Gå til innhold
Hundesonen.no

Labrador eller Golden i forhold til Flatcoat


Lexi
 Share

Recommended Posts

Hei alle sammen :)

Jeg og min samboer mistet vår første hund før jul. Det var en stor Flatcoated Retriever hannhund som ble 10,5 år. Vi var utrolig glad i han og det var helt forferdelig å miste han, og det er fristende å skaffe seg en ny flat. Likevel tror jeg vi kommer til å gå for en Golden eller Labrador tispe som neste hund, fordi flatten er hakket for energisk og stresset for vår livsstil. Vi kommer ikke til å delta på konkurranser eller utstilling, men ønsker en hund som kan være med på lange turer i fjellet/skogen men som også kan tåle rolige dager der det ikke skjer så mye. Vil gjerne ha en menneskekjær hund, men som kan gå løs innimellom uten å skulle bort til alle mennesker og dyr for å hilse. Forstår selvsagt at dette må trenes på, men det hadde vært greit med et godt utgangspunkt :) 

Derfor lurer jeg på om noen har erfaring med Golden og/eller labrador i forhold til flat? Da tenker jeg først og fremst på energi/stressnivå, mulighet til å ha hunden løs uten at den skal bort til alle, stressnivå når man får besøk osv. Og hvordan er golden og labrador i forhold til hverandre? Jeg har inntrykk av at labrador er mer stresset enn golden, men at golden (særlig tisper) kan være litt sære og egne?

Del gjerne din erfaring med golden eller labrador hvis du har kjennskap til noen av rasene, det hadde jeg satt stor pris på :)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden er roligere (men til dels like aktiv) og mer "down to earth" i forhold til flat, synes jeg. Det meste flaten gjør _ser_ mer stressende ut for den i seg selv, men den virker til å gjøre det like nøyaktig, selv om det ser rotete ut. :lol:

Både golden som jeg hadde tålte rolige dager og flaten jeg har nå likeså. :) Men flaten elsker mennesker over alt på jord, goldenen likte mennesker også, men ikke på samme nivået som flaten gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Golden er etter min mening den roligste av de tre. Men tenk over at de lukter mye mer enn flat'en. Jeg passer en golden med mye futt i 14 dager hver høst og jeg holder på å gå på veggen av lukta. 

Labradorer kan være en håndfull, ihvertfall som unge. Jeg ser mang en labradoreier hengende etter et sprettball av en labrador ;-) 

Og ja, flat kan være mer stressende enn de to andre. Men det finnes unntak av de. Min yngste har ikke noe stress i seg og er veldig rolig og avbalansert. Jeg personlig tror det er litt pga arv (veldig nøye med foreldredyr og bruksområder) og ikke minst at jeg faktisk har fokusert mye på ro, både nå og når hun var liten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador hadde vært mitt førstevalg. Mye livligere enn den jevne Golden, men ikke så propell som flat. 

Jeg synes Golden er litt kjedelig. I tillegg er det mye mer pelsstell sammenlignet med Labradoren. Og i likhet med hun som kommenterte over meg så klarer jeg overhodet ikke lukten til Golden. Har en god venninne som driver med Golden, og jeg klarer egentlig bare møte henne utendørs. Det samme med Goldenringen på utstilling. Ikke sikker at du reagerer, men greit å ha i bakhodet. Flaten og Labrador lukter ingenting til sammenlikning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Woola skrev:

Labrador hadde vært mitt førstevalg. Mye livligere enn den jevne Golden, men ikke så propell som flat. 

Jeg synes Golden er litt kjedelig. I tillegg er det mye mer pelsstell sammenlignet med Labradoren. Og i likhet med hun som kommenterte over meg så klarer jeg overhodet ikke lukten til Golden. Har en god venninne som driver med Golden, og jeg klarer egentlig bare møte henne utendørs. Det samme med Goldenringen på utstilling. Ikke sikker at du reagerer, men greit å ha i bakhodet. Flaten og Labrador lukter ingenting til sammenlikning.

 

Det er egentlig en veldig fin oppsummering, basert på min erfaring som Labradoreier med flere lange opphold med Flatcoat og Golden i hus (passehunder og "trene med"-hunder).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes labradoren i huset her lukter med enn min golden. Pelsstellet er mer eller mindre likt, utenom at litt rusk kan sette seg fast i fanene på golden. :icon_confused:

Men som de andre sier, golden er betydelig mye roligere enn en labrador. Særlig tispene synes jeg er veldig "down to earth", og smarte, men uten å kreve mye mentaltrening. De fleste golden jeg har møtt kan gå løs. Labrador er like supre hunder de, men opplever dem med et par flere gir enn golden. :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...