Gå til innhold
Hundesonen.no

Snøfrosts valpesommer (håper jeg)


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

I år skal vi gjøre noe vi aldri har gjort før, og antagelig aldri kommer til å gjøre igjen. Vi har planlagt hele 3 kull :shocked:
Dette er jo absolutt ikke normalen her hos oss, men i år passer det seg slik. 
Det betyr også at det antagelig ikke blir noen kull i 2018, så får vi se hva 2019 evt bringer av planer. 

Det første kullet er forventet i påsken, det blir nok ikke så mange - som antatt for lenge siden da hun fikk 4 i sitt første kull.
Vindkullet har vært planlagt lenge, og planen var opprinnelig at disse skulle komme til verden forrige sommer, men naturen ville ikke ha noe av det. Fjellbris kom aldri i en skikkelig stå-fase av løpet hun hadde i juli 2016, og neste løp ble i februar 2017. 
Så nå venter vi spent på hva påskeegget inneholder. 
Krysser alt jeg har for en fin tispe vi kan beholde, hva ellers som måtte komme er nok bestilt for lenge siden, da jeg har interessenter på begge kjønn i langt høyere antall enn jeg tror hun bærer på. 

vindkullet_mped.jpg

Bakgrunnen for kombinasjonen kan leses om her: http://snofrost.blogspot.no/2016/04/planlagt-sommerkull-2016.html

 

De to neste kullene kan jeg jo også skrive litt om. Hvem som kommer først vet jeg ikke da begge løpetidene egentlig forventes nå i april. 

lucidakullet_mped.jpg

mer om kombinasjonen her: http://snofrost.blogspot.no/search/label/Lucidakullet

Vi håper å finne en fôrvert til en tispe her, da vi egentlig ikke har noen planer om å ha en hjemme. Dette er et spørsmål om plass, for vi har stor tro på selve kombinasjonen. Men finner vi ingen fôrverter som virker slik vi ønsker en fôrvert skal være satser vi heller på å selge minst en av tispevalpene til et hjem som vi teste hunden mht helse, eksteriør og trekk så vi kanskje kan kjøpe en tilbake en gang i fremtiden. 

Som noen kanskje legger merke til så har Stjerne et feilstilt øyelokkshår, diagnosen er mild distichiasis. For hennes vedkommende er håret så kort at det ikke kommer bort til selve hornhinnen, og det vil derfor heller ikke medføre noen plager for henne. Men det er selvsagt noe man bør være obs på i videre generasjoner og alle hannhunder hun eventuelt pares med (hun får neppe mer enn 2 kull). 

Det siste kullet er dette:
sn%25C3%25B8jotnekullet_mped.jpg

mer beskrivelse her: http://snofrost.blogspot.no/2017/04/snjotnekullet.html

Kanskje et litt annerledes kull enn de to andre med høyere fokus på bruksegenskaper. Målet er selvsagt å få alle egenskaper vi ønsker oss i en og samme hund på jevnlig basis i fremtiden, men per i dag er vi ikke helt der. Så mens de to andre også kullene har fokus på bruksegenskaper, men har mer å vise til på det eksteriørmessige, har vi i dette kullet valgt å bruke en hann som i aller høyeste grad har mye å vise til på brukssiden samtidig som han har et veldig godt eksteriør selv om det ikke er typisk for de hundene som vinner mye på de store internasjonale utstillingene, spesielt ikke nedover i Europa. 

 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 151
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Da var de 3 små vinder født   Det ble 2 svart/hvite hanner og 1 rød/hvit tispe.     

Sommer kan det vel ikke kalles lenger, men siden dette kullet er en av de som var tiltenkt født i sommer (forventet løpetid var i april), så fortsetter jeg bare i denne tråden.  Lucidakullet ble fø

Bare fordi :   Sneik meg til et bilde mens mamma var en tur ute for å gå på do, sterkt imot hennes vilje. Men det var nok veldig greit å få kommet på do når man først var dratt ut av valpeka

Just now, Perfect Image said:

:wub: Skulle jeg hatt en sibbe skulle det blitt en Fjellbris datter! Har så sansen for henne. Sinne blir nok en drømmehund for utenom at de er utrolig pene passer de jo ikke vår livstil, men fine er de ;)

 


Masse lykke til gleder meg til å se hva som kommer!

 

Man skal jo ikke ha favoritter, men Fjellbris er bare så veldig "min hund" og det har hun vært siden hun ble født. Så hun er spesiell for meg :)
Fjellbris med litt kortere lend og trekkegenskapene til Helmer er min "ultimate Siberian". Kanskje jeg en dag får noen sånne? Lov å drømme ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 hours ago, Stine said:

Skulle ikke jeg muligens ha sauer en eller annen gang hadde du fått en tlf fra meg :wub:

glem de sauene du :P 
ellers kan jeg jo nevne at jeg har valpekjøper med sau, hester og to små tvillingjenter, går så fint atte. (men nei hunden løper ikke løs)
 

12 hours ago, Kristiin said:

puppyboom :wub:

 

Ja, vi håper på det :)
Det kommer til å bli slitsomt og mye jobb, men også moro. Og så kommer det til å føles forferdelig tomt når de siste valpene har reist. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, Snøfrost skrev:

glem de sauene du :P 
ellers kan jeg jo nevne at jeg har valpekjøper med sau, hester og to små tvillingjenter, går så fint atte. (men nei hunden løper ikke løs)
 

 

Det er jo egentlig et fett om jeg har Tuva eller en sh når det kommer til sau :lol:

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, TrasselTrollet said:

Så spännande. Föräldradjuren till kull nummer två är ju helt magiskt vackra! :wub:

Tusen takk :) 

 

2 hours ago, Stine said:

Det er jo egentlig et fett om jeg har Tuva eller en sh når det kommer til sau :lol:

men da har du jo svaret ditt ;) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, MegaMarie said:

Jeg og liker Fjellbris skikkelig godt :wub: 

Masse lykke til! 

tusen takk :)

 

2 hours ago, Meg said:

har snart nok hunder til å konkurrere i storspannklasse om/når du begynner å kjøre løp :)

 

Lykke til med kullene, det blir spennende :)

Har snart nok hunder, med unntak av at noen blir pensjonister før de nye blir gamle nok ;)
Holder meg til 6-spann, kanskje kanskje 8-spann hvis jeg noen gang kommer meg til startstreken av PD :) 

og takk! :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9.4.2017 at 11:26 AM, Kaisen said:

Så spennende. Fjellbris er såå fin:wub: samboer har så lyst på siberian husky, men har endelig klart å snakke han fra det. Synd de ikke passer til vår livsstil for de er virkelig flotte!

Det er bra å vite sin begrensning, fordi om man gjerne vil overse de til tider ;) 

 

18 hours ago, Poter said:

Lykke til! 

 

3 hours ago, giggi said:

Så spennende! Lykke til! Gleder meg til sibbevalpeboom:ahappy:

Tusen takk :)

 

1 hour ago, Mud said:

Dette blir en farlig tråd!  Godt det er fullt opp av hunder her . 

Takker :)
Farlige tråder er det jevnlig på Sonen. Du kan jo alltids få hilse på når alle er solgt så slipper du å ha med noe ekstra hjem. Hehe :)
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, Snøfrost skrev:

Det er bra å vite sin begrensning, fordi om man gjerne vil overse de til tider ;) 

 

 

Tusen takk :)

 

Takker :)
Farlige tråder er det jevnlig på Sonen. Du kan jo alltids få hilse på når alle er solgt så slipper du å ha med noe ekstra hjem. Hehe :)
 

Ja , vil hilse på!  :wub:

Det er ingen fare for at jeg tar med noen hjem uansett,  jeg er god på å begrense meg. Her blir det aldri mer enn 2 hunder :P

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlighet, jeg husker jo Damon og kullet fra de var valper og Linn etterlyste stamtavlenavn og kallenavn til de, det var jo nettopp! :o Men, så er det jo bare et par måneder (kremt) siden hun og jeg var på handlerkurs sammen, da hun hadde sin første am.akita, og Saeta var valp/junior :P 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutes ago, Caroline said:

Herlighet, jeg husker jo Damon og kullet fra de var valper og Linn etterlyste stamtavlenavn og kallenavn til de, det var jo nettopp! :o Men, så er det jo bare et par måneder (kremt) siden hun og jeg var på handlerkurs sammen, da hun hadde sin første am.akita, og Saeta var valp/junior :P 

Jeg synes jo det var i går jeg vurderte å deleie Damon.  Men så sier kalenderen at han har blitt 4,5år alt :shocked:

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, SFX said:

Lykke til!

Takk :D 

 

Fjellbris, aka påskeegget, har nå fått ganske god fylling i pattene. Hun virker komfortabel med valpekassa, som hun akkurat nå ligger å halvsover i. 
Litt ekstra pesing i dag, kanskje? Litt vanskelig å være helt sikker siden hun er mye i sofaen med oss og da blir det varmt når man fortsatt har vinterkåpa på. 
Satser på at valpene holder seg på innsiden til minst kl. 19 i morgen, mannen vil helst ikke være aleine med henne om noe mer skulle skje. Termin er egentlig tidligst torsdag (63 dager etter paring), men hun kan jo ha hatt eggløsning før paring noe som gjør at termin fint kan være i morgen. 
Sover på samme rom som Fjellbris fra nå av, dvs i stua. 
 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påskeegget lar vente på seg. Fjellbris har bestemt seg for å ruge mer enn lenge nok i forhold til hva jeg ønsker :P 
Det sagt så har det gått 63 dager siden paring i dag, så kan vel ikke akkurat klage enda? 

Hun graver litt, peser litt, virker til å ha tømt tarmene ganske godt. Så jeg sitter jo å håper på at hun kommer i gang om ikke så altfor lenge. Men de kommer når de kommer :) 

 

I mellomtiden funderer jeg litt på navn. Dette blir jo Vindkullet, så det er selvsagt vinder jeg er ute etter. Og ikke hvilken som helst vinder, men vinder man møter litt nord på kloden (så ikke tropiske f.eks.) og helst noen som er kalde (så føhnvinder er ikke like interessante). 
Har jo samlet en del vindnavn, men vanskelig å bestemme hva jeg kommer til å bruke. Nå vil det selvsagt også påvirkes av kjønn på de som blir født. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...