Gå til innhold
Hundesonen.no

Lage hundegård


Recommended Posts

Er det nokon her som har laga hundegård sjølv av armeringsnett? Blei det bra?

Og ein ting til - nokon som har nokon formeining om kor stor den bør vere til to mellomstore hundar? Mulig vi kjem til å venne dei til å vere ute over lengre tid og, viss dei sjøl vil det.

 

Slenger på enda eitt spørsmål: Dåkke som har hundegård - kva underlag har dåkke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett mange eksempler og synes selv at det alltid ser litt søpplete ut. Armeringsnett ruster, så flere bruker anleggsgjerder. Men synes som sagt det ser søpplete. Hundegårdselementer varer "evig" og er ikke sååå dyrt. 

Rundt 12 kvm gir en fin hundegård. Hvor stor den er kommer helt an på løsningen. Vi har hundegård i tilknyttning til innearealer som er med liggeplasser i 2 etasjer, og da trenger de ikke så stor hundegård. De ligger uansett bare oppå hyllene/husene. 

No automatic alt text available.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Toril skrev:

Når det gjelder størrelse,så vil jeg uansett rase si så stor som mulig! Særlig hvis de skal tilbringe mye tid der.

Eg har høyrt at mange Prøvar å grave seg ut dersom hundegården er for stor. Eg tenkte i utgangspunktet rundt 30-40 kvm til to, kanskje tre-fire hundar i framtida. Dei skal dog kun vere der viss dei trivast. Per dags dato er eine inne i huset med oss. Nr 2 er framleis kvalp, hos oppdrettar ? Trur og det sto at 12 kvm hundegård dekker arealbehovet til ein hund. 

 

 

3 timer siden, borderen skrev:

Jeg har sett mange eksempler og synes selv at det alltid ser litt søpplete ut. Armeringsnett ruster, så flere bruker anleggsgjerder. Men synes som sagt det ser søpplete. Hundegårdselementer varer "evig" og er ikke sååå dyrt. 

Rundt 12 kvm gir en fin hundegård. Hvor stor den er kommer helt an på løsningen. Vi har hundegård i tilknyttning til innearealer som er med liggeplasser i 2 etasjer, og da trenger de ikke så stor hundegård. De ligger uansett bare oppå hyllene/husene. 

No automatic alt text available.

Ja, eg er einig med deg. Har også sett mange hundegårder som ser ut som ein rusthaug - ikkje fint å sjå på. Men det finnast jo galvaniseringsspray og maling beregna på metall. Eg har lyst å kjøpe hundegårdselement, men sambuaren min insisterer på å lage den sjølv ved å sveise. Ser for meg at den blir skeiv og stygg ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ganske store hundegårder i hovedhundegårdene, med to-tre hunder i hver ca. Våre har aldri prøvd å grave seg ut. MEN når det er sagt så er hundene mine kjedelige, bare unghundene leker med hverandre litt iløpet av dagen til tross for både leker, aktiviseringsleker, bein/gevirer osv. Mine setter mer pris på et ordentlig sted å ligge ute og sole seg, enn de setter pris på arealet :P (utakknemlige altså.) De har også enten hundehus eller rom i uthuset som de kan gå inn i med liggeplasser. Sjeldent de er inne da, med mindre det blåser skikkelig ligger de alle som regel ute i regn også :P Men da kan de velge selv ihvertfall...
Det er mye penere med elementer synes jeg også, itillegg til at de kan enkelt monteres ned og opp alt etter behovet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med @Perfect Image Det er svært få hunder som setter pris på stort areal. Poenget for mine hunder er frisk luft, god utsikt så de kan følge med ute, gode solplasser, og skjermede plasser med vind eller regn.

Jeg tror aldri hundene min en gang har tråkket bakerst i hundegården...! De bruker bare lengden på den siden som er inn mot hagen/oss og hundehusene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bygd hundegårder av byggeelemtenter. Hundene har ikke veldig god plass i selve hundegårdene. De står separat i 9-10 kvm. Men det er ikke der aktiviteten skjer, og de ligger stort sett oppå hundehusene sine eller inni :) Skal bygge en til gård ved siden av disse for vår hund nr. 3. Syns byggegjerder er veldig greit å bruke. Har tidligere hatt hundegårder med elementer, og det fungerte greit det også.

PC250087 (2).JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Avani said:

Her vår hundegård, den er i dag hvitmalt og har fått ett stor hundehus 
 

DSC_0058.JPG

DSC_0059.JPG

Denne syns eg var veldig fin! Eg har også lurt på å bruke armeringsjern og så bygge en treramme rundt, men eg lurer på om armeringsjernet blir litt bøyelig/ustabilt når det blir såpess store flater uten støtte? Eller har det gått greit?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, April 03, 2017 at 11:40 PM, Havalapp skrev:

Er det nokon her som har laga hundegård sjølv av armeringsnett? Blei det bra?

Og ein ting til - nokon som har nokon formeining om kor stor den bør vere til to mellomstore hundar? Mulig vi kjem til å venne dei til å vere ute over lengre tid og, viss dei sjøl vil det.

 

Slenger på enda eitt spørsmål: Dåkke som har hundegård - kva underlag har dåkke?

Mattilsynet sine regler sier at dersom hunden skal bo i hundegården skal den være 12 kvm til en hund. Deretter 7 kvm pr ekstra hund. Dvs på to hunder bør du ha 19 kvm for å følge kravene til mattilsynet.

Til underlag har vi singel. Men har gravd ned hænsenetting og støypt under for å gravesikre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per dags dato har vi eit stort inngjerda område rundt huset med eit slikt grønt flettegjerde frå biltema. Lapphunden på 13 mnd har funne ut at det er enkelt å dra ut og dele opp flettene slik ho på enkelt vis kjem seg ut. Katten vår er gjerne på andre sida av gjerdet og ertar ho på seg, og det er ikkje mangt få gonger ho stikker ut av hagen. Greia er at vi skal bygge på huset etter sommaren vi begynner mest truleg å grave til sommaren, og då må vi fjerne gjerdet rundt huset. Eg har i grunn berre lyst til å sette opp ein hundegård i morgon, men sambuaren min har meir lyst til å vente til vi er ferdige med å bygge hus.

Spørsmålet mitt er eigentleg om hundegårdselement med hjørnestag er solide nok slik vi kan setje det opp på ein stad midlertidig utan å støype fundament til det slik det er enkelt å flytte seinare. Lapphunden likar seg veldig godt ute, men vi blir då gåande på alerten heile tida og er redd for at ho skal stikke ut av gjerdet. Det er heldigvis ingen problem å få ho inn att, men om ein nabokatt kjem, eller om naboen har besøk av familie med hund så blir det plutseleg litt verre å få ho inn att. Hadde vore fint å vite at ho ikkje kom seg ut forbi gjerdet i ein trygg hundegård. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...