Gå til innhold
Hundesonen.no

Flokken på Helgeland - Malamute og shiba


Heidihj
 Share

Recommended Posts

Jeg har tidligere hatt separate tråder der hundene mine er blitt presentert, men jeg tenkte å lage en ny tråd der jeg samler bilder av hundene. 

Per nå har vi to hunder. En malamutetispe på snart 6 år, og en shibahannhund på 3 år. Vi holder til på Helgeland i Nordland. Her trives vi veldig godt i fantastisk natur som byr på utallige flotte turer. Denne tråden blir nok mest deling av bilder fra turene våre. 
Forhåpentligvis blir det en flokkøkning i løpet av 2017 da jeg dessverre måte avlive en malamutetispe tidligere i år. 

ToIzt3Il.jpg

1RNJz86l.jpg

Nå har vi to hunder som trives utrolig godt i hverandres selskap. Vi har også fått låne med oss en shibatispe innimellom. Hun er så herlig og glir rett inn med de andre :)

CAZs4u1l.jpg

g2D8XsRl.jpg

bSxIaXhl.jpg

7u2ejKal.jpg

pqrD2ygl.jpg

pl8pAoTl.jpg

XPrbnS0l.jpg

6ojGrxdl.jpg

n7qvaHpl.jpg

 

  • Like 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Snøfrost skrev:

Flotte bilder :)
Så synd du måtte avlive den ene malamuten :( 
Hvem av de var det? 
 

Det var Nuka jeg måtte avlive. Hun ble bare 4 år :no: Utrolig vondt, men prøver å se fremover mot ny valp.

18 timer siden, Siri skrev:

Fantastiske bilder - og hunder... Helgeland er jo bare vakkert, så jeg skjønner godt at dere trives der! 
Gleder meg til flere vakre bilder av både hunder og natur :ahappy:

Tusen takk! :ahappy: 

16 timer siden, giggi skrev:

Nydelige bilder av vakre hunder! Helgeland er fint, skal kanskje opp dit i sommer, har slekt på Vega.

Tusen takk! :) Vega er jo så fint! Vi håper på en helg der om ikke så lenge. Flott sted!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

En flott malamutegutt har flyttet til oss. Han blir 3 år i juli, og er en særdeles trivelig og god fyr. Han sklei rett inn i flokken, og ser ut til å trives veldig godt med et aktivt liv her på Helgeland :)

ZuUtsQa.jpg?1

RD5bW6V.jpg?1
Gjengen i hundegården :) Den ekstra shibaen er ei tispe som er mye med oss på turer. 

xbIMOTB.jpg?1

LqkC4qO.jpg?1

ozp448q.jpg?1
Kjekkasen vår :wub:

sYa0uIW.jpg?1
Et siste bilde av Mayah og Teemo

 

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
25 minutter siden, MaritaS skrev:

Kommer de i langhår, eller er han bare veldig fluffy? Gratulerer med flokk-utvidelse :wub:

De kommer i langhår også. Ikke ønskelig fordi det er en litt mer upraktisk pels, men ikke helt uvanlig :) Wolly kalles de som er langhåra.

 

For en fin fyr! Jeg foretrekker egentlig å ha dem fra valper, men noen ganger er det veldig godt å ta inn voksne hunder og hoppe rett over valpetid og unghundtid :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mentha skrev:

Åhhh, så fine turer du er på.. blir litt misunnelig her jeg sitter!

"Han nye" så svææær ut, eller har han bare mye fluffy pels? :P Pen var'n ihvertfall :) Gratulerer!

 

8 timer siden, WelshenNemi skrev:

Gratulerer! Han er kjempefin :) er han så stor som han ser ut som?

 

45 minutter siden, MaritaS skrev:

Kommer de i langhår, eller er han bare veldig fluffy? Gratulerer med flokk-utvidelse :wub:

 

10 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

De kommer i langhår også. Ikke ønskelig fordi det er en litt mer upraktisk pels, men ikke helt uvanlig :) Wolly kalles de som er langhåra.

 

For en fin fyr! Jeg foretrekker egentlig å ha dem fra valper, men noen ganger er det veldig godt å ta inn voksne hunder og hoppe rett over valpetid og unghundtid :D 

Takk for hyggelige kommentarer om bamsen vår ?

Han er ganske stor, men ikke giga. Han er rundt 66-67 cm i manken og veier 42 kg. Han var utrent og tykk da vi tok han inn, så han skal ned i fett og opp i muskler. Blir spennende å følge med han i den prosessen! 

Det finnes langhårede malamuter ja. De er som Snusmumrikk sier ikke ønskelige da pelsen er veldig upraktisk når det kommer til vinteren. Derfor er det blitt utarbeidet en gentest for langhårsgenet som blir flittig brukt av de som vil unngå den pelslengden. Frost er ikke langhåra, men han er sannsynligvis langhårsbærer (som faren også er). Det Syns ofte på langhårsbærere at de får mye pels, og kanskje også endel faner. Frost har utrolig mye underull som gjør at han fluffy. Dekkhårene er ikke veldig lange på kroppen, men han har mye faner på bakbein og hale. Han er ikke av de som sliter på vinteren pga lang pels  (langhårede malamuter har enda lengre, og noen minner mer om collier enn malamuter..).

Frost skal brukes aktivt mot trekk. Hele slekta hans er godt premierte trekkhunder, og samtlige kullsøsken har trekkresultater og vise til. Mor og far er dobbeltchampioner  (trekkhundch og utstilligsch), og den ene kullbroren gikk i det malamutespannet som fullførte det lange Finnmarksløpet tidlgere i år. Selv er ikke Frost brukt så mye, men han har en iver og en trekkraft som jeg tror blir veldig morsom å jobbe med fremover ?

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Heidihj said:

et finnes langhårede malamuter ja. De er som Snusmumrikk sier ikke ønskelige da pelsen er veldig upraktisk når det kommer til vinteren. Derfor er det blitt utarbeidet en gentest for langhårsgenet som blir flittig brukt av de som vil unngå den pelslengden. Frost er ikke langhåra, men han er sannsynligvis langhårsbærer (som faren også er). Det Syns ofte på langhårsbærere at de får mye pels, og kanskje også endel faner. Frost har utrolig mye underull som gjør at han fluffy. Dekkhårene er ikke veldig lange på kroppen, men han har mye faner på bakbein og hale. Han er ikke av de som sliter på vinteren pga lang pels  (langhårede malamuter har enda lengre, og noen minner mer om collier enn malamuter..).

Samme som på akita det da :)

Ser ut som en kjekk og trivelig kar, kos dere masse!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

En liten oppdatering fra oss. 

I mai ble Mayah akutt syk, og jeg er glad jeg fort tok tegninga og skjønte at det var livmorbetennelse. Livmor og eggstokker ble fjerna, men det gikk heldigvis veldig fint. Etter en lang periode der hun ikke har fått lov til annet enn å være med på fotturer, har hun endelig nå begynt å få løpe igjen. Det setter frøkna veldig pris på <3

Ellers er det ikke de store forandringene hos oss. Vi koser oss i nydelig natur, og prøver å bruke mest mulig av fritiden utendørs sammen med hundene. Nordlandsnaturen trollbinder meg hver dag, så det er ikke vanskelig å komme seg ut akkurat :)

KxXyEZbl.jpg

6SjRHv3l.jpg

1kOjvkml.jpg

jp8aVB8l.jpg

Vi har også hatt lundehunden Ravn på ferie hos oss noen uker. Han er like gammel som Frost og Teemo, men fungerer utrolig fint sammen med gjengen :) I august kommer han nordover igjen, så da får han kose seg videre i flokken vår noen uker til. 

66bBiWfl.jpg

MLCmr23l.jpg

Frost har blitt veldig fin i kroppen, og han setter virkelig pris på å få arbeide litt. Han trekker og jobber utrolig bra på tur, men vi har en jobb og gjøre når det kommer til sykkel. Han trekker bra de første 1-2 km'erne når vi er alene. Det virker rett og slett som at han syns det er veldig kjedelig. Det har blitt endel sykkelturer med andre trekkhundfolk, og det syns han er veldig morsomt. Da trekker han gjerne 11-12 km. Nå som Mayah er i bedre form, får hun bli med på turer fremover. Satser på at ting løsner utover høsten. 
Kløving syns Frost er helt supert. I juni tok vi det første ferdighetsmerket i kløv i regi av malamuteklubben. Regner med at vi får tatt de andre også. Frost kommer til å bli en super kløvhund fremover! 

DxfpduIl.jpg

QdMXa2yl.jpg

9nTnrMEl.jpg

xGJM7mtl.jpg

Nå i juli debuterte Teemo i utstillingsringen under NKK Trondheim. Jeg håpet at denne utstillingen skulle være en god opplevelse for han, og resultatmessig hadde jeg et ønske om å få en excellent. Vel, utstillinga gikk helt strålende, og vi kunne dra hjem med excellent, ck, CERT og BIM! :D Det var virkelig over all forventning å dra i land storcertet på vår aller første utstilling! 

Måtte få ei venninne til å ta et obligatorisk skrytebilde av kjekkasen da vi kom hjem: 

6FdkPr8l.jpg 

 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får nesten abstinenser når jeg ser de flotte bildene... Det var en grunn til at jeg tenkte at jeg skulle flytte tilbake til Helgeland etter et år på landbruksskole der. Nå ble det jo aldri sånn, men... Superfine hunder også da :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, WelshenNemi skrev:

Kjempefine bilder :) og bra det gikk bra med Mayah!

Tusen takk! ?

8 timer siden, Sprettballen skrev:

Så pene hunder ^^ Det er raser jeg selv ikke kan ha, men som jeg synes er veldig pene. Kjekt å følge med andre som har de da! Godt det gikk bra med Mayah, livmorbetennelse er skikkelig skummelt!

Tusen takk! Jeg skjønner godt at det ikke er hunder for alle. Har jo et litt annet hundehold enn de fleste i forhold til gårder osv. Heldigvis glir disse nydelige hundene rett inn i våre liv ❤

7 timer siden, Siri skrev:

Jeg får nesten abstinenser når jeg ser de flotte bildene... Det var en grunn til at jeg tenkte at jeg skulle flytte tilbake til Helgeland etter et år på landbruksskole der. Nå ble det jo aldri sånn, men... Superfine hunder også da :D 

Er du herfra, Siri? ? Helgeland er virkelig utrolig fint! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Heidihj skrev:

Er du herfra, Siri? ? Helgeland er virkelig utrolig fint! 

Nei, jeg er egentlig fra Steinkjer, men gikk et år på Vefsn Landbruksskole, og har vært på en del turer rundt omkring i området :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Litt oppdateringer her. Vi har hatt en veldig fin sommer og høst. Denne høsten har jeg og Frost vært mye på farten, da vi har vært en lengre periode på Østlandet for at jeg skulle fullføre min mastergrad. Mayah og Teemo har da vært igjen på Helgeland hos min samboer. 

Teemo har blitt stilt et par ganger til siden sist oppdatering. Den ene gangen ble vi sendt ut med gul (dommeren mente Teemo var aalt for liten), og dagen etter fikk vi vårt 2. CERT. Vi håper på det siste certet i løpet av 2018! :) Teemo har også blitt pappa. Det kom kun en tispe i kullet, men hun er til gjengjeld veldig herlig! Trygg, sosial og veldig morsom :wub: Hun er dessverre kremfarget, noe som ikke er en godkjent farge på rasen, men hun vil nok bli en veldig god venn og turkamerat hos sine nye eiere :)

JzJKm4B.jpg?1
Teemo i utstillingsringen

g6cpcdy.jpg?1
Valpis 5 uker gammel 

Frost blir en bedre og bedre arbeidshund ettersom temperaturene synker og formen hans stiger. Han har virkelig gjennomgått store forandringer gjennom sommeren og høsten. Vi gleder oss veldig til å teste fyren mer på vinterføre! Han er en energisk og sterk kar som liker godt å bruke kroppen sin <3 

0NzKIyY.jpg?1
Tur i Rondane i september

AGmSKG7.jpg?1
Frost er veldig fornøyd på sykkeltur

Generelt trives gjengen veldig godt sammen, og vi koser oss sammen hver dag :wub: En virkelig herlig og omgjengelig flokk. 

lMdKJrF.jpg?1

HVaiNoa.jpg?1

hrUcEHs.jpg?1

AFD7mvp.jpg?1

 

 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...