Gå til innhold
Hundesonen.no

Stop walking your dog


Pringlen
 Share

Recommended Posts

https://stacythetrainer.blogspot.no/2017/04/stop-walking-your-dog.html?m=1

Selvsagt må en hund kunne slappe av, og også tåle perioder uten trim. Men hvor mange hunder får faktisk for mye fysisk trim? Jeg kan ikke huske at jeg noen gang har vært borte i noen som mosjonerer bikkja for MYE...

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 56
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

https://stacythetrainer.blogspot.no/2017/04/stop-walking-your-dog.html?m=1 Selvsagt må en hund kunne slappe av, og også tåle perioder uten trim. Men hvor mange hunder får faktisk for mye fysisk t

Er det noe folk ikke trenger så er det en bekreftelse på at de ikke trenger røre på seg   Med en slik overskrift er det nok sannsynligvis kun det som fester seg... 

Mulig jeg er kørka men hva er en sliten hund?  Vi har jakthunder så mulig påvirket av det. De blir fornøyd etter tur men sliten tviler jeg. Sliten er de etter flere dager jakt men de sier jo ikke

Jeg tror i hvert fall ikke dette kan sies om storparten av hunder i norske hjem. Ingen av de jeg kjenner med hund gir de for mye fysisk trim i hvert fall, de fleste gir de mindre enn det jeg synes de bør få. Jeg synes heller at fokuset burde vært den andre veien, at hunder bør få mer trim og/eller aktivisering.

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tonje skrev:

Jeg tror i hvert fall ikke dette kan sies om storparten av hunder i norske hjem. Ingen av de jeg kjenner med hund gir de for mye fysisk trim i hvert fall, de fleste gir de mindre enn det jeg synes de bør få. Jeg synes heller at fokuset burde vært den andre veien, at hunder bør få mer trim og/eller aktivisering.

Tenker jeg også. Fort gjort at det blir en ekstra sovepute for folk, når trenere kommer med slike uttalelser :(

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De finnes, men det største problemet i vanlige hjem i Norge går nok andre veien, ja.

Men i denne bloggen snakker hun jo mer om hvordan noen bruker fysisk aktivitet/utsliting som problemløsning, og hun har noen poenger der synes jeg. Og balanse mellom mental og fysisk aktivisering, og fokus på rotrening. Det er ikke alt hun skriver som gir mening for meg, men dette med rotrening kontra fysisk utsliting for å løse adferdsproblemer er jo en viktig balanse.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

De finnes, men det største problemet i vanlige hjem i Norge går nok andre veien, ja.

Men i denne bloggen snakker hun jo mer om hvordan noen bruker fysisk aktivitet/utsliting som problemløsning, og hun har noen poenger der synes jeg. Og balanse mellom mental og fysisk aktivisering, og fokus på rotrening. Det er ikke alt hun skriver som gir mening for meg, men dette med rotrening kontra fysisk utsliting for å løse adferdsproblemer er jo en viktig balanse.

Jeg tør påstå at det er helt andre ting enn for MYE mosjon som er feilen, om bikkja bare stresser og maser. En oppegående hund i god kondisjon trenger hverken rotrening eller å lære å slappe av. Hva er liksom for mye mosjon? :icon_confused:

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Jeg tør påstå at det er helt andre ting enn for MYE mosjon som er feilen, om bikkja bare stresser og maser. En oppegående hund i god kondisjon trenger hverken rotrening eller å lære å slappe av. Hva er liksom for mye mosjon? :icon_confused:

Har du lest bloggen? Jeg leser ihvertfall at hun ikke sier at for mye mosjon er problemet, men at mye/mer fysisk aktivitet ikke er måten å løse adferdsproblemer på, og at rotrening og mental aktivisering er like viktig? Så det er for det første nettopp ikke "oppegående" hunder vi snakker om her. Og meg bekjent er det flere hundetyper og individer som trenger å lære å slappe av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, simira skrev:

Har du lest bloggen? Jeg leser ihvertfall at hun ikke sier at for mye mosjon er problemet, men at mye/mer fysisk aktivitet ikke er måten å løse adferdsproblemer på, og at rotrening og mental aktivisering er like viktig? Så det er for det første nettopp ikke "oppegående" hunder vi snakker om her. Og meg bekjent er det flere hundetyper og individer som trenger å lære å slappe av.

Ja, jeg har lest den. Innkludert den trinnvise problemløsningen, som innebærer å kutte alt av fysisk aktivisering. Resten er for så vidt greit. Har du en stressball av en hund er det mye bra råd, men akkurat å kutte all fysisk forstring, heller mer mot dyreplageri. Det går ann å trene ro (og forsåvidt alt annet) uten å frarøve hunden et normalt liv...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna
Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja, jeg har lest den. Innkludert den trinnvise problemløsningen, som innebærer å kutte alt av fysisk aktivisering. Resten er for så vidt greit. Har du en stressball av en hund er det mye bra råd, men akkurat å kutte all fysisk forstring, heller mer mot dyreplageri. Det går ann å trene ro (og forsåvidt alt annet) uten å frarøve hunden et normalt liv...

Enig, det som beskrives kaller jeg å passivisere en hund. Slutte gi den en "mening" i livet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Pringlen said:

Ja, jeg har lest den. Innkludert den trinnvise problemløsningen, som innebærer å kutte alt av fysisk aktivisering. Resten er for så vidt greit. Har du en stressball av en hund er det mye bra råd, men akkurat å kutte all fysisk forstring, heller mer mot dyreplageri. Det går ann å trene ro (og forsåvidt alt annet) uten å frarøve hunden et normalt liv...

Ja, som sagt, det var ikke alt der jeg var enig i, selv om det da var mer fokus på mental aktivisering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri opplevd at skikkelig fysisk aktivitet i styrt samhandling med eier fører til stresset hund.  Riktig fysisk aktivitet er alltid sunt, og det kan jo utmerket godt også kombineres med mental stimuli.  Det henger jo ofte sammen.  Men fysisk aktivitet i form av å herje med andre hunder på "hundejordet" fører ofte til stress.  Men jeg har aldri opplevd at å ta med bikkja på en tur i skauen har ført til stress.  Snarere tvert i mot.  Det kan jo også fint kombineres med noen lydighetsøvelser, hopp over naturlig hinder, ro under pause mens man fyrer et bål og deler en matpakke osv.  Det ene utelukker ikke det andre.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså hvis alternativet er å ta ut hunden i hagen og kaste ball i to timer så er det ikke så rart om bikkja blir stresset, men om man faktisk gir den variert mosjon så mener jeg at de aller fleste hunder ligger i underkant heller enn overkant når det gjelder det fysiske.

Mental trening er viktig, men jeg forsøker å tenke litt logisk rundt det. Jeg trener hunden min i lydighet, noe som krever konsentrasjon, fart, presisjon og at hunden følger med på det jeg sier. Om jeg feks skulle regnet matte i hodet og løpt samtidig så hadde jeg blitt rimelig sur, sliten og ukonsentrert ganske fort, jeg tipper at situasjonen hadde vært litt annerledes for Olav Tufte (eller tilsvarende trent menneske). Så hvis jeg vil at hunden min skal prestere på topp gjennom et lydighetsprogram eller bruksprogram så må jeg også trene hunden sånn at den har et fysisk overskudd så den klarer å tenke å være fysisk aktiv over lange perioder. Det krever god fysikk og god kondisjon. Jeg tenker også at det er skadeforebyggende og viktig for den mentale velferden.

Eh... det her ble visst en rant... 

  • Like 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Hunder som får nok fysisk aktivitet og passe mental stimulering trenger ikke å trene ro. De er rolige når det ikke skjer noe, stort sett. Jeg har aldri drevet ro trening. Har bikkjene vært urolig og stressa inne så har det alltid hatt sammenheng med perioder med mindre fysisk aktivitet, kortere og kjedeligere turet, eller mindre trening. Hunder som får nok stimuli faller lett til ro av seg selv. Og ikke utvikler de idiotadferd heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt rart at det er så bred enighet om at hunder får for lite tur i Norge, syns jeg, da nordmenn er kjent for å være turgåere hele gjengen. Er det reelt, eller driver vi med svartmaling? Går nordmenn så lite tur med bikkjene sine som dere skal ha det til? Hvem er alle disse idioteierne alle møter hele tiden da? 

Jeg har testa ut å ikke gi bikkjene noe aktivitet over lang tid, vi er vel oppe i 2.5 år nå - gleden ved alvorlig sykdom osv. De er ikke mer stressa nå enn de var før. Det har de ikke kondis til. Terven er understimulert, men det er - som artikkelforfatteren sier - noe som kan ordnes med mental stimuli, like gjerne som en mil på sykkel. 

Det hun prøver å si, sånn jeg leste det, er at om du øker turmengden, så er hunden sliten til den har fått kondis som gjør at den tåler den turmengden, så må du øke igjen, og da er hunden sliten til den har fått kondis som gjør at den tåler den turmengden, før du må øke igjen osv. Jeg tipper vi ikke er uenige i at det virker mot sin hensikt? Målet er ikke gjøre bikkja så sliten som mulig, men at bikkja skal få nok. Da kan det hende at man kan bytte ut en av timene med tur med litt trening så hodet blir slitent i stedet. 

Før noen får lyst til å si noe om mine hunder - nei, jeg syns ikke de har et optimalt liv. Hadde jeg visst at livet mitt skulle bli sånn over så lang tid, så hadde jeg ikke hatt hund, i hvert fall ikke alle sammen. Men det ble ikke helt som planlagt, og til tross for at vi har bedriten kondis alle sammen, så er det ikke sånn at vi lider heller. De har takla det overraskende bra, terven - som har noen mentale issues - har lettere for å reagere på sine greier, og den eldste puddelen er forholdsvis lett å få i gang på ting, og den tredje lille fillebikkja ( :heart: ) tar på seg jobber pudler ikke er kvalifisert til (som patruljevakt langs gjerdet og sånt), men det er ingen av oss som er spesielt destruktive til tross for understimulering de lux. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er for MYE mosjon? Og får egentlig noen hunder det? - Lurer jeg på...

I jaktsesongen får enkelte her mye, hygenen kan være oppe i 10-15 mil i uka ( ca 2-3 slipp i uka) og det er velså mye hodebry som trim. I sommerhalvåret får de gjerne noen mil i sele i uka, men det kan ikke sammenlignes. Noen uker er det lik null... Forskjell i adferd? -Nei...

Så, hvordan kan hunder liksom få for MYE tur av å tusle rundt med eier??

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Men hva er for MYE mosjon? Og får egentlig noen hunder det? - Lurer jeg på...

I jaktsesongen får enkelte her mye, hygenen kan være oppe i 10-15 mil i uka, og det er velså mye hodebry som trim. I sommerhalvåret får de gjerne noen mil i sele i uka, men det kan ikke sammenlignes. Noen uker er det lik null... Forskjell i adferd? -Nei...

Så, hvordan kan hunder liksom få for MYE tur av å tusle rundt med eier??

De får ikke for mye tur av å tusle rundt med eier, de får for god kondis til å bli for slitne til å gjøre den atale atferden eieren i utgangspunktet begynte å tusle lengre rundturer med de for å bli kvitt. 

Jeg kan (eller, ikke jeg, men noen med bedre kondis) kan gå/løpe/sykle Nora så sliten at hun ikke orker å leke vakthund, ikke orker å reagere på vifta/alarmen, ikke orker å være lydberørt, ikke orker å være et nepeskrell når det kommer folk. Pr i dag så tar ikke det så himla lang tid. Men så vil hun få kondis. Da vil disse idiotatferdene hennes oppstå igjen, fordi hun orker. Da må hun ha mer mosjon for å bli så sliten at hun ikke orker å leke vakthund, reagere på vifta/alarmen, være lydberørt, være en nepeskrell når det kommer folk. Så gir man henne en time eller tre til med mosjon, så hun blir så sliten at hun ikke orker å leke vakthund, reagere på vifta/alarmen, være lydberørt, være en nepeskrell når det kommer folk, men så vil hun få kondis, og da vil disse idiotatferdene hennes oppstå igjen osv. Til slutt er hun på tur i alle sine våkne timer, for da orker hun ikke å leke vakthund, reagere på vifta/alarmen, være lydberørt, være en nepeskrell når det kommer folk - og da er hun jo heller ingen problemhund. 

Eller man kan droppe å øke mosjonen, og heller gi henne noe fornuftig å bruke huet sitt på. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, 2ne skrev:

De får ikke for mye tur av å tusle rundt med eier, de får for god kondis til å bli for slitne til å gjøre den atale atferden eieren i utgangspunktet begynte å tusle lengre rundturer med de for å bli kvitt. 

Jeg kan (eller, ikke jeg, men noen med bedre kondis) kan gå/løpe/sykle Nora så sliten at hun ikke orker å leke vakthund, ikke orker å reagere på vifta/alarmen, ikke orker å være lydberørt, ikke orker å være et nepeskrell når det kommer folk. Pr i dag så tar ikke det så himla lang tid. Men så vil hun få kondis. Da vi7l disse idiotatferdene hennes oppstå igjen, fordi hun orker. Da må hun ha mer mosjon for å bli så sliten at hun ikke orker å leke vakthund, reagere på vifta/alarmen, være lydberørt, være en nepeskrell når det kommer folk. Så gir man henne en time eller tre til med mosjon, så hun blir så sliten at hun ikke orker å leke vakthund, reagere på vifta/alarmen, være lydberørt, være en nepeskrell når det kommer folk, men så vil hun få kondis, og da vil disse idiotatferdene hennes oppstå igjen osv. Til slutt er hun på tur i alle sine våkne timer, for da orker hun ikke å leke vakthund, reagere på vifta/alarmen, være lydberørt, være en nepeskrell når det kommer folk - og da er hun jo heller ingen problemhund. 

Eller man kan droppe å øke mosjonen, og heller gi henne noe fornuftig å bruke huet sitt på. 

Da er det fortsatt ikke mengden mosjon som er problemet, men huet til bikkja :P Og det blir neppe bedre med mindre mosjon, heller? Jeg har for øvrig hatt liknende nepeskrell, den ble aldri for sliten til å slutte å tenke dumme ting, men han hadde grei arbeidskapasitet, da...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Da er det fortsatt ikke mengden mosjon som er problemet, men huet til bikkja :P Og det blir neppe bedre med mindre mosjon, heller? Jeg har for øvrig hatt liknende nepeskrell, den ble aldri for sliten til å slutte å tenke dumme ting, men han hadde grei arbeidskapasitet, da...

Det var vel det som var poenget hennes? At når bikkja har et issue i hodet, så hjelper det ikke å "tømme den for energi" eller slite den ut fysisk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, 2ne skrev:

Det var vel det som var poenget hennes? At når bikkja har et issue i hodet, så hjelper det ikke å "tømme den for energi" eller slite den ut fysisk? 

Mja, hun skriver vel veldig konkret at å slutte med all mosjon er første del av treningsopplegget. @JeanetteH beskriver treningsopplegget veldig treffende, som en oppskrift på å passifissere hunder :(

Hun skriver vel heller ikke så mye om hunder med diller, mer om de som koker litt i kålen...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Mja, hun skriver vel veldig konkret at å slutte med all mosjon er første del av treningsopplegget. @JeanetteH beskriver treningsopplegget veldig treffende, som en oppskrift på å passifissere hunder :(

Hun skriver vel heller ikke så mye om hunder med diller, mer om de som koker litt i kålen...

Jepp. Så skriver hun at du skal gå max et kvarter med hunden din. At du ikke skal gå rett frem langs veien hvis du ikke vil ha en hund som drar i båndet. At den skal få litt mental stimuli i stedet for en lengre tur om den er masete og stressa. Det er sånn omtrent jeg oppdrar mine valper det - bortsett fra det med hund som drar i båndet, alle mine hunder drar i båndet :P Så skriver hun at når du har en hund som ikke koker over på et kvarters tur fordi du gjør alt det der, da kan du begynne å mosjonere hunden din. Og da kan du mosjonere hunden din til du blir grønn i trynet, så lenge bikkja ikke koker over av "ingenting". 

Seriøst. Det hun skriver er ikke noe nytt? Har du bikkjer som er helt idioter på tur, som koker over av alt og som ikke klarer å roe seg ned, så pleier man da å anbefale litt mental stimuli i tillegg? Det der lærte jeg på kurs med AH'en i forrige årtusen. Det er bare fordi hun skriver "ikke gå tur med hunden din" at det ble vanskelig for så mange hundefolk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, 2ne skrev:

Jepp. Så skriver hun at du skal gå max et kvarter med hunden din. At du ikke skal gå rett frem langs veien hvis du ikke vil ha en hund som drar i båndet. At den skal få litt mental stimuli i stedet for en lengre tur om den er masete og stressa. Det er sånn omtrent jeg oppdrar mine valper det - bortsett fra det med hund som drar i båndet, alle mine hunder drar i båndet :P Så skriver hun at når du har en hund som ikke koker over på et kvarters tur fordi du gjør alt det der, da kan du begynne å mosjonere hunden din. Og da kan du mosjonere hunden din til du blir grønn i trynet, så lenge bikkja ikke koker over av "ingenting". 

Seriøst. Det hun skriver er ikke noe nytt? Har du bikkjer som er helt idioter på tur, som koker over av alt og som ikke klarer å roe seg ned, så pleier man da å anbefale litt mental stimuli i tillegg? Det der lærte jeg på kurs med AH'en i forrige årtusen. Det er bare fordi hun skriver "ikke gå tur med hunden din" at det ble vanskelig for så mange hundefolk. 

Ja? Og hvilken del tror du fester seg hos hvermannsen?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ja? Og hvilken del tror du fester seg hos hvermannsen?

Jeg håper da at det er den delen der det står at bikkja skal få bruke huet sitt.. 

Men når jeg ser at erfarne hundefolk ikke klarer å komme forbi det punktet, så slutter vel plutselig alle hundeeiere å gå tur med bikkjene sine.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når bare 1 av 5 av oss beveger oss min 30 min pr dag skal det vel mye tilfeldigheter til for at hundene får nok mosjon? http://ledernett.no/4-av-5-nordmenn-beveger-seg-lite   Det er vel også en grunn for at klinikkene setter opp foredrag og kurs om/ i  vekt / kosthold og mosjon for hund? Store plansjer om hvordan se at hunden er overvektig etc

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, 2ne skrev:

Det var vel det som var poenget hennes? At når bikkja har et issue i hodet, så hjelper det ikke å "tømme den for energi" eller slite den ut fysisk? 

Dette er jeg helt uenig i!  Når man har hatt hund i over 30 år, og mange hunder av forskjellige raser, har man også hatt hunder med "issues i hodet", og min erfaring er at nettopp å tømme de for energi hjelper / slite de ut fysisk er gull verdt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...