Gå til innhold
Hundesonen.no

Vår første hund!


Sunnivamb
 Share

Recommended Posts

Jeg og min samboer har nettop kjøpt vår første leilighet, noe som endelig gir oss muligheten til å skaffe oss hund. Jeg har vokst opp med hund og har lest meg opp på mye innen hundehold, og vi er begge svært glade i dyr. Vi tar gjerne imot tips om hvilken rase som kan passe for oss, og eventuelle oppdrettere som har friske og fine hunder.

Leiligheten ligger i nærheten av østmarka i Oslo, og har gode turmuligheter. Vi ser for oss at vi vil ha mulighet til å gå 1 times tur hver dag, med noe mer i helgene. Vi er stort sett aktive mennesker, men kan også like å tilbringe kveldene i sofakroken. Leiligheten vår er relativt stor, 80kvm, men ligger i 4.etasje uten heis. Etter det jeg har hørt er det vel ikke så heldig for en hund å gå mye i trapper hver dag, så derfor må hunden kanskje være av en størrelse slik at vi kan løfte den? 

Vi ønsker oss en familievennlig hund som er glad i mennesker. Det må ikke være en rase som er kjent for å lage mye lyd, og det hadde vært supert om den ikke røyta så mye. Vi er også opptatt av at det har vært sunn avl for hunden, for vi ønsker oss selvsagt en frisk hund. Men så vidt meg bekjent så har man vel flinke oppdrettere i de fleste raser? 

Hunderaser vi kunne tenke oss er blant annet retrievere og molosser-hunder, men p.g.a størrelse og trapp er kanskje ikke det den rasen vi skal ha første gang. Vi har sett litt på terriere, som Staffordshire Bullterrier og Cairn Terrier. 

Så rop ut om du tenker på en rase som ville passet for oss, og eventuelt en oppdretter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Sunnivamb skrev:

 Leiligheten vår er relativt stor, 80kvm, men ligger i 4.etasje uten heis. Etter det jeg har hørt er det vel ikke så heldig for en hund å gå mye i trapper hver dag, så derfor må hunden kanskje være av en størrelse slik at vi kan løfte den? 

Det er ikke noe i veien for at en frisk voksen hund kan gå i trapper hver dag. Jeg bor også i 4.etasje uten heis, og må bære min hund opp fordi hun har HD (ned er det ingen problem for henne å gå selv). Hvis dere ender opp med en hund som av en eller annen grunn må bæres så ville jeg helt klart gått for noe smått. Min veier "bare" 6 kilo, men opp trappa 3-4-5 ganger daglig, kanskje med handleposer på slep også, er tidvis litt i meste laget for meg i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Det er ikke noe i veien for at en frisk voksen hund kan gå i trapper hver dag. Jeg bor også i 4.etasje uten heis, og må bære min hund opp fordi hun har HD (ned er det ingen problem for henne å gå selv). Hvis dere ender opp med en hund som av en eller annen grunn må bæres så ville jeg helt klart gått for noe smått. Min veier "bare" 6 kilo, men opp trappa 3-4-5 ganger daglig, kanskje med handleposer på slep også, er tidvis litt i meste laget for meg i alle fall.

Utfordringen her er vel bare at det er vanskelig å vite om hunden får helsetrøbbel eller ikke! Og om den plutselig skulle brekke et bein, så er det jo ikke bare bare å flytte til en ny leilighet. Så har litt lyst å være føre var i tilfelle jeg blir nødt å bære den opp :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foreslår whippet jeg :) Fin "leilighetshund". De bjeffer lite, fin av-knapp inne, der er individuelle forskjeller, men feks. min røyter minimalt. De trenger litt løping i løpet av uken, slipp i oversiktlig skog eller jorde. Generelt lite helseplager, men de har gjerne jaktinstinkt da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn apropos bæring, en valp må bæres så lenge som mulig i trapper pga fare for belastningsskader da skjellettet enda er så mykt. Store raser vokser veldig fort og er plutselig veldig store selvom de enda er valper. Noe å tenke på :P Min valp er 6 mnd, og sluttet å bære henne for en stund siden da jeg syntes det ble for tungt, hun veier nå 13 kg. Har lurt på hvordan folk med store raser gjør det når de bor leilighet uten heis med en del trapper. jeg ville vært veldig forsiktig. Jeg forsøker enda å holde litt igjen i selen når min går ned trappene så det ikke blir så mye vekt på frambena da vi bor i 3. etasje uten heis. Ideelt sett burde jeg vel ha båret henne enda, men det blir fryktelig upraktisk. Hun er av en mellomstor rase, field spaniel. Jeg bar henne så lenge jeg orket.

Store raser vokser jo som uvær og bikker fort 12 kg selvom de enda er små babyer :)

Synes også at whippet høres ut som et bra alternativ. Nydelige hunder. 
Med terriere må du tenke litt over hvor omgjengelig dere ønsker at hunden er med andre hunder. Mitt inntrykk er at terriere kan være stri og lett havne i bråk. Og at samkjønnsaggresjon er veldig vanlig, da spesielt på staffen. Staffer synes jeg virker som fantastiske hunder, men dette med hundeaggresjon trekker veldig ned for min del. Terriere er liksom ikke den som lar seg pelle på nesa, og mitt innntrykk er at de ikke akkurat gir seg med det første dersom det blir bråk heller.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Orca skrev:

Sånn apropos bæring, en valp må bæres så lenge som mulig i trapper pga fare for belastningsskader da skjellettet enda er så mykt. Store raser vokser veldig fort og er plutselig veldig store selvom de enda er valper. Noe å tenke på :P Min valp er 6 mnd, og sluttet å bære henne for en stund siden da jeg syntes det ble for tungt, hun veier nå 13 kg. Har lurt på hvordan folk med store raser gjør det når de bor leilighet uten heis med en del trapper. jeg ville vært veldig forsiktig. Jeg forsøker enda å holde litt igjen i selen når min går ned trappene så det ikke blir så mye vekt på frambena da vi bor i 3. etasje uten heis. Ideelt sett burde jeg vel ha båret henne enda, men det blir fryktelig upraktisk. Hun er av en mellomstor rase, field spaniel. Jeg bar henne så lenge jeg orket.

Store raser vokser jo som uvær og bikker fort 12 kg selvom de enda er små babyer :)

Synes også at whippet høres ut som et bra alternativ. Nydelige hunder. 
Med terriere må du tenke litt over hvor omgjengelig dere ønsker at hunden er med andre hunder. Mitt inntrykk er at terriere kan være stri og lett havne i bråk. Og at samkjønnsaggresjon er veldig vanlig, da spesielt på staffen. Staffer synes jeg virker som fantastiske hunder, men dette med hundeaggresjon trekker veldig ned for min del. Terriere er liksom ikke den som lar seg pelle på nesa, og mitt innntrykk er at de ikke akkurat gir seg med det første dersom det blir bråk heller.

 

Bare tull det der, når de klarer å løpe, hoppe, leke og styre så klarer de å gå pent ned trapper også uten å få belastningsskader, tåler de det ikke ville jeg levert valpen tilbake, da er det noe galt med den. Jeg har ikke båret noen av mine valper i trappene(annet enn den første uka eller så, til de lærer seg å gå i trappen), det har gått helt fint.

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Luma skrev:

Bare tull det der, når de klarer å løpe, hoppe, leke og styre så klarer de å gå pent ned trapper også uten å få belastningsskader, tåler de det ikke ville jeg levert valpen tilbake, da er det noe galt med den. Jeg har ikke båret noen av mine valper i trappene(annet enn den første uka eller så, til de lærer seg å gå i trappen), det har gått helt fint.

 

Mulig du har rett, jeg har hvertfall blitt fortalt at å gå mye i trapper ikke er bra for en valp. :) Sånn type flere ganger daglig mange etasjer. Best å være på den sikre siden tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

HD eller ei, det er vel ikke det TS spør om, hun ønsker råd om rase.
Og selv jeg, som IKKE er fan av å bære valper i alle trapper og hindre fysisk utfoldelse, synes at 4 etasjer er litt drøyt for en valp - både opp og ned.
Det er viktig å få seg en hund man kan trives med, og som man ønsker seg.
Cairn terrier er en kul rase, det samme gjelder mange andre. Cairn må nappes, og de slipper nok litt pels - men ikke så mye som spaniels. Den er liten nok til at det er ok å bære den opp og ned til den er gammel nok til  gå selv, dvs. til den er sånn 5-6 måneder gammel. Før det kan man begynne med at den går en etasje osv. så den blir vant til trapper.

Cairn lager lite lyd har det blitt meg fortalt, de er imidlertid sporty og frempå.
Jeg ser du skriver at dere av og til liker å være inne på kveldene - jeg antar at dere, når dere da skal være utpå, vil ha anledning til å ha med hunden? Dersom hunden IKKE er med i beregningen når det gjelder aktiviteter etter arbeidstid, så ville jeg latt være å skaffe meg hund. For jeg antar dere jobber?  Med mindre hunden da kan være med på jobb på dagtid, så er det ikke speiselt hundevennlig å komme hjem fra jobb, spise, for så å forsvinne ut igjen uten at hunden er med. Da blir det skrekkelig mange timer alene pr. dag - og da er det vel egentlig ikke plass til hund i livene deres.

Å ha hund tar tid, de fortjener tid - og det betyr at man faktisk må forsake en det morsomheter fordi man må hjem til hunden, eller være hjemme med hunden. Er dere klare for det - go ahead, kjøp hund :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Belgerpia skrev:

HD eller ei, det er vel ikke det TS spør om, hun ønsker råd om rase.
Og selv jeg, som IKKE er fan av å bære valper i alle trapper og hindre fysisk utfoldelse, synes at 4 etasjer er litt drøyt for en valp - både opp og ned.
Det er viktig å få seg en hund man kan trives med, og som man ønsker seg.
Cairn terrier er en kul rase, det samme gjelder mange andre. Cairn må nappes, og de slipper nok litt pels - men ikke så mye som spaniels. Den er liten nok til at det er ok å bære den opp og ned til den er gammel nok til  gå selv, dvs. til den er sånn 5-6 måneder gammel. Før det kan man begynne med at den går en etasje osv. så den blir vant til trapper.

Cairn lager lite lyd har det blitt meg fortalt, de er imidlertid sporty og frempå.
Jeg ser du skriver at dere av og til liker å være inne på kveldene - jeg antar at dere, når dere da skal være utpå, vil ha anledning til å ha med hunden? Dersom hunden IKKE er med i beregningen når det gjelder aktiviteter etter arbeidstid, så ville jeg latt være å skaffe meg hund. For jeg antar dere jobber?  Med mindre hunden da kan være med på jobb på dagtid, så er det ikke speiselt hundevennlig å komme hjem fra jobb, spise, for så å forsvinne ut igjen uten at hunden er med. Da blir det skrekkelig mange timer alene pr. dag - og da er det vel egentlig ikke plass til hund i livene deres.

Å ha hund tar tid, de fortjener tid - og det betyr at man faktisk må forsake en det morsomheter fordi man må hjem til hunden, eller være hjemme med hunden. Er dere klare for det - go ahead, kjøp hund :)

Hei! Jeg tror du misforsto det med kveldstid. Mente bare at vi kan ta lengre kveldsturer, men at vi også trives i sofaen innimellom ;-) vi har tenkt lenge på å få hund og har absolutt tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan varmt anbefale både cairn og wheaten. Dette er milde terriere som regnes for å være omgjengelige med andre hunder, mindre stri og lite lyd. De har jevnt over godt gemytt og få helseproblemer. Minuset er at de kan ha noe jaktinstinkt og at de krever pelsstell. Om det er viktig å ha en hund som kan gå mye løs, ville jeg satset på en wheaten.

Staff kan også være et alternativ, men dette er en rase med mange helseproblemer og som man ikke kan slippe ukritisk med andre hunder. Så lenge man er klar over det og tar sine forholdsregler, er det ellers veldig fine hunder.

En terrier er ikke en terrier, det er svært store forskjeller på hvor strie, skarpe og omgjengelige de er. Mange har dette stereotypiske inntrykket av hva en terrier er, men det passer bare på en liten håndfull av rasene i Gruppe 3. Det er milevis i forskjell på de mildeste og de strieste.
Cairn og wheaten er i den milde enden av skalaen, nesten som en schnauzer. Staff er heller ikke så skarp eller stri, men de er ikke omgjengelige med andre hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine tips! Vi skal sjekke både whippet og flere terriere litt nærmere. 

I tillegg kom jeg nylig over Lagotto! Ut i fra det jeg kunne lese virket denne som en super hund for oss, i tillegg til at den var veldig skjønn. Noen som vet noe om aktivitetsbehovet til denne? Vil det holde med en times tur hver dag, samt kanskje litt mental trening/lukteøvelser++? I tillegg las jeg at den kunne fungere bra som vakthund/varsler. Betyr dette at det er mye lyd i rasen? Ettersom vi skal bo i blokk, er det viktig at hunden ikke er til sjenanse for naboene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...