Gå til innhold
Hundesonen.no

Valg av oppdretter


Anonym2017
 Share

Recommended Posts

Jeg skal i sommer kjøpe min første egne hund, som da skal være en Pomeranian. Jeg lurte på om dere har noen gode tips til valg av oppdretter eller om dere eventuelt vet om noen som venter kull/planlegger kull? Lurer også på om dere har tips til valg av kjønn? Er veldig usikker på om en tispe eller hannhund passer best for meg. (Jeg er en jente på 18 år)
Setter pris på svar:) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Anonym2017 skrev:

Jeg skal i sommer kjøpe min første egne hund, som da skal være en Pomeranian. Jeg lurte på om dere har noen gode tips til valg av oppdretter eller om dere eventuelt vet om noen som venter kull/planlegger kull? Lurer også på om dere har tips til valg av kjønn? Er veldig usikker på om en tispe eller hannhund passer best for meg. (Jeg er en jente på 18 år)
Setter pris på svar:) 

Jenter på 18 år er stort sett så forskjellige at vi trenger litt mer info for å kunne si om tispe eller hannhund passer best til deg ;) Om du søker litt her inne, så er det andre som har spurt om det samme, og fått svar - det er ikke mange dagene siden det ble snakket om det i en rasetråd for noen som skal få seg bichon havanaise til sommeren, kanskje du får noen innspill der?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville undersøkt veldig nøye, særlig på denne rasen. Har hørt det skal vere veldig mykje sjukdom på pommen, dessverre.

 

Angåande valg av tispe eller hannhund kan du tenke litt over om det er mange andre tisper eller hanner i område der du bur. Velger du ein hannhund og det er mange tisper i nabolaget ditt, kan det nok bli mykje syting på din når nabotispa har løpetid. Eg har og inntrykk av at hannhunder av små raser (inkludert min eigen rase) har lettare for å markere innendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg skulle velge oppdretter til staffe-valpen så jeg etter flere ting; det første jeg ønsket var informasjon fra de som har hunder fra forrige kull fra samme oppdretter/foreldredyr, og deres erfaringer. Det viktigste var snille, sunne og glade hunder med godt gemytt og vennlig fremtoning. Det andre jeg så på var resultater de ulike oppdretterne hadde fra utstillinger. Ikke at utseendet betyr så mye, men utstilling handler om så mye mer enn det; rasestandarden i det hele tatt. Jeg ønsket oppdrettere som fokuserte på hunder innad rasestandarden, og som også fikk gode resultater her. Det var også viktig for meg at foreldredyrene var røntget og øyelyst, med gode resultater fra begge deler.

I en annen tråd her i "Valpeprat" har flere svart angående valg av kjønn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...