Gå til innhold
Hundesonen.no

Slaktemetoder


Luma
 Share

Recommended Posts

Jeg er generelt litt pysete på slakting og føler helst for å bruke metoder som er "idiot-sikre"(vel, så sikre som mulig), der føler jeg ikke helt at kakking i hodet er, så videre spørsmål fra akkurat nå: er det mulig å bruke slaktepistol på kylling og denslags? Vet det finnes sånne små, er de greie å bruke på fugl eller blir det bare tull? 

Forsåvidt samme spørsmål om kanin, er slaktepistol en grei metode, eller er det noe annet som fungerer bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bolt for smådyr til slakt av kaniner, og kommer nok til å prøve det på slakt av moskusand også. Funker flott på kaniner så lenge man vet hvor man skal sikte. Vet endel sier at de ikke funker på kjempekaniner, største jeg har tatt med bolten min har vært voksne på rundt 4,5 kg.  

Ellers er jo salongrifle greit å bruke, om man har våpenlisens og vet hva man driver med. Men større fare for å skadeskyte seg selv da :lol: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nakketrekk har jeg prøvd på høns, la meg si det sli, det ble med det ene forsøket.. Derimot har jeg brukt det på mindre fugler, som undulater og småfugl og da er det effektivt, hele hodet følger med. 

Jeg ville ikke brukt nakketrekk på høns, med mindre jeg var rimelig sterk og sikker på fremgangsmåten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Raksha skrev:

Husk at bedøvende slag er påbudt uansett metode. Bolt regnes som bedøvelse og da skal dyret bløs ut med en gang.  

Jeg så det og stusser litt.. Hvis du med et hugg kapper hodet av en fugl eller knuser skallen  på en kanin med baksiden av en øks/klubbe ( med ett slag, ikke noe fomling) er det noe mindre humant enn med en bedøvelse først? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg så det og stusser litt.. Hvis du med et hugg kapper hodet av en fugl eller knuser skallen  på en kanin med baksiden av en øks/klubbe ( med ett slag, ikke noe fomling) er det noe mindre humant enn med en bedøvelse først? 

 

12 minutter siden, QUEST skrev:

Jeg så det og stusser litt.. Hvis du med et hugg kapper hodet av en fugl eller knuser skallen  på en kanin med baksiden av en øks/klubbe ( med ett slag, ikke noe fomling) er det noe mindre humant enn med en bedøvelse først? 

Hvis du knuser skallen til kaninen så regnes det som "bedøvelse" Dyret skal uansett bløs ut straks. Men hodehugging/nakketrekk osv krever bedøvende slag fordi dyret kan leve en stund etter at hodet er skilt fra kroppen. 

 

Jeg bruker bolt, plasserer den, trykker på knappen, sjekker øyerefleksen til kaninen - det skal ikke være refleks når jeg tar på øyet, da henger jeg den opp og kutter halspulsåra så den blir blødd ut. Kaninen er død etter bolten men det regnes fremdeles som bedøvelse, og blødningen er selve avlivningen. 

Brukte nakketrekk på kanin før, men ble aldri komfortabel med slaget for å bedøve først, så syns bolt er veldig mye mer komfortabelt.  

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Raksha skrev:

 

Hvis du knuser skallen til kaninen så regnes det som "bedøvelse" Dyret skal uansett bløs ut straks. Men hodehugging/nakketrekk osv krever bedøvende slag fordi dyret kan leve en stund etter at hodet er skilt fra kroppen. 

 

Jeg bruker bolt, plasserer den, trykker på knappen, sjekker øyerefleksen til kaninen - det skal ikke være refleks når jeg tar på øyet, da henger jeg den opp og kutter halspulsåra så den blir blødd ut. Kaninen er død etter bolten men det regnes fremdeles som bedøvelse, og blødningen er selve avlivningen. 

Brukte nakketrekk på kanin før, men ble aldri komfortabel med slaget for å bedøve først, så syns bolt er veldig mye mer komfortabelt.  

 

Nå ser jeg helt bort fra godkjenning utfra 'mathensyn' om du forstår hva jeg mener, jeg tenker kun her  på hva som er humant. Hvis jeg knuser skallen på en kanin, så er den vel rimelig død etter svært kort tid? Behøver den å bløgges av dyrevelferdsmessige hensyn?  I de tilfeller jeg har brukt nakketrekk på småfugl, har hodet blitt skilt fra kroppen. De er tilsynelatende døde, relativt momentant. 

Høns kan flakse etter halshugging, ville det være mer humant å knuse hodet? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, QUEST skrev:

Nå ser jeg helt bort fra godkjenning utfra 'mathensyn' om du forstår hva jeg mener, jeg tenker kun her  på hva som er humant. Hvis jeg knuser skallen på en kanin, så er den vel rimelig død etter svært kort tid? Behøver den å bløgges av dyrevelferdsmessige hensyn?  I de tilfeller jeg har brukt nakketrekk på småfugl, har hodet blitt skilt fra kroppen. De er tilsynelatende døde, relativt momentant. 

Høns kan flakse etter halshugging, ville det være mer humant å knuse hodet? 

Nei altså, knuser du hodet så er jo dyret dødt. Ferdig. Punktum.  Så ja, jeg mener vel at et velrettet slag mot hodet som avlivning er mer humant enn halshugging som avlivning.  Vet mange bruker kulehammer som "bedøvelse" på både høns og kaniner, det skal være veldig effektivt som avlivning (bløs ut pga kjøttet og at det er påkrevd). Jeg som syns slaget er vanskelig og redd for å bomme, så er bolt veldig effektivt, der er også dyret dødt stort sett med en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.4.2017 at 1:43 AM, Raksha skrev:

Jeg bruker bolt for smådyr til slakt av kaniner, og kommer nok til å prøve det på slakt av moskusand også. Funker flott på kaniner så lenge man vet hvor man skal sikte. Vet endel sier at de ikke funker på kjempekaniner, største jeg har tatt med bolten min har vært voksne på rundt 4,5 kg.  

Ellers er jo salongrifle greit å bruke, om man har våpenlisens og vet hva man driver med. Men større fare for å skadeskyte seg selv da :lol: 

 

Haha, jeg har en følelse av at jeg med salongrifle versus kylling/kanin ville gått i dyrets favør:P

10 timer siden, QUEST skrev:

Hoggestabbe og øks er rimelig sikkert og kjapt. 

Det er nettopp sånne metoder jeg ønsker å unngå da, samme med slag mot hodet,  det er så fryktelig enkelt å ikke treffe målet ordentlig(spesielt for de av oss som er elendig med øks/hammer), evt. ikke slå hardt nok, og den sjansen er ikke jeg komfortabel med å ta i en avlivningssituasjon, men flott at bolt er mulig å bruke, det har jeg erfaring med på sau og er komfortabel med bruken av, da får vi se om det ikke blir litt høns og kanin her etterhvert:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Luma skrev:

Haha, jeg har en følelse av at jeg med salongrifle versus kylling/kanin ville gått i dyrets favør:P

Det er nettopp sånne metoder jeg ønsker å unngå da, samme med slag mot hodet,  det er så fryktelig enkelt å ikke treffe målet ordentlig(spesielt for de av oss som er elendig med øks/hammer), evt. ikke slå hardt nok, og den sjansen er ikke jeg komfortabel med å ta i en avlivningssituasjon, men flott at bolt er mulig å bruke, det har jeg erfaring med på sau og er komfortabel med bruken av, da får vi se om det ikke blir litt høns og kanin her etterhvert:)

:lol: Vel, ja, en nabo skjøt seg sjøl i tåa med den metoden :lol:  

Anbefaler bolt ja, den for smådyr er jo betraktelig mindre enn den for sau, og slår tilsvarende mye svakere. Men jeg har ikke hatt problem (annet enn en gang jeg feilplasserte den noe grusomt og måtte bolte to ganger - det var FÆLT! :cry: ) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bolt når jeg avliver kaniner, og jeg har *bank i bordet* ikke hatt "bomskudd". Kose med kaninen, plassere bolten mens kaninen er avslappet og rolig, og vips, kaninen er vekk. Sjekker blinkrefleks i øynene og kutter pulsåren i halsen for å la kaninen blø ut. 
Jeg har alltid en hammer lett tilgjengelig dersom det mot formoding skulle skje noe, men jeg har heldigvis aldri hatt behov for det.
Bruker bolt uansett om jeg slakter ungdyr til mat, eller må nødavlive voksne eller unger. Heldigvis er det uhyggelig sjelden det har vært behov for nødavliving, men jeg synes det er viktig å ha mulighet til å kjapt kunne ende lidelser dersom det skulle skje noe. 

Slakting er aldri moro, og det synes jeg ikke det skal være heller. Den dagen jeg ikke synes det er trist å slakte, så slutter jeg med kanin, for da er jeg blitt avstumpet. Men straks skuddet har gått er kaninen mat, og da er det greit. Og jeg er veldig stolt av å kunne servere familien min (svært) kortreist og glad mat. Og med unntak av noen svært sporadiske kyllingvinger, samt bacon og ribbe har vi ikke kjøpt kyllingkjøtt eller svin på snart tre år. Og jeg tror jeg kan påstå med hånden på hjertet at uansett har mine dyr det bedre enn dyr fra kommersielle produsenter. 
Nødavliving av unger eller voksne derimot, er grusomt. Da sitter den grusomme kaninmorderen (sitat fra en viss kaningruppe) og gråter.

Dere som oppriktig vil lære mer om slakt av kanin og fjørfe, samt hold og stell av disse vil jeg anbefale at dere søker om medlemskap i fbgruppen Kjøttkaniner og fjørfe. Der finner dere svært erfarne og dyktige kanin og fjørfefolk.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...
Just now, Tortho said:

Hei, ser det skrives en del om at bolt er fint på Kanin. Tenkte det samme og kjøpte en, men alle skriver om at man må treffe rett, men finner ikke et eneste sted hverken på nett eller i instruksjonene som fulgte med om nøyaktig hvor og evt med hvilken vinkling man skal treffe.

Ca midt mellom ører og øyne, vinkle nedover mot tennene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...