Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


Hundelskeren
 Share

Recommended Posts

Hei! Det er meg igjen. Jeg har grublet litt og jeg ser at jeg har endret kritierier for hva min perfekte hund er, så jeg bestemte meg for å lage en ny tråd med mer utfyllende kriterier. Jeg har gangske mange spesifike kriterier, og noen kriterier er ikke så viktige som andre. Jeg har tidligere fått tips om å se på collie, whippet og labrador/golden. 

Jeg har lyst på en hund som:

  • Røyter lite
  • Har lite lyd i seg
  • Trenger middels mosjon - har mulighet til 1-2 timer tur samt tisseturer. 
  • Middels energinivå
  • Kan være hjemme alene en stund 
  • Har lite sykdom
  • Ikke trenger for mye plass - bor i leilighet med et lite gressområde, bor nær inngjerdet park.
  • Kan omgåest med andre hunder og eventuelt katter
  • Er enkel å håndtere - førstegangseier
  • Kan gå uten bånd - ikke så viktig 

 

Kriterier som ikke er så viktig:

  • Hvor stor den er - men vil helst ikke ha en gigant
  • Hvor mye pelsstell den trenger - elsker å klippe og stelle
  • Om den er allergivennelig 
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Hundelskeren skrev:

Har lest mye om puddel og interreserer meg i dem, spesielt storpuddelen, men mange sier de trenger veldig mye aktivitet. Er også redd de har litt lyd i seg? 

Jeg er ikke helt sikker, men 1-2 timer per dag synes jeg høres bra ut. Men du kan jo ta kontakt med folk som har puddel og høre hva de mener, dersom du synes det er en interessant rase :) 
Ellers tror jeg ikke det er mye lyd i stor og mellompuddel. Jeg synes spesielt storpuddel virker som fantastiske hunder, skulel gjerne hatt en selv! Og spesielt dersom du synes det er koselig å stelle pels, på puddel er det mange forskjellige frisyrer du kan variere mellom alt etter smak eller hva som er mest praktisk. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Hundelskeren skrev:

Har lest mye om puddel og interreserer meg i dem, spesielt storpuddelen, men mange sier de trenger veldig mye aktivitet. Er også redd de har litt lyd i seg? 

Jeg trener m en del storpudler. Ingen av den har særlig lyd. :) 

De er -de jeg kjenner- energiske hunder som trenger å få ut energien, men nøyer seg gjerne med turer. (Trenger ikke delta i hundesport). 

Mellompuddel: har nettopp fått en selv, så kan bare si litt om inntrykket mitt: sosial, glad hund, og hva du vil med den blir opp til eier. @2ne kan sikkert si mye mer om den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns ikke det er mye lyd på mellompuddel, men det er antageligvis et definisjonsspørsmål. Den eldste her både bjeffer og knurrer under lek, men hun har blitt oppfordret til det fra hun var bitteliten av. Den yngste kan være sutrete, men hun er en bortskjemt liten snørrvalp :heart: så hun har egentlig aldri lært at hun ikke skal det. Begge to kan pipe litt når de forventer noe særlig under trening, men igjen, ikke noe voldsomt, og jeg antar det kan plukkes av de om vi trente litt mer enn en gang i kvartalet :) Mine to er mor og datter, og de ligger litt høyt i stress, ikke alle mellompudler gjør det. De har heller ikke fått "normal" aktivitet på et par år, siden jeg har vært alvorlig syk siden den yngste ble født, sånn ca. Det er nok med på å gjøre de litt mer vokale, vil jeg tro. 

Det er aktive hunder, men ikke så aktive at de ikke slår seg til ro med 1-2 timer aktivitet og tisseturer. De liker å være med på ting, er veldig engasjerte i alt man gjør, og de får det man kaller puddelfnatt med jevne mellomrom, da løper de rundt og rundt, tilsynelatende uten mål og mening, bare fordi de syns det er gøy. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2ne skrev:

 de får det man kaller puddelfnatt med jevne mellomrom, da løper de rundt og rundt, tilsynelatende uten mål og mening, bare fordi de syns det er gøy. 

Ha ha - så det er DET det er!! :D:jump::dog_running:Der lærte jeg et nytt ord :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes Bedlington passer kriteriene dine perfekt.

-liten/mellomstor

-krever veldig liten plass og greier seg med lite mosjon bare den får løpt fra seg litt

-røyter ikke

-veldig lite sykdom på rasen

-lite lyd dersom man bare har en (flere kan gire seg opp...)

-tisper er som regel veldig omgjengelige med andre hunder, hannhunder not so much.

-Enkelt å håndtere. Lette å få lydige og alle jeg kjenner kan gå løs, men de er stae og snur ikke nødvendigvis på femøringen når du roper.

-Masse behov for pelsstell dersom du liker sånt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Poter skrev:

Synes det høres ut som whippet :) Hvor gode de er med katter vet jeg ikke, men om valpen vennes til det fra starten av, går det gjerne bra.

Uenig. Det later til å være en utbredt oppfatning , det at whippets ikke røyter så meget..Antagelig pga av at de er så korthårede. Vel, de røyter til gangs når det er røyteperioder og det 'gøyale' med whippethår, er at de eter seg inn i alt som er av stoff. Veldig praktisk forsåvidt, man slipper så mye løshår på gulvet, til gjengjeld så sliter man med å få ut alle hårene av klær og møbler.. Tro meg, det er himla mye enklere med hår som havner på gulvet og som enkelt kan støvsuges opp. 

Katter.. Jaktinstinktet varierer på rasen men det er temmelig vanlig at katter ute, trigger jaktatferd, tildels også husets egne katter, til det blir klart at det er husets egen 'Pusi/Mons'. Selv de 'veloppdragne' kan lukke ørene når det er en løs katt ute, så regn med at nabolagets katter får trimmet seg...:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, QUEST skrev:

Uenig. Det later til å være en utbredt oppfatning , det at whippets ikke røyter så meget..Antagelig pga av at de er så korthårede. Vel, de røyter til gangs når det er røyteperioder og det 'gøyale' med whippethår, er at de eter seg inn i alt som er av stoff. Veldig praktisk forsåvidt, man slipper så mye løshår på gulvet, til gjengjeld så sliter man med å få ut alle hårene av klær og møbler.. Tro meg, det er himla mye enklere med hår som havner på gulvet og som enkelt kan støvsuges opp. 

 

Dette var litt spennende lesning for meg. Jeg har lest så mye om at Whippeten ikke røyter, at jeg nesten begynte å tro det selv. Noen folk påstår faktisk at de er allergivennlige fordi de ikke røyter...

Jeg kjenner til Manchester terrieren og min familie har hatt Dober før, og til tross for lite og veldig kort pels har de jo likevel røyta. Og som du sier så setter hårene seg inn i alt.

Det lar seg jo ikke sammenligne med schäfer eller Golden, men folk som sier at hunder med denne type pels ikke røyter kjenner virkelig ikke til røyteFRIE raser altså.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Woola skrev:

Dette var litt spennende lesning for meg. Jeg har lest så mye om at Whippeten ikke røyter, at jeg nesten begynte å tro det selv. Noen folk påstår faktisk at de er allergivennlige fordi de ikke røyter...

Jeg kjenner til Manchester terrieren og min familie har hatt Dober før, og til tross for lite og veldig kort pels har de jo likevel røyta. Og som du sier så setter hårene seg inn i alt.

Det lar seg jo ikke sammenligne med schäfer eller Golden, men folk som sier at hunder med denne type pels ikke røyter kjenner virkelig ikke til røyteFRIE raser altså.

 

De som påstår at whippets ikke røyter har enten ikke kjennskap til rasen eller så unnslår de fakta.. ;) Enkelte er jo så ivrige  på å promotere 'sin' rase at de 'glemmer' negative ting med rasen..

Til å være en så korthåret rase som de er, så er det helt utrolig hvor mye hår de feller, i røyteperiodene! ( endel smårøyter/ røyter gjevnt, hele året) 

Rasen er ikke mer allergivennlig enn andre raser, selv om ENKELTE personer kan reagere noe mindre på whippets enn andre raser. Dette gjelder dog en hel del raser, sådet er helt feil å presentere rasen som 'allergivennlig'.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2017 at 11:17 AM, Woola skrev:

Dette var litt spennende lesning for meg. Jeg har lest så mye om at Whippeten ikke røyter, at jeg nesten begynte å tro det selv. Noen folk påstår faktisk at de er allergivennlige fordi de ikke røyter...

Jeg kjenner til Manchester terrieren og min familie har hatt Dober før, og til tross for lite og veldig kort pels har de jo likevel røyta. Og som du sier så setter hårene seg inn i alt.

Det lar seg jo ikke sammenligne med schäfer eller Golden, men folk som sier at hunder med denne type pels ikke røyter kjenner virkelig ikke til røyteFRIE raser altså.

 

Whippet røyter definitivt, ingen tvil :P Man kommer dog et stykke med tørketrommel, tar en del hår den *ler*  Det kan nok variere litt med hvor mye de røyter, men min eldste tispe røyter en hel del og det er som @QUEST sier, de setter seg fast over alt! Det ble bedre med røytinga når jeg begynte å gi fiskeolje da, og så finnes det jo børster som tar whippethår, så det går an å få av dem løspels. De eneste gangene jeg føler de ikke røyter, er når de er ferske med valpepels :P Når valpepelsen ryker, så røyter de jevnt, om ikke nødvendigvis like mye hele tiden. 

Jeg har lyse whippets...har gitt opp å prøve å komme på jobb med mørke klær og strikkegenser kan jeg bare glemme. Klesrulle har jeg stående på badet om jeg skulle driste meg til å ville prøve å ha på noe mørkere klær :P 

Edit: 
Jeg har forøvrig hatt schäfer, og jeg kan ikke helt bestemme meg for hva jeg synes er verst. Vi har ikke hundepels-hybelkaniner langs lister og møbler til enhver tid lenger men...jeg tviler på at det er noe mindre med hår i leiligheten for å være helt ærlig :P 

Whippeten er heller ikke allergivennlig, men at noen reagerer mindre på whippet, det stemmer. Jeg føler ikke mine før like fort det fettlaget i pelsen som mange andre hunder får og de lukter særdeles lite hund, selv som våte. Jeg er allergisk mot hund og tåler whippetene bedre enn schäferen. Selv om schäferen ble badet ganske ofte pga. hennes allergi, så ble hun fortsatt fet i pelsen og lukta av våt hund var påfallende om hun ble våt. 

Edit 2:
Et bilde av joggebuksa mi etter å ha hatt Blitz på fanget i bilen under bilvask, før hun fikk fiskeolje og røyta en god del. Nå røyter hun heldigvis ikke så mye.
14446002_10210587393503577_7978664802546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slår et slag for puddel, jeg, spesielt om du liker pelsstell :) 

Mtp. lyd så vil jeg ikke si at jeg erfarer storpuddel som en bråkete hund. Litt lyd i høyspenning som så mange andre, men ikke irriterende. Ingen av de vi, familiemedlemmer og venner har hatt har vært høylytte av seg.

Generelt trivelige, omgjengelige vesen som tilpasser seg aktivitetsnivå og hverdag godt. Ikke en typisk 'lat familiehund' kanskje, men livlig og tilstedeværende på en positiv måte. Med mengden pelsstell så følger det med at man slipper unna røyting og kan være allergivennlig. Opplever dem absolutt som enkle å håndtere, supre å ha det litt morro med trening med også :) 

Guri, nå fikk jeg lyst på puddel igjen :lol: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Woola skrev:

Oisann, det var litt hår, ja :shocked:

men jeg vet fortsatt ikke hva jeg foretrekker- hårete klær eller flokete pels som må klippes hele tiden. Vanskelig den der.

Nei, det er ikke vanskelig :lol: Pelstell er et våkent mareritt... Korte røytehår er helt greit å fjerne. Men når de får sånn labrador-kort-ish lengde, er det også et mareritt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Sprettballen skrev:

Edit: 
Jeg har forøvrig hatt schäfer, og jeg kan ikke helt bestemme meg for hva jeg synes er verst. Vi har ikke hundepels-hybelkaniner langs lister og møbler til enhver tid lenger men...jeg tviler på at det er noe mindre med hår i leiligheten for å være helt ærlig :P 

Edit 2:
14446002_10210587393503577_7978664802546

Jeg har vokst opp med dalmiser, og jeg tar hybelkaniner i hjørnene over sånne bukser any day :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Woola skrev:

Oisann, det var litt hår, ja :shocked:

men jeg vet fortsatt ikke hva jeg foretrekker- hårete klær eller flokete pels som må klippes hele tiden. Vanskelig den der.

Fordelen er at om de blir skitne på tur, så faller det meste av på tur og resten i bilen som regel :P Og det er omtrent null pelsstell ut over å børste de når du føler for det selv. De får heller ikke snøklumper eller kvister som setter seg i pelsen. Men ja, det er fordeler og ulemper med alle typer pels, så man må jo nesten se hva man synes er minst verst. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, 2ne said:

Jeg har vokst opp med dalmiser, og jeg tar hybelkaniner i hjørnene over sånne bukser any day :P 

Det der er definitivt smak og behag. Ingen hunder her i huset har sett en børste eller dusj på flere år. Vi ser ikke sand og skitt innendørs etter tur, uansett vær. Og de fleste røyter ikke mye HELE året, bare i perioder. Heldigvis. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, simira skrev:

Det der er definitivt smak og behag. Ingen hunder her i huset har sett en børste eller dusj på flere år. Vi ser ikke sand og skitt innendørs etter tur, uansett vær. Og de fleste røyter ikke mye HELE året, bare i perioder. Heldigvis. :D

Det er det ingen tvil om :) Korthårshunder som ikke har sett en dusj på flere år høres lettvint ut, men hvordan er de å ta på? 

Dette med røyting gjelder forøvrig semilanghåra hunder som belgeren også. De røyter ikke hele året de heller, og man trenger ikke å velge klær etter hva slags farge bikkja har :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, 2ne said:

Det er det ingen tvil om :) Korthårshunder som ikke har sett en dusj på flere år høres lettvint ut, men hvordan er de å ta på? 

Dette med røyting gjelder forøvrig semilanghåra hunder som belgeren også. De røyter ikke hele året de heller, og man trenger ikke å velge klær etter hva slags farge bikkja har :P 

Men søle og sand sitter hele året, ihvertfal på de jeg kjenner. :P

Mine er gode og myke å ta på de, ikke spesielt støvete eller møkkete, om det er det du tenker på. Men ikke noe rufsepels å begrave ansiktet i, nei. :/

Det er veldig smak og behag, fordeler og ulemper med alle pelstyper tenker jeg. Jeg er selv veldig i tenkeboksen på neste hund og om jeg orker periodevis sølemagnet-pels og nedklipping, eventuelt børsting og lodotter. Men jeg trives veldig godt med glatthåret sånn praktisk sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17.4.2017 at 0:02 PM, QUEST skrev:

De som påstår at whippets ikke røyter har enten ikke kjennskap til rasen eller så unnslår de fakta.. ;) Enkelte er jo så ivrige  på å promotere 'sin' rase at de 'glemmer' negative ting med rasen..

Til å være en så korthåret rase som de er, så er det helt utrolig hvor mye hår de feller, i røyteperiodene! ( endel smårøyter/ røyter gjevnt, hele året) 

Eller så er det personlig preferanse hva slags type røyting man foretrekker? Jeg opplever whippet som en rase som røyter lite, veldig lite i forhold til mange langhårede raser (men jeg skal ikke ha flere hvite whippeter, for det er omtrent den eneste røytepelsen jeg ser) :)

Jeg tar røyting fra korthårede hunder uten underull (whippet, dvergpinscher) any day over røytingen fra langhårede hunder. Menden pels er overhodet ikke sammenlignbar slik jeg opplever det.

Elsker hvor lite pels det er i leiligheten (ikke synlig pels, med unntak av der hundene ligger) og hvor enkel røyteperioden er ("børsting" i dusjen for å få av det verste og vips tørr på 5 min, og tepper i stoffsofaen). Andre igjen foretrekker røytingen til langhårede hunder, siden pelsen som røytes er lettere å fjerne fra stoffoverflater. Det er jo ikke en universell fasit på hva som er best når det gjelder pelstype. 

En ting er sikkert, takler man ikke røyting må man gå for røytefri hund :)

 

Jeg tenkte forøvrig puddel da jeg leste startinnlegget. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...