Gå til innhold
Hundesonen.no

Nytt kamera.


Ozzy
 Share

Recommended Posts

Har litt lyst på nytt (gammelt) kamera. Tenkte å kjøpe brukt så jeg får mer for pengene.  Har nå Nikon d5300 og synes det er brukbart men det duger ikke helt til bilder i fart.  Jeg bruker ikke photoshop eller noe, og ønsker et kamera som er enkelt å bruke og som gir gode bilder. Jeg er ikke så flink med innstillinger ogsånt så viktig at det ikke er masse greier :lol:

Noen tips? Både i forhold til hva som er viktig når man kjøper brukt kamera og hvilket kamera som kan passe. Pris er ikke såå nøye  men et kamera som koster 10.000 brukt er ikke aktuelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Kokospaniel skrev:

Hunder i fart og skarpt = speilrefleks, er min erfaring. Objektivet kan også ha ganske mye å si for om det blir bra.

Ja det er det jeg har, og er på utkikk etter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg å sette deg litt inn i hvordan speilrefleksen faktisk fungerer, slik at du kan bruke de manuelle innstillingene som finnes. Det er da du får gode bilder. Jeg har et kamera til 15 000 og relativt gode objektiver. Det er null problem å ta dårlige bilder med kameraet om jeg ikke stiller det inn riktig. Så det går mye på deg selv som fotograf også, ikke bare utstyret du bruker.

Ang. kameratips så kan jeg null og nada om Nikon, jeg vet ikke hva det tilsvarer i Canon, det kameraet du har. Selv bruker jeg Canon og er veldig fornøyd, men Nikon og Canon er igrunnen like gode. 

For å ta gode bilder i fart ville jeg først sett etter et objektiv med god lysstyrke(lavt blendertall), jo mer zoom du vil ha på slike objektiver, jo mer koster de. 50mm kan du få ganske billig og ganske så lyssterkt, men det er i utgangspunktet et portrettobjektiv. Jo mer lyssterkt objektiv du har, jo korte lukkertid kan du ha. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Sprettballen said:

Anbefaler deg å sette deg litt inn i hvordan speilrefleksen faktisk fungerer, slik at du kan bruke de manuelle innstillingene som finnes. Det er da du får gode bilder. Jeg har et kamera til 15 000 og relativt gode objektiver. Det er null problem å ta dårlige bilder med kameraet om jeg ikke stiller det inn riktig. Så det går mye på deg selv som fotograf også, ikke bare utstyret du bruker.

Ang. kameratips så kan jeg null og nada om Nikon, jeg vet ikke hva det tilsvarer i Canon, det kameraet du har. Selv bruker jeg Canon og er veldig fornøyd, men Nikon og Canon er igrunnen like gode. 

For å ta gode bilder i fart ville jeg først sett etter et objektiv med god lysstyrke(lavt blendertall), jo mer zoom du vil ha på slike objektiver, jo mer koster de. 50mm kan du få ganske billig og ganske så lyssterkt, men det er i utgangspunktet et portrettobjektiv. Jo mer lyssterkt objektiv du har, jo korte lukkertid kan du ha. 

Nikon D5300 er i samme klasse som Canon EOS 700D. 

1 hour ago, Ozzy said:

Har litt lyst på nytt (gammelt) kamera. Tenkte å kjøpe brukt så jeg får mer for pengene.  Har nå Nikon d5300 og synes det er brukbart men det duger ikke helt til bilder i fart.  Jeg bruker ikke photoshop eller noe, og ønsker et kamera som er enkelt å bruke og som gir gode bilder. Jeg er ikke så flink med innstillinger ogsånt så viktig at det ikke er masse greier :lol:

Noen tips? Både i forhold til hva som er viktig når man kjøper brukt kamera og hvilket kamera som kan passe. Pris er ikke såå nøye  men et kamera som koster 10.000 brukt er ikke aktuelt. 

Utifra det eg leser om kameraet burde det være greit brukbart til fartsbilder. Om du leser litt om lukkerprioritet + prøver deg litt frem, så burde du får ok bilder :) Kanskje en rens + ny optikk heller er veien å gå i stedet for å bytte ut kamerahuset? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Nikon D5300 er i samme klasse som Canon EOS 700D. 

Da burde hun igrunnen ha et mer enn godt nok kamera :) Jeg ville nok heller sett på noe bra optikk i stedet for å kjøpe nytt kamera. Kjøper man dyrere kamera får man ofte ikke med optikk i det hele tatt, og den optikken som evt. følger med kameraer man kjøper er ikke spesielt bra.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ingidano skrev:

Nikon D5300 er i samme klasse som Canon EOS 700D. 

Utifra det eg leser om kameraet burde det være greit brukbart til fartsbilder. Om du leser litt om lukkerprioritet + prøver deg litt frem, så burde du får ok bilder :) Kanskje en rens + ny optikk heller er veien å gå i stedet for å bytte ut kamerahuset? 

Kameraet er vel 5 år gammelt tror jeg. Hva koster noe sånt no? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Sprettballen skrev:

Da burde hun igrunnen ha et mer enn godt nok kamera :) Jeg ville nok heller sett på noe bra optikk i stedet for å kjøpe nytt kamera. Kjøper man dyrere kamera får man ofte ikke med optikk i det hele tatt, og den optikken som evt. følger med kameraer man kjøper er ikke spesielt bra.

Jeg er helt enig. Kjøp heller noe lyssterkt optikk. F. eks. 50mm f1,8.

Jeg har et kamerahus til 10000. (Nikon D7200) Om jeg ikke hadde lest meg opp i manualen, hadde det ikke blitt bedre bilder med det enn med det billige Nikon D60.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Tricolor skrev:

Jeg er helt enig. Kjøp heller noe lyssterkt optikk. F. eks. 50mm f1,8.

Jeg har et kamerahus til 10000. (Nikon D7200) Om jeg ikke hadde lest meg opp i manualen, hadde det ikke blitt bedre bilder med det enn med det billige Nikon D60.

Jeg vil ikke anbefale 50 mm f1,8 til fartsbilder. For det første er hundene som regel enten for langt unna eller for nært når de er i bevegelse, samtidig vil man ikke få noen glede av den store blenderåpningen, for man skal treffe så uhyre korrekt med fokusen da for at bildene skal bli skarpe nok (for fokusområdet er jo så himla lite på stor blenderåpning). 

Om du vil ha gode, skarpe bilder, så må du uansett ha godt lys ute dersom hundene er i bevegelse. Jeg synes faktisk at det relativt billige objektivet Nikkor 55-200 mm har fungert veldig bra til mitt bruk. Ikke veldig lyssterkt, men med kjapp fokus og god skarphet. 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

750,- for rens av min Nikon for to veker sidan. D5300 er cropformat og det er ofte litt rimeligare. :)

 

Støtter ellers å kjøpe ny raskare linse. Stor blendaropning/(lavt f-tall) gir mulighet for kjappare lukkertider, og det treng du for hundar i fart.

 

Mitt gamle kamera er D5000, og fungerer fint til actionbilder, så lenge det er nok lys og rask nok lukkertid, så tipper ditt vil og. :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Siri skrev:

Jeg vil ikke anbefale 50 mm f1,8 til fartsbilder. For det første er hundene som regel enten for langt unna eller for nært når de er i bevegelse, samtidig vil man ikke få noen glede av den store blenderåpningen, for man skal treffe så uhyre korrekt med fokusen da for at bildene skal bli skarpe nok (for fokusområdet er jo så himla lite på stor blenderåpning). 

Om du vil ha gode, skarpe bilder, så må du uansett ha godt lys ute dersom hundene er i bevegelse. Jeg synes faktisk at det relativt billige objektivet Nikkor 55-200 mm har fungert veldig bra til mitt bruk. Ikke veldig lyssterkt, men med kjapp fokus og god skarphet. 

Som jeg sa, det er et rimelig og lyssterkt objektiv, men det er beregna på portrettfotografering. Ville i såfall valg 1,4 og ikke 1,8. 1,4 er av bedre kvalitet, både når det kommer til fokus og materialet som objektivet er laget av. 

Selv kjøpte jeg et Sigma 24-105mm f/4.0 i høst og er veldig fornøyd med det. Bruker det som allround-objektiv på tur. Det er stort sett lyssterkt nok. Er det ikke, så har jeg et kamera som tåler en del ISO før det blir mye støy på bildet. Men vet ikke om det er innafor mtp. på pris. Jeg har et canon 70-200mm også, og selv om det er et godt objektiv, savnet jeg ett som jeg kunne ta bilder litt nærmere med. Leker hundene f.eks. for nært meg når jeg har det objektivet så får jeg bare kroppsdeler *ler* 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, Sprettballen skrev:

Som jeg sa, det er et rimelig og lyssterkt objektiv, men det er beregna på portrettfotografering. Ville i såfall valg 1,4 og ikke 1,8. 1,4 er av bedre kvalitet, både når det kommer til fokus og materialet som objektivet er laget av. 

F1,4 har bedre kvalitet - det er helt sant (jeg har F1,4), men det er fortsatt best egnet til portretter :). Med enda større blender blir det jo bare enda vanskeligere å få motivet i fokus, så... :)

Jeg har forresten et 18-200 objektiv - det er jo veldig all round, men tar skarpe og bra bilder når det er tilstrekkelig lys :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Siri skrev:

Jeg vil ikke anbefale 50 mm f1,8 til fartsbilder. For det første er hundene som regel enten for langt unna eller for nært når de er i bevegelse, samtidig vil man ikke få noen glede av den store blenderåpningen, for man skal treffe så uhyre korrekt med fokusen da for at bildene skal bli skarpe nok (for fokusområdet er jo så himla lite på stor blenderåpning). 

Om du vil ha gode, skarpe bilder, så må du uansett ha godt lys ute dersom hundene er i bevegelse. Jeg synes faktisk at det relativt billige objektivet Nikkor 55-200 mm har fungert veldig bra til mitt bruk. Ikke veldig lyssterkt, men med kjapp fokus og god skarphet. 

Jeg har også det objektivet, og det gir veldig skarpe bilder.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan anbefale 70-200mm f.2.8 fra feks Sigma, men så lenge du er ute nogelunde bra lys vil en med blender 4.0 også fungere :)

Men støtter forslag om å satse pengene på objektiv fremfor kamerahus. Du kan alltids oppgradere kamerahuset senere.

 

Hva slags objektiv har du per dags dato?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...