Gå til innhold
Hundesonen.no

Sykle med hunden


Recommended Posts

Mens jeg sparer penger til kickbike vil jeg prøve å sykle litt med Uno. Hva slags utstyr har dere? Hvilket sykkelfeste er bra, og hva slags sele? Når vi løper vil han helst ligge foran og trekke, så jeg regner med han kommer til å trekke fremover når vi sykler også ikke bare løpe pent ved siden av. Så langt har vi brukt vanlig Non-stop sporsele når vi jogger, den sitter godt men er ikke optimal (trekker seg litt opp i halsen). Han er lang og smal, med smale skuldre og grunt bryst.

Setter pris på alle tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 50
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Hadde aldri turt å feste en stor og sterk hund i meg selv når jeg syklet, men mulig det går fint, altså.

Jeg har et sånt feste foran. Veldig fornøyd. [emoji4] På hunden bruker jeg en nomesele, og mellom hund og sykkel har jeg strikkobbel. Sykler innimellom med springer også, og da bruker jeg samme sela,

Jeg har han i magabeltet når jeg bruker kickbike,  og det fungerer fint. Sykkelen har jo hjul , den triller etter bikkja hvis jeg sitter på og holder meg fast ser jeg for meg Jeg er mer redd han

Guest lijenta

Kommer litt ann på. Der det er mye folk og biler liker jeg å ha hunden i springer ellers liker jeg en antenne til å ha foran når hunden trekker. Sele litt smaken men må sitte godt. Liker en til manmat som har ring foran når det gjelder å sykle ved siden av. Men trekk forran en god trekksele som siter godt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ec0e0ccc611e2f5f11ea83aa1241e7c4.jpg

Jeg har et sånt feste foran. Veldig fornøyd. [emoji4]
På hunden bruker jeg en nomesele, og mellom hund og sykkel har jeg strikkobbel.

Sykler innimellom med springer også, og da bruker jeg samme sela, for den har løpende ring bak [emoji4]

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, tonjek skrev:

ec0e0ccc611e2f5f11ea83aa1241e7c4.jpg

Jeg har et sånt feste foran. Veldig fornøyd. emoji4.png
På hunden bruker jeg en nomesele, og mellom hund og sykkel har jeg strikkobbel.

Sykler innimellom med springer også, og da bruker jeg samme sela, for den har løpende ring bak emoji4.png

Hvilken nomesele er det du bruker? Det er nettopp noe sånt jeg er på utkikk etter, som kan brukes både til springer og frontstang (vil ha frontstang på kickbike) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
2 timer siden, Pixie skrev:

Hvilken nomesele er det du bruker? Det er nettopp noe sånt jeg er på utkikk etter, som kan brukes både til springer og frontstang (vil ha frontstang på kickbike) :)

Mulig en tibetansk terrier er svak nok til at den holder, men den der holder aldri i livet som springer for en mellomstor hund som trekker. Den er fin for å holde tauet borte fra forhjulet (tauet med drag må festes rundt styret eller under setet på sykkelen), men hunden kan ikke festes i den. Jeg foretrekker å sykle (både med sykkel og sparkesykkel) med hunden i drag foran. Da bruker jeg nomesele på hunden og et strikktau festa i styret (sparkesykkel) eller setet (sykkel). Gjerne også en sånn stang for å være sikker på at tauet ikke kommer borti forhjulet, men om hunden(e) trekker skikkelig, så er det egentlig unødvendig. Det kommer ikke i forhjulet om tauet holdes stramt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Snusmumrikk skrev:

Mulig en tibetansk terrier er svak nok til at den holder, men den der holder aldri i livet som springer for en mellomstor hund som trekker. Den er fin for å holde tauet borte fra forhjulet (tauet med drag må festes rundt styret eller under setet på sykkelen), men hunden kan ikke festes i den. Jeg foretrekker å sykle (både med sykkel og sparkesykkel) med hunden i drag foran. Da bruker jeg nomesele på hunden og et strikktau festa i styret (sparkesykkel) eller setet (sykkel). Gjerne også en sånn stang for å være sikker på at tauet ikke kommer borti forhjulet, men om hunden(e) trekker skikkelig, så er det egentlig unødvendig. Det kommer ikke i forhjulet om tauet holdes stramt :)

Han veier 14 kg, så det er ikke all verdens kraft i draget selv om det ikke mangler på iver :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pixie skrev:

Han veier 14 kg, så det er ikke all verdens kraft i draget selv om det ikke mangler på iver :P

Ikke si det, jeg har ei på 14 kg som drar sykkelen med meg med seg, selv når jeg bremser xD men hun DRAR da... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken nomesele er det du bruker? Det er nettopp noe sånt jeg er på utkikk etter, som kan brukes både til springer og frontstang (vil ha frontstang på kickbike) [emoji4]

Jeg har en som er omtrent lik som Minipina sin trekksele.

Nei, den kan ikke brukes som springer. Man fester kobbelet i kroken innerst ved sykkelen, stangen er bare der for å hindre at kobbelet går i framhjulet. [emoji4]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, tonjek skrev:


Jeg har en som er omtrent lik som Minipina sin trekksele.

Nei, den kan ikke brukes som springer. Man fester kobbelet i kroken innerst ved sykkelen, stangen er bare der for å hindre at kobbelet går i framhjulet. emoji4.png

Mente at selen kunne brukes til begge deler, ikke stanga :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mente at selen kunne brukes til begge deler, ikke stanga [emoji14]

Da er jeg med [emoji28]
Men ja, jeg bruker som sagt min til begge deler, pga den løpende ringen. Hadde den vært fast, hadde det ikke fungert, for da ville sela vridd seg i stedet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Prøvde en Laika nomesele som skal i retur fordi den var for trang i halsen(str 1). Men den har heller ikke løpende ring bak, så er det noen som har tips til ålreit nomesele med løpende ring? Har kjøpt springer, må bare kjøpe sykkelhjelm til meg selv før vi begynner :D

Legger inn bilde av Laika-selen når sonen vil være med og leke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde en Laika nomesele som skal i retur fordi den var for trang i halsen(str 1). Men den har heller ikke løpende ring bak, så er det noen som har tips til ålreit nomesele med løpende ring? Har kjøpt springer, må bare kjøpe sykkelhjelm til meg selv før vi begynner [emoji3]
Legger inn bilde av Laika-selen når sonen vil være med og leke...

http://minipina.com/hundeutstyr/trekk-sele-2.html [emoji4]
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
På 1.4.2017 at 6:25 PM, Pixie skrev:

Prøvde en Laika nomesele som skal i retur fordi den var for trang i halsen(str 1). Men den har heller ikke løpende ring bak, så er det noen som har tips til ålreit nomesele med løpende ring? Har kjøpt springer, må bare kjøpe sykkelhjelm til meg selv før vi begynner :D

Legger inn bilde av Laika-selen når sonen vil være med og leke...

Hvorfor vil du ha løpende ring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne igjen,  gidder ikke lage egen tråd.  

Sykkel er kjøpt inn , seler og strikk har vi jo,  og huskyen har grunnleggende trekklydighet inne. 

Springer og tilsvarende utgår , han skal jo trekke og ligge i front. + at jeg ikke føler meg trygg på at de holder.  

Så da er alternativene å enten feste strikken til magebelte eller i stanga på styret. Jeg er ikke sånn dritglad i fart,  så jeg ser for meg å tilpasse farta etter bikkja hele veien. MÅ jeg ha hundestang da ? Er det galskap å bare feste han i beltet ( Det føles på en måte tryggere , mindre sjanse for at han løper avgårde med meg enn med sykkelen)  og satse på å rekke å bremse ned hvis han plutselig roer farta?  

Hva gjør dere andre med hunder som trekker i front ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar opp denne igjen,  gidder ikke lage egen tråd.  
Sykkel er kjøpt inn , seler og strikk har vi jo,  og huskyen har grunnleggende trekklydighet inne. 
Springer og tilsvarende utgår , han skal jo trekke og ligge i front. + at jeg ikke føler meg trygg på at de holder.  
Så da er alternativene å enten feste strikken til magebelte eller i stanga på styret. Jeg er ikke sånn dritglad i fart,  så jeg ser for meg å tilpasse farta etter bikkja hele veien. MÅ jeg ha hundestang da ? Er det galskap å bare feste han i beltet ( Det føles på en måte tryggere , mindre sjanse for at han løper avgårde med meg enn med sykkelen)  og satse på å rekke å bremse ned hvis han plutselig roer farta?  
Hva gjør dere andre med hunder som trekker i front ?
 

Jeg trives best med hunden i belte :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Polfarer skrev:


Jeg trives best med hunden i belte :)

Sent fra min Nexus 5X via Tapatalk
 

Det er det jeg ser for meg at jeg føler meg tryggest med også.  

3 minutter siden, tonjek skrev:

Mens jeg trives best med hunden festet i sykkelen. Med hunden festet til meg, tror jeg fort han kunne dratt meg av sykkelen. emoji28.png

Jeg er redd han drar med seg sykkelen, ikke meg :lol:

Jeg valgte en sykkel som var liten nok til at jeg når bakken lett skulle han plutselig rykke avgårde i feil retning. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tenkt å ha slik en stang, rett og slett fordi jeg føler det er tryggest. Hadde ikke turt å feste ho i meg, da hadde jeg heller tatt i sykkelen. Sånn sett blir det jo i sykkelen, selv med den stanga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Mud skrev:

Drar opp denne igjen,  gidder ikke lage egen tråd.  

Sykkel er kjøpt inn , seler og strikk har vi jo,  og huskyen har grunnleggende trekklydighet inne. 

Springer og tilsvarende utgår , han skal jo trekke og ligge i front. + at jeg ikke føler meg trygg på at de holder.  

Så da er alternativene å enten feste strikken til magebelte eller i stanga på styret. Jeg er ikke sånn dritglad i fart,  så jeg ser for meg å tilpasse farta etter bikkja hele veien. MÅ jeg ha hundestang da ? Er det galskap å bare feste han i beltet ( Det føles på en måte tryggere , mindre sjanse for at han løper avgårde med meg enn med sykkelen)  og satse på å rekke å bremse ned hvis han plutselig roer farta?  

Hva gjør dere andre med hunder som trekker i front ?

 

Da jeg kjørte litt aktivt med hund, så festet jeg bare strikken rett i styret, på midten der man monterer stanga. Men de bikkjene slakket aldri båndet, for å si det sånn, så det gikk helt fint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...