Gå til innhold
Hundesonen.no

Sikkerhetsbelte til hund eller bedre å ha de løs i bilen (fotenden)?


Recommended Posts

Jeg er kanskje egoistisk, men min sikkerhet kommer før hundens om jeg MÅ velge. En hund løs i fotenden kan bli et mange kilo tungt objekt som flyt i høy fart og kan lage skade på personer ved en eventuell ulykke. En hund i godkjent sele festet i sikkerhetsbeltet er i alle fall fast til en plass. Kanskje ikke det mest behagelige for hunden(noe å være løs i en kollisjon heller ikke er), men sikrere for menneskene.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smartingen skrev:

Jeg er kanskje egoistisk, men min sikkerhet kommer før hundens om jeg MÅ velge. En hund løs i fotenden kan bli et mange kilo tungt objekt som flyt i høy fart og kan lage skade på personer ved en eventuell ulykke. En hund i godkjent sele festet i sikkerhetsbeltet er i alle fall fast til en plass. Kanskje ikke det mest behagelige for hunden(noe å være løs i en kollisjon heller ikke er), men sikrere for menneskene.

Takk for svar:)

Men er jo ett hav av seler, og de fleste tror jeg ikke e så sikker om vi skulle krasje.

Har du noen tips på hvilke deler som er godkjente?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har de ikke plass til et plastbur i bagasjerom eller baksete en gang? Jeg har et atlasbur som er med når foreldrene mine skal passe minsten. Men de får også med bilsele tilfelle han skal være med jobbilen til pappa.

Ellers definitivt bilsele framfor løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, simira skrev:

Har de ikke plass til et plastbur i bagasjerom eller baksete en gang? Jeg har et atlasbur som er med når foreldrene mine skal passe minsten. Men de får også med bilsele tilfelle han skal være med jobbilen til pappa.

Ellers definitivt bilsele framfor løs.

Jeg ville heller valgt bilsele foran plastbur. Plastbur er heller ikke spesielt sikre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sprettballen said:

Jeg ville heller valgt bilsele foran plastbur. Plastbur er heller ikke spesielt sikre. 

Så lenge de er godt sikret med belte eller lastestropper så mener jeg det er tryggere. Ja, de kan splintre og skade hunden, men en sele vil også gi hunden kraftig belastning der den ligger på kroppen. Og mindre fare for at selestroppen surrer seg rundt et bein eller noe.

Men det er et valg mellom to dårligere alternativer, definitivt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Så lenge de er godt sikret med belte eller lastestropper så mener jeg det er tryggere. Ja, de kan splintre og skade hunden, men en sele vil også gi hunden kraftig belastning der den ligger på kroppen. Og mindre fare for at selestroppen surrer seg rundt et bein eller noe.

Men det er et valg mellom to dårligere alternativer, definitivt.

Tja, jeg vil jo tro at en godkjent sele er sikrere for passasjerer enn et plastbur. 

2 timer siden, tonjek skrev:


AllSafe sin er krasjtestet og TÜV-godkjent. Tror Sleepypod sin også er det, men den er vanskeligere å få tak i.

Jeg har Allsafe sin og er fornøyd med den i og for seg, men synes kanskje hunden har litt mye bånd å gå på. Jeg tror den kan lage mer skade på hunden i et sammenstøt enn Sleepypod sin. Jeg har prøvd Sleepypod sin også, og den virker bedre, men passet ikke til min hund dessverre.

Sleepypod sin: Her ligger hunden mer stabilt og fastspent føler jeg. 
15727039_10211539778512607_4245931122348

Allsafe, litt mer bånd og gå på i denne siden den er festet på en annen måte:
15826379_10211620008358303_5842493939501

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løs hund i bil = bot for usikret last. Og det er en grunn til at man får bot for usikret last - det er farlig for alle. Nå vet vi jo ikke hvor stor hunden er, men er det en liten utgave så ville jeg gått for et lite bilbur, godt festet. Hvis ikke, TÜV-godkjent sele.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, Sprettballen skrev:

Tja, jeg vil jo tro at en godkjent sele er sikrere for passasjerer enn et plastbur. 

Jeg har Allsafe sin og er fornøyd med den i og for seg, men synes kanskje hunden har litt mye bånd å gå på. Jeg tror den kan lage mer skade på hunden i et sammenstøt enn Sleepypod sin. Jeg har prøvd Sleepypod sin også, og den virker bedre, men passet ikke til min hund dessverre.

Sleepypod sin: Her ligger hunden mer stabilt og fastspent føler jeg. 
15727039_10211539778512607_4245931122348

Allsafe, litt mer bånd og gå på i denne siden den er festet på en annen måte:
15826379_10211620008358303_5842493939501

Den såg kjekk ut! Kor har du kjøpt den? Kjøpte ein gong ein jallasele til Alvin på dyrebutikken. Den virker veldig lite solid...

 

 

 

Ellers til ts: ville absolutt valgt sele framfor å ha hunden laus i bilen. Om dåkke har eit flyttbart hundebur - det går ikkje å legge ned baksetet og plassere buret i bilen då? Det har vi gjort på vår lille elbil som fungerer kun som 2-seter fram til vi får større bil :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Havalapp skrev:

Den såg kjekk ut! Kor har du kjøpt den? Kjøpte ein gong ein jallasele til Alvin på dyrebutikken. Den virker veldig lite solid...

Sleepypod-selen lånte jeg bare, så den vet jeg ikke hvor er kjøpt. Allsafe er kjøpt på Autoload.no, der var den rimeligst :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er festet, forstyrrer ikke sjåføren. Kræsjer man, er hunden antakeligvis skadet eller most, så lenge man ikke har et kollisjonssikret bur som er stroppet fast i bilen. For vår del er det viktigst at hundene ikke kan forstyrre sjåfør. Vi bruker ikke bur, men har sånn grind bak.. Når vi må ha plass til barnevogn bak, må enten den ene sitte i sele og den andre sitte bak med vogna, eller vi må kjøpe en større bil :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...