Gå til innhold
Hundesonen.no

Rasevalg


Hundelskeren
 Share

Recommended Posts

På 21.4.2017 at 11:11 AM, 2ne skrev:

Det er det ingen tvil om :) Korthårshunder som ikke har sett en dusj på flere år høres lettvint ut, men hvordan er de å ta på? 

Jeg må dusje mine whippeter etter tur dersom det har regnet eller er gjørmete og de har løpt løse, så det blir relativt ofte gjennom vår/høst. Særlig den ene som løper ekstremt mye og gjerne gjørmebader så snart hun får sjans blir ofte skitten. Selvsagt, om det får tørke så faller det meste av, men det gidder jeg ikke alltid å vente på. Det har hendt jeg har vært usikker på om jeg skal spyle av gjørmebaderen min fordi hun ser helt ren ut igjen på slutten av turen (hun er hvit), men så dusjer jeg av henne og da ser jeg at vannet er skittent likevel. :P Så jeg tror at hunder kan dra med seg mer skitt og sand inn enn mange tenker. :lol:

Pelsen hos mine kjennes lik ut og lukter likt selv om de har gått månedsvis uten å dusje, de får ikke fettete pels om det er det du tenker på. Om vi bruker shampo lukter de shampo og er litt blankere i pelsen en ukes tid, og så er pelsen tilbake til "standard". De lukter aldri hund eller kjennes fettete ut i pelsen selv om det går lenge mellom vask. Jeg syns uansett det er greit å vaske dem skikkelig innimellom. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, Elisabeth00 skrev:

Jeg må dusje mine whippeter etter tur dersom det har regnet eller er gjørmete og de har løpt løse, så det blir relativt ofte gjennom vår/høst. Særlig den ene som løper ekstremt mye og gjerne gjørmebader så snart hun får sjans blir ofte skitten. Selvsagt, om det får tørke så faller det meste av, men det gidder jeg ikke alltid å vente på. Det har hendt jeg har vært usikker på om jeg skal spyle av gjørmebaderen min fordi hun ser helt ren ut igjen på slutten av turen (hun er hvit), men så dusjer jeg av henne og da ser jeg at vannet er skittent likevel. :P Så jeg tror at hunder kan dra med seg mer skitt og sand inn enn mange tenker. :lol:

Pelsen hos mine kjennes lik ut og lukter likt selv om de har gått månedsvis uten å dusje, de får ikke fettete pels om det er det du tenker på. Om vi bruker shampo lukter de shampo og er litt blankere i pelsen en ukes tid, og så er pelsen tilbake til "standard". De lukter aldri hund eller kjennes fettete ut i pelsen selv om det går lenge mellom vask. Jeg syns uansett det er greit å vaske dem skikkelig innimellom. :)

Min erfaring med korthårshunder er at man svært ofte får et fettlag på hendene om man klapper på dem. Hvilket ble forståelig når jeg leser som her, at de bades 1 gang i året enten de trenger det eller ikke :P Selv korthårshunder jeg veit blir bada forholdsvis ofte, gir dette fettlaget på hendene. Jeg tror ikke korthårshunder er så reine som korthårshundeeiere tror de er :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutes ago, 2ne said:

Min erfaring med korthårshunder er at man svært ofte får et fettlag på hendene om man klapper på dem. Hvilket ble forståelig når jeg leser som her, at de bades 1 gang i året enten de trenger det eller ikke :P Selv korthårshunder jeg veit blir bada forholdsvis ofte, gir dette fettlaget på hendene. Jeg tror ikke korthårshunder er så reine som korthårshundeeiere tror de er :P 

Jeg er enig med deg. Jeg føler som regel behov for å vaske hendene etter å ha klappet en labrador f.eks. fordi jeg da stort sett får et fettlag på hendene som lukter. Jeg bader min hund som er rimelig korthåret(men ikke helt i samme klasse som en whippet eller dalmatiner) hyppigere enn gjennomsnittet, fordi jeg har hund i sengen og jeg vil ikke ha en skitten hund i sengen. :aww:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Min erfaring med korthårshunder er at man svært ofte får et fettlag på hendene om man klapper på dem. Hvilket ble forståelig når jeg leser som her, at de bades 1 gang i året enten de trenger det eller ikke :P Selv korthårshunder jeg veit blir bada forholdsvis ofte, gir dette fettlaget på hendene. Jeg tror ikke korthårshunder er så reine som korthårshundeeiere tror de er :P 

Stor forskjell på raser. Dogoen ble fettete og ekkel. Det gjør feks labradorer også. Hygenene og korthårsdachser blir ikke slik. Haldenen kan bli litt striere i pelsen, men ikke fettete (labrador type pels, mens hygenen er kortere)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Min erfaring med korthårshunder er at man svært ofte får et fettlag på hendene om man klapper på dem. Hvilket ble forståelig når jeg leser som her, at de bades 1 gang i året enten de trenger det eller ikke :P Selv korthårshunder jeg veit blir bada forholdsvis ofte, gir dette fettlaget på hendene. Jeg tror ikke korthårshunder er så reine som korthårshundeeiere tror de er :P 

Det er forskjell på pelstype, mine får som sakt ikke fettlag i pelsen i det hele tatt - aldri. Nå har luktfri hund vært et av kriteriene mine ved valg av rase, og da utgår raser med fettete pels :lol: 

Fettlag forbinder jeg med långhårshunder som retrieverne, og noen korthårshunder med ikke skikkelig kort pels :P Labrador er for meg f.eks ikke en korthåret hund. 

Men nei, det var jo det jeg skrev i innlegget mitt. Selv hvite hunder som ser helt rene ut kan være skittne. Det er jo dyr som tilbringer mye av dagen ute i alt som måtte være der. Nå tenker jeg dette med alle hunder da, det er svært ofte langhårshunder blir nevnt å være "selvrensende" bare fordi pelsen ser ren ut etter tur... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Pringlen skrev:

Stor forskjell på raser. Dogoen ble fettete og ekkel. Det gjør feks labradorer også. Hygenene og korthårsdachser blir ikke slik. Haldenen kan bli litt striere i pelsen, men ikke fettete (labrador type pels, mens hygenen er kortere)

Men dunker og beagle f.eks blir ekle og fettete i pelsen, etter min erfaring. Hvilket ikke er så rart, om de bades en gang i året eller sjeldnere :)  

Akkurat nå, Elisabeth00 skrev:

Det er forskjell på pelstype, mine får som sakt ikke fettlag i pelsen i det hele tatt - aldri. Nå har luktfri hund vært et av kriteriene mine ved valg av rase, og da utgår raser med fettete pels :lol: 

Fettlag forbinder jeg med långhårshunder som retrieverne, og noen korthårshunder med ikke skikkelig kort pels :P Labrador er for meg f.eks ikke en korthåret hund. 

Men nei, det var jo det jeg skrev i innlegget mitt. Selv hvite hunder som ser helt rene ut kan være skittne. Det er jo dyr som tilbringer mye av dagen ute i alt som måtte være der. Nå tenker jeg dette med alle hunder da, det er svært ofte langhårshunder blir nevnt å være "selvrensende" bare fordi pelsen ser ren ut etter tur... 

Jeg sier ikke at du tar feil, jeg har ikke sett dine hunder, jeg har ikke tatt på all verdens av hverken whippet eller DP, men samtlige rasemiljøer hevder at deres hunder ikke trenger så mye pelsstell, bortsett fra pelsstellrasene (eller, det hender noen påstår at de ikke trenger så mye der og, overraskende nok). Spør du nuffe-eiere f.eks, så vil ikke de synes at hundene deres stinker, selv om jeg er svært uenig med de i det. Spør du en labradoreier, så vil de neppe si at hundene deres er feite og ekle i pelsen, selv om flere hevder det nå i denne tråden. 

Men min erfaring er at korthårshunder ofte er feite og ekle å klappe på. Selv når eierene deres hevder at de er rene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Men dunker og beagle f.eks blir ekle og fettete i pelsen, etter min erfaring. Hvilket ikke er så rart, om de bades en gang i året eller sjeldnere :)  

Jeg sier ikke at du tar feil, jeg har ikke sett dine hunder, jeg har ikke tatt på all verdens av hverken whippet eller DP, men samtlige rasemiljøer hevder at deres hunder ikke trenger så mye pelsstell, bortsett fra pelsstellrasene (eller, det hender noen påstår at de ikke trenger så mye der og, overraskende nok). Spør du nuffe-eiere f.eks, så vil ikke de synes at hundene deres stinker, selv om jeg er svært uenig med de i det. Spør du en labradoreier, så vil de neppe si at hundene deres er feite og ekle i pelsen, selv om flere hevder det nå i denne tråden. 

Men min erfaring er at korthårshunder ofte er feite og ekle å klappe på. Selv når eierene deres hevder at de er rene :) 

Min erfaring er at det varierer veldig :) Feite bikkjer er gjerne fettete i pelsen uansett hårlag. Samme med store raser (og de er ofte feite også) Klart en dunker som står ute i gård vil bli ekkel, det blir de fleste uteboende bikkjer. Drevere har lange-korthår igjen. Små og middels hunder med kort pels, holder seg derimot gjerne fine i pelsen, gitt fornuftig kosthold, kondisjon og hvor de bor. På mange hunder vil også hyppige bad bidra til økt fettproduksjon i pelsen. Feks strihår som blir badet stadig, lukter gjerne død og fordervelse :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tipper det er forskjeller mellom individer på miljø og fôring her. Jeg er kanskje inhabil, men opplever ikke mine som fettete i det hele tatt. Dvs, jeg har opplevd at de har vært det i forbindelse med fôr som ikke har fungert optimalt for oss. Jeg har også opplevd f.eks. labradorer med både fettete og ikke fettete pels. Tipper også det spiller inn om de har underull eller ikke.

Jeg har forøvrig også opplevd langhårede hunder med fettete pels, så jeg synes ikke det er en korthårsgreie.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Definitivt opplevd langt flere langhårshunder med fettete pels - syns det nærmest er en regel enn unntaket. Selv BCen vår ble litt fettete dersom det gikk litt for lenge mellom vask, selv om hun aldri fikk den sterke hundeluken som retrieverne fikk. Men jeg er svært sensitiv på både lukt og fettete pels.

Men altså - når det gjelder pelstype, enten det er hårlag, røyting, lukt eller fettlag - så må man nesten bare finne ut selv hva man foretrekker. Det er ingen generell fasit her, det er ikke verre enn å oppsøke rasen man vurderer og se om pelsen tilfredsstiller kriteriene. Første steg kan være en tur på utstilling, og om pelsen tilfredsstiller kriteriene der kan neste steg kan være å oppsøke oppdrettere eller privatpersoner for å se hvordan pelsen er når den ikke er stelt for utstilling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sa ikke at det var en korthårsgreie, jeg prøvde bare å påpeke at korthårshunder neppe er så reine i pelsen de heller, selv om de er korthåra og eier ikke syns de lukter :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo ulike typer struktur på pelsen til korthårshunder også. Min whippet og f. eks staffene til venninnene mine har jo helt forskjellig pels, selv om den er ca like lang og begge er korthåret. HVA som gjør at noen blir mer fettete/lukter mer/du kjenner at du har tatt på enkelte korthårshunder aner jeg ikke, men jeg syns at whippet ofte er ganske "tørr" å ta på (selv uten regelmessig vask, kun ved behov). Prøver ikke å lage noe glansbilde av alle korthårede hunder her, men jeg syns heller ikke det er riktig at det bare koker ned til at eierne har blitt så vant med at de er fettete og lukter at vi ikke merker det lengre :) . Har også hørt fra andre som ikke er hundemennesker at de er litt sånn "nei jøss, den stinker jo ikke bikkje?".

Om man kan generalisere over rase eller hårlag... nei, det tror ikke jeg heller. Finnes vel møkkete hunder i alle raser :lol: . Men igjen, det er jo forskjell på å ha møkk på seg og på at hunden oppleves som fettete.

Edit: Whippet røyter nok forskjellig også, min røyter antakeligvis hakket mindre enn det Sprettballen beskriver. Der er det sikkert 50/50 hva du ender opp med. Jeg syns ikke at klærne mine alltid er fulle av hår eller at jeg må klesrulle ting før jeg får besøk/går ut av døra :) . Min er mer beige og brindle, da. Syns nok mindre enn hvitt!

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplever heller ikke whippeten som fettete i pelsen, og jeg har hatt hund med fet pels. Jeg merka fort når schäferen begynte å bli fet i pelsen, sånn at man fikk belegg på fingrene når man klappet. Det har jeg aldri fått når jeg har klappa Blitz faktisk. Hun dusjes ikke spesielt ofte, men hender jo jeg skyller av henne med rent vann når hun har blitt skitten på tur. 

Nå kommer også folk på besøk og bemerker at det IKKE lukter hund hos oss :P Stinker hund i bilen enda da, men det er ikke whipsene sin skyld.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes IKKE at whippeter (eller andre mynder) er fettete i pelsen! Greit at de er korthåra, men pelsstrukturen er mer som silke enn grov og fettete som en del korthårshunder har. Akkurat som det er stor forskjell på pelsen på spisshunder og andre dobbeltpelsa raser mtp lukt og fett også. :) 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...