Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med hunden


Recommended Posts

1 time siden, Pringlen skrev:

Da jeg kjørte litt aktivt med hund, så festet jeg bare strikken rett i styret, på midten der man monterer stanga. Men de bikkjene slakket aldri båndet, for å si det sånn, så det gikk helt fint :)

Toddy sparer på kreftene i perioder , han ække så heit i toppen kan man si :lol:

Når jeg bruker kickbike slakker han litt  av hver gang jeg begynner å sparke. Han mener vi godt kan bytte på litt eller noe :P

Han trekker stort sett godt altså , men det hender jeg må minne han på at han er på jobb.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde aldri turt å feste en stor og sterk hund i meg selv når jeg syklet, men mulig det går fint, altså.

Jeg har et sånt feste foran. Veldig fornøyd. [emoji4] På hunden bruker jeg en nomesele, og mellom hund og sykkel har jeg strikkobbel. Sykler innimellom med springer også, og da bruker jeg samme sela,

Jeg har han i magabeltet når jeg bruker kickbike,  og det fungerer fint. Sykkelen har jo hjul , den triller etter bikkja hvis jeg sitter på og holder meg fast ser jeg for meg Jeg er mer redd han

4 timer siden, Mud skrev:

 Hva gjør dere andre med hunder som trekker i front ?

 

Jeg har 2 x kelpiser festet i belte. Og den eneste kommandoen de kan når vi sykler er "frem". Det skulle i teorien bety "hold linen stram", men oversatt til fritt kelpisk så betyr det visst "bånn gass" :P

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, mokken skrev:

Jeg har 2 x kelpiser festet i belte. Og den eneste kommandoen de kan når vi sykler er "frem". Det skulle i teorien bety "hold linen stram", men oversatt til fritt kelpisk så betyr det visst "bånn gass" :P

 

 

Det er sånn mine gjeterhunder har vært også,  men huskyen er litt mer sanset :P

Han har god fart stort sett,  men han setter ikke hodeløst avgårde slik som Pulien og belgerne . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å sykle med hund festa i magebeltet uten å bli dratt av sykkelen? Nå har jeg hunder som tar i ganske hardt, men det er jeg vel neppe alene om :P

Jeg har dem festa rett i sykkelen (eller sparkesykkelen da) Noen ganger med en stang som holder lina forhjulet, og noen ganger ikke. Har du en hund som kan finne på å slakke på lina bør du ha stang, men så lenge de holder lina stram hele tida, så betyr det strengt tatt ingen ting om du har det eller ikke. Stram line setter seg ikke fast i hjulet :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Jeg kan ikke forstå hvordan det er mulig å sykle med hund festa i magebeltet uten å bli dratt av sykkelen? Nå har jeg hunder som tar i ganske hardt, men det er jeg vel neppe alene om :P

Jeg har dem festa rett i sykkelen (eller sparkesykkelen da) Noen ganger med en stang som holder lina forhjulet, og noen ganger ikke. Har du en hund som kan finne på å slakke på lina bør du ha stang, men så lenge de holder lina stram hele tida, så betyr det strengt tatt ingen ting om du har det eller ikke. Stram line setter seg ikke fast i hjulet :) 

Jeg har han i magabeltet når jeg bruker kickbike,  og det fungerer fint. Sykkelen har jo hjul , den triller etter bikkja hvis jeg sitter på og holder meg fast ser jeg for meg :)

Jeg er mer redd han får røsket sykkelen ut av henda mine når jeg må stoppe . Jeg ser for meg at jeg har mer kontroll på han hvis han er festet i meg.  

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Mud skrev:

Toddy sparer på kreftene i perioder , han ække så heit i toppen kan man si :lol:

Når jeg bruker kickbike slakker han litt  av hver gang jeg begynner å sparke. Han mener vi godt kan bytte på litt eller noe :P

Han trekker stort sett godt altså , men det hender jeg må minne han på at han er på jobb.. 

Da ville jeg nok spandert på en stang :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man fester hund i styret på sykkelen, blir man ikke dratt rett over ende om de gjør en uventet bevegelse annet enn rett frem?  Har aldri turt det jeg, fester alltid i setestanga og via springer og har dem i kort bånd så de ikke kan krysse foran sykkelen. Da har jeg kroppstyngden og sykkeltyngden + mulighet til å hoppe av og stå med beina i bakken om de går feil vei.  Meeeeeeeeen jeg har aldri hatt velloppdratte sykkelhunder som kun har fokusert på å løpe rett frem da. Sykla med 30kg reisen og 25 kg saluki, samtidig, og spesielt riesendyret hadde ett gir: Bånn gass. :lol: 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har vært mye ut  med hunder oran sykkel, og med hundene festet i magebelte jeg :D 

Når vi bruker kickbike er hundene festet i kicbiken med en sånn der stang som leder tauet. Jeg bruker magebelte da,  og fester et tau mellom meg og hundenes trekkline. Spesielt viktig om sommeren om vi ferdes der det er husdyr på beite.  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Meg skrev:

jeg har vært mye ut  med hunder oran sykkel, og med hundene festet i magebelte jeg :D 

Når vi bruker kickbike er hundene festet i kicbiken med en sånn der stang som leder tauet. Jeg bruker magebelte da,  og fester et tau mellom meg og hundenes trekkline. Spesielt viktig om sommeren om vi ferdes der det er husdyr på beite.  

 

 

Ja, Jeg føler det liksom sikrest å ha han festet til meg på en måte. Mister jeg sykkelen og han er bindt i den drar han fort avgårde med den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har syklet med en svært trekkvillig AH i springer, det skjedde aldri at han dro avgårde med sykkelen, han løp rett nok fort, men han løp i det minste den veien jeg ville han skulle løpe :lol: Men ikke engang nesten 30 kg belger dro avgårde med sykkelen, selv om han klarte å løpe den ned i fart - ja, løpe den ned, mens vi var i fart. Det satt en katt i grøfta på andre siden av sykkelen, så idiotbikkja prøvde å løpe gjennom forhjulet mitt for å ta den. Sykkelen velta, jeg langflat på asfalten, bikkja var fortsatt bundet i springeren og kom seg heldigvis ingen sted (man slipper jo tross alt ikke styret - selv om jeg nok på daværende tidspunkt hadde gitt blanke f.. i om han dro med seg sykkelen og ble engstelig av det :P). Jeg er veldig glad han var bundet til sykkelen og ikke meg da han dro avgårde på kattejakt da, jeg var ikke så interessert i å finne ut om han klarte å nappe meg av i fart eller ikke :P 

Jeg sykler også med Nora og Leah i springer samtidig, det funker fint til puddærn finner ut at hun må bæsje, for da stopper hun.. Veldig glad hun er bundet i springeren, sånn at den fjæra tar av for det nappet og jeg ikke får det rett i sykkelen, eller enda verre - rett i meg :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg har syklet med en svært trekkvillig AH i springer, det skjedde aldri at han dro avgårde med sykkelen, han løp rett nok fort, men han løp i det minste den veien jeg ville han skulle løpe :lol: Men ikke engang nesten 30 kg belger dro avgårde med sykkelen, selv om han klarte å løpe den ned i fart - ja, løpe den ned, mens vi var i fart. Det satt en katt i grøfta på andre siden av sykkelen, så idiotbikkja prøvde å løpe gjennom forhjulet mitt for å ta den. Sykkelen velta, jeg langflat på asfalten, bikkja var fortsatt bundet i springeren og kom seg heldigvis ingen sted (man slipper jo tross alt ikke styret - selv om jeg nok på daværende tidspunkt hadde gitt blanke f.. i om han dro med seg sykkelen og ble engstelig av det :P). Jeg er veldig glad han var bundet til sykkelen og ikke meg da han dro avgårde på kattejakt da, jeg var ikke så interessert i å finne ut om han klarte å nappe meg av i fart eller ikke :P 

Jeg sykler også med Nora og Leah i springer samtidig, det funker fint til puddærn finner ut at hun må bæsje, for da stopper hun.. Veldig glad hun er bundet i springeren, sånn at den fjæra tar av for det nappet og jeg ikke får det rett i sykkelen, eller enda verre - rett i meg :P 

Jeg skulle akkurat til å skrive noe av det samme... hvor ofte opplever man vel at man GLIPPER sykkelen og bikkja stikker avgårde med den på slep? I mine over 25 år med briard, så har jeg aldri evver opplevd at hundene har stukket avgårde med sykkelen, og jeg har syklet med to briarder på springer siden ca 1993 eller noe deromkring :lol: Og vi har syklet forbi katter og sau og andre ting som kan trigge, men ikke en eneste gang har vi hatt uhell som følge av slike ting (at jeg har gått på hu'e i grøfta en gang, regnes ikke, da stod vi stille og jeg tok overbalanse :aww:). Men jeg antar jo selvsagt at jeg har usedvanlig bra kontroll på både meg, hunder og sykkel :aww: 

EDIT: Og jeg sykler med hundene i Springer da... og har ikke sånn hurtigutløser som følger med i pakken når man kjøper springer. Jeg har to solide kobler i springeren. Den fjærer godt, slik at det er mulighet for å få stoppa om bikkja bråstopper også :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser for meg at jeg slipper sykkelen for å ta meg for ved et eventuelt fall. Da er ikke 13 kg sykkel nok til å holde 30 kg Toddy. Om noe ser jeg for meg at 13kg sykkel som skrangler etter han får han til å løpe fortere. Han er ikke dritsmart :P

En pusekatt er dømt til å vekke en kraftig reaksjon hos Toddy.  Ikke pokker om han løper elegant forbi . Det skjer ikke. Da er det greit at jeg kan plassere føttene mine trygt på bakken og ha han solid bundet til meg i stedenfor å ha drakamp om sykkelen. 

Hester og sauer er ikke like spennende heldigvis.  

 

Edit : Jeg har både magebelte og bånd med veldig god demping,  så det blir ikke skikkelig hardt rykk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis bare trynet en gang med sykkel (da med 3 hunder foran) og man ramler jo sammen med sykkelen så det ble bråstopp for gutta. Jeg lå jo "krøllet" rundt sykkel så de fikk ikke dratt den avgårde. Skal vel litt til at man ramler/kastes av sykkel slik at de kan dra avgårde med den (det kan nok skje med kickbike). Om man ikke tar salto over sykkel eller noe. Når man sykler så må en ha øyner i nakken og følge med. Jeg syklet med to hunder foran og det krysset rådyr foran oss. Da er det bare å bremse og få roet ned før vi kunne sykle videre

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Mud skrev:

Jeg ser for meg at jeg slipper sykkelen for å ta meg for ved et eventuelt fall. Da er ikke 13 kg sykkel nok til å holde 30 kg Toddy. Om noe ser jeg for meg at 13kg sykkel som skrangler etter han får han til å løpe fortere. Han er ikke dritsmart :P

Og jeg tenker at de fleste hunder vil bli kjempeforundret om sykkel og eier velter - og dermed avbryter det de holder på med for å se hva som skjedde bak... 

4 minutter siden, MonicaT skrev:

Jeg har heldigvis bare trynet en gang med sykkel (da med 3 hunder foran) og man ramler jo sammen med sykkelen så det ble bråstopp for gutta. Jeg lå jo "krøllet" rundt sykkel så de fikk ikke dratt den avgårde. Skal vel litt til at man ramler/kastes av sykkel slik at de kan dra avgårde med den (det kan nok skje med kickbike). Om man ikke tar salto over sykkel eller noe. Når man sykler så må en ha øyner i nakken og følge med. Jeg syklet med to hunder foran og det krysset rådyr foran oss. Da er det bare å bremse og få roet ned før vi kunne sykle videre

Ja, det er litt det jeg også tenker... det er jo ikke sånn at man slipper ALT og bare jumper av sykkelen om man er i ferd med å velte... den umiddelbare reaksjonen er som regel å klamre seg fast til det man har mellom beina... ehhhh... men jeg ser også for meg at det er lettere å "sitte fast" på en vanlig sykkel enn en sparkesykkel... Når vi kjører vanlig spark, så har jeg forresten hundene festet i trekkbeltet mitt - den sparken er så lett og dras fort med OM jeg faller av (og det har jo hendt *host*). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutes ago, Siri said:

Og jeg tenker at de fleste hunder vil bli kjempeforundret om sykkel og eier velter - og dermed avbryter det de holder på med for å se hva som skjedde bak... 

Ja, det er litt det jeg også tenker... det er jo ikke sånn at man slipper ALT og bare jumper av sykkelen om man er i ferd med å velte... den umiddelbare reaksjonen er som regel å klamre seg fast til det man har mellom beina... ehhhh... men jeg ser også for meg at det er lettere å "sitte fast" på en vanlig sykkel enn en sparkesykkel... Når vi kjører vanlig spark, så har jeg forresten hundene festet i trekkbeltet mitt - den sparken er så lett og dras fort med OM jeg faller av (og det har jo hendt *host*). 

..De fleste huskyer tenker:  WOHOOO nå løper vi!!!  So long!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal ikke mye til før man ikke holder i sykkelen nei, det skal ikke mye til å velte meg og sykkel om vi står rolig og de nykker til, da drar de med seg sykkelen og jeg har null sjanse til å holde igjen. Bren there, done that. Er de bundet i meg kan jeg i verste fall bare sette meg ned på bakken og holde igjen. Mine drar med seg sykkelen, spesielt Bris, for han blir redd sykkelen når den bråker om han trekker den med seg, og da løper han enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Frida og fuglehundene skrev:

. Mine drar med seg sykkelen, spesielt Bris, for han blir redd sykkelen når den bråker om han trekker den med seg, og da løper han enda mer.

Det er akkurat det scenarioet der jeg ser for meg...

 

Jeg tror jeg rett og slett må prøve meg frem jeg. Sambo har syklet med han tidligere,  før Toddy fant ut at jeg er den eneste det er trygt å trekke med. Han støtte ikke på noen problemer.  

Svogeren min mener det er fullstendig galskap å i det hele tatt vurdere å sykle med bikkja  ( han jogger mye med han og har fått et par ufrivillige flyveturer ut i grøfta ), men han er feig.. sier vi...:innocent:

Det gikk jo mye bedre å gå på ski med han enn noen så for seg. Med meg vel og merke.  Det virker som han rett og slett lystrer meg bedre på det meste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, du syns det er tryggere å binde bikkja di i deg, fremfor i ei diger fjær som er bygget for røkk og napp, til tross for at bikkja di har dratt svogeren din overende på joggetur, @Mud

Jeg håper du har GoPro-kamera eller noe sånt, for den dagen han finner ut at han skal jage ei katte eller noe, så vil jeg gjerne se hvordan du klarer å stoppe den bikkja ved å - hva var det det sto? Sette armer og bein i bakken? Det høres ut som AFV-materiale :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, 2ne skrev:

Så, du syns det er tryggere å binde bikkja di i deg, fremfor i ei diger fjær som er bygget for røkk og napp, til tross for at bikkja di har dratt svogeren din overende på joggetur, @Mud

Jeg håper du har GoPro-kamera eller noe sånt, for den dagen han finner ut at han skal jage ei katte eller noe, så vil jeg gjerne se hvordan du klarer å stoppe den bikkja ved å - hva var det det sto? Sette armer og bein i bakken? Det høres ut som AFV-materiale :P 

Jeg har også jogget med Toddy og det har aldri skjedd meg :P

Svogeren min er ekstremt distré i det meste og henger kronisk på etterskudd i reaksjonsevne.  Jeg spotter katter og andre hunder lenge før bikkjene stort sett og jeg ser på bikkja når han begynner å tenke på noe annet enn det han skal før bikkja har tenkt tanken fullt ut. Det er det som har reddet meg på sparkesykkel og ski , jeg satser på at det redder meg på sykkel også. Toddy er sterk som fy , men har tregere reaksjonsevne enn belgerne som har "oppdratt meg " :P

Jeg har trua! Eventuelt et hemmelig dødsønske...:innocent:

 

Edit : Jeg har belte fra Gudbrandsdalen hundeutstyr + elastisk kjørestrikk,  så jeg er godt dempet. 

Edit 2 : kom på at jeg muligens kan gjøre begge deler ?? 

Toddy er ikke fartsgal,  det er relativt mulig å styre farta hans så lenge ikke det er isete føre når vi går på ski. Ergo kan jeg muligens bruke springer og sele og samtidig ha et bånd fra halsbåndet til meg ? Dobbelsikring!  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg syns jeg var sånn passelig "våghals" som sykla uten hjelm, med ei bikkje som ikke hadde noen historikk i å jage katter eller ta seg detourer ut i renna.. :P 

Han dro meg forøvrig aldri av sykkelen. Hero hadde ikke klart det han heller, om katta hadde vært på samme side av sykkelen som han. Han klarte å velte meg av sykkelen fordi han syns det var lurt å løpe inn i forhjulet mitt. Etter han har samtlige hatt halsbånd og leiebånd på seg samtidig som de er bundet i springeren, så jeg kan kvele de litt om de tror vi er på kattejakt :P 

Den eneste jeg kunne vurdert å ikke ha i springeren er Ali, hun tripper så pent ved siden av sykkelen at det er kjedelig :lol: Sjøl frk bolleboll kan plutselig finne ut at hun skal hilse på noen eller bæsje eller whatever, og da lugger det godt selv om hun ikke veier mer enn 10-12 kg :P 

Jeg håper virkelig du har GoPro-kamera, for den dagen du ikke ser katta før Toddy, vil jeg se hvordan flyveturen din er, og hvor lett det er å stoppe en husky i full firsprang etter at du har deisa i bakken. Seriøst, det kommer til å bli dritmorsomt! :teehe: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...