!

Tusen takk! :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med valp!

Husk at valpen må ha gyldig ormekur for å komme inn til Norge - den må være gitt mellom 24-120 timer før du kommer til Norge. Du må stoppe på grensen for å vise papirer og fortolle valpen.

Ferger, jeg antar du mener Strömstad-Sandefjord?

Det har vært mange tråder på forumet om valpeoppdragelse, så om du søker og leser, finner du sikkert mye interessant info. Både om utstyr du bør ha i hus på forhånd, om valpekurs, om gå i bånd-trening, hjemme alene-trening, tips mot valpebiting, også videre.

Rasespesifikke spørsmål, derimot - for eksempel bjeffing, anbefaler jeg at du tar med oppdretter. De bør jo ha erfaring nok med rasen til å kunne svare på slike spørsmål.

Lykke til!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, anneskj skrev:

Mener både Sandefjord-Strømstad og Horten-Moss :) takk for svar!

Jeg ville ihvertfall tatt Horten Moss. Der kan du enten sitte i bilen hvis de er greie (si ifra du har valp og vil vente i bilen) eller så er det et helt greit hunderom. På Strømstad er det bråkete og ofte andre bråkete hunder, samt at det tar to timer mer. Ville heller kjørt den biten, da kan du lufte og stoppe som du ønsker selv

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, anneskj skrev:

Mener både Sandefjord-Strømstad og Horten-Moss :) takk for svar!

Ah, det står ikke hvor du bor og hvor i Sverige du skal, og jeg kunne ikke tenke ut flere ferger til Sverige enn den fra Sandefjord.

Jeg har ikke tatt Strömstadferga, men jeg har inntrykk av at den er litt hektisk i helgene fordi folk bruker den som en mini-fest og for tax free-shopping.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tok Bastøfergen Moss-Horten da vi hentet valp fra rett over grensen. Gikk veldig fint. Kort tur, og eget hunderom med vask og vannskåler. Valpen brukte litt tid på å tørre å komme ut av bilen pga bråket, men ble etter hvert varm i trøya inne på hunderommet. Det hjalp kanskje at det var en voksen snill cavalier king charles spaniel der, som kunne ta vekk fokuset fra de litt rare lydene på båten.

Tror det er lov å sitte i bilen også? Det var i hvert fall ingen som kastet oss ut selv om vi var litt trege, men du burde spørre fergeselskapet for å være helt sikker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Kefir skrev:

Vi tok Bastøfergen Moss-Horten da vi hentet valp fra rett over grensen. Gikk veldig fint. Kort tur, og eget hunderom med vask og vannskåler. Valpen brukte litt tid på å tørre å komme ut av bilen pga bråket, men ble etter hvert varm i trøya inne på hunderommet. Det hjalp kanskje at det var en voksen snill cavalier king charles spaniel der, som kunne ta vekk fokuset fra de litt rare lydene på båten.

Tror det er lov å sitte i bilen også? Det var i hvert fall ingen som kastet oss ut selv om vi var litt trege, men du burde spørre fergeselskapet for å være helt sikker.

Jeg ville aldri latt min hund - og i hvert fall ikke en valp - få drikke av en random, fremmed vannskål på en ferge. Du aner ikke hvilke andre hunder som har drukket av den skåla, og kan ha lagt igjen dråpesmitte.

Jeg ser både utstillingsarrangører og hotell skal være snille og sette ut vannskåler til hundene - men det er en bjørnetjeneste. 

Ta med egen skål!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar!

Vi skal reise fra Grimstad og til litt utenfor Gøteborg, så blir en lang tur. Det blir mest sannsynligvis Sandefjord-Strømstad på vei ned for å kunne slappe av litt selv så tidlig om morningen, og Horten-Moss hjem. Vi er veldig spente. I valpepakken får vi med matskål og vannskål heldigvis. Vi får høre om vi kan sitte i bilen med valpen, eller så har vi den i hunderommet så lenge den tørr det. Veldig spente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo under seks timers kjøring (noen av oss synes ikke det er langt, hehehe) - men om dere vil spare inn på timene bak rattet, så kan dere jo ta ferge fra Kristiansand til Hirtshals, og fra Frederikshavn til Göteborg. Da blir det type halvannen times kjøring fordelt på to økter.

Dere kan dog ikke ta den ruta hjem igjen, fordi valpen da trenger rabiesvaksine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør fjordline Strømstad / Sandefjord , der sitter dere bra ute med hund på stort dekk med le for vind. Ikke kjør via Danmark hjem for da må du evt sitte ute øverst bak, lite plass  ingen le for været og det tar en time lengre. Tar 6,5 time totalt ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, yurij skrev:

Kjør fjordline Strømstad / Sandefjord , der sitter dere bra ute med hund på stort dekk med le for vind. Ikke kjør via Danmark hjem for da må du evt sitte ute øverst bak, lite plass  ingen le for været og det tar en time lengre. Tar 6,5 time totalt ca

Ikke kjør via Danmark hjem, fordi hunden trenger rabiesvaksine - vær og vind er underordnet da!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, yurij skrev:

Om den ikke har rabiesvaksine ja, det står ingenting om det? Du opplyser jo om rabiesvaksine i innlegget over...

Jeg formoder den ikke er rabiesvaksinert, siden den er leveringsklar om over seks uker - og temaene som TS spør om høres mer ut som åtteukersvalp enn firemånedersvalp. Det er ikke normalen at en valp er rabiesvaksinert.

Jeg synes det er rart at du argumenterte mot å ta turen hjem via Danmark på grunn av vær og sitteplass. Det er mer logisk å anta at valpen ikke har rabiesvaksine, og anbefale reiserute deretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Jeg formoder den ikke er rabiesvaksinert, siden den er leveringsklar om over seks uker - og temaene som TS spør om høres mer ut som åtteukersvalp enn firemånedersvalp. Det er ikke normalen at en valp er rabiesvaksinert.

Jeg synes det er rart at du argumenterte mot å ta turen hjem via Danmark på grunn av vær og sitteplass. Det er mer logisk å anta at valpen ikke har rabiesvaksine, og anbefale reiserute deretter.

Rabiesvaksine hadde du allerede kommentert. Som du skriver er det antakelser at hun ikke har slikt i orden , det vet hun selv og da også hvorvidt det er alternativ å kjøre via Danmark hjem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.4.2017 at 5:50 PM, SFX skrev:

Jeg ville aldri latt min hund - og i hvert fall ikke en valp - få drikke av en random, fremmed vannskål på en ferge. Du aner ikke hvilke andre hunder som har drukket av den skåla, og kan ha lagt igjen dråpesmitte.

Jeg ser både utstillingsarrangører og hotell skal være snille og sette ut vannskåler til hundene - men det er en bjørnetjeneste. 

Ta med egen skål!

Hva slags smitte er det fare for at de får, og hvor stor er sjansen for at det skjer? Det at skålen skylles og får rent vann er altså ikke godt nok smittevern? Og hva når valpen leker med andre hunder i en hage, og det står en vannskål der — må man vokte vannskålen konstant for å hindre valpen i å drikke?

Hvordan er faren for samme type smitte i lek med andre hunder, når de drikker fra samme vannpytt utendørs o.l.?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutes ago, Kefir said:

Hva slags smitte er det fare for at de får, og hvor stor er sjansen for at det skjer? Det at skålen skylles og får rent vann er altså ikke godt nok smittevern? Og hva når valpen leker med andre hunder i en hage, og det står en vannskål der — må man vokte vannskålen konstant for å hindre valpen i å drikke?

Hvordan er faren for samme type smitte i lek med andre hunder, når de drikker fra samme vannpytt utendørs o.l.?

Med antall fremmede hunder øker smittefaren. For eksempel kennelhoste kan være ganske alvorlig for en liten valp. Det at hunden leker med noen få, antatt kjente andre hunder i en privat hage er noe helt annet. Blant annet har du en helt annen kontroll på hvorvidt hundene er friske og/eller vaksinerte, forhåpentligvis.

Smitte i møte med andre hunder er alltid en risiko, men jo flere hunder øker faren for at noen er syke/smittebærende. Dette er sjelden noe problem for voksne, vaksinerte hunder med et ferdig immunsystem, men kan være en større risiko for valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kefir skrev:

Hva slags smitte er det fare for at de får, og hvor stor er sjansen for at det skjer? Det at skålen skylles og får rent vann er altså ikke godt nok smittevern? Og hva når valpen leker med andre hunder i en hage, og det står en vannskål der — må man vokte vannskålen konstant for å hindre valpen i å drikke?

Hvordan er faren for samme type smitte i lek med andre hunder, når de drikker fra samme vannpytt utendørs o.l.?

De kan få alt som smitter med dråpesmitte - for eksempel kennelhoste, som på en voksen hund stort sett bare er en enkel forkjølelse, men for en valp kan det i verste fall bli veldig alvorlig. De har ikke opparbeidet seg det samme immunforsvaret - kombinert med at de ikke er fullvaksinert enda.

Hvis en tenker selv på god skikk for å unngå å smitte andre med sin influensa - holder det alltid å skylle hendene da, før en håndhilser på dem? Ikke vet en om en slik skål blir skylt heller, eller om det bare etterfylles med vann.

Det er forskjell på om hunden din leker med hunder eid av mennesker du kjenner - så du kan stole på at de er vaksinert, og blir holdt hjemme i karantene hvis de er syke (selv om smitterisikoen er størst FØR sykdommen bryter ut). Altså, jeg sier ikke at du skal bli panisk og paranoid, men en vilkårlig vannskål på ei ferge er ikke noe du har mye kontroll over.

Har en hund og velger å la den leke med mange forskjellige hunder, så vil du med stor sannsynlighet før eller senere få kennelhoste, lus, nesemidd eller andre "vanlige" sykdommer på hund. Men det er forskjell på å få det på en hund på syv måneder som har fått alle vaksiner, og å få det på en åtte uker gammel valp med et helt annet immunforsvar. Men det går an å ta noen fornuftige leveregler med seg - for eksempel fremmede vannskåler. Mine hunder får ikke drikke av andres skåler på utstillinger og stevner, og de får heller ikke snuse og hilse på alt og alle når vi er ute på utstilling og tur. Vi har venner og bekjente med hunder de kan få aktivisere seg med om det trengs, framfor fremmede hunder eid av mennesker jeg ikke aner hva tenker om vaksine - jeg har møtt folk som ikke ser noe problem med å la sin hund med lus hilse på andre hunder, for eksempel. På de siste ti årene har jeg - bank i bordet - hatt kennelhoste én gang, og aldri lus - og jeg er mye ute med mine hunder, i høyrisiko-områder for smitte. Så litt fornuft kommer en langt med. Og jeg passer litt ekstra på når det er snakk om små valper.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det riktig som at du ikke står som eier av valpen som skal hentes?

Det er i så fall litt andre regler for import av andres hund, og om jeg husker riktig må du i så fall ha med en erklæring fra eier om at du har lov til å frakte deres hund, ellers går det innunder lov om kommersiell import.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, SFX skrev:

Forstår jeg det riktig som at du ikke står som eier av valpen som skal hentes?

Det er i så fall litt andre regler for import av andres hund, og om jeg husker riktig må du i så fall ha med en erklæring fra eier om at du har lov til å frakte deres hund, ellers går det innunder lov om kommersiell import.

Er det meg du henvender deg til nå, og ikke trådstarter? I så fall stemmer det, ja. Søsteren min og jeg hentet valp for faren vår, av praktiske årsaker. Ingen av oss var klar over at dette kunne være problematisk. Valpen er registrert i NKK (norsk oppdretter som bor rett over grensen) og har pass og papirer i orden. Jeg trodde det var nok — men tydeligvis ikke..? Vi ble ikke stoppet på vei over grensen da, så det gikk heldigvis bra.

EDIT: Googlet nå og fant loven du henviste til, om import av hund, katt og ilder. Ser ut til at eieren selv må foreta samme reise minst 5 dager før eller 5 dager etter for at man skal kunne importere valpen som ikke-kommersiell vare. Altså er ikke skriftlig godkjenning/skjema fra eieren nok i en slik situasjon — tror jeg? Hvor strenge tollerne faktisk er på grenseovergangen er ikke godt å si da, men hadde vi visst dette på forhånd ville vi nok ordnet det hele på en annen måte.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/hva_skal_til_for_at_en_reise_med_hunder_katter_eller_ildere_kan_regnes_som_ikkekommersiell_og_hvor_mange_dyr_kan_du_ta_med.23827

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder_fra_eosstater.7244

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Kefir skrev:

Er det meg du henvender deg til nå, og ikke trådstarter? I så fall stemmer det, ja. Søsteren min og jeg hentet valp for faren vår, av praktiske årsaker. Ingen av oss var klar over at dette kunne være problematisk. Valpen er registrert i NKK (norsk oppdretter som bor rett over grensen) og har pass og papirer i orden. Jeg trodde det var nok — men tydeligvis ikke..? Vi ble ikke stoppet på vei over grensen da, så det gikk heldigvis bra.

EDIT: Googlet nå og fant loven du henviste til, om import av hund, katt og ilder. Ser ut til at eieren selv må foreta samme reise minst 5 dager før eller 5 dager etter for at man skal kunne importere valpen som ikke-kommersiell vare. Altså er ikke skriftlig godkjenning/skjema fra eieren nok i en slik situasjon — tror jeg? Hvor strenge tollerne faktisk er på grenseovergangen er ikke godt å si da, men hadde vi visst dette på forhånd ville vi nok ordnet det hele på en annen måte.

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/hva_skal_til_for_at_en_reise_med_hunder_katter_eller_ildere_kan_regnes_som_ikkekommersiell_og_hvor_mange_dyr_kan_du_ta_med.23827

https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/import_og_eksport_av_dyr/import_av_kjaledyr_og_konkurransedyr/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder/kommersiell_import_av_hund_katt_og_ilder_fra_eosstater.7244

Ja, det var ment til deg - jeg tenkte ikke på at du ikke var trådstarter, i og med at du takket for svar :P 

Som jeg skrev, så var jeg ikke helt sikker på regelverket - så de som skal i en tilsvarende situasjon må sjekke regelverket nøye. Og eventuelt sjekke med Mattilsynet. Regelverket endrer seg også med ujevne mellomrom, så det er alltid lurt å oppdatere seg før passering av en grense. Jeg skal snart til Danmark, og fant tilfeldigvis ut gjennom andre at det nå er flere alternativ for å frakte hund fra Danmark til Sverige - jeg kjørte fra Danmark til Sverige i mars også, og fant ikke den regelendringen da.

Den hunden du hentet er jo nå i Norge, men selv om den har norsk stamtavle så har ikke det noe å si - en har lov til å transportere blandingshunder også. Det er eierforhold, oppført i pass, som er utgangspunktet for regelverket.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hentet valpen min i Sverige i Januar. Oppdretter ordnet pass og ormkur hos vetrinær for et lite tillegg i prisen (chip som valpen også skal ha, var med i prisen for valpen). Kan ikke se at noen har nevnt noe om fortolling av hunden. Hunden skal fortolles ved ankomst til Norge  https://www.mattilsynet.no/dyr_og_dyrehold/reise_med_kjaledyr/veileder_slik_reiser_du_med_kjaledyret_ditt/hva_gjor_du_naar_du_kommer_paa_grensen.7137 
Vet om fler som har kjørt forbi uten å fortolle, uansett hva du velger er det greit å kjenne til regelen. Vi tok fly, og slapp å forholde oss til noe valg.

Lykke til med valpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...