Gå til innhold
Hundesonen.no

Valp med diskvalifiserende feil


soelvd
 Share

Recommended Posts

3 timer siden, Snøfrost skrev:

Jeg ser ikke helt hvordan det kan være et problem når de får pengene tilbake om de trekker seg?

 

Problemet er når de IKKE får pengene tilbake, slik enkelte oppdrettere drifter det med.

Da føler jeg det handler mer om penger, enn lidenskap for rasen og finne gode hjem... Men det stemmer jo gjerne for mange såkalte "oppdrettere" (f.eks labradoroppdretten på tyristrand...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 80
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg har solgt 10 valpekull og jeg tar ikke depositum på valper. (Tror jeg gjorde det èn gang - bare fordi at jeg tenkte at man "burde"). Men hvorfor skal man egentlig dèt? Hvorfor risikere at folk som

Her var det mange forskjellige meninger ute og gikk, takk for mange innspill! Jeg har endt opp med å takke nei, det er mange gode goldenkull rundt om nå og det blir nok en firbent til etterhvert. 

Får du bare 1000 kr rabatt for en valp med diskvalifiserende feil ifølge rasestandard? Det har jo ikke bare med utstilling å gjøre, men med evt avl, titler osv. Valpen er etter loven en "feilvare", og

Just now, Kangerlussuaq said:

 

Problemet er når de IKKE får pengene tilbake, slik enkelte oppdrettere drifter det med.

Da føler jeg det handler mer om penger, enn lidenskap for rasen og finne gode hjem... Men det henger jo gjerne hånd i hånd for mange såkalte "oppdrettere" (f.eks labradoroppdretten på tyristrand...).

Jeg forstår det, og jeg har selv betalt depositum jeg visste jeg ikke fikk tilbake om jeg trakk meg. 
Så lenge oppdretter er klar på hva det er så får det jo være opp til kjøper om de vil godta betingelsene. 

Grunnen til at jeg svarte som jeg gjorde var fordi det virket som om det ble tolket dithen at MINE kjøper ikke ville få depositum tilbake, hvilket de gjør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Maria skrev:

Det har jeg forsåvidt forståelse for, men man må se an sine valpekjøpere og rasen også, da. Det florerer ikke av kull av denne rasen, og 99% av valpekjøperne er familier som ikke er så "inne i det" som kanskje vi på sonen er. Det er faktisk for å skåne dem også. 

Altså, jeg har puddel. De aller fleste som har puddel er familier som ikke er så inne i det som vi på sonen er. Jeg hadde ikke venta til valpene var 3 uker på svar om jeg fikk eller ikke valp i det kullet allikvel, og jeg har ikke holdt mine valpekjøpere på pinebenken i 3 uker før de fikk vite om jeg hadde valp til de eller ikke heller. Da har jeg faktisk mer forståelse for at det gjøres sånn i bruksraser, der folk kjøper hund til et spesielt formål, da kan det hende at de ikke egner seg. Men hverken puddel eller portis er bruksmalle eller jaktgolden, så de egner seg nok som familiehunder, de aller fleste av de. 

9 timer siden, Maria skrev:

Valpekjøpere som meg, som hun kjenner og har kjent i mange år, er det selvsagt annerledes med. Der holder vi løpende dialog hele veien, og jeg vet fort om det er nok valper til meg. Men faktisk er de fleste hun selger valper til bestemt på å ville ha fra akkurat henne, og står ikke på flere lister. Man må bare bruke hodet i hver situasjon og finne det som passer for seg og den situasjonen man sitter i, tenker jeg. I dette tilfellet funker dette veldig godt så vidt jeg får høre. 

Det er fint for din oppdretter. Jeg er glad ingen av mine oppdrettere har syns det var greit å leke "kanskje du får, kanskje får du ikke"-leken med meg i 3 uker allikevel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betalte depositum på begge whipsene, sånn ved 4 ukersalder sånn ca. Nå denne gangen var jeg usikker på om jeg skulle ha valp eller ikke, for det var i og for seg ikke "planlagt" og jeg var usikker på om tiden passet. Da valpene var en uke gamle fikk jeg spørsmål om jeg ville ha eller ikke, for det var andre interessenter på kullet hvis jeg ikke skulle ha. Da tok jeg et valg og bestemte meg for at jeg ville ha. Depositum for _meg_ som valpekjøper har ikke noe å bety, for når jeg har bestemt meg for valp fra det kullet så har jeg bestemt meg. Skulle det oppstå uforutsette ting som gjør at jeg ikke kan ta valpen likevel, regner jeg med at det er mer godkjente grunner, og derfor vil få pengene tilbake. Type skade eller noe i den duren. Ikke bare "ombestemt meg".  Så akkurat for min egen del spiller det liten rolle. 

Men personlig ville jeg ikke tatt depositum/håndpenger selv, for jeg ønsker at hvis valpekjøper velger å trekke seg, skal de ikke føle seg presset til å gjennomføre kjøpet fordi de har betalt 3-4K i depositum. Ja, det er drit om valpekjøper trekker seg rett før leveringsalder, men jeg vil likevel at de skal trekke seg og valpen kan komme til et hjem den faktisk er ønsket, enn at noen kjøper valpen fordi de "må".

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.3.2017 at 6:22 PM, 2ne skrev:

Altså, jeg har puddel. De aller fleste som har puddel er familier som ikke er så inne i det som vi på sonen er. Jeg hadde ikke venta til valpene var 3 uker på svar om jeg fikk eller ikke valp i det kullet allikvel, og jeg har ikke holdt mine valpekjøpere på pinebenken i 3 uker før de fikk vite om jeg hadde valp til de eller ikke heller. Da har jeg faktisk mer forståelse for at det gjøres sånn i bruksraser, der folk kjøper hund til et spesielt formål, da kan det hende at de ikke egner seg. Men hverken puddel eller portis er bruksmalle eller jaktgolden, så de egner seg nok som familiehunder, de aller fleste av de. 

Det er fint for din oppdretter. Jeg er glad ingen av mine oppdrettere har syns det var greit å leke "kanskje du får, kanskje får du ikke"-leken med meg i 3 uker allikevel :) 

 Og jeg er glad du ikke sitter på fasiten på hva som fungerer for alle - for jeg er innmari fornøyd med den måten jeg beskrev over her. Jeg gjentar - man får se an sine valpekjøpere og situasjonen man er i. Det er mye som funker om man har som hovedprinsipp å være real og har gode intensjoner :) 

Merker jeg er litt i det syrlige hjørnet i kveld. Beklager på forhånd :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...