Gå til innhold
Hundesonen.no

Patella luksasjon - hvor alvorlig er det?


volca
 Share

Recommended Posts

Har vært og sett på en nydelig liten valp i dag, en Russisk Tsvetnaya Bolonka. Foreldrene er ikke avlsgodkjente, men det er kun "små feil" registrert på dem i Dogweb. Far har PL grad 1 og mor har mild grad av distichiasis/ ektopisk cilium (inngrodde øyehår). Far er 6 år og mor er 4 år. Hvor alvorlige er disse "feilene"? Bør jeg la være å kjøpe valpen? Valpen har også overbitt og et bittelite navlebrokk. Jeg har selvsagt falt pladask for denne lille valpen, den var så rolig og fin, og jeg har nok en tendens til å falle mest for dyr med litt skavanker, så det er vanskelig å la være og kjøpe den.. Hvor strevsomt kan det bli for en hund med overbitt? Og hvor kostbart kan det bli? Noen som har gode råd og erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikkje foreldre eg ville hatt ein kvalp etter i vert fall, både med tanke på å støtte opp om slik useriøs avl (mulig det var uhell?) og med tanke på eventuelle veterinærkostnadar om kvalpen arvar ein eller fleire av skavankane. 

Min Etnahund fikk påvist alvorleg grad av PL på begge kne og vart operert når ho knapt hadde fylt 9 mnd. Operasjonen kosta rundt 25.000,- og hadde det ikkje vert for at ho då var (og fortsatt er) forsikra, så hadde eg aldri hatt råd til den operasjonen.  
Ein hund kan så klart fint leve med PL om den er av svak grad, men eg ville nok ikkje tatt sjansen på og kjøpe ein kvalp etter foreldre med PL. 

Så ville heller tatt meg tid til og leite etter oppdrettarar på rasen med friske foreldredyr :) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde en valp med overbitt i et kull, og solgte ham med prisreduksjon tilsvarende det operasjon ville koste om han fikk problem - om overkjeven vokser for mye i forhold til underkjeven, så vil hjørnetennene nede kunne gå opp i ganen. Om en ikke følger med, kan det føre til smertefulle gnagsår, som fylles med matrester og blir infiserte. Men om en vet om bittet, så følger en jo med på hvor tennene plasserer seg. Valpen jeg solgte har foreløpig ikke trengt å trekke hjørnetennene, og virker ellers ikke plaget av det. Noen hunder med overbitt sliter med å løfte ting, fordi de ikke får skikkelig tak med underkjeven, og for noen er det vanskelig å gnage på griseører, bein, etc. En bolonka har jo ikke så langt snuteparti i utgangspunktet, så om det er et stort overbitt og dermed markant underutviklet underkjeve kan det bli et større problem enn om det er et millimeter-overbitt. Det er ikke så lett å spå hvordan bittet blir som voksen.

Jeg mener jeg ga 4.000 kroner i prisavslag da ut fra veterinærens estimerte pris, men har ikke kontrakten foran meg akkurat nå.

Angående PL, så er det hunder med grad 1 som har store problem og hunder med grad 3 som ikke har noe problem. I noen raser er det greit å avle på grad 1, men når du sier far ikke er avlsgodkjent antar jeg at raseklubben ikke godkjenner grad 1. Det har de sikkert en grunn til å mene. Hvor gammel er PL-testen til far, og hva er status til hans foreldre og søsken? Jeg ville sett på helheten også, altså om PL er et gjennomgående tema i slekt. En PL-attest skal vel være maks et år gammel for å være gyldig, da de kan få sterkere grad med alderen.

Jeg ville også undersøkt med forsikringsselskap om de dekker eventuell PL-operasjon eller behandling av knesmerter når et foreldredyr har PL. PL er ikke et tema på min rase, men jeg vet for eksempel at mange forsikringsselskap ikke dekker behandling av HD (hofteleddsdysplasi) hos hund hvor ikke begge foreldrene er frirøntget. Hvis det er samme prinsipp for PL, så kan jeg garantere at det blir dyrere enn å trekke et par tenner.

Jeg kan ingenting om øyne, men et kjapt googlesøk viser at det er noe som kan være plagsomt og kan trenge operasjon. Generell avlsanbefaling ser ut til å være at mild grad kun brukes mot fritt - er far øyelyst i det hele tatt?

Det du i verste fall får, er en hund som må trekke hjørnetennene, som må operere øynene, og som må operere knærne. I beste fall får du en hund med en liten haikjeft (overbitt) som ikke affiserer den, og den lever i 17 år uten å halte eller ha rennende øyne en eneste dag. Dette vet verken vi eller oppdretter - men om du kjøper denne valpen, ville jeg hatt en god forsikring som dekker 50.000 i året de første årene, i hvert fall. 

Er det vanskelig å finne en valp av rasen hvor foreldrene har friske helsetester? Har oppdretter begrunnet hvorfor de gjør denne kombinasjonen? Vet du om valpene likevel blir registrert i NKK?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger! Blir viktig å sjekke med forsikringsselskapene. PL-fri er et krav for avlsgodkjenning for rasen. 

Mor er PL fri og mild grad av distichiasis.  

Far var PL-fri, men testet på nytt igjen da han var 4 og fikk da påvist grad 1. Øyelyst fri.

Ang. valpen så er jeg ikke kyndig til å vurdere hvor stort overbittet er, så bør vel be om en ny vurdering av veterinær. Får avslag i pris pga overbittet, men det er allikevel en klekkelig sum. Valpen har pass og helseattest fra veterinær, og det er registrert overbitt på attesten , men det er ikke skrevet noen merknad om hvor stort, hva som kan forventes etc. Alt annet er u.a. 

Hvor kan jeg finne ut av om valpene er registert i NKK? Ble fortalt at jeg får tilsendt stamtavle og eierbevis fra NKK så fort jeg er registrert som eier. Jeg får altså ikke utstedelse av eierbevis fra NKK før jeg er registrert som eier - får kun kjøpsavtalen. Er ikke dette vanlig? Stamtavlene til mor og far ligger ute, men kan ikke finne registreringer på PL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig å spå sluttresultatet for bittet - noen valper har overbitt ved levering, men ender opp med korrekt saksebitt, fordi underkjeven gjerne vokser noe saktere enn overkjeven. Noen valper har saksebitt ved levering, og ender med feil bitt. Noen valper har et lite overbitt, men får et stort overbitt - og noen leveres med det bittet de har resten av livet. Det ville være uetisk om veterinær sa noe om hvordan bittet vil ende, når det er umulig å spå. På valpen jeg solgte, så står det også bare overbitt i helseattesten.

Hvorvidt hjørnetennene vil gå opp i ganen avhenger også av om underkjeven er veldig smal - eller om den er så bred at hjørnetennene blir presset til å gå utenpå tennene i overkjeven.

Om jeg leser riktig om avlsanbefalingene for øyesykdommer, så er denne kombinasjonen innenfor siden en er fri og den andre bare har mild grad. Men en bør jo som valpekjøper fremdeles vurdere hva som føles riktig for seg. Det samme med PL - jeg vet om miniatyrraser hvor en slik kombinasjon er helt innenfor, mens bolonkamiljøet altså ønsker at begge er fri. Vet du om hannhunden har valper fra før av, og om de er PL-sjekket? Har far søsken og halvsøsken som er sjekket? Er det mye PL på linjene?

Nå har ikke jeg registrert valper siden 2014, så det kan være at registreringsrutinene er endret - men da registrerte jeg i hvert fall valpene, fikk tilsendt stamtavler og eierbevis hvor jeg som oppdretter sto som eier av alle, og om jeg registrerte valpekjøper som eier før valpene ble 3 måneder kostet det ingenting, og da ble nytt eierbevis sendt direkte til ny eier. Stamtavlene ble levert med valpekjøper da de hentet valpen, da jeg sørget for å registrere valpene så tidlig at de kom i tide (registrering på nett, og en til tre dager i postgang, altså ikke noe som må gjøres evigheter før levering). Altså kan kullet være ferdig registrert før levering. Men det er altså forbehold om at ikke registreringsrutinene er endret, kanskje noen oppdrettere som nettopp har hatt valper kan verifisere eller korrigere dette? @Snøfrost @Perfect Image @Line 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ALDRI kjøpt en valp etter foreldre som ikke er avlsgodkjente. Det er en grunn til at godkjenningen er der, og det er ikke spesielt høye krav heller. Fortsetter lettlurte kjøpere å støtte disse useriøse oppdretterne blir man aldri kvitt de, og de vil fortsette å produsere valper med skavanker og plager.

Nederst på denne siden kan du se aktuelle registrerte kull:

http://kjopehund.no/raser/russisk-tsvetnaya-bolonka-article8244-815.html

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skeptisk..av flere grunner. Som Wilhelmina nevner, klubben har ikke spesiellt høye krav når det kommer til avlsgodkjenning og alle de tre nevnte skavankene (PL, overbitt og inngrodde øyehår) kan komme til å kreve dyre operasjoner. Sånn rent bortsett fra pengene, så syns jeg ikke man skal avle frem hunder der det er en viss sannsynlighet for at hunden må gjennom en stor operasjon, for å leve normalt.  Det er uetisk i mine øyne. 

Jeg kikket litt på lenken ovenfor og ser at den ene oppdretteren oppgir 25 000,- som hvalpepris. Er det normal pris på rasen? 

Høye hvalpepriser er et tve-egget sverd.. På den ene siden så kan det avskrekke mulige useriøse kjøpere meeeen..på den annen side, er det ingen tvil om at det kan trigge useriøse oppdrettere..

Nå vet jeg ikke hvorfor oppdretter her parret to hunder der kullet ikke kan godkjennes. Det kan selvfølgelig være et hendelig uhell men 'uhell' er også fint å skylde på, hvis man vet at kullet ikke blir godkjent..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hender også at raseklubbenes avlsregler er primært ment som rettesnorer for nye og uerfarne oppdrettere, og at av og til vil en erfaren oppdretter med god grunn ønske å gjøre en kombinasjon som ikke innfrir kravene - derfor er det viktig å snakke med oppdretter, og sjekke familien til avlsdyrene. Hvis hannhunden er brukt fordi han er eneste hannhund i et kull på seks, hvor alle fem søstre er fri for PL, så stiller situasjonen seg annerledes enn om de brukte han fordi han bor nærme og de trenger penger til Sydentur - satt på spissen.

Avlsregler er verken perfekte eller noen garantier - så snakk med oppdretter, kartlegg søsken, sjekk forsikringsselskapenes krav, og ta det derfra.

Overbitt er jo noe en kan være uheldig og få - som den jeg fikk, jeg anser meg ikke som en useriøs oppdretter fordi det dukker opp bittfeil i et valpekull, og det tror jeg ikke mange andre gjør heller. Denne kombinasjonen er på øyne innenfor Autoriserte Øyeleseres avlsanbefalinger, om jeg leser det dokumentet riktig - men dobbeltsjekk det, spør raseklubben hva som er vanlig på rasen - gjør et valg fundert på informasjon.

Det er jo også forskjell på å kjøpe en valp med én ting som taler imot den (for eksempel en bittfeil) - og å kjøpe en valp hvor det blir flere ting i kombinasjonen en er usikker på om en ønsker seg.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@QUEST Det er det samme tankene som har slått meg.. Samtidig virker oppdretter utrolig hyggelig og oppriktig. Det kan jo være flere grunner til at oppdretter ikke melder inn hundene for avl i en klubb, ikke vet jeg. Men ja, det kan også være fordi hun vet at de ikke blir godkjent og ikke bryr seg om at det er registrert PL grad 1. Det er selvsagt uetisk å avle frem hunder som man vet at kan få store skavanker. Hvorfor bolonkamiljøet vil ha begge PL-frie, når andre godkjenner det, vet jeg heller ikke. Men oppdretter slår meg ikke som uetisk rett og slett. Kall meg gjerne lettlurt og naiv, men jeg liker ikke å være for kategorisk (men mulig man skal være det når man kjøper valp? Tror man får litt ulike svar der - forstår mer og mer at det er mange ulike meninger). Har ikke spurt om det var et uhell, men faren har tre kull det siste året, så jeg antar at det var planlagt? Jeg ser på dogweb at han har deltatt i mange konkurranser, men dette var før registreringen av PL. Finner ikke registrert PL bakover eller bortover i linjene, så dette må jeg spørre oppdretter om. 

Men ja, det er en høy pris for denne rasen, og det ligger mye penger i oppdrett, noe som lett kan utnyttes. Får inntrykk av at det er mange forskjellige interesser ute og i oppdrettsnæringen generelt, jeg blir mer og mer skeptisk egentlig. Ny verden for meg. 

Jeg har selvsagt sjekket NKK's annonserte kull, og også kullene på klubbsiden. Jeg synes 25.000 er mye penger å betale for for hund, derfor ville jeg sjekke ut valpen som ble solgt redusert. Hvis det kun hadde vært et overbitt hadde det ikke nødvendigvis vært så farlig. Jeg skal ikke ha utstillingshund eller avlshund. Men det er alle disse andre tingene som gjør meg skeptisk - og derfor spør jeg her. Synes jeg får gode svar, mange nyanseringer og gode spørsmål jeg skal stille oppdretter! Tusen takk!   

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, SFX skrev:

Det hender også at raseklubbenes avlsregler er primært ment som rettesnorer for nye og uerfarne oppdrettere, og at av og til vil en erfaren oppdretter med god grunn ønske å gjøre en kombinasjon som ikke innfrir kravene - derfor er det viktig å snakke med oppdretter, og sjekke familien til avlsdyrene. Hvis hannhunden er brukt fordi han er eneste hannhund i et kull på seks, hvor alle fem søstre er fri for PL, så stiller situasjonen seg annerledes enn om de brukte han fordi han bor nærme og de trenger penger til Sydentur - satt på spissen.

Avlsregler er verken perfekte eller noen garantier - så snakk med oppdretter, kartlegg søsken, sjekk forsikringsselskapenes krav, og ta det derfra.

Overbitt er jo noe en kan være uheldig og få - som den jeg fikk, jeg anser meg ikke som en useriøs oppdretter fordi det dukker opp bittfeil i et valpekull, og det tror jeg ikke mange andre gjør heller. Denne kombinasjonen er på øyne innenfor Autoriserte Øyeleseres avlsanbefalinger, om jeg leser det dokumentet riktig - men dobbeltsjekk det, spør raseklubben hva som er vanlig på rasen - gjør et valg fundert på informasjon.

Det er jo også forskjell på å kjøpe en valp med én ting som taler imot den (for eksempel en bittfeil) - og å kjøpe en valp hvor det blir flere ting i kombinasjonen en er usikker på om en ønsker seg.

Tusen takk for nyansert svar! ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyelysingen er godt innafor veterinærenes anbefalinger, så den ville jeg ikke tenkt på. Jeg har gjort det samme selv to ganger. Hva angår PL så er det mange klubber som sier 1 mot fri er helt greit. Så summa summarum handler det jo om din magefølelse.

Oppdretter får tilsendt eierbevis og stamtavle så fort kullet er ferdig registrert med chip knyttet til riktig navn. Det tar en dag eller to, og jeg har alltid kunne sende med stamtavle når valpen hentes. Når oppdretter foretar eierskifte i dogweb så kommer nytt eierbevis i posten til ny eier noen dager senere.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, volca skrev:

 Jeg har selvsagt sjekket NKK's annonserte kull

Det er ikke "annonser" som sådan, det er en oversikt over registrerte kull. Står ikke "ditt" kull der så er det ikke registrert.

At andre raseklubber godtar avl på PL synes jeg forsåvidt ikke er en unnskyldning for noe som helst. Kanskje gjelder det raser som har andre, mer alvorlige helseproblemer å ta hensyn til, og at man rett og slett har valgt å avle på PL som det minste av flere "onder" for å opprettholde genetisk variasjon. Det er jo ikke dermed sagt at det er nødvendig på din rase, og man avler naturligvis ikke på defekter uten god grunn.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX ; Jeg vet ikke om det var meg du svarte ang overbitt? Selvsagt er du( eller andre) ikke useriøse oppdretter(e) selv om man skulle få en valp med overbitt eller  en annen feil , for den del. Selv om foreldrene er 'fri' i alle bauger og kanter, så kan det dukke opp diverse i kullene, som kjent. 

 

Jeg kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på den høye hvalpeprisen på rasen. Hvis rasen er gjevnt over sunn og får store kull ( for størrelsen) , så hvorfor er rasen så dyr? :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Det er ikke "annonser" som sådan, det er en oversikt over registrerte kull. Står ikke "ditt" kull der så er det ikke registrert.

Skjønner det ?? men du ville ikke ha kjøpt en valp som ikke var registrert? Er det viktig at kullet er registrert før man kjøper? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Jeg ville ikke kjøpt uregistrert fordi jeg ikke vil støtte useriøs avl, rett og slett :)

På den annen side så behøver 'registrert' ikke å bety seriøs i det hele tatt.. Det finnes nok av eksempler på fin fasade og mindre pent innhold..

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volca; jeg ville spurt oppdretter om hvilke problemer PL, inngrodde øyehår og mulig overbitt kan medføre for hunden ( og deg) . Hvis oppdretter bagatelliserer eventuelle problemer, ville jeg blitt svært skeptisk. Hvis oppdretter derimot fremstår som ærlig og opplyser om hvilke problemer dette kan medføre, stiller det seg litt anderledes. 

Noen ( husker ikke hvem) lenger opp i tråden anbefalte deg å sjekke med forsikringselskapene hvordan det stiller seg med dekking av eventuelle operasjoner. Godt råd, siden det fort kan bli smertelig dyrt ellers.. :/ 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, QUEST skrev:

@SFX ; Jeg vet ikke om det var meg du svarte ang overbitt? Selvsagt er du( eller andre) ikke useriøse oppdretter(e) selv om man skulle få en valp med overbitt eller  en annen feil , for den del. Selv om foreldrene er 'fri' i alle bauger og kanter, så kan det dukke opp diverse i kullene, som kjent. 

Nei, det var ment som et generelt innlegg for å problematisere/nyansere hva som er seriøst og useriøst oppdrett. For her har vi altså en valp med bittfeil - og sånt kan skje, etter foreldre med øyelysningsresultat som er innenfor det anbefalte, og en svak grad PL som vi ikke vet motivasjonen for å bruke. 

Dessverre er jo ikke avl sort/hvitt, og det kan jo hende at hannhunden med 1 i PL representerer så mye annet bra at dette er en riktig kombinasjon å forsøke. Jeg har selv parret tispe fra et kull som var 100 prosent fritt for AD med en hannhund fra et kull som var 100 prosent fritt for AD, og likevel får et av avkommene E på albuene. Det eneste en vet om oppdrett, er at en aldri har garantier. Det er en hannhund i min rase som har D på hoftene, har fått 31 avkom - og hittil er 17 røntget, og 16 med A. Det er som sagt ikke sort/hvitt. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SFX skrev:

Det eneste en vet om oppdrett, er at en aldri har garantier. Det er en hannhund i min rase som har D på hoftene, har fått 31 avkom - og hittil er 17 røntget, og 16 med A. Det er som sagt ikke sort/hvitt. 

Det var en gang et kull på min rase der far hadde C-hofter og mor hadde E-hofter... Alle valpene som ble hd-røntget fra dette kullet hadde A-hofter. Jeg ville like vel ikke gamblet på at man hadde sånn flaks i et annet kull, for å si det sånn. 

Jeg synes ikke nødvendigvis det er feil å bruke en hund med PL 1 mot en hund som er fri. Jeg synes heller ikke at det nødvendigvis trenger å være feil å bruke en hund med svak grad av feilstilte øyehår mot en hund som er fri. MEN - når man bruker hunder som påviselig har flere feil - altså at det BÅDE er PL og feilstilte øyehår i kombinasjonen - så synes jeg kanskje det er litt vel på grensa til hva jeg mener er seriøst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk, har allerede stilt oppdretter mange fler spørsmål :) Slik jeg leser alle som har kommentert på denne feeden, så er det ingen som støtter useriøs avl. Men det betyr vel ikke at det er useriøst selv om det ikke er registrert som kull i NKK? Og at de blir registrert i NKK etterpå? Som @SFX sier så er det så mange nyanser, avl er ikke sort/ hvitt. Og det er derfor lett å bli forvirra, skeptisk, usikker, føle seg lurt, eller sikker på at det er helt riktig avgjørelse - for helt nye førstegangskjøpere som meg. 

47 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg kjenner at jeg ble litt nysgjerrig på den høye hvalpeprisen på rasen. Hvis rasen er gjevnt over sunn og får store kull ( for størrelsen) , så hvorfor er rasen så dyr? :)

 

Jeg har også blitt mer og mer nysgjerrig på prisen. Den er veldig høy! Hvem er det som egentlig setter pris? Det reguleres vel av tilbud/ etterspørsel som med alt annet? Og hvem er det som egentlig setter avlskriteriene? (og hvilke interesser har de som setter kriteriene?) Fakta er at det er få bolonkaoppdrettere i Norge, og enda færre godkjente avlshunder. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoriserte øyelyseres anbefalinger er at man kan bruke både mild og moderat mot fri, så det er en ikkesak sånn egentlig. Det handler ikke om inngrodde øyehår, men om feilstilte øyehår, og det er ganske vanlig på mange raser. Jeg har selv to hunder med mild grad, og vet av veldig mange som har det, og ingen har problemer med det. Man må se ting litt i proporsjoner her, og ikke overdramatisere noen feilstilte øyehår :) 

@volca du sier hannhunden har hatt flere kull tidligere? Har noen av disse avkommene arvet hans PL? 

Jeg synes det er snodig at en klubb for en rase med så lite avlsmateriale, siden rasen er så fåtallig som den er, har en slik restriksjon. Ut i fra det jeg leser på NKK så er de hverken for eller imot å bruke en hund med grad 1, men den skal være symptomfri og brukes mot fri. Så er spørsmålet, er status på knær innen rasen så dårlig at det er derfor de ikke aksepterer det? Eller er raseklubben en liten syklubb med personlig agenda?..

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, volca skrev:

Tusen takk, har allerede stilt oppdretter mange fler spørsmål :) Slik jeg leser alle som har kommentert på denne feeden, så er det ingen som støtter useriøs avl. Men det betyr vel ikke at det er useriøst selv om det ikke er registrert som kull i NKK? Og at de blir registrert i NKK etterpå? Som @SFX sier så er det så mange nyanser, avl er ikke sort/ hvitt. Og det er derfor lett å bli forvirra, skeptisk, usikker, føle seg lurt, eller sikker på at det er helt riktig avgjørelse - for helt nye førstegangskjøpere som meg. 

Jeg har også blitt mer og mer nysgjerrig på prisen. Den er veldig høy! Hvem er det som egentlig setter pris? Det reguleres vel av tilbud/ etterspørsel som med alt annet? Og hvem er det som egentlig setter avlskriteriene? (og hvilke interesser har de som setter kriteriene?) Fakta er at det er få bolonkaoppdrettere i Norge, og enda færre godkjente avlshunder. 

Hva som er en 'seriøs' oppdretter er det jo tildels delte meninger om,  så her vil du nok få litt forskjellige svar. Hadde det vært så enkelt at alle de som registrerer hvalpene i NKK og tar de nødvendige tester , var seriøse .ja, da hadde det vært enkelt da! ☺️ 

Dessverre så er det ikke så enkelt. En oppdretter som ikke ville drømme om å registrere i NKK men som sjekker helsestatus på avlsdyrene og har stor kunnskap om sin rase, kan i realiteten være mye mer seriøs, enn den med kennelnavn og fine titler..

Når det er sagt, så skal det heller ikke unnslås, at det i mange tilfeller er en 'uheldig' grunn til at oppdrettere ikke registrerer hvalpene/får de registrert. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...