Gå til innhold
Hundesonen.no

Mellomstor og førerorientert familiehund


giggi
 Share

Recommended Posts

Kort sagt,- det finnes for mange raser! 

Så jeg prøver lykken her på sonen, kanskje hjelper det med noen kloke hoder i tenkeboksen sammen med meg☺️  

-Ca mellomstor, altså, egentlig alt fra cavalier til labrador størrelsesmessig.

-Helst ikke for mye pelsarbeid

-Være ganske omgjengelig og greit med andre hunder, barn og generelt. (Trenger ikke å være supersosial, men helst ikke svært mye samkjønnsaggresjon/vokt osv.)

-Tåle noen roligere dager, men takle gode turer.

-Være førerorientert, gjerne lett og belønne med lek, og helst ikke måtte bruke 3/4 av treningstiden på å motivere? Trenger ikke konkurrere i elite, men hadde vært gly å fått til litt i f.eks ag/lp, å gjerne teste ut bruks.

 

Har barn, så "barnevennlig rase", om det går an å si noe slikt. 

 

Finnes denne hunden? 

 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie, kort eller langhår? Bordercollie? Springer spaniel? Labrador/toller/golden(dog er vell spesielt sistnevnte kanskje ikke veldig treningsvillig, jeg vet om flere som trener med sine, men jeg er vell ikke spesielt imponert over evnen deres der)? Beardedcollie? Puddel i ønsket str? Springer, beardis og puddel har dog litt pelsarbeid utover litt børsting da.

Vil tro det finnes en hel haug med raser å velge i med deres kriterier egentlig

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Labrador. Uten tvil. 

Jeg har hatt begge deler, både Labrador og Collie. Jeg elsker begge rasene, men er ikke i tvil om at Labradoren er jevnt over mer miljøsterk enn Collien, også de korthårede jeg kjenner.

Labradoren kunne tas med overalt, null forbehold ang. andre hunder, folk som skriker, unger som brøler osv. Selv om Collien var stabil i hodet tok det mer tid for henne å venne seg til slikt, og hun krevde mye mer nærkontakt med meg for å takle alle situasjonene. Labbisene bare var med, og alt var like gøy. Han elsket alt og alle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som labradoreier blir jeg bestandig rimelig "whiplash" av flatcoats... De er så sinnsykt høyt oppe og langt langt vekk, at jeg ikke forstår de. Det er iallefall en hunderase jeg har dårlig kjemi med :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutes ago, Kangerlussuaq said:

Som labradoreier blir jeg bestandig rimelig "whiplash" av flatcoats... De er så sinnsykt høyt oppe og langt langt vekk, at jeg ikke forstår de. Det er iallefall en hunderase jeg har dårlig kjemi med :P 

:lol:
Enten liker man den type hund, eller så gjør man det ikke. Jeg synes labrador og golden blir litt kjedelige i måten å være på. Ikke at flaten heller er spennende å leve med, sett i forhold til mye annet, men det er det beste alternativet med retriever i navnet. :P
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Malamuten skrev:

Collie, kort eller langhår? Bordercollie? Springer spaniel? Labrador/toller/golden(dog er vell spesielt sistnevnte kanskje ikke veldig treningsvillig, jeg vet om flere som trener med sine, men jeg er vell ikke spesielt imponert over evnen deres der)? Beardedcollie? Puddel i ønsket str? Springer, beardis og puddel har dog litt pelsarbeid utover litt børsting da.

Vil tro det finnes en hel haug med raser å velge i med deres kriterier egentlig

Border collie er det jeg har hatt, ønsker hakket mindre krevende som neste rase.

Har sett litt på springer, og jakt cocker, noen som har erfaring med de forskjellige variantene som kan fortelle litt mer om dem? 

Var også innom jaktgolden en stund, men det blir nok kanskje for krevende igjen? Hvordan er labrador i forhold? 

Beardis har vel en del issues med lyd osv? Så litt på Schapendoes også, men har inntrykk av litt ymse gemyttmessig på rasen?

 

11 timer siden, laikamor skrev:

Jeg tenkte kelpie eller labrador :)

 

 

7 timer siden, Woola skrev:

Labrador. Uten tvil. 

Jeg har hatt begge deler, både Labrador og Collie. Jeg elsker begge rasene, men er ikke i tvil om at Labradoren er jevnt over mer miljøsterk enn Collien, også de korthårede jeg kjenner.

Labradoren kunne tas med overalt, null forbehold ang. andre hunder, folk som skriker, unger som brøler osv. Selv om Collien var stabil i hodet tok det mer tid for henne å venne seg til slikt, og hun krevde mye mer nærkontakt med meg for å takle alle situasjonene. Labbisene bare var med, og alt var like gøy. Han elsket alt og alle.

Kelpie! Virker som kule hunder, men de jeg har truffet har ofte vært høyt oppe i stress, mye lyd, og en del nervøsiteter.. (Dette er kun mitt inntrykk, aldri blitt særlig godt kjent med noen, å er klar over jeg kan ha møtt på noen som ikke gjenspeiler rasen slik den er i det heletatt? 

Når jeg tenker på labrador ser jeg kun for meg en småfeit, hoppende, siklende, matglad og søt ting. Liker labrador altså, vet bare ikke helt om det er det vi er ute etter. 

5 timer siden, CrazyTerrierLady skrev:

Flat coated er også et alternativ, blir stadig imponert over hva folk får til med flatene sine. Om man vil ha noe å trene med av retrieverne og ikke skal ha jaktlinjer, ville jeg satset på en flat.

Litt som labrador, bare hakket galnere?? 

 

Takk for svar! Tenker at det nok egentlig er mest aktuelt å safe denne, det er nok bedre med "for lite" hund, enn "for mye". 

Endret av giggi
La til et par ord
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktcocker er vel ikke nødvendigvis noe mindre krevende (aktive ihvertfall) enn border collie. Jeg synes labrador matcher beskrivelsen greit, eventuelt collie om den er stødig. Springer spaniel kan også være et godt alternativ, de har litt pelsstell, klipping av ører og slikt, men ikke mye i forhold til en del andre raser. Om det er lite nok pelsstell så tror jeg nok denne kan være et godt valg for dere.

Jaktvariantene generelt ville jeg kanskje droppet igjen om dere vil ha noe enklere enn bc som du har erfaring med. Det er arbeidshunder som bør brukes aktivt ihvetfall.

Jeg har ikke opplevd mye lyd fra beardisene jeg har møtt, men kjenner ingen veldig godt. Schapendoes derimot...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, MarieR skrev:

Kooiker eller welsh springer spaniel? Mellompuddel hadde jo også passet, minus alt pelsstellet. 

En del Kooikere sliter med diverse gemyttsissues. Dessuten er mitt inntrykk etter å ha snakket med eiere at det ikke akkurat er en barnevennlig hund, for å si det forsiktig. 

Mellompuddel eller en liten storpuddeltispe hadde også vært mitt forslag dersom det ikke var uaktuelt med pelsstell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, giggi skrev:

 

Har sett litt på springer, og jakt cocker, noen som har erfaring med de forskjellige variantene som kan fortelle litt mer om dem? 

 

Springer (ESS) vil variere litt med linjer. Noen er ganske rolige hunder uten mye fart, andre mer som min -med masse energi og som trenger en del hjernetrim. Min er likevel enkel å be om å ta livet med ro når vi er hjemme. Jaktcocker har lett for å bli MYE hund ift hurramegrundtenergi, der en del aldri skrur seg av. De som virkelig "virker" er morsomme hunder som krever aktiv eier.  Og det snakkes lite om og prøves å hysjes ned, men der ER en del cockere, uavh av type, som sliter med gemyttproblemer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, giggi said:

Litt som labrador, bare hakket galnere??

Labrador har beina bedre plantet på jorden. De er sindige og fornuftige dyr som virker mer seriøse, stort sett. Selv disse småtjukke labradorene fra utstillingslinjer er ganske så dresserbare og kule å trene med. Det handler egentlig helt om hva slags hund man liker å leve med utenom trening. Flaten er som sagt mer høytflygende og vimsete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28. mars 2017 at 9:37 PM, simira skrev:

Jaktcocker er vel ikke nødvendigvis noe mindre krevende (aktive ihvertfall) enn border collie. Jeg synes labrador matcher beskrivelsen greit, eventuelt collie om den er stødig. Springer spaniel kan også være et godt alternativ, de har litt pelsstell, klipping av ører og slikt, men ikke mye i forhold til en del andre raser. Om det er lite nok pelsstell så tror jeg nok denne kan være et godt valg for dere.

Jaktvariantene generelt ville jeg kanskje droppet igjen om dere vil ha noe enklere enn bc som du har erfaring med. Det er arbeidshunder som bør brukes aktivt ihvetfall.

Jeg har ikke opplevd mye lyd fra beardisene jeg har møtt, men kjenner ingen veldig godt. Schapendoes derimot...

Da holder jeg meg unna jaktvariantene. Springer må jeg nok se mer på, selv om jeg får et inntrykk av at de er hakket mer vimsete enn jeg er vant meg, og ønsker?..

Collie virker spennende, men synst det er litt skummelt mtp gemytt. 

På 28. mars 2017 at 11:22 PM, enna skrev:

Vær obs på at flat har en del og økende helseproblemer. Pga mye innavl, og "popular sire syndrome"....

Takk for info! :) 

På 29. mars 2017 at 10:00 AM, MarieR skrev:

Kooiker eller welsh springer spaniel? Mellompuddel hadde jo også passet, minus alt pelsstellet. 

 

På 29. mars 2017 at 0:07 PM, Woola skrev:

En del Kooikere sliter med diverse gemyttsissues. Dessuten er mitt inntrykk etter å ha snakket med eiere at det ikke akkurat er en barnevennlig hund, for å si det forsiktig. 

Mellompuddel eller en liten storpuddeltispe hadde også vært mitt forslag dersom det ikke var uaktuelt med pelsstell.

Kookier så jeg på for noen år siden, men la det på hylla nettopp pga det Woola skriver her.

Puddel ja, det er den der pelsen, og om jeg kan innrømme det, klarer jeg ikke helt å falle for utsende. 

På 29. mars 2017 at 11:17 AM, Poter skrev:

Det finnes labradorer som ikke er feite :lol: En ting er at man kan holde dem slanke selv, men man kan også kjøpe fra linjer som ikke har så kraftige hunder. 

Se nederste svaret ?

På 29. mars 2017 at 1:30 PM, enna skrev:

Springer (ESS) vil variere litt med linjer. Noen er ganske rolige hunder uten mye fart, andre mer som min -med masse energi og som trenger en del hjernetrim. Min er likevel enkel å be om å ta livet med ro når vi er hjemme. Jaktcocker har lett for å bli MYE hund ift hurramegrundtenergi, der en del aldri skrur seg av. De som virkelig "virker" er morsomme hunder som krever aktiv eier.  Og det snakkes lite om og prøves å hysjes ned, men der ER en del cockere, uavh av type, som sliter med gemyttproblemer...

Springer skal som sagt sjekkes mer ut, kanskje du har noen tips til oppdrettere/linjer å se nærmere på?

På 29. mars 2017 at 3:45 PM, mokken skrev:

Engelsk springer spaniel, labrador (gjerne fra dual purpose linjer) eller collie (fra stødige linjer) synes jeg var gode forslag. :) 

 

 

På 29. mars 2017 at 5:40 PM, CrazyTerrierLady skrev:

Labrador har beina bedre plantet på jorden. De er sindige og fornuftige dyr som virker mer seriøse, stort sett. Selv disse småtjukke labradorene fra utstillingslinjer er ganske så dresserbare og kule å trene med. Det handler egentlig helt om hva slags hund man liker å leve med utenom trening. Flaten er som sagt mer høytflygende og vimsete.

Ironisk nok skrev jeg i startinnlegget at Labrador størrelse var innafor, nå får jeg litt hetta over størrelsen. Det er vel de jeg har tenkt mest på nå, men de er jo så svære? Tenkte lik bc, men labbis gjør mye mer utav seg størrelsesmessig, tar mer plass? Men har noen tips om oppdrettere å se mer på, gjerne gi en lyd, alltid godt med litt veiledning ?? 

Jeg har vel alltids sett for meg gruppe 1hund, men har bare blitt anbefalt en rase derfra nå(tror jeg). Lurer på om det kan ha noe med rasene jeg brukte som eksempel i startinnlegget? Noe jeg forøvrig var best på? 

Takk for svar alle. Jeg kjenner jeg ønsker en hund vi kan kose oss med, som jeg ikke trenger å hele tiden tenke på hva/hvem som finnes vak neste sving, som fungere godt i det daglige. Jeg øbsker en stødig hund, som fungere greit i hverdagen, som vi kan ta med oss på det vi skal uten for mye problemer(der kommer også størrelsen inn!), og datteren min også kan få glede av. Men som jeg alikevel kan få  glede av å trene med :)

 Chihuahuan er kul nok, men savner en hund som liker å være med å trene, samarbeide og oppleve nye ting sammen med meg. Kanskje en ting mellom bc'en og chi'en kunne vært noe? 

Endret av giggi
Sendte for fort
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Shlush skrev:

Jeg tenker engelsk springer spaniel eller engelsk cocker spaniel ? Styr unna jaktlinjene, der er det ofte mye hund! Kelpie passer heller ikke om du vil ha mindre hund enn bc.

Evt så har du jo Field Spaniel ?

Cocker ville jeg holdt meg unna. Mye lugubert gemytt utifra det jeg har erfart. Sånn med tanke på at den skal passe sammen med barn. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo lyst og rope ut schapendoes for alle med ønsker om mellom stor sosial og glad hund   :ahappy: Men det er bare fordi jeg er så strålende fornøyd selv! :wub: og tror ikke de passer for alle... 

Her må man regne med at det blir ekstra pelsstell uansett hvor lette de egentlig skal være. Man drar jo med seg skog hjem . Men fordelen skal vist være minimalt med røyting og hår overalt da,  når voksen pelsen er ferdig.  . Men det har jeg ingen erfaring med enda.. for har en hannhund på 16 mnd som er i full gang med pelsbytte og hårballer og hybelkaniner  overalt :P

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har shetland sheepdog vært nevnt? Jeg har møtt noen helt fantastiske av amerikanske linjer. Eller papillon fra store linjer... ? Staffordshire bull terrier, eller jack russel eller lignende, kan være aktuelle. De to siste utgår kanskje pga samkjønnsgreier, men kan jo være verdt å vurdere. Eller rett og slett en BC (til?) :) Why change a winning team, liksom? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har beardis og jeg tror issus med lyd er overdrevent. Det eneste han bjeffer på er når det kommer biler her. Det er irriterende, vi hører bilen liksom, han trenger ikke å si ifra om det ? 

Ellers er han ett lykketroll som vil kose og leke med alt og alle. Han tåler hard behandling, og synes alt er greit. Han er med på skytestevner og tar alt på strak arm. 

Det som er negativt er: 

Hvis du holder pelsen lang så drar han Alt som er ute med inn. 

Han blir fort ukonsentrert av forstyrrelser. Han vil jo hilse på Alle. Om det så er nabokatten, kråkene eller naboen på 3 år. Alt er kult liksom. 

Han varsler med ett vil høyt bjeff når det kommer biler. 

Men ellers er det en veldig enkel rase. Og alle jeg har møtt er roligere enn han. Passer veldig fint for barnefamilier og nybegynnere ☺️ 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...