Gå til innhold
Hundesonen.no

Håndledd på valp som er "rare" og ører som ikke blir bra.


Recommended Posts

Bare sånn først som sist, hundene er under utredning/behandling hos veterinær.

Jeg vil bare høre om noen av dere har vært borti noe lignende og som kanskje kan komme med nytt lys på saken.

Først Happy. Whippet på 12 uker. 
Vi var på 12 ukerskontroll i dag og jeg ba veterinær kikke litt på håndleddene hennes fordi jeg har syntes de har sett litt "klumpete" ut. Hun står mye på tå og de svinger en tanke innover. Jeg har lagt merke til det en stund, men vært usikker på om det egentlig har vært noe...siden jeg har hatt min andel syke hunder og prøver å ikke være for paranoid og se sykdom over alt :P 

Hun har ikke vondt og halter ikke, men det ser ut til å være "noe" som ikke stemmer. Hun er henvist videre til veterinær med mer kompetanse på ledd og skal det skal tas røntgen av håndleddene for å se hvordan de ser ut. Vi skal dit på onsdag i neste uke, så får ikke noe svar før da uansett. Det kan være noe hun vokser av seg, eller det kan være noe annet. Noen som har vært borti lignende på valp? (prøver å redigere inn bilder i dette innlegget, ellers så kommer de i et innlegg under, de ligger på telefonen).

 

Så Blitz. Whippet på snart 2 år.
Hun har i etpar måneder nå slitt med sopp i ørene. Første vet. time fikk hun en skikkelig rens. Kun ett øre affisert. Det var sopp når det ble sett på i mikroskopet og hun var noe rød, tydet på en begynnende ørebetennelse. Hun fikk chlorexidin med kortison i(for kløen) og fikk rens to ganger til dagen i etpar uker eller så. Det virket som det ble noe bedre, men så fort vi begynte å rense sjeldnere kom det tilbake. Så prøvde vi en ny ørerens med forskjellige intervaller. Ørevoksen ble til tørre flak og ingen tegn til infeksjon, men det ble fortsatt mye drit i ørene. Vi prøvde ørerens nr. 3. Samme resultat. Så snakket min vet. med en spesialist på hud og hudsykdommer. Hun anbefalte å la øret være helt i ro i 5-6 uker uten rens for å se om kroppen fikset selv. Det gjorde den ikke. Fortsatt tørre flak i øret, men ingen rødhet/tegn på infeksjon. Vi har nå fått en gelegreie vi skal bruke, som virker på flere ting, håper den fungerer. Vi skal også rense ut voks med saltvann først, før vi ta i gelen. Dette skal gjøres hver 48. time. Jeg oppdaget at det var kommet voks i det andre øret også å ba vet. sjekke det. Der var det også blitt soppinfeksjon nå, men voksen her var noe mykere, sånn som voksen i det andre øret var i starten. Så nå får begge ørene lik behandling i tillegg til at hun får en kur mot øremidd, just in case.

Jeg har hatt min fair share med ørebetennelse og soppinfeksjoner pga. allergihund, men det har alltid godt bort når vi har brukt ørerens. Hvorfor dette ikke fungerer på Blitz aner vi ikke. 

Jeg vet jeg kommer til å få forslag om allergi og gjett om jeg har tenkt på det. Det som er greia er at hun har null og nada andre symptomer som kan stemme med allergi. Ikke rød hud, ikke utslett eller flass, ikke noe mer kløe enn normalt. Ikke såre poter eller noe man tenker er vanlige symptomer ved allergi. Både hudspesialist og min veterinær(og jeg også forsåvidt) tviler veldig på at det er allergi. 

Noen som har vært borti noe lignende?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Smartingen skrev:

Har du hørt med oppdretteren angående håndleddene? Om de har erfaring med det?

Jepp :) Ringte oppdretter i sta. Det første som slo henne er at det er leddene som vokser litt om en annen. Det sa veterinæren også at det kunne være. Så noe skikkelig svar får vi ikke før neste uke uansett. Jeg prøver å ikke ta sorgene på forskudd :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Jepp :) Ringte oppdretter i sta. Det første som slo henne er at det er leddene som vokser litt om en annen. Det sa veterinæren også at det kunne være. Så noe skikkelig svar får vi ikke før neste uke uansett. Jeg prøver å ikke ta sorgene på forskudd :P 

Ah okey, men da så :) satser på at det er sånn rar valpevoksing :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Krutsi skrev:

De håndleddene der, ut fra bildene, er helt vanlige whippethåndledd.. kulene forsvinner når hunden er ferdigvokst.. 

og ang ørene.. har dere prøvd å bare latt de være i fred og se hva som skjer? 

Kan ikke huske at Blitz hadde slike håndledd som liten...hmmm. Men vi tar nok en sjekk på det for sikkerhetsskyld. Ellers får ikke nervene mine ro :P 

Ang. ørene, ja, de fikk total ro i 5-6 uker, uten at det hadde effekt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det første som slo meg med bildene var at det der ser helt normalt ut, det andre at hun har superfine labber :P Jeg syns valper ofte har kraftige håndledd.

Et kjapt googlesøk viser at de fleste whippetvalper har "klumpete" håndledd, i mer eller mindre grad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at det er helt normalt da :) Vi går nok til timen likevel tror jeg, siden vet. anbefalte det. Jeg regner med at en veterinær som er videreutdannet når det kommer til ledd vil se det ganske fort hvis det er normalt, og da regner jeg ikke med at hun anbefaler røntgen. Jeg får meg liksom ikke til å føle meg helt sikker nok til å bare la de være. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Sprettballen skrev:

Noen som har noen tanker om Blitz sine ører?

Det høres ganske likt ut som øreproblematikken katten vår hadde. Han måtte i tillegg få noen runder med antibiotika, da gav deg seg + at jeg gav enda mer V&H og mindre tørrfôr. Dette varte i flere uker og vi fulgte samme regime som du har (om jeg ikke husker feil). Siste antibiotikakur og ny renserunde gav resultater. Nå følger vi med når det kommer ørevoks og tar det med en gang + at vi egentlig skal skylle med jevne mellomrom, men jeg har latt vær fordi det ser bra ut.

Teorien er at det kom i det ene øret pga et sår som har blitt bentent eller irritert, så har det bare vokst på seg. I tillegg kan det være reaksjon på fôr. Nå er jo han 14 år, så immunforsvaret er nok ikke som det en gang var.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Poter skrev:

Det høres ganske likt ut som øreproblematikken katten vår hadde. Han måtte i tillegg få noen runder med antibiotika, da gav deg seg + at jeg gav enda mer V&H og mindre tørrfôr. Dette varte i flere uker og vi fulgte samme regime som du har (om jeg ikke husker feil). Siste antibiotikakur og ny renserunde gav resultater. Nå følger vi med når det kommer ørevoks og tar det med en gang + at vi egentlig skal skylle med jevne mellomrom, men jeg har latt vær fordi det ser bra ut.

Teorien er at det kom i det ene øret pga et sår som har blitt bentent eller irritert, så har det bare vokst på seg. I tillegg kan det være reaksjon på fôr. Nå er jo han 14 år, så immunforsvaret er nok ikke som det en gang var.

Takk for svar! Skal lufte tanken for vet. om det kan være aktuelt å prøve antibiotika om ikke denne runden hjelper. Vi skal i denne omgang kun rense med saltvann, ikke ørerens. Så skal gelen vi tar oppi etterpå få lov til å virke i to dager, før vi gjentar igjen. 

Jeg tror grunnen til at det kom drit i øret i første omgang var fordi hun ble angrepet av en annen hund og fikk et lite bitt i øret. Det andre øret kan jo i og for seg komme av at valpen har bitt henne, selv om vi prøver å unngå det. Det ble hvert fall ikke noe tull med det øret før etter valpen kom i hus.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min sliter med mye ørevoks og da flak i ytre del av kanal og myk inni. Hun har vært mye plaget, men det har virket som det har kommet og gått med stress og årstider. Nå viser det seg midlertidig at hun har stafylokokker og noe annet griseri i ørene som vi har fått en tre ukers kur på. 

Jeg håper faktisk nestenhun har hatt dette de siste tre årene uten at det er funnet ut og at hun ikke er blitt bedre pga feil behandling for da blir hun kanskje kvitt jævelskapet for godt om ikke er jeg skeptisk. Vi har prøvd antibiotika to typer, kortisonkur, øyedråper i alle former og spesialforhandlede. Det har liksom blitt bedre men ikke borte. Nå har vi fått ny vet og derfor har jeg endelig fått gjennomslag på å sende inn prøver i stede for bare å avvente (siden hun har allergi og de mente det var hunden som hadde stjelt noe eller fått feil mat)

Så mitt råd,  få sendt inn prøver! (ser det er gjort da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sprettballen skrev:

Takk for svar! Skal lufte tanken for vet. om det kan være aktuelt å prøve antibiotika om ikke denne runden hjelper. Vi skal i denne omgang kun rense med saltvann, ikke ørerens. Så skal gelen vi tar oppi etterpå få lov til å virke i to dager, før vi gjentar igjen. 

Jeg tror grunnen til at det kom drit i øret i første omgang var fordi hun ble angrepet av en annen hund og fikk et lite bitt i øret. Det andre øret kan jo i og for seg komme av at valpen har bitt henne, selv om vi prøver å unngå det. Det ble hvert fall ikke noe tull med det øret før etter valpen kom i hus.

Høres bra likt ut som med katten vår da, ja. Kanskje katter lettere får antibiotika ved sår og bitt siden de så lett blir betente. Håper det ordner seg for henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Så er det jo koselig å planlegge og drømme litt også Har du noen tanker om hvilken rase du kan tenke deg i fremtiden?
    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...