Gå til innhold
Hundesonen.no

Gjerde inn hage


Recommended Posts

Ble huseiere i dag og førsteprioritet er jo selvsagt å få kartlagt hvordan hagen skal gjerdes inn forsvarlig og hundesikkert. Den skal holde inne vår ganske enkle golden retriever, men vi har også mer kreative hunder på besøk i blant. 

Så billig som mulig er kriteriet akkurat nå!

Hva har dere og hva kostet det (hvor mange meter)? 

Hvor høyt er gjerdet dere har? 

Vi må ha porter flere steder, hva er det enkleste, som også små barn klarer åpne og lukke fra begge sider?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer!

Det billigste som også er noenlunde solid er vel å kjøpe trestolper og netting på Felleskjøpet (eller lignende, byggvarehusene har også noe). Det kommer selvfølgelig litt an på underlaget og forholdene rundt hagen. De har også ulike portløsninger og gjerdeporter som er ok.

Jeg ville hatt halvannen meter ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 1,50 meter, og med gjerde, stolper og terrassebord for å stive opp ble det ca 6000 kr for 100 meter med gjerde. Da har jeg plastikknetting. Laget enkel port med ramme av terassebord og nettingen over der :)

Ikke det peneste alternativet, men det gjør jobben sin, og alle naboene skryter av den fine inngjerdingen hundene har fått :) Hadde jeg hatt en del penger ville jeg nok valgt et penere gjerde, men det er bra nok for oss :)

Jeg har desverre ikke bilde av porten, men kan ta i morgen om jeg husker. Den er ikke egnet for barn da, men lett for oss voksne å bruke :)

29312878522_b6b417bc24_z.jpg

29714316000_b158c2b06a_z.jpg

29421183385_0f2bac7c1f_z.jpg

 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida, har du kjøpt nettingen på Maxbo eller annet sted? Er det slik tynn cintoflex/rådyrnett? Tenkte jeg skulle hatt slik på åkersiden egentlig, og denne er sikkert billigere enn den grønne skrårutede med stålvaier inni.

Vi lagde et vanlig gjerde hos oss, men litt høyere enn vanlig. Det er i snitt 1,2 m høyt, følger skråningen på tomta, men holder jo ikke små hunder inne uten å sette på ekstra netting. Idéen min var i grunn å sette netting på innsiden, og plante klatreblomster til humlene der :) Pent og funksjonabelt for vår del, siden familien ellers ikke var så ivrige på å bo inni et bur.

DSC_2490.JPG.2cb7cc0135c475ada1e7f89e3e4bbb7e.JPG

13962488_10157248781005175_8221273076435772097_n.jpg.dcac379ee9dc13083feb3eef2646b3a7.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ta bilde og finne ut hvor vi har kjøpt og hva det kostet.

Vi har ca, 100meter med gjerde som er 120cm høyt og toppstreng, også har vi stolper ca. hver halvannen meter. Grunnen til att vi har toppstreng er alt det gjør gjerdet mer stabilt. 

Vi har ikke laget ginder enda, men skal gjøre det nå til våren. Nå bruke vi kompostgjerde fra Biltema. Litt av grunnen til det er alt vi har en stor platting som er støpt (hundegården er knyttet til verandaen), så da blir grinden så tung hvis vi skal lage en vanlig grind som passer helt over.

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange svar og bilder, veldig nyttig!

 

Akkurat nå, Debbie skrev:

Jeg har stolper og grønn netting som er trolig 1.40. Husk at i boligområder er det lover for hvor høyt du kan ha gjerde.

GRATTIS med hus

Synes du 1.40 holder fint i høyde? Mener grensen er på 1.50?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 1.50 er mer enn nok, hundene har aldri prøvd å hoppe over eller komme igjennom gjerdet :) Kunne nok fint hatt 1.20, men jeg ville ha et gjerde der jeg er helt sikker på at de ikke kommer ut. Så det får bare være Arneberg Alcatraz, som jeg kaller det, hehe :)

 

Hadde jeg hatt hunder som Mumle Mu har hadde jeg gått for enda høyere og mer solid gjerde enn jeg har.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Frida og fuglehundene skrev:

Jeg synes 1.50 er mer enn nok, hundene har aldri prøvd å hoppe over eller komme igjennom gjerdet :) Kunne nok fint hatt 1.20, men jeg ville ha et gjerde der jeg er helt sikker på at de ikke kommer ut. Så det får bare være Arneberg Alcatraz, som jeg kaller det, hehe :)

 

Hadde jeg hatt hunder som Mumle Mu har hadde jeg gått for enda høyere og mer solid gjerde enn jeg har.

Ja, er jo kjipt om de finner ut at de kan hoppe over også må du sette opp nytt. :P Hvordan sikrer du nede? Jeg har en hund som kan finne på å brøyte seg vei under. Får man strammet nok?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Tusen takk for mange svar og bilder, veldig nyttig!

 

Synes du 1.40 holder fint i høyde? Mener grensen er på 1.50?

Prima har faktisk hoppet over, og over på naboens garasjetak som går i samme høyde. Ellers har hun aldri prøvd. Men både dalmatiner og vorsther har hoppet over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Debbie skrev:

Prima har faktisk hoppet over, og over på naboens garasjetak som går i samme høyde. Ellers har hun aldri prøvd. Men både dalmatiner og vorsther har hoppet over.

Såpass. Bør gjerne ha 1.50 da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, soelvd skrev:

Ja, er jo kjipt om de finner ut at de kan hoppe over også må du sette opp nytt. :P Hvordan sikrer du nede? Jeg har en hund som kan finne på å brøyte seg vei under. Får man strammet nok?

 

Med terassebord :) Det er vanskelig å stramme et så høyt gjerde, mulig det hadde vært bedre med færre meter mellom stolpene (er ca tre meter i mellom), og i tillegg er bakken her ujevn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har riktignok dyrt gjerde (sånn nettinggjerde man har på skoler og slikt satt opp av profesjonell), men vi valgte 1m gjerde og kjenner jeg angrer skikkelig og vi må nok forhøye det noen steder nå ettersom setterspretten hopper over om han får muligheten :S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, soelvd skrev:

Ble huseiere i dag og førsteprioritet er jo selvsagt å få kartlagt hvordan hagen skal gjerdes inn forsvarlig og hundesikkert. Den skal holde inne vår ganske enkle golden retriever, men vi har også mer kreative hunder på besøk i blant. 

Så billig som mulig er kriteriet akkurat nå!

Hva har dere og hva kostet det (hvor mange meter)? 

Hvor høyt er gjerdet dere har? 

Vi må ha porter flere steder, hva er det enkleste, som også små barn klarer åpne og lukke fra begge sider?

Har ikke satt opp gjerde selv, var så heldige å kjøpe hus med ferdig inngjerdet hage, MEN vi har satt opp et par porter, og jeg ville bare si at vi til slutt konkluderte med at vi ikke klarte å få til porter som var både helt hundesikre og som tre-fireåringen (nå snart fem) vår klarte å få opp. Så fram til barna er litt større må vi hjelpe dem. Fant ut at det eneste som var enkelt nok til at barna klarer å åpne og lukke er krok og sånn "øyeskrue", men da klarte hundene å få det opp (som regel ved et uhell) hvis de hoppet opp på grinda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 1 m høyt gjerde på Kløfta, trengte ikke mer, da bikkjene aldri er ute i hagen alene. Her var mamma og pappas del av tomta inngjerda med 1.20-gjerde, og det holder lenge til mine. De kan sikkert hoppe/klatre over om de absolutt vil, men de er som sagt aldri alene ute, og de har til nå ikke hatt noen tendenser til å ville hoppe/klatre over. 

Vi skal (forhåpentligvis) gjerde inn min del av tomta i år (vi skulle det i fjor og :P ), og da blir det 1 m høyt gjerde. Jeg tror vi kjøpte på Jula når vi bodde på Kløfta, de er billige de, der er prisen fra 450 til 700 kr for 1 m høyde x 25 m lengde (og siden to av sidene alt er gjerda inn, trenger jeg bare 25 m, tror jeg :ahappy: ). Egentlig burde jeg vel hatt sekskantnetting fordi puddelvalper er så små, men jeg er litt usikker på hvor pent det blir :P  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er alt for stort fokus på hvor HØYT gjerdet må være! Hallo, har dere aldri vært borti gravende eller skvisende hunder før? :lol: Sist jeg hadde hage var det de få cm med åpning mellom gresset og gjerdet som var utfordringa, og knertmonsteret klarte etterhvert å komme seg ut på 30 sekunder etter å ha jobba i smug med diverse groper rundt omkring som hun deretter skjulte ved å dra gress og jord tilbake, sånn at hun kunne fortsette med prosjektene sine når hun fikk litt tid for seg sjøl. Hun følte nok at det hasta litt, iogm at jeg jo ganske snart innså at hun ikke kunne være aleine i spesielt lang tid. :lol: 

Så joda, fint med høyt gjerde, men om driftene er store nok, så vil de prøve å komme seg ut på alle mulige måter. Så husk å sikre godt nede også. ;) 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi må virkelig få fingeren ut å få satt i gang prosjekt gjerde! Men vi er ganske dårlig på å ¨å ut fingeren...så HVEM kan man få til å gjøre sånt?? Hvilken profesjonelle bruker dere? Ev. om noen har tips til noen som påtar seg sånn jobb til en rimelig penge, hadde jeg blitt glad :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi ikke gått i den fella, men en liten tanke til flere som skal lage gjerde. Husk at et godt og dyrt gjerde forhåpentligvis skal stå der når denne hunden er borte og den neste kommer i hus. Er den større, mindre, hopper mer, graver mer?

For oss var det enkelt siden vi hadde en liten graver og tenkte oss en større, men det er lett å glemme at man kanskje ikke alltid har den hunden man har på det tidspunktet gjerdet bygges.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, SandyEyeCandy skrev:

Jeg synes det er alt for stort fokus på hvor HØYT gjerdet må være! Hallo, har dere aldri vært borti gravende eller skvisende hunder før? :lol: Sist jeg hadde hage var det de få cm med åpning mellom gresset og gjerdet som var utfordringa, og knertmonsteret klarte etterhvert å komme seg ut på 30 sekunder etter å ha jobba i smug med diverse groper rundt omkring som hun deretter skjulte ved å dra gress og jord tilbake, sånn at hun kunne fortsette med prosjektene sine når hun fikk litt tid for seg sjøl. Hun følte nok at det hasta litt, iogm at jeg jo ganske snart innså at hun ikke kunne være aleine i spesielt lang tid. :lol: 

Så joda, fint med høyt gjerde, men om driftene er store nok, så vil de prøve å komme seg ut på alle mulige måter. Så husk å sikre godt nede også. ;) 

Til og med 30kg golden klarte å komme seg under gjerdet og inn i naboens hage, og hadde det superfestlig:P Det var riktignok på et litt utsatt punkt, men allikevel, hun hadde tydelig jobbet og planlagt i noen dager, og jeg er egentlig bare glad vi slapp å sage henne løs?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...