Gå til innhold
Hundesonen.no

Å mate fugler/ekorn etc


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Fant ikke noen tråd om dette så jeg prøver meg.

Noen som har gode tips/linker for å lære med om foringsplass for fugler (og evt ekorn).
Hva de liker, bør ha, plassering etc

Er det helt urealistisk å tenke at man kan ha fuglehus i hage hvor det er gjerde rundt og hunder løse med (u)jevne mellomrom?
Nå har vi fuglehus på forsiden av huset, men det er nok for åpent og trafikk så kun stor fugl (skjærer og krp\åker) som spiser i meisebollene.
Lurer på å sette ned i hagen, men der luftes hundene.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreldrene mine har hund (og katt) og mater fuglene i hagen uten noen problemer. De flyr vekk når hunden/katten er i nærheten, ellers er fuglene jevnlig i maten :)

Vet de kjøper villfuglblanding, solsikkefrø uten skall, meiseboller og kokosnøtter. De får besøk av alt fra spurver, diverse meiser og dompap til hakkespetter.  

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MonicaT skrev:

Fant ikke noen tråd om dette så jeg prøver meg.

Noen som har gode tips/linker for å lære med om foringsplass for fugler (og evt ekorn).
Hva de liker, bør ha, plassering etc

Er det helt urealistisk å tenke at man kan ha fuglehus i hage hvor det er gjerde rundt og hunder løse med (u)jevne mellomrom?
Nå har vi fuglehus på forsiden av huset, men det er nok for åpent og trafikk så kun stor fugl (skjærer og krp\åker) som spiser i meisebollene.
Lurer på å sette ned i hagen, men der luftes hundene.

Min erfaring er at fuglene her inni skauen foretrekker solsikkefrø i hvert fall, kanskje noe spekk til kjøttmeisene - men slik villfuglblanding har de IKKE vært glade i :). Ellers har jeg også brukt en del usalta peanøtter... Jeg har masse meiser av ymse slag, nøtteskriker etc. Jeg ser sjelden kråke og skjære her forresten. 

Ellers har jeg bare hatt fôringsplass til fuglene her ved en kum i hagen. Der står et fuglehus også strør jeg en del mat rundt der også. Dette er midt i hagen, og hundene går jo også rundt der, men verken fugler eller hunder bryr seg om hverandre heldigvis, så det går fint. Fuglene er ikke redd meg heller, så her lever vi i idyllisk harmoni :lol: Men jeg har ikke katter rundt, så jeg trenger ikke å ha "sikker" fôringsplass heller da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar så langt. Da flytter jeg fuglehuset ned i hagen.
Ingen katter i hagen, de tør ikke med høyt gjerde og to hunder på innsiden.
Har sett ekorn på utsiden (jeg elsker ekorn) men vet ikke om de tør komme inn i hagen pga gjerde, ingen trær og hunder. Men da kan vi ihvertfall mate fuglene.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde mat til fulgene i et grantre midt på gårdsplassen, og en veldig ivrig jaktkatt som pleide å sitte under der og følge med, det så aldri ut til å plage fuglene. Ekornet derimot sluttet å komme etter at hundene "jagde" det fra tre til tre gjennom hagen.(like greit, det udyret tygde istykker 3-4sånne frøbeholdere i plast for å komme bedre til fugleforet, destruktive små djevler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte fuglehus idag, veldig spent på om det blir noe besøk da det er av typen som festes på ruta og er gjennomsiktig inn mot huset...

Kjøpte selvfølgelig villfuglblanding og ikke rene solsikkefrø... håper de liker det da... kjøpte jo bare 5kg *klaske panne*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fuglemating i hundegården/terassen hvor vi får besøk av både ekorn, skjære og andre småfugler. Alt henger under tak og gir beskyttelse i mot rovfugler. Jeg tror det er det essensielle for å få mye besøk, at det er trær like i nærheten og at det er noe som beskytter i mot rovfugler, da enten at materne henger i trær eller under tak.

Her er ser dere at det er ekorn og spiser, de har fått en egen mater som egentlig er kasert men fungerer fint til ekornene.
Vi gir de solsikkefrø, viltfuglblanding, meisebolle(noen ganger hjemmelaget), nøtter og brød.20170410_124748.thumb.jpg.feb03cfe3570b610c35cdbdc353dc7f1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hverken katta eller bikkjene får tak i fuglene som spiser på fuglebrettet i hagen her, det er et større "problem" at kråkene forsyner seg visstnok :P 

Leah leker fuglehund innimellom og tar stand på småfuglene i prydplanta ved siden av fuglebrettet, men hun er ikke noen god klatrer, så de er trygge for henne. Det forhindrer henne ikke i å prøve å få tak i de da, det hender hun tror hun kan spurte like fort som de kan fly også :rolleyes: 

Kråkene og skjærene sladrer når det er katter i området (det er tre stk, inkludert vår, som sniker rundt husvegga her), så de har ikke vært et problem de heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Frøkna fikk fuglebrett av farfaren sin til jul, var ikke så mye action her med engang, men etter påska eksploderte det og det er masse fugler her nesten hele tiden :) masse små meiser, sisikker og et flaggspett par :) 

 det som er mest populært er solsikkefrø og diverse nøtter. Og sånne med fett i. Skal lage egen fuglemat med frøkna i helgen, og prøve med litt tørket frukt for å lokke ekornene hit også :) 

 

IMG_2273.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DSC_1146.JPG?width=1920

Litt dårlig bilde, men det eneste jeg fant av svigerfars fuglematestasjon på hytta. Han er utdannet ornitolog, men ikke jobbet som det noe særlig. Her er det matere med ulik funksjonalitet og tilgjengelighet (det er kommet flere siden dette bildet ble tatt), et stort rør med frøblandinger, meiseboller i netting (som nå har fått en større netting som skjermer den for større fugler) og forskjellig mat på ulike fat.

Så godt som alt av matrester havner på brettet, også kjøtt, bein, osv. Alt som ikke er for salt eller krydret. I boligstrøk og i hage med hunder vil man kanskje begrense det litt av andre årsaker. :P Og på brettet kommer alt fra kråker til meis, og gjør, sisik trost og stær (nesten bokstavelig), tross både nabokatt og sannsynligvis ville dyr.

Det er et studie å sitte å se ut stuevinduet på denne materen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Noen som har sett noen fine fuglemater eller fuglehus? Er på jakt etter tips. Gjerne erfaring også. 

På hytta har vi sett en del ekorn så har tenkt til å kjøpe ekornmater og en stor fuglemater. Hat et gammelt fuglehus også. Med mye småfugl og ekorn tømmes det fort. Lyst til å fore med nøtter også, noen som vet om beholderne til det er OK? Og hvor er fuglemat i større kvantum billigst? Tenker på solsikkefrø og jordnøtter. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...