Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang - hvordan får du fysisk slitne hunder?


Susa
 Share

Recommended Posts

2 minutter siden, lijenta skrev:

Nærmeste vann. Der hives det dummy eller så kan en bruke kano eller kajak eller våtdrakt og svømme med dem selv.

Var det jeg reknet med :P Må altså vente til sommeren jeg da:| med mindre jeg går til innkjøp av våtdrakt.. Han er ikke helt komfortabel med å svømme enda, så får vente til sommeren så jeg kan ta han med på stranda og være med han uti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Sam skrev:

Dere som skriver svømming som treningsmetode, hvor tar dere de med for å svømme?:-) 

Vi har flytebrygge 10m fra huset, så hundene får på flytevest og slippes ut. De svømmer av seg selv, men jeg liker å kaste litt leker og la dem stupe. Hovedsakelig svømmer de her hjemme, dog har vi tursti langs kysten og tar oss ofte badeturer selv til lokale ferskvann, ellers så svømmer de på tur når de kan :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøver å finne steder med gjerder der jeg kan slippe henne løs så hun kan sprinte, for det er det hun elsker mest på denne jord :) . Klarer ikke å gå et halvt år uten at hun får gjort det. 
Har også kløv, og vi begynte å øve med sykkel i fjor. Flirtpole hadde jeg glemt, takk for påminnelsen @jma! Må få fikset en ny. Også jogger vi, men da ser hun mest ut som hun går på autopilot :P . 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er båndhunder hele året, utenom på jakt. For å få opp kondisen til jakta er det gode turer i forskjellig terreng, sykling og trekking i magebelte. Når jeg får ut fingern og får bestilt skikkelig sele blir det kjettingtrekk også. Spesielt Aron har litt lett for å gå pent, og dermed bruker mindre energi. Etter jakta er det værre, for da er det ikke så lett å få sykla, så da er det å prøve å gjøre han fornøyd med nok aktivitet. Skal han da gåes med til han blir sliten må vi gå hele døgnet, han blir aldri sliten..

I tillegg er jeg heldig med at jeg kan ha med meg hundene på jobb, og der får de løpe på inngjerdet område. Det hjelper litt på å gjøre Aron mer fornøyd, spesielt rett etter jakta :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette ikke er rette tråden å spørre, så håper jeg noen kan flytte spørsmålet mitt:

Jeg har oppdaget at det går en smal grusvei langs gamle E6. Ved et par steder er det skilt med sykkel, for da går grusveien over på andre siden av gamle E6. Det er altså en gruset sykkelvei, men i og med at jeg ikke finner noen andre skilt enn for når veien krysser bilveien, så er jeg usikker på om den også kan brukes som gangvei?

Jeg har aldri sett noen gå der, men jeg har sett syklister, og en gang en jogger. Syklister har jeg sett tre ganger, så det virker ikke som om veien er veldig trafikkert, i hvert fall ikke enda.

Tingen er at det ville vært fint om hundene kunne trekke vogn på grus i stedet for varm asfalt. Grusveien starter 500 meter fra huset, så det ville vært fint å bruke den i sommer. Men jeg vil ikke være i veien for syklister. Hvordan vet jeg om en vei er ment kun for syklister, og hvordan ville dere som sykler reagert om en hund trakk vogn på en slik vei? Tempoet er som regel slik at jeg pustogpes småjogger for å holde følge - eventuelt tvinger de til å gå saktere når kondisjonen min dør på seg...

Jeg skulle gjerne brukt vogna mer i sommer, og ble så glad da jeg oppdaget denne grusveien, siden det går beitedyr i våre ordinære turområder. Jeg føler jeg har mer kontroll på hundene om de ikke har vogn på slep om vi plutselig står midt i en kubøling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, SFX said:

Hvis dette ikke er rette tråden å spørre, så håper jeg noen kan flytte spørsmålet mitt:

Jeg har oppdaget at det går en smal grusvei langs gamle E6. Ved et par steder er det skilt med sykkel, for da går grusveien over på andre siden av gamle E6. Det er altså en gruset sykkelvei, men i og med at jeg ikke finner noen andre skilt enn for når veien krysser bilveien, så er jeg usikker på om den også kan brukes som gangvei?

Jeg har aldri sett noen gå der, men jeg har sett syklister, og en gang en jogger. Syklister har jeg sett tre ganger, så det virker ikke som om veien er veldig trafikkert, i hvert fall ikke enda.

Tingen er at det ville vært fint om hundene kunne trekke vogn på grus i stedet for varm asfalt. Grusveien starter 500 meter fra huset, så det ville vært fint å bruke den i sommer. Men jeg vil ikke være i veien for syklister. Hvordan vet jeg om en vei er ment kun for syklister, og hvordan ville dere som sykler reagert om en hund trakk vogn på en slik vei? Tempoet er som regel slik at jeg pustogpes småjogger for å holde følge - eventuelt tvinger de til å gå saktere når kondisjonen min dør på seg...

Jeg skulle gjerne brukt vogna mer i sommer, og ble så glad da jeg oppdaget denne grusveien, siden det går beitedyr i våre ordinære turområder. Jeg føler jeg har mer kontroll på hundene om de ikke har vogn på slep om vi plutselig står midt i en kubøling.

Jeg trur ikke jeg skjønner problemstillinga. :P Jeg går tur akkurat det det passer meg, og flytter oss bare ut i grøfta eller står stille dersom stisyklistene kommer dundrende. Det går helt fint. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, SFX skrev:

Hvis dette ikke er rette tråden å spørre, så håper jeg noen kan flytte spørsmålet mitt:

Jeg har oppdaget at det går en smal grusvei langs gamle E6. Ved et par steder er det skilt med sykkel, for da går grusveien over på andre siden av gamle E6. Det er altså en gruset sykkelvei, men i og med at jeg ikke finner noen andre skilt enn for når veien krysser bilveien, så er jeg usikker på om den også kan brukes som gangvei?

Jeg har aldri sett noen gå der, men jeg har sett syklister, og en gang en jogger. Syklister har jeg sett tre ganger, så det virker ikke som om veien er veldig trafikkert, i hvert fall ikke enda.

Tingen er at det ville vært fint om hundene kunne trekke vogn på grus i stedet for varm asfalt. Grusveien starter 500 meter fra huset, så det ville vært fint å bruke den i sommer. Men jeg vil ikke være i veien for syklister. Hvordan vet jeg om en vei er ment kun for syklister, og hvordan ville dere som sykler reagert om en hund trakk vogn på en slik vei? Tempoet er som regel slik at jeg pustogpes småjogger for å holde følge - eventuelt tvinger de til å gå saktere når kondisjonen min dør på seg...

Jeg skulle gjerne brukt vogna mer i sommer, og ble så glad da jeg oppdaget denne grusveien, siden det går beitedyr i våre ordinære turområder. Jeg føler jeg har mer kontroll på hundene om de ikke har vogn på slep om vi plutselig står midt i en kubøling.

Det er bare å gå der selvsagt. Dette er Mjøstråkk som er bygd ifm E6-utbyggingen og går langt sørover mot Minnesund - flere steder er vel det gamle jernbanesporet gjort om til turvei :).  Så riktig god tur :D 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å svare på spørsmålet: Jeg gjør det samme som ellers i året, med unntak av at hundene er i bånd. :P Vi har ikke tilgang på vann på samme måte som før, så det blir begrensa med svømming, men jeg går lange turer i ulendt terreng, altså utenfor stier, og kommer også til å sykle litt nå som jeg har super sykkelvei så langt jeg bare vil. Imouto trekker også kjetting og bærer kløv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg trur ikke jeg skjønner problemstillinga. :P Jeg går tur akkurat det det passer meg, og flytter oss bare ut i grøfta eller står stille dersom stisyklistene kommer dundrende. Det går helt fint. 

Jeg tenkte det var forskjell på gang- og sykkelstil, og sykkelsti - og ville ikke irritere alle Tour de France-wannabene om vi gikk i veien for dem. Ikke ville jeg utsette hundene for en massevelt heller :P 

3 timer siden, Siri skrev:

Det er bare å gå der selvsagt. Dette er Mjøstråkk som er bygd ifm E6-utbyggingen og går langt sørover mot Minnesund - flere steder er vel det gamle jernbanesporet gjort om til turvei :).  Så riktig god tur :D 

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg spør Sonen, når du vet alt det viktige :wub: Men da har vi litt vei å ta av, det skal bli bra. Nå mangler jeg bare luft i det ene dekket på vogna, men et eller annet sted har jeg en sykkelpumpe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, SFX skrev:

Jeg tenkte det var forskjell på gang- og sykkelstil, og sykkelsti - og ville ikke irritere alle Tour de France-wannabene om vi gikk i veien for dem. Ikke ville jeg utsette hundene for en massevelt heller :P 

:lol: De kondomdressene vil neppe sykle den vegen der :D Tipper dere unngår både massevelt og påkjørsler :P 

18 minutter siden, SFX skrev:

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg spør Sonen, når du vet alt det viktige :wub: Men da har vi litt vei å ta av, det skal bli bra. Nå mangler jeg bare luft i det ene dekket på vogna, men et eller annet sted har jeg en sykkelpumpe. 

:lol: Tror du har noen kilometer å gå på den vegen ja :D Kanskje du må ta med telt og sovepose, så kan dere overnatte på turen også :D Jeg har forresten tenkt at jeg MÅ gå den vegen en gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@SFX på grusvei og sti hvor du kan møte syklister så skal uansett syklistene holde et tempo, oppmerksomhet og oversikt som ikke er til fare for (eller skremmer!) turgåere. Så det skal du i grunnen ikke trenge å tenke på, med mindre som du sier at det er tydelig merket med sykkelløype. Hilsen terrengsyklist :D . 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, Siri skrev:

:lol: De kondomdressene vil neppe sykle den vegen der :D Tipper dere unngår både massevelt og påkjørsler :P 

Høres bra ut :D 

56 minutter siden, Siri skrev:

:lol: Tror du har noen kilometer å gå på den vegen ja :D Kanskje du må ta med telt og sovepose, så kan dere overnatte på turen også :D Jeg har forresten tenkt at jeg MÅ gå den vegen en gang. 

Ja, nå har jeg jo bare forsøkt å følge stien med øynene fra bilen, og den går jo ikke alltid parallelt med gamle E6. Men det virker som om den går i hvert fall til Minnesund i sør og til Espa i nord, og da har jeg i så fall et strekke på cirka 25 km. Jeg har cirka 15 km til Minnesund, og da logisk nok cirka ei mil til Espa. Kanskje vi må gå tur og kjøpe boller :P Ei Rockyvogn kan romme noen boller :D

51 minutter siden, Mirai skrev:

@SFX på grusvei og sti hvor du kan møte syklister så skal uansett syklistene holde et tempo, oppmerksomhet og oversikt som ikke er til fare for (eller skremmer!) turgåere. Så det skal du i grunnen ikke trenge å tenke på, med mindre som du sier at det er tydelig merket med sykkelløype. Hilsen terrengsyklist :D . 

Takk for tilbakemelding! Det er jo lettere å hanke en hund i bånd kjapt til siden, enn om den er i fullt drag med vogn - men det er også oversiktlig vei, ikke noe vegetasjon langs sidene, så eventuelle syklister bør ha fri sikt langt framover. Vi prøver, bare jeg finner sykkelpumpa.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, SFX skrev:

Ja, nå har jeg jo bare forsøkt å følge stien med øynene fra bilen, og den går jo ikke alltid parallelt med gamle E6. Men det virker som om den går i hvert fall til Minnesund i sør og til Espa i nord, og da har jeg i så fall et strekke på cirka 25 km. Jeg har cirka 15 km til Minnesund, og da logisk nok cirka ei mil til Espa. Kanskje vi må gå tur og kjøpe boller :P Ei Rockyvogn kan romme noen boller :D

Jamen det synes jeg høres ut som en glimrende idé :D Jeg gikk jo hjemmefra bare for å kjøpe en pakke smør på butikken en gang - hvorfor ikke boller på Espa liksom :D 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går tur i marka og ellers lange turer om vi går i mindre ulendt terreng. I dag skal vi gå i bratt, ulendt terreng og i går gikk vi på grussti, men da må vi gå mye fortere enn om vi går utenom traktorveiene. Begge mine hunder er godt trent, og de går mye i bånd hele året begge to. Jeg bruker mye flexi (ja, faktisk) på den lille, så hun får løpt litt i en liten ekstra radius, og det fungerer utmerket. :) Men jeg går ikke tur for kun hundene sin del, like mye for min egen. Jeg trenger den treninga om ikke mer enn det de gjør, så når jeg er sliten pleier de å være ganske slitne de også. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...