Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøfrosts valpesommer (håper jeg)


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var de 3 små vinder født   Det ble 2 svart/hvite hanner og 1 rød/hvit tispe.     

Sommer kan det vel ikke kalles lenger, men siden dette kullet er en av de som var tiltenkt født i sommer (forventet løpetid var i april), så fortsetter jeg bare i denne tråden.  Lucidakullet ble fø

Bare fordi :   Sneik meg til et bilde mens mamma var en tur ute for å gå på do, sterkt imot hennes vilje. Men det var nok veldig greit å få kommet på do når man først var dratt ut av valpeka

3 hours ago, Stine said:

OMG!! :frantics: :wub::wub::wub:

:D 

15 minutes ago, Toril said:

Dalbris!!! Beholde ja :heart: Eller alle egentlig!!

Ja, Dalbris blir her :) 

 

5 minutes ago, Kaja said:

Så søte! 

Hva blir Dalbris hetende til daglig da? :D

Dalbris :) 

 

Video fra tidligere i uka : 

 

Og nå har jeg også tatt de første oppstilte bildene, må bare få de ned i webformat og plukke de beste først. Blir visst litt valpespam i dag. 


Så hååååper jeg Snøjotnekullet også er på vei, men det er litt tidlig å vite med noen form for sikkerhet. Såga ble paret kun 1 gang med ca. 10 minutters heng for 12 dager siden. 
Helmer var ikke interessert i noe mer moro dagen etter, så jeg krysser jo fingrene for at han har rett i at det ikke var noen vits. 
Skikkelig dårlig mobilbilde av paret på lørdagskvelden (etter paringen). 

18301331_10154523875132108_3487778997516

 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Har visst ikke hatt tid til å holde denne tråden oppdatert overhodet :P 

Valpene blir 8 uker gamle i morgen, og da flytter Storm og Kuling, mens Dalbris blir værende her. 
De ble vaksinert og chippet i dag, og var en frisk og aktiv gjeng. De tok den nye opplevelsen på strak labb. Storm er den som er mest forsiktig av seg, men på ingen måte spesielt reservert. 

Storm: 
18814243_10154597096322108_9084114967902

18813953_10154597095787108_1798820563913

 

Kuling: 

18739765_10154597095732108_4040239055310

18839109_10154597095627108_3874296027487


Dalbris
18882203_10154597095367108_5469921528392

18838894_10154597095297108_2328811127617

 

Håper regnet gir seg TIIIIIDLIG i morgen så jeg får tatt noen litt mer skikkelige bilder av Kuling og Storm før de flytter. Dalbris kan alltids vente en ekstra dag eller to, hun blir jo her :) 

Valpene er ganske så store, og veier 5,9kg - 6,3kg. 

 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tenkt å poste som Snøjotnekullet litt seinere, men nå er i alle fall alle som er/var interesserte i kullet informert per PM/epost selv om ikke alle har svart enda. 

Dessverre er ikke Såga drektig. Hva som er årsaken kan jo alle og enhver gjette på. Men vi gir oss ikke så lett, og prøver igjen ved en seinere anledning. Muligens låner jeg da hannen hjem til meg siden Såga synes kuene til Malin (Helmers eier) var ekstremt skumle og som resultat var relativt stresset. Det kan jo ha vært medvirkende årsak uten at dette blir mer enn noen fabuleringer fra min side. Antagelig var ikke det hele og fulle årsaken for SÅ stresset var hun ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Sommer kan det vel ikke kalles lenger, men siden dette kullet er en av de som var tiltenkt født i sommer (forventet løpetid var i april), så fortsetter jeg bare i denne tråden. 

Lucidakullet ble født i natt :D

Stjerne hadde en ganske lett fødsel, ingen dramatikk og valpene kom lett og raskt. Det var bare 7 minutter mellom første og nummer 2, og alle 6 var ute på 3 timer. Hun har tatt på seg morsrollen som den naturligste ting i verden. Det er så deilig å ha en rase hvor alle sånne ting bare fungerer, hvor dette er normalen og ikke unntaket. 
Vi har 4 tisper og 2 hanner i kullet, alle er grå. Heldigvis med litt ulike nyanser og litt ulike tegninger så det er greit å se forskjell på de små :)

Termin var først til onsdag, men Stjerne fant ut at dag 61/62 var en fin dag å få de på. De er store, livskraftige, sunne og friske. 
Siden de 2 første tispene er født 21. og de 4 andre 22. så må vi jo velge en av datoene som kullets fødselsdato, og vi velger 21. siden det var da de første ble født. 

Dette bildet ble tatt med blits i natt og er kanskje ikke av topp kvalitet, men det får duge for nå. 
22688806_10154971854097108_3861296097234

 

og dette er da foreldrene til kullet: 
lucidakullet_oppd.jpg

 

  • Like 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Gratulerer :) Hva kalles mors farge? 

takk :)

Hun er grå/hvit som alle sine valper. Det er jo mange nyanser av grått, og mange lager mer "fancy" grå navn som f.eks. sølvgrå. Sånn sett er vel 2-3 av valpene sølvgrå og de andre vanlig grå, men  jeg kaller de bare grå uansett. Det er det de er genetisk sett :)
Jeg har også en ulvegrå tispe som er registrert som grå, en slik farge vil jeg nok registrere som ulvegrå neste gang for de ser veldig annerledes ut som nyfødte. 
I tillegg er jo alle grå valper ganske beige som små, den grå fargen kommer med dekkhårene, det er disse som gjør at hunden ser grå ut. 


En grå Siberian er jo ikke grå på samme genetiske grunnlag som en "blå" hund. De er sånn sett svarte med Aw allelet i agoutiserien + at de har (som regel) samme fenomen som det som kalles urajiro på de japanske rasen, og de har hvitflekkgenet  og en modifikator (som enkelte kaller dom, men som IKKE er samme som dom på mynder) som gjør at de gule pigmentet undertrykkes.  Svart/hvite Siberians er at altså black and tan, men pga urajiro + hvitt + domino så ser man ikke noe til tan fargene. (men det finnes også black and tan Siberians). 

 

Ups... du putta visst på en femmer

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, QUEST said:

Takk for info, interessant :) Jeg syns jeg ser brunskjær på låret til tispa men det kan jo være lyset som gjør det. 

Det er litt lyset (bildene er tatt i lav sol), men hun har jo noen "beige" innslag fra underulla. + at de svarte tuppene i pelsen blir brune av sola (bleket). 

Her er et annet bilde av henne, tatt inni en hall uten gult lys :)
16807586_10154305333522108_7178354313333

Her er forøvrig sånn ca de samme bildene (men flere) enn de som skulle ligget under 7. juni. De er av Vindkullet: 
http://snofrost.blogspot.no/2017/06/snart-klare-for-sine-nye-hjem.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snøfrost skrev:

Det er litt lyset (bildene er tatt i lav sol), men hun har jo noen "beige" innslag fra underulla. + at de svarte tuppene i pelsen blir brune av sola (bleket). 

Her er et annet bilde av henne, tatt inni en hall uten gult lys :)
16807586_10154305333522108_7178354313333

Her er forøvrig sånn ca de samme bildene (men flere) enn de som skulle ligget under 7. juni. De er av Vindkullet: 
http://snofrost.blogspot.no/2017/06/snart-klare-for-sine-nye-hjem.html

Ah, se det ja..det var jo en 'annen' hund :) Takk for link, veldig fin blogg med masse flotte bilder! Men det er da fortærende at rasen jeg syns er flott på så mange måter, er en hund jeg ikke kan ha..:hmm: Nå får du ta deg sammen og avle frem SH uten jaktinnstinkt men med ALLE de øvrige egenskaper intakt..Hvor vanskelig kan det være? :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Piglet said:

Gratulerer! :) Stjerne er så vakker, skulle jeg valgt hund bare etter utseende, hadde det nok blitt en siberian. :wub:

Takk for det :) 
 

44 minutes ago, QUEST said:

Ah, se det ja..det var jo en 'annen' hund :) Takk for link, veldig fin blogg med masse flotte bilder! Men det er da fortærende at rasen jeg syns er flott på så mange måter, er en hund jeg ikke kan ha..:hmm: Nå får du ta deg sammen og avle frem SH uten jaktinnstinkt men med ALLE de øvrige egenskaper intakt..Hvor vanskelig kan det være? :D

Hmm... si det? 
Nå er ikke de fleste av mine i "verstingklassen" (har hatt en som var), men det er vel laaaaangt igjen til "uten jaktinnstinkt". 

 

Just now, mushi said:

Gratulerer med flott kull! 

tusen takk :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger litt adjektivhjelp. 
Mor heter Snøfrost Skimrende Stjernelys. 
Valpene skal heter Snøfrost "adjektiv" "stjernenavn" 

Alle stjernene de får navn etter er lucida'er dvs den mest lyssterke stjernen i sin konstellasjon.  Har ikke helt bestemt meg for hvilke navn som skal brukes ennå, da jeg mangler 1 på tisper og har for mange til hanner :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...