Gå til innhold
Hundesonen.no

De peneste tispenavnene du vet om


MerlePerle
 Share

Recommended Posts

  • Svar 74
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har hatt, og har, mange rare hundenavn, som sikkert ikke er noe andre ønsker å bruke  De fineste, som faktisk er ordentlige navn, synes jeg er Venka, Vaya, Lea, Yuma, Tirill og Villemo. Av de jeg

Jeg har ei boxertispe på snart 9 år som heter Lykke. Da jeg fikk henne og kom på navnet var jeg så fornøyd for jeg hadde aldri hørt det brukt før.  Nå vet jeg om mange hunder (og menneskebarn) som h

Jeg er litt imponert over at moren din er samboer med Bruce Springsteen jeg. Kan hun fikse en autograf til meg tror du? Jeg har forresten også et lager av hemmelige navn til framtidige tisper.

Posted Images

På 8.4.2017 at 10:20 PM, Nemi1 skrev:

og skulle hun hatt etternavn måtte det blitt Li ;)

(det er 815 kvinner i Norge som heter Lykke ifølge ssb, og 160 personer som har det som etternavn, jeg antar at det betyr at det er forholdsvis sjeldent)

Jeg liker Lykke, men bestevenninna mi heter det, så er redd det skal bli litt slitsomt og forvirrende :P Oppe til vurdering, da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har falt helt for et tispenavn. Men jeg oppdaga navnet ved at oppdretteren til valpene våre var nevnt i et innlegg. Innlegget gik ut på at ei tispe fra hennes oppdrett med dette navnet ventet valper. Både tispa og alle 11 valpene døde uten jeg tørr si hva som har skjedd. Så synes kanskje det er litt fælt å "stjele" dette navnet til vår valp nå?:/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Wildlife skrev:

Jeg har falt helt for et tispenavn. Men jeg oppdaga navnet ved at oppdretteren til valpene våre var nevnt i et innlegg. Innlegget gik ut på at ei tispe fra hennes oppdrett med dette navnet ventet valper. Både tispa og alle 11 valpene døde uten jeg tørr si hva som har skjedd. Så synes kanskje det er litt fælt å "stjele" dette navnet til vår valp nå?:/

Med mindre du kjenner oppdretteren som mistet alle valpene+tispe så hadde ikke jeg brydd meg så mye om det... veldig trist, men det finnes sikkert andre hunder med det samme navnet også? Ingen trenger jo å få vite hvor du har "stjelt" navnet fra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2017 at 8:36 PM, SFX skrev:

Tusen takk, det var hyggelig sagt! Det er fire navn med mening og intensjon, dog kanskje ikke like mye for Glam, men det var ikke helt random det heller. Også liker jeg som sagt navn som ikke alle andre i utstillingskatalogen eller på treningsplassen heter. Det blir neppe en Bonzo eller Bonnie her i huset. 

Dog, mamma likte også spesielle navn, men hun hadde inntil nylig en undulat som het Bonnie. Bonnie Tyler, og samboer Bruce Springsteen. Så en skal aldri si aldri :P 

Jeg er litt imponert over at moren din er samboer med Bruce Springsteen jeg. Kan hun fikse en autograf til meg tror du?

Jeg har forresten også et lager av hemmelige navn til framtidige tisper.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er litt morsomt at så mange har hemmelige navn. Det er hundenavn, ikke statshemmeligheter :P 

Ali skulle egentlig hett Marthe, men var en Gry i valpekassa, og nå er hun Ali, etter kaffen :aww: Jeg aner ikke om neste hund kommer til å hete Marthe, det er fortsatt på lista, men det er ikke alltid hunder passer til det navnet vi hadde tenkt å gi dem før vi fikk dem :P Til tross for det, blir det beholdt en brun hannhund i fra Leahs neste kull, så skal den hete Petter, men vi har ønsket oss en Petter i noen år nå :aww: 

Fordi Petter: 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Noomi veldig godt, og tenkte kalle neste hund for det. Men nå er neste hund en hanhund :P 

Forøvrig skjønner jeg ikke hemmeligholdet.. Enten bor man på annen side av landet og treffer aldri disse hundene, eller så er man "kul" og stjeler ikke fra venner. Eller noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er hemmelig. Det er jo bare et navn. Jeg kaller selvfølgelig ikke hundene mine det samme som hundene til vennene mine, men bortsett fra det ser jeg ikke problemet. Jeg har en hund som har et ikke helt vanlig navn og fikk spørsmål fra en her på sonen om det gikk greit at hun kalte hunden sin det samme. Veldig hyggelig at hun spør, men det burde jo egentlig ikke være nødvendig? Selvfølgelig er det greit. Jeg eier ikke noen enerett til det navnet :) Det er bare hyggelig at andre også liker det.

Ellers er jeg mer på morsomme ord eller temaer på navn, så pene navn kan jeg ikke hjelpe til med :lol: Narya som ene tispa mi heter syns jeg er ganske fint da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Snusmumrikk skrev:

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er hemmelig.

Jeg tror vi alle egentlig skjønner hvorfor enkelte vil holde det hemmelig, men vi velger å være hyggelige og ikke være så outright ærlig siden enkelte i denne tråden allerede har proklamert sin kjærleik for de ... "superunike" navnene de har på lager. :raksha:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutes ago, Snusmumrikk said:

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det er hemmelig. Det er jo bare et navn. Jeg kaller selvfølgelig ikke hundene mine det samme som hundene til vennene mine, men bortsett fra det ser jeg ikke problemet. Jeg har en hund som har et ikke helt vanlig navn og fikk spørsmål fra en her på sonen om det gikk greit at hun kalte hunden sin det samme. Veldig hyggelig at hun spør, men det burde jo egentlig ikke være nødvendig? Selvfølgelig er det greit. Jeg eier ikke noen enerett til det navnet :) Det er bare hyggelig at andre også liker det.

Ellers er jeg mer på morsomme ord eller temaer på navn, så pene navn kan jeg ikke hjelpe til med :lol: Narya som ene tispa mi heter syns jeg er ganske fint da.

Jeg har spurt en gang. Ikke fordi navnet er spesielt sjelden eller noe, men fordi en valp fra en venns oppdrett het det samme, en hund jeg jevnlig hører noe om. Synes det var greit å spørre i det tilfellet :) 
Så nå har vi begge en Stjerne, selv om min på papiret heter Stjernelys. 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg ikke om noen kaller hundene sine det samme som mine, og skjønner heller ikke helt hvorfor andre gjør det.

Om noen jeg kjenner bruker noen av de navnene jeg har på liste før jeg rekker det, så får det bli "CTLs Lyng" og "Bekjent/venns Lyng". Det er ikke hemmelig hva jeg planlegger å kalle, om noen velger å bruke navnene likevel er det strengt tatt ikke mitt problem. Kommer ikke til å be om tillatelse fra hverken familie eller venner (liten sjanse for at de kommer til å kalle noe i næheten en gang :P) for å kalle bikkja mi det jeg vil, spesielt ikke når det er ord man finner i ordboka, vanlige navn eller navn fra bøker/film. :huh:

Blir heller ikke sur om noen velger å kalle Krekling, Tistel eller Lyng. Bare her i tråden er vi to som har nevnt Lyng, det er alltid en eller annen som har tenkt det samme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å holde det hemmelig fordi jeg liker uvanlige unike navn. Hvis jeg forteller mitt navn, og "alle" elsker det og begynner å kalle hundene sine for det, så er det ikke lenger noe unikt ved det. Derfor velger jeg å ikke si det, selv om jeg ikke er så innbilsk at jeg tror alle elsker navn jeg "finner på". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CrazyTerrierLady skrev:



det er alltid en eller annen som har tenkt det samme.

Ja, om ikke man har bikkjer som heter Ysta, Ping, Puff, Snult og Påsk. Sylta hadde vi også. Er ikke så veldig bekymret for at noen "stjeler" navnene, altså :lol:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, MegaMarie skrev:

Jeg velger å holde det hemmelig fordi jeg liker uvanlige unike navn. Hvis jeg forteller mitt navn, og "alle" elsker det og begynner å kalle hundene sine for det, så er det ikke lenger noe unikt ved det. Derfor velger jeg å ikke si det, selv om jeg ikke er så innbilsk at jeg tror alle elsker navn jeg "finner på". 

Så vidt jeg har fått med meg er det ikke noen som tror det er at "du" / "dere" ("de som holder navn hemmelige...") er innbilske og at alle elsker navnene, det er vel heller framstillingen av dette superunike-statshemmelighetsgreia man reagerer litt på - og som kanskje ikke er så unikt som vedkommende tror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutes ago, Pringlen said:

Ja, om ikke man har bikkjer som heter Ysta, Ping, Puff, Snult og Påsk. Sylta hadde vi også. Er ikke så veldig bekymret for at noen "stjeler" navnene, altså :lol:

Jeg har kjent en Ping og en Kling :P (Kling var katt riktignok, men samma det). 
I min rase er det en del hunder som heter Burka f.eks. det er et navn som har blitt brukt siden rasen tidlige start i Alaska fra 1909-1925. Har ingenting med klesplagget å gjøre, men tviler på om det er så fryktelig mange andre raser som det navnet dukker opp jevnlig i. 
Ellers er jo Suggen en "knallnavn" fra rasens begynnelse. (hannhund det da riktignok). 

@CrazyTerrierLady jeg har både Lyng og Krekling fra Fjellflorakullet mitt :) De to siste er Issoleie og Molte

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Pringlen said:

Ja, om ikke man har bikkjer som heter Ysta, Ping, Puff, Snult og Påsk. Sylta hadde vi også. Er ikke så veldig bekymret for at noen "stjeler" navnene, altså :lol:

Med slike navn er man nok ganske safe, ja. :lol:

1 hour ago, Snøfrost said:


@CrazyTerrierLady jeg har både Lyng og Krekling fra Fjellflorakullet mitt :) De to siste er Issoleie og Molte

Moro at vi er to som har så god smak når det gjelder navn. :thumbs: Jeg vurderte også Molte en gang, men ble for tungt å si på min dialekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker Lyra. "Vet om" flere, men kunne godt ha brukt det uansett. Navn er allemannseie. Det sagt så hadde jeg  ikke brukt et navn som en hund i nær omkrets har.

Andre fine tispenavn; Sienna, Farrah, Naida (med trykk på i), Fira, Missil, Cinna, Cilla, Koia, Via. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Molly. Datter og samboer som bestemte navnet. Jeg visste ikke at det var så vanlig, har møtt ei tispe til med det navnet i løpet av de snart tre årene jeg har hatt henne...

Hennes forgjenger het Tara. Ikke originalt, men enkelt og greit.

Har ikke tenkt på hva en evt ny tispe burde hete... Men litt spesielle menneskenavn er alltid moro!

Sent fra min F8331 via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg liker også navn som ikke alle har. Nå har jeg jo bare hannhunder, men de heter Ani (vet det finnes tisper som heter det), Kol og Jace, merkelig nok vet jeg ikke om noen andre som heter Jace. Jeg har et tispenavn på lur jeg ikke har hørt noen hete, men det blir ikke noen tispe med det første så det får vente. 

Det er Seelie. Som er en gruppebetegnelse på alver i irsk/skotsk mytologi. De "snille" alvene. Syntes det passer fint på en DP, det er ikke så mye vondt i de, men de er ikke så flinke på konsekvensutredning. :blink: Litt som med alver altså. Det engelske ordet "silly" er forresten en avart av "seelie". 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Anilex skrev:

Jeg liker også navn som ikke alle har. Nå har jeg jo bare hannhunder, men de heter Ani (vet det finnes tisper som heter det), Kol og Jace, merkelig nok vet jeg ikke om noen andre som heter Jace. Jeg har et tispenavn på lur jeg ikke har hørt noen hete, men det blir ikke noen tispe med det første så det får vente. 

Det er Seelie. Som er en gruppebetegnelse på alver i irsk/skotsk mytologi. De "snille" alvene. Syntes det passer fint på en DP, det er ikke så mye vondt i de, men de er ikke så flinke på konsekvensutredning. :blink: Litt som med alver altså. Det engelske ordet "silly" er forresten en avart av "seelie". 

Når du nevnte Seelie må jeg bare snike inn Sidhe (shee) som er på min liste ?.

 

Ellers er jeg litt variabel i hva jeg liker, av og til er det lyd, av og til er det det at det er annerledes. Skulle ha brukt Morelle, men er morell er jo også matsopp så foreløpig ikke brukt (men skal ikke se bort fra at det blir det). Hadde jo Jolie, som jeg liker lyden av (shåli), og videre på litt sånne søte navn liker jeg Lilou (Leeloo). Lydmessig liker jeg Kashmir, men det heller mer mot hannhund kanskje. På K liker jeg også Kismet. Ellers Mynte her inne er fortsatt helt nydelig syns jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...