Gå til innhold
Hundesonen.no

Markering(?) På tepper


Kaisen
 Share

Recommended Posts

Altså.. jeg vet ikke om dette er markering, men går ut i fra det siden hun faktisk er stueren nå.. kjøpte en liten matte til å ha på kjøkkenet for noen dager siden, og 2 min etter jeg la den ned så går hunden bort å tisser på det. Tørka opp og en time senere, rett etter at hun hadde vært ute på plenen å tissa så satt hun seg ned på teppet igjen...fjerna driten og hun har ikke tissa inne igjen. Vi har og et teppe under sofa og bord, men det har hun aldri tissa på... og det er jo litt rart at det kun er dette teppet som får være i fred?løsningen kan jo være så enkel å bare ikke ha tepper på gulvet, men vi må kjøpe ei stor matte til gangen pga mye sand og grus som lager riper i parketten. Men det kommer jo til å bli nedpissa...:blink: hvordan kan man stoppe denne markeringen? Å eventuelt stenge henne ute fra gangen går ikke, siden det er der hun må være når hun er alene hjemme, og inngang til soverom og bad også er på gangen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Tuvane skrev:

Det er sikkert en eller annen rar form for markering. Hadde min hund prøvd seg på å markere på noe jeg tok inn i huset, så hadde han fått beskjed om at det er helt uaktuelt.

Ja syns det virker veldig rart... jeg kjefta på henne når hun tissa på teppet for andre gang, men av erfaring så funker ikke det...hun får stadig streng beskjed om å drite i å tygge på stuebordet og gulvteppet, men det virker som at det girer henne enda mer opp. Eller så slutter hun og går tilbake med en gang jeg holder på med noe annet..prøvd timeout i bur uten effekt og prøvd å konsekvent ta henne bort uten å lage noe styr av det. Så hun vet veldig godt at hun ikke har lov, men så var det det å bry seg om det da:P så nå sitter jeg litt i villredet her... for ingenting ser ut til å funke. Hun gjør som hun vil når det passer henne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutes ago, Kaisen said:

Ja syns det virker veldig rart... jeg kjefta på henne når hun tissa på teppet for andre gang, men av erfaring så funker ikke det...hun får stadig streng beskjed om å drite i å tygge på stuebordet og gulvteppet, men det virker som at det girer henne enda mer opp. Eller så slutter hun og går tilbake med en gang jeg holder på med noe annet..prøvd timeout i bur uten effekt og prøvd å konsekvent ta henne bort uten å lage noe styr av det. Så hun vet veldig godt at hun ikke har lov, men så var det det å bry seg om det da:P så nå sitter jeg litt i villredet her... for ingenting ser ut til å funke. Hun gjør som hun vil når det passer henne

Hvis det ikke fungerer å kjefte, så har du i teorien ikke "kjefta". :) Da må du finne en annen måte å fortelle hunden at dette er ugreit på, som gjør at frekvensen av atferden reduseres. Timeout og "fjerning fra situasjonen" har nok null effekt på markering, da må du nok si i fra til hunden der og da, og helst slik at hunden ikke gjør det igjen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tuvane skrev:

Hvis det ikke fungerer å kjefte, så har du i teorien ikke "kjefta". :) Da må du finne en annen måte å fortelle hunden at dette er ugreit på, som gjør at frekvensen av atferden reduseres. Timeout og "fjerning fra situasjonen" har nok null effekt på markering, da må du nok si i fra til hunden der og da, og helst slik at hunden ikke gjør det igjen.

Vet ikke helt hvordan jeg skal klare å være strengere/kjefte mer enn jeg gjør.:P Et par ganger har jeg eksplodert og brølt til henne og merker at hun vet jeg mener alvor. Hun tusler bort og legger seg gjerne på rygg. Men så kan det gå 10 minutter og det er på'an igjen liksom. Så det funker kun der og da, så blir det hele glemt. Jeg får skikkelig dårlig samvittighet når det har skjedd for jeg ser jo at hun blir redd meg... så har jeg ikke lyst til å oppdra henne til at hun skal være redd meg. Hun er en så usikker sjel at det tror jeg bare vil gjøre vondt verre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres jo ikke så veldig usikker ut, siden hun overhodet ikke bryr seg om kjeftinga di, annet enn når du eksploderer. Poenget her er ikke at bikkja skal bli usikker eller redd deg, hun skal slutte med det hun driver med og ikke gjøre det igjen. Hunden skal ikke assosiere det med deg, men den skal tenke at det å tisse på teppet er himla teit, og det gjør jeg ikke igjen. Akkurat hva du skal gjøre vet ikke jeg, men det er åpenbart at å kjefte ikke fungerer så veldig bra, og at det er noe som hun assosierer med deg, og ikke med den teite tingen hun gjør.

I min verden:

Biting på teppe = ikke katastrofe

Markering på tepper = en gang er mer enn nok

Så om hunden min hadde markert på et teppe, så ville jeg ha lagt opp en strategi sånn at jeg fikk unngått at det skjer igjen, før det befester seg at "det er greit å tisse på nye ting som kommer inn i huset".

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun vært vant til "tissekladd" der hun kommer fra? Der den ene hunden min kom fra så lå det en kladd/bleie som de kunne gå å tisse før de ble stuerene så hvis jeg plutselig hadde lagt en liten matte på gulvet når han var valp hadde han sikkert gått dit for å tisse :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tuvane skrev:

Hun høres jo ikke så veldig usikker ut, siden hun overhodet ikke bryr seg om kjeftinga di, annet enn når du eksploderer. Poenget her er ikke at bikkja skal bli usikker eller redd deg, hun skal slutte med det hun driver med og ikke gjøre det igjen. Hunden skal ikke assosiere det med deg, men den skal tenke at det å tisse på teppet er himla teit, og det gjør jeg ikke igjen. Akkurat hva du skal gjøre vet ikke jeg, men det er åpenbart at å kjefte ikke fungerer så veldig bra, og at det er noe som hun assosierer med deg, og ikke med den teite tingen hun gjør.

I min verden:

Biting på teppe = ikke katastrofe

Markering på tepper = en gang er mer enn nok

Så om hunden min hadde markert på et teppe, så ville jeg ha lagt opp en strategi sånn at jeg fikk unngått at det skjer igjen, før det befester seg at "det er greit å tisse på nye ting som kommer inn i huset".

 

Hun er en usikker hund, sånn generelt, men kanskje ikke på meg da:P jeg har enda ikke klart å knekke koden med henne for ingenting ser ut til å ha ønsket effekt. Skikkelig stabeist. Men hun er jo enda bare 9 mnd så kanskje det går over? Hvis jeg venter med det teppet på gangen (vil egentlig ikke erstatte parketten, men ok) til hun er litt eldre, så kaanskje denne atferden er glemt? Ikke vet jeg.. det eneste jeg vet at at hun gir meg grå hår:lol:

 

30 minutter siden, roxie88 skrev:

Har hun vært vant til "tissekladd" der hun kommer fra? Der den ene hunden min kom fra så lå det en kladd/bleie som de kunne gå å tisse før de ble stuerene så hvis jeg plutselig hadde lagt en liten matte på gulvet når han var valp hadde han sikkert gått dit for å tisse :P 

Ikke tissekladd men aviser. Det ble ikke forsøkt å venne de til å gå på do ute hos hun vi kjøpte av tror jeg...men hun likte jo å tisse på mykt underlag gaanske lenge etter vi fikk henne. Hvis jeg slengte et klesplagg på gulvet så var det utpissa etter 5 minutt:P men nå er hun jo stueren og 9 mnd gammel...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, mokken skrev:

Kan det nærme seg løpetid? 

Hun har løpetid nå. Er på 10ende dagen.

Har hørt at noen kan bli litt grisete ifm løpetid, men hun har holdt på med dette en stund nå..forrige stedet vi bodde også. Tok bort alle tepper når vi fikk henne, så når hun var rundt 5-6 mnd la jeg ned en matte på kjøkkenet (en annen en den hun tissa på nå sist) og hun tissa så mye på den at jeg måtte ta den også bort...men hun tissa ikke inne ellers:blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Kaisen skrev:

Hun har løpetid nå. Er på 10ende dagen.

Har hørt at noen kan bli litt grisete ifm løpetid, men hun har holdt på med dette en stund nå..forrige stedet vi bodde også. Tok bort alle tepper når vi fikk henne, så når hun var rundt 5-6 mnd la jeg ned en matte på kjøkkenet (en annen en den hun tissa på nå sist) og hun tissa så mye på den at jeg måtte ta den også bort...men hun tissa ikke inne ellers:blink:

Å da misforsto jeg. Trodde det dukket opp nå plutselig. Ikke uvanlig at unge tisper av og til får noen "fikse idéer" i forbindelse med løpetid. Spesielt hvis det er den første :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, mokken skrev:

Å da misforsto jeg. Trodde det dukket opp nå plutselig. Ikke uvanlig at unge tisper av og til får noen "fikse idéer" i forbindelse med løpetid. Spesielt hvis det er den første :)

Ja altså, egentlig så trodde jeg at hun tissa på teppet der vi bodde før,fordi hun ikke var helt stueren. Men fant jo ut at det ikke kan være tilfelle siden hun gjorde det samme nå når jeg la ned et teppe igjen:icon_redface: håper det er noe hun vokser av seg i hvertfall! Det med at de får litt "fikse idéer" har jeg allerede erfart. I februar var vi bombesikre på at hun hadde første løptid. Hun var hoven, begynte å småtisse mye mer og ble grisete... kom hjem til bæsj i sofaen to ganger...alle tegn var der utenom blod, men tenkte ikke så mye over det siden jeg har hørt at det kan være normalt med lite blod første gang.

2 mnd senere, 1.april begynte hun å blø:P men hun har enda til gode å bæsje i sofaen denne gangen. Håper IKKE hun finner på å gjøre det igjen. Da vil jeg heller at hun skal tisse på teppet hvis det er det som er grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...