Gå til innhold
Hundesonen.no

Facebook koker etter skremming av hunder


Ozzy
 Share

Recommended Posts

http://xn--ikrager-w1a.no

Det var i programmet «Klovn til kaffen» mandag kl. 20.30 på TVNorge at «Calle« Hellevang-Larsen ble utfordret av Trond Fausa Aurvåg til skremmekonkurranse. I innslaget gir Calle utrykk for at det letteste er å skremme er dyr.

iKragerø erfarer at en dyrlege som har lest om saken har sendt en bekymringsmelding til Mattilsynet. Bekymringsmeldingen er sendt på bakgrunn av TVNorge sin holdning til «underholdning av å skremme dyr», det uetiske aspektet ved dette og det faktum at dette setter et eksempel som sier at det er greit å skremme dyr som underholdning. -Dette gir barn feil holdninger til dyr og dyrevelferd, sier dyrlegen.

(får ikke til direktelink av en eller annen grunn..) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wilhelmina skrev:

Og TVNorge unnskylder seg med at "innslaget ble spilt inn med hunde-eiere som var forberedt på hva som skulle skje og som hadde samtykket til dette". Synes ikke det gjør saken spesielt mye bedre...

Ja først skrev de " Dette er hunder som er innleid som statister for programmet, og ikke tilfeldige hunder som blir skremt, men vi forstår godt at du reagerer. Derfor er det viktig for oss å opplyse om dette :)"  så det nesten kunne virke som at det var hunder som var trent på det. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tue Mar 28 2017 at 8:33 PM, MegaMarie skrev:

Den ene mannen blir jo også skremt, så det virker ikke helt som at eierne er klar over det.

Enig, hvorfor forklarer han da at "neida, det er bare skjult kamera?" 

Filmen viser noe annet enn de påstår...

Hvis det hadde vært mine hunder hadde de ødelagt mye. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som en skriver, hva om Calle hadde blitt bitt? En hund som velger forsvar fremfor flukt kunne fin fint ha tatt en bit der. Her så det ut som om det var eiere som kanskje ikke hadde så god kunnskap om atferd hos hund og dermed ikke kjente hundene sine godt. Ville hunden ha blitt avlivd? Og så kan stille seg spørsmålet, hvorfor godtok hundeeierene dette, om de ble advart på forhånd? Komedie? Finnes ikke artig i det hele tatt. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Margrete said:

Som en skriver, hva om Calle hadde blitt bitt? En hund som velger forsvar fremfor flukt kunne fin fint ha tatt en bit der. Her så det ut som om det var eiere som kanskje ikke hadde så god kunnskap om atferd hos hund og dermed ikke kjente hundene sine godt. Ville hunden ha blitt avlivd? Og så kan stille seg spørsmålet, hvorfor godtok hundeeierene dette, om de ble advart på forhånd? Komedie? Finnes ikke artig i det hele tatt. 

Nemlig! Og ikke minst, hva slags spor setter dette i hundene? Hvordan takler de lignende situasjoner senere nå som de har erfart hva folk kan finne på? (Det går sannsynligvis bra, men for den rette hunden så trenger det ikke gå bra)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Ja det var en uheldig situasjon. Men helt ærlig, så synes jeg at hunder skal være så trygge at de faktisk skal tåle såpass.

Synes hva hunder kan og skal og bør tåle er helt irrelevant, man utsetter ikke dyr for unødvendige påkjenninger bare fordi de tåler det. 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Debbie said:

Ja det var en uheldig situasjon. Men helt ærlig, så synes jeg at hunder skal være så trygge at de faktisk skal tåle såpass.

At det blir send som humor i beste sendetid er noe helt annet.

Joda, kanskje det. Men det betyr jo ikke at alle gjør det, og konsekvensene hvis de traff på en som ikke gjør det er jo like ubehagelige likevel. Og uansett ikke noe morsomt for bikkja selv om den tåler det.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde det vært meg med hund, den gang Laika levde, så hadde han ødelagt timesvis med trening. Noen jobber ekstremt hardt for å få hunder til å bli trygg på folk, og en slik hendelse kan ødelegge veldig mye! Ja, hunden bør tåle det, men det er det ikke alle som gjør. Kanskje de hundene de viste taklet det greit, men å sende det som underholdning blir for gale. Sender ut signaler om at det er helt greit.  

Synes forøvrig ikke noe om skremmingen av fuglene heller. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Jeg skjønner jo helt ærlig ikke hvorfor flere poengterer at "dette hadde ødelagt min hund" - det er jo ikke tilfeldig valgte individer i utgangspunktet. Det er hunder, som er eid av dustete folk som har tillatt at bikkja blir skremt. Altså - det ville ikke vært et tema at deres hunder ble skremt på denne måten, fordi dere forhåpentligvis IKKE hadde meldt dere frivillig til et sånt stunt fordi dere har bikkjer med issues liksom.

Jeg synes dette er veldig ugreit, ikke nødvendigvis fordi bikkjene blir skremt, som noen skriver - en normalt skrudd sammen hund bør tåle dette - men jeg har så ekstremt liten tiltro til den generelle hundeeiers evne til å evaulere sin egen hunds mentalitet, at man her lett kunne fått ødelagt en hund for alltid, eller for en tid. At dette, i tillegg, er gjort fordi det angivelig skal være morsomt er enda mer bekymringsfult.

Nå har jeg stort sett hatt greit sammenskrudde hunder, men jeg ville aldri latt noen skremme dem for underholdningens del allikevel.
Det er ikke greit.
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette synes jeg overhodet ikke noe om. 
Mine hunder hadde taklet det, men det er ikke poenget. Veldig dårlig humor. 
Og jeg likte heller ikke at han skremte fuglene. Det er slik jeg ser småunger gjøre, og som jeg snakker til foreldrene for hvis de ikke stopper ungen og forklarer at slikt gjør man ikke... 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Snøfrost skrev:

Dette synes jeg overhodet ikke noe om. 
Mine hunder hadde taklet det, men det er ikke poenget. Veldig dårlig humor. 
Og jeg likte heller ikke at han skremte fuglene. Det er slik jeg ser småunger gjøre, og som jeg snakker til foreldrene for hvis de ikke stopper ungen og forklarer at slikt gjør man ikke... 

Helt enig! Jeg misliker barn/foreldre som tillater barn å løpe etter fugler.. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

Jeg skjønner jo helt ærlig ikke hvorfor flere poengterer at "dette hadde ødelagt min hund" - det er jo ikke tilfeldig valgte individer i utgangspunktet. Det er hunder, som er eid av dustete folk som har tillatt at bikkja blir skremt. Altså - det ville ikke vært et tema at deres hunder ble skremt på denne måten, fordi dere forhåpentligvis IKKE hadde meldt dere frivillig til et sånt stunt fordi dere har bikkjer med issues liksom.

Jeg synes dette er veldig ugreit, ikke nødvendigvis fordi bikkjene blir skremt, som noen skriver - en normalt skrudd sammen hund bør tåle dette - men jeg har så ekstremt liten tiltro til den generelle hundeeiers evne til å evaulere sin egen hunds mentalitet, at man her lett kunne fått ødelagt en hund for alltid, eller for en tid. At dette, i tillegg, er gjort fordi det angivelig skal være morsomt er enda mer bekymringsfult.

Nå har jeg stort sett hatt greit sammenskrudde hunder, men jeg ville aldri latt noen skremme dem for underholdningens del allikevel.
Det er ikke greit.
 

Greia med det er at jeg ikke tror på at eierne er spurt på forhånd.  Filmen viser jo at han forklarer seg for en eier i etterkant. Altså kunne det vært min hund, som var livredd menn som valp og unghund, men som nå er blitt trygg(ere ). Veldig enig i resten av innlegget ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Belgerpia skrev:

Jeg skjønner jo helt ærlig ikke hvorfor flere poengterer at "dette hadde ødelagt min hund" - det er jo ikke tilfeldig valgte individer i utgangspunktet. Det er hunder, som er eid av dustete folk som har tillatt at bikkja blir skremt. Altså - det ville ikke vært et tema at deres hunder ble skremt på denne måten, fordi dere forhåpentligvis IKKE hadde meldt dere frivillig til et sånt stunt fordi dere har bikkjer med issues liksom.

Jeg synes dette er veldig ugreit, ikke nødvendigvis fordi bikkjene blir skremt, som noen skriver - en normalt skrudd sammen hund bør tåle dette - men jeg har så ekstremt liten tiltro til den generelle hundeeiers evne til å evaulere sin egen hunds mentalitet, at man her lett kunne fått ødelagt en hund for alltid, eller for en tid. At dette, i tillegg, er gjort fordi det angivelig skal være morsomt er enda mer bekymringsfult.

Nå har jeg stort sett hatt greit sammenskrudde hunder, men jeg ville aldri latt noen skremme dem for underholdningens del allikevel.
Det er ikke greit.
 

Veldig greit oppsummert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Belgerpia skrev:

Jeg skjønner jo helt ærlig ikke hvorfor flere poengterer at "dette hadde ødelagt min hund" - det er jo ikke tilfeldig valgte individer i utgangspunktet. Det er hunder, som er eid av dustete folk som har tillatt at bikkja blir skremt. Altså - det ville ikke vært et tema at deres hunder ble skremt på denne måten, fordi dere forhåpentligvis IKKE hadde meldt dere frivillig til et sånt stunt fordi dere har bikkjer med issues liksom.

Jeg synes dette er veldig ugreit, ikke nødvendigvis fordi bikkjene blir skremt, som noen skriver - en normalt skrudd sammen hund bør tåle dette - men jeg har så ekstremt liten tiltro til den generelle hundeeiers evne til å evaulere sin egen hunds mentalitet, at man her lett kunne fått ødelagt en hund for alltid, eller for en tid. At dette, i tillegg, er gjort fordi det angivelig skal være morsomt er enda mer bekymringsfult.

Nå har jeg stort sett hatt greit sammenskrudde hunder, men jeg ville aldri latt noen skremme dem for underholdningens del allikevel.
Det er ikke greit.
 

Poenget er signaleffeken dette gir, derfor refererer folk til at deres egen hund kunne blitt ødelagt av dette. Ved å presentere dette som humoristisk, gir man et signal om at dette er morsomt og ufarlig, noe som faktisk KAN føre til at barn eller rebelske ungdommer (eller voksne for den saks skyld) kan komme til å gjøre dette mot tilfeldige forbipasserende hunder. Og nettop HER kommer ens egen hund inn i bildet. Dersom folk som har sett dette og kanskje får lyst til å prøve dette selv, kan det være nettopp vår egen hund som blir utsatt for det. Og ja, de fleste hunder BØR tåle dette, men ikke alle gjør det, og noen har kanskje en hund de har jobbet mye med for å få trygg på folk, og kan få alt rasert av noe slikt. 

Nå er de fleste mennesker mer oppegående enn at de faktisk ville gjort noe sånn her mot tilfeldige hunder, så sannsynligheten ER liten for at det skjer med ens egen hund, men det finnes alltid idioter, så sjansen er der. Og kanskje enda mer når dette blir presentert som grei humor på tv.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror säkert mina hundar hade "tålt" det utan att varken bita eller bli förstörda.
Jag är däremot helt ärligt faktiskt en smula bekymrad över hur jag själv hade reagerat, det finns viss risk att det inte hade blivit vackert, kort lunta och dålig avreagering på den här kärringen...

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Margrete said:

Som en skriver, hva om Calle hadde blitt bitt? En hund som velger forsvar fremfor flukt kunne fin fint ha tatt en bit der. Her så det ut som om det var eiere som kanskje ikke hadde så god kunnskap om atferd hos hund og dermed ikke kjente hundene sine godt. Ville hunden ha blitt avlivd? Og så kan stille seg spørsmålet, hvorfor godtok hundeeierene dette, om de ble advart på forhånd? Komedie? Finnes ikke artig i det hele tatt. 

Rettferdig nok så ble den ene av dem bitt http://www.dagbladet.no/kjendis/her-gar-det-galt-for-bard-tufte-johansen---jeg-tenkte-feil/67436135

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, simira skrev:

Det var ikke i skremmesituasjonen, hunden bommet på bitearmen. 

 

Skremmesketchen syns jeg var helt forkastelig. Helt idiotisk. Mine hunder, til og med nevrotikaen, hadde tålt det helt fint, men noe så unødvendig og teit. Jeg hadde blitt så sint om det var jeg som var i situasjonen, og håper virkelig ikke dette er noe ungdommer og andre kommer til å ta med seg som noe som er akseptabelt å gjøre mot forbipasserende hunder. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...