Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundene fikk ikke hilse - hundeeier sparket


Guest Christine
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, Kangerlussuaq skrev:

Jeg synes det er hyggelig å slå av en hundeprat om noen SPØR først og deretter STOPPER - altså med oppegående folk (som en motbør til alle de ekstremt asosiale menneskene her inne....).

Absolutt. Jeg er ikke spesielt asosial, selv om du sikkert vil putte meg i den båsen, men når alle skal hilse på og dille med hundene mine så må jeg få lov til å si nei innimellom. Spesielt når det gjelder hilsing i stramt bånd på en stripe av et fortau, snute mot snute mot en ramsalt hannhund. Jeg ser ikke at det vil gi meg eller hundene mine så mye annet enn en konflikt. Men de er jo så festlige, et freakshow som kommer gående, så da er vi liksom allemannseie? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Maries skrev:

Jeg har blitt skjelt ut flere ganger... Både for at hunden ikke får hilse og at folk ikke får hilse på henne. Jeg har blitt kalt dyremishandler og andre hyggelige ting, så jeg er dessverre ikke så overrasket over dette... 

Altså, ja, jeg kan se at folk opplever sure kommentarer eller lignende når man ikke ønsker at egen hund skal hilse på den andre, men det er lang vei derfra og til å bli fysisk angrepet av en annen hundeeier...så jeg synes jo det er litt snodig at man ikke blir overrasket av sånt. Det vil jo si at det er nesten forventet at sånt skal kunne skje. Normalt oppegående mennesker gjør ikke sånn. Folk flest har mer sinnekontroll enn som så..

Edit:
Og så lurer jeg litt på hvor folk treffer alle disse galne hundeeierne. Jeg har selv aldri blitt verken skjelt ut eller fått sure kommentarer når jeg ikke vil at mine skal hilse. Jeg har opplevd type "tvangshilsing" noen ganger, men det holder som regel å gi beskjed om at vi ikke vil hilse, så blir vi respektert. Jeg bor forøvrig midt i sentrum i en passe stor by og treffer daglig hunder, både når vi går tur der de er løse og i bånd.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Ot men..

 

Er det litt slik at statestikk messing at hundefolk er litt asosiale  til fremmede  mennesker( på tur ) ? Nå tenker jeg på de som er hakket mer hunde interessert enn hvermannsen..

Tanken slo meg litt med tanke på en del svar her...  for når jeg tenker etter, de jeg oftest møter på tur som har lyst og slå av en prat er de som bare har en hund.. familiehunden, som verker kjenner til forumer , trener aktivt i hundeklubber eller vet mer enn hva oppdretter og dyrlegen forteller dem. Den litt " naive" hundeeier, eller hva jeg skal kalle dem. De som smiler og syntes det er hyggelig og se andre hunder og folk med hunder.  

Den andre gruppen er ofte ikke den man møter så ofte på tur, de har iallefall oftest en sånn * dere er sett men oversett  holding*  men  det er mulig det er bare fordi man ellers treffer så mye folk med hund i sin hverdag,  på treninger og andre hundeaktiviteter?  At når man da treffer noen andre folk med hund. . På tur... er det rett og slett ikke interessant og si hei..  man er på tur fordi man vil koble av  alene ?

 

Jeg er nok den pratsomme   ( dog ikke "naive ") hundeeiere på tur...  men så liker jeg både folk og hunder og begge deler interesserer meg :ahappy:  Men de man kommer i prat med er jo som oftest likedan da..  og den andre parten får gjerne gå ifred for min del  :) vi er jo forskjellig... 

 

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier hei, men stopper vanligvis ikke for å prate med andre som har hund, med mindre det er noen vi treffer ofte. Både fordi jeg ikke er så glad i å snakke med fremmede, og fordi min er veldig bouncy når hun treffer hunder, og ikke tåler det noe særlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Kangerlussuaq said:

Jeg synes det er hyggelig å slå av en hundeprat om noen SPØR først og deretter STOPPER - altså med oppegående folk (som en motbør til alle de ekstremt asosiale menneskene her inne....).

Jeg stopper og prater med nesten alle jeg møter, enten de har hund eller ikke, men nå møter jeg jo ikke folk så himla ofte her på landet. Uansett er det kutyme her å hilse på de man møter, enten de kommer til fots, sykkel, til hest eller i bil. Men bikkja mi trenger jo ikke å hilse på alle vi stopper og prater med (selv om han har lyst), enten de har hund eller ikke. Jeg prøver liksom å innarbeide en "sitte ved siden av meg og slappe av"-ting mens jeg snakker med folk, og det virker som det begynner å fungere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
1 time siden, Sissi skrev:

Litt Ot men..

 

Er det litt slik at statestikk messing at hundefolk er litt asosiale  til fremmede  mennesker( på tur ) ? Nå tenker jeg på de som er hakket mer hunde interessert enn hvermannsen..

Tanken slo meg litt med tanke på en del svar her...  for når jeg tenker etter, de jeg oftest møter på tur som har lyst og slå av en prat er de som bare har en hund.. familiehunden, som verker kjenner til forumer , trener aktivt i hundeklubber eller vet mer enn hva oppdretter og dyrlegen forteller dem. Den litt " naive" hundeeier, eller hva jeg skal kalle dem. De som smiler og syntes det er hyggelig og se andre hunder og folk med hunder.  

Den andre gruppen er ofte ikke den man møter så ofte på tur, de har iallefall oftest en sånn * dere er sett men oversett  holding*  men  det er mulig det er bare fordi man ellers treffer så mye folk med hund i sin hverdag,  på treninger og andre hundeaktiviteter?  At når man da treffer noen andre folk med hund. . På tur... er det rett og slett ikke interessant og si hei..  man er på tur fordi man vil koble av  alene ?

 

Jeg er nok den pratsomme   ( dog ikke "naive ") hundeeiere på tur...  men så liker jeg både folk og hunder og begge deler interesserer meg :ahappy:  Men de man kommer i prat med er jo som oftest likedan da..  og den andre parten får gjerne gå ifred for min del  :) vi er jo forskjellig... 

 

 

 

 

 

 

Jeg har ikke noe behov for å snakke med andre hundeeiere på tur, og mye tror jeg ligger i det du skriver. Jeg er ofte omgitt av hundefolk, så det å møte folk med hund på tur tilfører meg liksom ikke så mye. Eneste gangene jeg stopper for å prate er typ hvis det er en veldig interessant hund, samme rase osv. Jeg smiler alltid til forbipasserende da, og sier hei sånn dersom det er langt mellom forbipasserende :) Må legge til at dersom noen tar kontakt med meg på tur så stopper jeg selvsagt, dog uten at hundene får hilse. 

Dersom jeg ikke hadde drevet aktivt med hund og kjent masse hundefolk så hadde jeg nok vært mye mer interessert i å stoppe for å prate litt, utveksle erfaringer/historier osv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar mine hilse hvis "motparten" tar initiativ - men det er sjelden at de faktisk gjør det når jeg kommer med 5-6 stykker i bånd.. Går jeg med én eller to får de alltid hilse på andre (igjen: hvis den andre tar initiativ til slikt da jeg gjør det aldri). Jeg kan gjerne prate "nonsens" med alle mulige hundeeiere. Jeg synes det er koselig å møte andre hundefolk og tenker alltid på det å være med på å gi min egen rase god PR for hvor trivelige, sosiale og hyggelige de er. Mine hunder takler "felles-slipp" med fremmende hunder og/eller hilsing i bånd på akkurat samme måte - hyggelige (eller god-luktende) hunder er kule, sinte gidder vi ikke å være nærme nok til at de biter oss...

Den samme gjengen av hunder jeg har kan også stå i en kø inn på en utstilling uten å nødvendigvis kaste seg over og hilse på de foran eller bak, og vi kan også gå forbi fremmende hunder på tur uten å "måtte" hilse hvis jeg gir dem beskjeden "Gå forbi!". Dvs - unntaket er andre beardiser, for sånne er bare fritt villt og MÅÅÅ hilses på uansett setting, tidspunkt, vær eller vind! Merkelig nok vekker ikke bostons samme over-glede av å hilse på, selv bostonsene mine "driter" i sånne hvis jeg sier ifra til dem.. Så jo, litt rasisme er det i flokken min tydeligvis...

Jeg har respekt for at andre ikke vil la sine hunder hilse på andre, men samtidig så synes jeg det er en del av stasen med å ha hund og labbe rundt på tur med den. Man kan møte virkelig koselige folk, finne nye venner eller bare turkamerater og hundene (mine) synes det er hyggelig å møte andre.

Susanne

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brølaper, så ingen som vil hilse på oss :lol:  Men jeg syns det er, stort sett, hyggelig å skravle med folk jeg møter på tur om de vil. Så har jeg trivelige hunder så har de både fått hilse i bånd og skravlet med eier. Men jeg spesielt med valper er jeg ekstra obs. 

Men jeg er sånn som gjerne spør om å  få hilse på hunder jeg møter ute da. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg lar nok helst være å hilse på, og eg har teit hund som utagerer, men som ser "snill ut" (legg seg ned), så me har fått ein del uheldige opplevelsar av folk som slepp bort sine. Det har gått bra kvar gong altså, (ingen dødsfall så langt, juhuu!) men eg ønsker ikkje at min hund skal få fin oppleving ut av å drive og legge seg ned slik, og i dei tilfella det har vore ubehagelig så koplar han det veldig med hund = farlig, og legg seg ned til krampa tar han neste gong og. Og så er han brøleape når dei går forbi, på folk og dyr, så me jobbar ein del med dette forråsirresånn, og får tilbakegang kvar gong det kjem ei teit lausbikkje. Av litt samme grunn trener me ikkje fellesdekk, etter litt for mange "besøk". :P

 

 

Generelt prøver eg ellers å hilse på folk når me går i fjellet eller på bygda. Det er liksom generell høflighet, regelen er noko a la jo færre folk ein treff, jo meir helser ein på dei ein ser. Eller noko. Men kan styre min begeistring for dei som går av stien for å komme bort og sei hei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.4.2017 at 1:13 PM, Sissi skrev:

Litt Ot men..

 

Er det litt slik at statestikk messing at hundefolk er litt asosiale  til fremmede  mennesker( på tur ) ? Nå tenker jeg på de som er hakket mer hunde interessert enn hvermannsen..

Tanken slo meg litt med tanke på en del svar her...  for når jeg tenker etter, de jeg oftest møter på tur som har lyst og slå av en prat er de som bare har en hund.. familiehunden, som verker kjenner til forumer , trener aktivt i hundeklubber eller vet mer enn hva oppdretter og dyrlegen forteller dem. Den litt " naive" hundeeier, eller hva jeg skal kalle dem. De som smiler og syntes det er hyggelig og se andre hunder og folk med hunder.  

Den andre gruppen er ofte ikke den man møter så ofte på tur, de har iallefall oftest en sånn * dere er sett men oversett  holding*  men  det er mulig det er bare fordi man ellers treffer så mye folk med hund i sin hverdag,  på treninger og andre hundeaktiviteter?  At når man da treffer noen andre folk med hund. . På tur... er det rett og slett ikke interessant og si hei..  man er på tur fordi man vil koble av  alene ?

 

Jeg er nok den pratsomme   ( dog ikke "naive ") hundeeiere på tur...  men så liker jeg både folk og hunder og begge deler interesserer meg :ahappy:  Men de man kommer i prat med er jo som oftest likedan da..  og den andre parten får gjerne gå ifred for min del  :) vi er jo forskjellig... 

 

 

 

 

 

 

Mye kan ha med å gjøre atter 3-4 hunder i bånd er ikke sååå kult å møte andre hunder med.. det blir stort sett bare kaos.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg treffer så å si aldri andre hunder her jeg bor nå - har kun møtt spann med åtte-ti hunder i trekk, og verken deres eier eller jeg vil hilse da :D 

Men det slo meg mer enn en gang da jeg bodde i Oslo med én hund at det er mye kørka folk der ute - jeg kunne for eksempel gå på en brei gangvei med min hund SOM DRO VOGN, og likevel syntes folk det var greit å slippe ut lina så deres hund kunne hilse på min. I hvilken verden er det aktuelt for en hund som sitter fastspent i et drag å leke med annen hund? Jeg opplevde det også i lysløypa om hun dro kjetting, at folk syntes det var greit at de skulle leke. For fire-fem kilo kjetting slengende rundt kan jo ikke skade noen... 

Hun gikk aldri løs når hun trakk vogn eller kjetting, men i lenke ved min side eller rett foran meg, og den tispa var i så arbeidsmodus når hun fikk trekke at hun ignorerte andre hunder. Hun sto rolig og ventet til vi kunne gå forbi. Men det sier jo en del om eierne, når de ikke skjønner at ikke alle hunder er i posisjon til å leke, og en diger rockyvogn burde jo være et synlig tegn for dem.

Det er ikke rart det blir krøll av og til, når det ikke er krav til IQ for å ferdes offentlig med hund.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke asosial, snarere tvert i mot. Men jeg liker ikke alt og alle bare fordi de har en bikkje for det om. Jeg har ikke noe til felles med noen bare fordi vi går med hver vår bikkje i et snøre. Det er ikke sikkert at mine bikkjer er så hyppe på å hilse på møtende hund heller bare fordi at det er en annen hund. Jeg har f.eks ei tispe som lukter godt, hele tiden, og jeg gidder ikke å forklare nok en hannhundeier at hun skal faktisk få slippe å "si fra selv" samme hvor mye hannhunden hans har godt av det - hun har ikke godt av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hilser ikke på hunder ute vi heller. Jeg trener såpass mye sammen med andre hundefolk/går felles turer, så når det bare er meg og hunden på tur liker jeg og lade litt. Det gjør jeg ikke ved å skravle med fremmede.

Om noen snakker med meg, så svarer jeg selvsagt. Men sånn stå og hilse for og hilse synes jeg ikke er så veldig interessant.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så har du de hundeeierne som sier: de må hilse, det er jo flokkdyr. Når jeg svarer:" jada de er flokkdyr, men din og min hund tilhører jo ikke samme flokk" ser de bare dumt på meg, og gjentar regla om flokkdyr... Vi kan godt hilse vi, om det både eier og hunder virker trivelige, men vi vil jo velge selv, føle at det er frivillig, liksom. Ellers så møter vi utrolig mange hunder når vi går tur, at hele turen ville blitt ødelagt om vi skulle hilse på alle. (ikke er jeg så god på small talk heller, når det er på tvang) Jeg er såpass egoistisk at en god tur for meg, er en tur der hunden min og jeg har det kjekt sammen, har god kontakt, og finner på noe gøy underveis, som hunden koser seg med. Skal vi treffe andre, så avtaler vi det på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Nemi1 said:

Og så har du de hundeeierne som sier: de må hilse, det er jo flokkdyr. Når jeg svarer:" jada de er flokkdyr, men din og min hund tilhører jo ikke samme flokk" ser de bare dumt på meg, og gjentar regla om flokkdyr...

Det er sånne som oss beardiseiere som tror slikt - for mine hunders flokk er hele planeten, liksom.. LOL Uteliggere som lukter "høgg" for oss er kjempestas fordi de sitter jo allerede nede på bakken og sikkert bare venter på å bli hilst på! Fine damer i kåpe har aldri tilstrekkelig ed potespor oppover kåpen, barnefamilier eller større grupper folk (gjerne nye landsmenn) er jo som lagd for å beine imellom dem og spre de for alle vinder, syklister MÅ jo bare stoppe og hilse - ellers funker det ofte godt med et lite napp eller to i buksebenet (det samme med skiløpere), barnevogner bare MÅ jo ha noe kult i seg, osv..  Så etter noen år med prøving og feiling så går mine ALLTID i bånd på gangveien.

:-)
Susanne

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, SusanneL skrev:

Uteliggere som lukter "høgg" for oss er kjempestas fordi de sitter jo allerede nede på bakken og sikkert bare venter på å bli hilst på! Fine damer i kåpe har aldri tilstrekkelig ed potespor oppover kåpen, barnefamilier eller større grupper folk (gjerne nye landsmenn) er jo som lagd for å beine imellom dem og spre de for alle vinder, syklister MÅ jo bare stoppe og hilse - ellers funker det ofte godt med et lite napp eller to i buksebenet (det samme med skiløpere), barnevogner bare MÅ jo ha noe kult i seg, osv..  Så etter noen år med prøving og feiling så går mine ALLTID i bånd på gangveien.

For ikke å snakke om tiggere - de har garantert noe spennende i koppen! Vi går ikke tur i sentrum lengre foråsidetsånn :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hilser ikke. Punktum. 

På Toddy bruker jeg unnskyldningen om at han må lære å ikke bry seg om hunder pga trekk siden folk flest ikke forstår at hilsing i bånd har lite for seg.  De som spør da. Forbausende mange slipper bikkja si rett bort,  men jeg klarer stort sett å få de til å rulle inn snella si rimelig kjapt ved hjelp av blikket.  Jeg har ikke tålmodighet til å smile høflig og bruke stemme og ord lengre. 

Nico får heller aldri hilse når hun går med meg. Hun bråker så mye at ingen vil hilse heller :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 12.4.2017 at 1:20 PM, SFX skrev:

I hvilken verden er det aktuelt for en hund som sitter fastspent i et drag å leke med annen hund? 

Vi hadde noen som kom bort og skulle hilse da vi trente dekk og bli :sleep: Moro! Heldigvis fikk jeg belønnet hunden rett før de kom helt bort, idet de spør om det er tispe eller hannhund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Rapper Mud's erklæring her..Hilser ikke! Likevel er det enkelte som ikke har så pass sosiale antenner at de ikke fatter/bryr seg om at man krysser veien og holder seg i grøfta, når man møter på andre hundeeiere. De slipper da gjerne ut flexilina, så dyret deres skal få hilse på mine, som absolutt ikke er interessert i å hilse.. 

Litt utenfor emnet men i samme gate.. Like irriterende er det med de som passerer hagen og absolutt skal la sin hund hilse på mine, selv om de gir meget klart uttrykk for, at de slett ikke er interessert i å 'hilse på' .. De fleste tar dog poenget når den minst like lite 'hilseinteresserte' eieren kommer ut..:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problem med å la gutta mine hilse på andre hunder :) De er trivelige og veldig sosiale hunder som aldri bråker i møtesituasjoner, så det er bare koselig :ahappy: Men det er klart, de får ikke hilse på alt som kryper og går heller. Har hendt mer enn en gang at det kommer en sinna liten mini flyvende i trynet på Banzai, men han elsker minihunder, så det ender alltid med at den lille har fått opplevelse med en trivelig større hund og Banzai går videre lykkelig over den lille minihunden som ville hilse :lol:

Med bråkebøttene vi hadde før, så strena vi forbi temmelig kjapt, de hverken likte eller hadde interesse av hilsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko vil ikke hilse, mens Imouto godt kan søke kontakt. Om den andre hunden da ser snill og interessert ut, så hilser de. Eller er jeg sier jeg bare at vi ikke hilser, og går videre. Ferdig snakka. Jeg er ikke så opptatt av hvorvidt de jeg møter på gata får følelsene sine støtt av det, altså. :P Vi hilser også på fryktelig mange mennesker uten hund, både fordi jentene vil hilse på alle og fordi alle vil hilse på dem. Det synes jeg er mer slitsomt. :lol: 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg og bikkja klatrer opp en nærmest 90 graders bratt skråning for å unngå en passering, og folkene kommer etter meg opp for at hundene skal få hilse - da begynner jeg jammen å lure på hvordan de klarer å knyte sine egne sko...

  • Like 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Wilhelmina said:

Når jeg og bikkja klatrer opp en nærmest 90 graders bratt skråning for å unngå en passering, og folkene kommer etter meg opp for at hundene skal få hilse - da begynner jeg jammen å lure på hvordan de klarer å knyte sine egne sko...

BTDT... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Wilhelmina skrev:

Når jeg og bikkja klatrer opp en nærmest 90 graders bratt skråning for å unngå en passering, og folkene kommer etter meg opp for at hundene skal få hilse - da begynner jeg jammen å lure på hvordan de klarer å knyte sine egne sko...

Borrelås :D 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...