Gå til innhold
Hundesonen.no

Turkompis


Hulk
 Share

Recommended Posts

Hei!

Som mange andre førstegangskjøpere, har jeg sett en hunderase som jeg synes er kjempefin, og bestemt meg for å gå for denne rasen(TABBE). 
Jeg snakker da om Rottweiler. Etter å ha lest om rasen har jeg funnet ut at dette ikke er en hund som passer meg og min livsstil. 
Jeg skal altså ikke gå i denne nybegynnerfella.
Jeg er en 29år gammel mann som sammen med samboeren har funnet ut at vi ønsker oss en hund. Vi har ikke erfaring med hund fra før, bare katt, akvariefisk og gnagere.
Vi bor i en 70kvm leilighet og trenger da en hund som ikke er helt texas innendørs, noe lyd må det dog få lovt til å være.

Vi er begge aktive personer, og trenger en hund som passer vår livsstil. 
Etter å ha lest oss blå på diverse nettsider/forum har vi kommet frem til 3 raser som er interessante, i prioritert rekkefølge er dette:
Lapsk Vallhund
Siberian Husky
Finsk Lapphund

Vi er mye ute på tur. Iløpet av en "normalhverdag" vil den nok være ute 1,5-3timer, dette kommer selvfølgelig litt an på været. I helgene reiser vi mye til fjells(hytta), og der er man stort sett ute hele dagen. 
Det vil bli litt trekking på ski, barn i pulk om vinteren samt kløv på fjellet en del dager om sommeren hvor man bor i telt.
Er selv en ivrig sportsfisker, så hunden kommer til å være med på mange fisketurer.
Hjernetrim for hunden: Lydighetstrening

Vi er dog veldig usikre på hvilken rase som passer oss best, men har egentlig "valgt bort" Finsk lapphund, da det kan bli lett vell varmt med den tjukke pelsen på sommeren med tanke på turene den skal være med på. 

Jeg vet LV kan lage en del lyd, men dette er det veldig delte meninger om, og dette gjelder stort sett utendørs slik jeg har lest, og der kan de lage så mye lyd de vil for min del. 
SH er vell litt roligere på lyd(?), men har et mye høyere jaktinnstinkt som igjen fører til at den bør gå i bånd hele tiden. Hvordan er LV på dette området? Vært kjekt å kunne sluppet den løs på verandaen og fjellet uten at de stakk av med en gang de så et ekorn. 
Har en LV kapasitet til å dra en barnepulk på stort sett flat mark i noen km?
Klarer en LV å bære 5kg kløv i kupert turterreng? 
Ingen av hunderasene plages noe særlig av seperasjonsangst? Tenker da alenetiden under en vanlig arbeidsdag, siden ingen kan ta hunden med på jobb.
Må også tåle å være ute ned til 10 kalde de dagene vi er på skitur, samt ligge i stuen de dagene graderstokken kanskje viser -25 uten å bli nevneverdig urolig.
Er hannhund eller tispe og anbefale?
Til slutt, hvilken hund er lettest for to førstegangseiere? 

Vært veldig hyggelig om noen kunne dele deres synspunkt, er bare å spørre om noe er uklart! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei :) Aldri vurdert retrievere faktisk, egentlig i bunn og grunn da jeg kjenner 2 golden retrievere, hvor den ene er rett og slett lat(er klar over at dette har med eieren og gjøre) dessuten er de vell ikke helt optimale ift. å sove ute på tur om vinteren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke helt se at pelsen til en LV er bedre egnet - men det kommer vel an på om den er kort eller lang. De jeg har sett har ikke hatt mye pels i alle fall. Men de kan jo kles på, samme om det er den ene eller andre rasen. Labrador har jo en annen type pels igjen. Retrievere er veldig aktive om eieren lar dem få lov :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Du kan kanskje kikke på Flatcouted Retrievere. - Her er klipping av potepels og ørepels. Blir med på det meste er i grunnen barnlig hele livet.  Noen trekker noen trekker ikke. Liker seg godt ute året rundt, brukte potesokker og et tynt dekken da jeg hadde en.  Noen typer snø ble det klumper mellom beina da brukte jeg potesokker, også gikk mine bananas når det gjalt noe som datt i vannet som sluken

Ellers så kan du kontakte kennel Vintervidda angående både finsk og lapsk vallhund dem har begge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du er forberedt på at hunden sannsynligvis aldri kan få løpe løs synes jeg det høres ut som en husky kan passe fint hos dere.  

Enkle , ukompliserte hunder. 

Vi er også mye på tur og det er deilig å ha en hund som ikke trenger et utall av utstyr som må bæres med for å sove en natt eller to ute om vinteren.  Han får litt høy  ( kaninhøy fra Europris :P ) som underlag om vinteren og på de kaldeste nettene har han dekken da han ellers er innehund og ikke bygger nok pels til å sove ute i 15-20 minus.  Han bindes i nærmeste tre og slapper av der.  

På sommeren er det litt mer å tenke på , vi følger alltid elver så han får kjølt seg ned. Han kløver jo på tur og de blir fort varme.  

Det å alltid måtte ha hunden i bånd er ikke fryktelig komplisert. Jeg synes det er mer stress å følge med på hun som alltid er løs selv om hun aldri stikker av. Et godt magebelte og solid utstyr er et must med husky, dog :P

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av de rasene du nevner synes jeg den hverdagen du skisserer passer best for en SH. En LV er som du sikkert vet en gjeterhund, og den har generelt et behov for en viss balanse mellom fysisk aktivitet og hjernetrim. Jeg vet ikke hvor aktive du/dere har planer om å være mtp. lydighetstrening, men de lapske jeg kjenner krevet atskillig mer mentalt enn en fellestrening i ny og ne. Selv om de er milevis unna drittadferden de heftigste gjeterne kan finne på er ikke LV spesielt trivelige når de ikke får nok jobb de heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

De lappske jeg kjenner er typisk en lydighetstrening i ny og ne type hunder ;) Ikke noe mer. Fine og greie hunder. Er med på alt av tur, fin fysikk og pels (litt variabel i både lengde og mengde underull), enkle hunder, men ikke spesielt gode arbeidshunder. Jeg kjenner ingen fra livet innendørs, bare fra trening og tur, men lyd er det mye av på trening og når de står utenfor huset. Vil du at hunden skal jobbe godt i trekk ville jeg styrt unna LV. Noen trekker selvfølgelig godt, men da har du flaks. 

Siberian er et dårligere valg når det kommer til lydighetstrening, men et bedre valg hvis du vil at hunden skal trekke pulk og bære kløv. Jeg ville gått for hannhund om du bare skal ha en hund pga størrelse. Og jeg ville vært veldig nøye med linjer. Ikke alle pene utstillingslinjer har godt arbeidshode. De har litt for åpen og strittende pels også. Og SH må oftest holdes i bånd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Snusmumrikk skrev:

De lappske jeg kjenner er typisk en lydighetstrening i ny og ne type hunder ;) Ikke noe mer. Fine og greie hunder.

Kanskje de jeg kjenner er i den ekstreme enden av skalaen da ;)  Men det er vel uansett noe å ta med i vurderingen når man kjøper hund - ikke velg en rase som blir for krevende hvis man ender opp med et individ som har et ekstra gir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode svar! Beklager at jeg ikke har svart selv da jeg har vært i selskap hele dagen! :)

Begynner å vippe på SH da altså. Vil ikke ta sjansen på at jeg er heldig å finner en LV som kan trekke. 
Går også greit med langline til SH, og etter å ha lest litt, er jeg enig i noen som skreiv i et annet forum at det er mye triveligere å ha hunden i bånd, enn at den løper 20meter foran. 

Det med hannhund kontra tispe er jeg dog usikker på. Synes det virker å være flere som foretrekker tisper hvis jeg googler "tispe eller hannhund". Dette er ikke noe jeg har tatt stilling til faktisk da for meg som ikke har erfaring, ikke kjenner forskjellene så godt bortsett fra at hannhunder kan være litt mer aggresisv ovenfor hunder av samme kjønn, og litt texas når tispa har løpetid, mens tispa kan være litt mer "bitchy" som noen skriver samt blør litt. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine hunder. og har sett på dem, men for meg uviten som jeg er, har jeg fått det for meg at de ikke tåler varme sommerdager like godt som de med mindre pels. Er godt mulig jeg er ute å sykler nå altså, da jeg ikke har lest noe om disse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ser det gjelder Finsk Lapphund, er derfor jeg så for meg Lapsk Vallhund istedet da den virker veldig lik bare med kortere pels. 
Så finsk lapphund blir det uansett ikke, da jeg er avhengig av at hunden også fungerer om sommeren, selv om turene kan bli litt kortere enn på vinterstid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en korthåret AH og den tolererer neppe varme bedre enn de langhårede.  Det er ikke lengden på pelsen som avgjør , det er tykkelsen.  Han har nok tykkere pels enn enkelte SH fra utstillingslinjer , selv om de har lengre ;)

Man må nesten velge:  en hund som takler kalde dager godt eller en hund som takler varme godt. 

Der er det ofte mer enn pelstykkelsen som spiller inn - farge , konstruksjon og ikke minst individ er viktige faktorer.  

Vi holder oss som sagt til elver med mindre det er relativt kort i mellom fiskevannene.  Det har jeg forøvrig gjort med alle hundene mine uansett type hund og pels. Jeg har hatt korthårede uten underull , langhårede og korthårede med underull , ruhåret og snorpels. Ingen av de hadde jeg dratt med på langtur i varmen uten tilgang på vann. Et annet alternativ er jo å bære med seg vann,  men det gidder man sjelden på mer enn korte dagsturer.  

Det er en grunn til at huskyer (AH/SH fra trekklinjer)  er overrepresentert hos aktive friluftsfolk tenker jeg. De trekker,  de kløver , de tar seg godt frem i terrenget og de er gode på å slappe av . De er også omgjengelige rundt andre hunder og mennesker. Det er de jo avlet for :)

Kjønn er en smaksak.  Jeg personlig foretrekker hannhunder.  Andre foretrekker tisper.  

Jeg tror ingen av kjønnene er "enklere " med mindre du velger en rase som er kjent for sammkjønnsaggresjon i det er ingen av de du vurderer.  Hannhunder sloss forøvrig stort sett for galleriet , tispene sloss i alvor etter min erfaring.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
8 timer siden, Hulk skrev:

Takk for mange gode svar! Beklager at jeg ikke har svart selv da jeg har vært i selskap hele dagen! :)

Begynner å vippe på SH da altså. Vil ikke ta sjansen på at jeg er heldig å finner en LV som kan trekke. 
Går også greit med langline til SH, og etter å ha lest litt, er jeg enig i noen som skreiv i et annet forum at det er mye triveligere å ha hunden i bånd, enn at den løper 20meter foran. 

Det med hannhund kontra tispe er jeg dog usikker på. Synes det virker å være flere som foretrekker tisper hvis jeg googler "tispe eller hannhund". Dette er ikke noe jeg har tatt stilling til faktisk da for meg som ikke har erfaring, ikke kjenner forskjellene så godt bortsett fra at hannhunder kan være litt mer aggresisv ovenfor hunder av samme kjønn, og litt texas når tispa har løpetid, mens tispa kan være litt mer "bitchy" som noen skriver samt blør litt. 

Grunnen til at jeg foreslo hannhund er at SH tider er ganske små, så hannhund kan være en fordel ifht å trekke pulk alene og kløve. Husker er oftest enkle og greie hunder sammen. Ingen gidder å ha et spann med huskyer som kranglete. Hverken hanner eller tisper. 

Mine AH er har ikke spesielt store problemer med å være på tur og kløve på sommeren. Klart de kan bli varme, men ikke mer enn andres hunder. Trening med sykkel osv gjør vi ikke når det er varmt, men det har ikke så mye med pelsen å gjøre.  Det er mer hvor hardt de tar i. Min lille erfaring med samojed er at de sliter veldig med varmen, men det er nok forskjell på individene der og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mud skrev:

Jeg har en korthåret AH og den tolererer neppe varme bedre enn de langhårede.  Det er ikke lengden på pelsen som avgjør , det er tykkelsen.  Han har nok tykkere pels enn enkelte SH fra utstillingslinjer , selv om de har lengre ;)

Man må nesten velge:  en hund som takler kalde dager godt eller en hund som takler varme godt. 

Der er det ofte mer enn pelstykkelsen som spiller inn - farge , konstruksjon og ikke minst individ er viktige faktorer.  

Vi holder oss som sagt til elver med mindre det er relativt kort i mellom fiskevannene.  Det har jeg forøvrig gjort med alle hundene mine uansett type hund og pels. Jeg har hatt korthårede uten underull , langhårede og korthårede med underull , ruhåret og snorpels. Ingen av de hadde jeg dratt med på langtur i varmen uten tilgang på vann. Et annet alternativ er jo å bære med seg vann,  men det gidder man sjelden på mer enn korte dagsturer.  

Det er en grunn til at huskyer (AH/SH fra trekklinjer)  er overrepresentert hos aktive friluftsfolk tenker jeg. De trekker,  de kløver , de tar seg godt frem i terrenget og de er gode på å slappe av . De er også omgjengelige rundt andre hunder og mennesker. Det er de jo avlet for :)

Kjønn er en smaksak.  Jeg personlig foretrekker hannhunder.  Andre foretrekker tisper.  

Jeg tror ingen av kjønnene er "enklere " med mindre du velger en rase som er kjent for sammkjønnsaggresjon i det er ingen av de du vurderer.  Hannhunder sloss forøvrig stort sett for galleriet , tispene sloss i alvor etter min erfaring.  

Da lærte jeg noe nytt om pels også! Takk skal du ha :) Med tanke på varme fjellturer følger jeg stort sett bekker opp til diverse fiskevann. Jeg er ikke en "10 på topp" fjellturist, men en fiskeentustiast som gjerne går litt lengre eller andre plasser enn folk flest går(utenfor turistløyper), da jeg er på evig jakt etter dette "trollvannet". Så legger man opp turen med hund i baktankene, så skal det alltid være vann og muligheter for å kjøle seg ned.
Tenkte jeg skulle sette meg ned og bruke helgen på å se igjennom Canada på tvers, og andre dokumentarserier med Lars Monsen. Han har vell Alaskan, men man plukker vell opp noen tips og triks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hulk skrev:

Da lærte jeg noe nytt om pels også! Takk skal du ha :) Med tanke på varme fjellturer følger jeg stort sett bekker opp til diverse fiskevann. Jeg er ikke en "10 på topp" fjellturist, men en fiskeentustiast som gjerne går litt lengre eller andre plasser enn folk flest går(utenfor turistløyper), da jeg er på evig jakt etter dette "trollvannet". Så legger man opp turen med hund i baktankene, så skal det alltid være vann og muligheter for å kjøle seg ned.
Tenkte jeg skulle sette meg ned og bruke helgen på å se igjennom Canada på tvers, og andre dokumentarserier med Lars Monsen. Han har vell Alaskan, men man plukker vell opp noen tips og triks :)

Han har alaskan med god pels :)

Vår husky har vært med på flere sånne turer om sommeren uten problem.  Så lenge de har tilgang på vann går det fint. Sambo er en sånn type som liker å gå langt, gjerne noen uker i strekk , fra fiskevann til fiskevann. Det er de eneste gangene han foretrekker huskyen min fremfor pulien sin.  

Huskyen bidrar og bærer mer enn sin egen mat.  I tilegg spiser han fiskehoder etc :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for god informasjon, er det noen gode bøker som anbefales å lese, spesielt da for de som vurderer husky? Etter alt jeg har lest, samt gode svar på mine spørsmål her inne, virker det som at husky er mest aktuelt. Fruen likte dette veldig godt, da hun ikke var så gira på Vallhund. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Hulk skrev:

Takk for god informasjon, er det noen gode bøker som anbefales å lese, spesielt da for de som vurderer husky? Etter alt jeg har lest, samt gode svar på mine spørsmål her inne, virker det som at husky er mest aktuelt. Fruen likte dette veldig godt, da hun ikke var så gira på Vallhund. 

Min AH kom tilfeldig ramlende inn døra her ( omplasseringshund) , så jeg har ikke lest meg opp for å si det sånn,  men jeg kjente jo "rasen " litt fra før siden onkelen min var hundekjører.  

 

@Meg og @Snøfrost her inne driver begge med oppdrett av SH og kan sikkert svare mer utdypende :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på farten denne uka og ikke fått fulgt med på sonen! Så her har mange allerede sagt mye om SH. 

Jeg har siberian husky, og tenker at det du leter i en hund nok fint kan være en siberian. Siberians er supre turhunder!

Siden du allerede vet at siberians mest sannsynlig må gå i bånd, så skal jeg ikke si noe mer om det.  Når det gjelder lydighetstrening så liker de fleste SH å trene triks, men terping på de samme øvelsene igjen og igjen med militær presisjon, det synes de fort blir litt kjedelig- men det er store variasjoner her da. Skal en komme høyt i LP konkurranse ville jeg ikke satset på SH. Når det er sagt så liker de hjernetrim også. 

Du sier noe om at du ikke tror FL passer pga pels og varme. Siberians er heller ikke hunder som er tilpasset arbeid i varmt vær- vi trener ikke spannet om det er varmere enn 15 grader (lavere temp. om høy rh). Men kløvtur går fint om en husker på å gi dem pauser,  godt med drikke og mulighet til å avkjøle seg.

Når det gjelder kjønn og gemytt- siberians er stort sett omgjengelige hunder som ikke er kranglete. Som noen skrev over, ingen orker ha et spann med kranglete hunder... Siberians skal fungere bra i flokk. Det siste der gjør også at ikke alle passer som enehunder- det er sosiale hunder, så har man bare tenkt å ha en hund er det viktig at oppdretter velger ut en hund (valp) som kan passe til dette. Men har man en husky får man fort flere... :) solgte to hunder som enehunder i forrige kull...begge eiere har nå spann... 

Hvor i landet holder dere til? Den beste informasjonen om siberian husky finner du ved å besøke folk som har rasen :) Det finnes mye info om rasen på www.siberian-husky.net

Bor du i Osloområdet er det ukentlige turer fra ulike steder der en er velkommen med eller uten hund. Send meg pm om du vil høre mer om dette :)

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 6.4.2017 at 6:50 PM, Snusmumrikk said:

Siberian er et dårligere valg når det kommer til lydighetstrening, men et bedre valg hvis du vil at hunden skal trekke pulk og bære kløv. Jeg ville gått for hannhund om du bare skal ha en hund pga størrelse. Og jeg ville vært veldig nøye med linjer. Ikke alle pene utstillingslinjer har godt arbeidshode. De har litt for åpen og strittende pels også. Og SH må oftest holdes i bånd. 

Altså, nei, de har ikke det, ikke normalt sett i det minste. Og nei de fryser ikke lettere enn de fra brukshunder. Groomingen før show gjør, dessverre, at mange av utstillingslinjer kan se ut til å ha strittende pels, men de har altså ikke det. 
Den er heller ikke åpen (jeg sliter big time med å komme ned til huden på samtlige av mine). Og de som har begge linjer (jeg har blanding av linjer, men ingen rene bruks pr i dag selv om jeg har hatt to stk før), sier at i vinterkulda i Finnmark så frøys ikke showhundene der heller. Jeg har selv solgt noen valper til nord-Norge og Kiruna området. De har opplevd -40 uten å fryse. Mine har opplevd -20ish med vind uten å fryse så langt, men det burde man jo bare forvente av en POLARhund. Noen av showlinjer har FOR lang pels, og noen har en pels som kan klabbe har jeg av fra andre kilder (ukjent fenomen for meg). 

som illustrasjon på grooming vs naturlig pels på en av mine hanner:
Orca_13nov15.jpg

Orca_25okt15j.jpg

 



Ellers gir @Meg mange gode poenger om rasen generelt. 

Vær dog ops på at de hunder som vokser opp som "enebarn" og ikke lærer seg flokkmentalitet kan være litt mer "på" når de møter nye hunder enn en som er vant til å gå i flokk. Noen ganger vil enehunder være litt ufine i språket i all sin iver. Men stort sett går det seg veldig fort til, og det gjelder slettes ikke alle. 

De er fantastiske turhunder. Jeg hadde selv lenge kun en hund om gangen, og da hadde jeg hanner. Jeg synes overhodet ikke det er en ulempe med hannhunder av denne rasen. De er stort sett like ukompliserte som tisper. Det er mer individforskjeller enn kjønnsforskjeller. Og hannene er større, noe som er en fordel dersom hunden skal trekke og bære kløv. 

Jeg har et par hunder som kan være litt problematiske på sommeren i hht aktivitet. De går hardt, og må begrenses av oss mennesker for å ikke bli for varme. Mye vann, flere vassing/dypp i bekker og tjern osv på de varmeste dagene. Men dette er ikke noe vi anseer som noe stort problem selv. Om kvelden er det stort sett kaldt nok til en kort sykkeltur, og på fjellet er det sjelden så varmt at det blir noe problem. 

Ønsker du  å hilse på mine hunder @Hulk så er det bare å si ifra, vi holder til i Telemark i nærheten av Grenland. 
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...