Gå til innhold
Hundesonen.no

Robotstøvsuger. Yey or ney?


Wildlife
 Share

Recommended Posts

Jeg ser for meg å investere i robotstøvsuger. Vi jobber 100% og der hadde vært genialt å kommet hjem til ferdig støvsugt hus.

Med 1 hund som røyter som et uvær er det ille,  men når nr 2 kommer i hus må vi finne en løsning.

Hunden/hundene bor nemlig ute på dag og natt men er inne ettermiddag og kveld. Så på dagtid er vel genialt å la støvsugeren gjøre jobben da ikke vi er hjemme og hundene er ute?

Vi har lite møbler i huset. Store greie flater for en støvsuger. 

Noen med erfaringer og evt anbefalinger til type?

Hørt flere skrekkscenarioer med folk som har hund inne hvor eks hund har hatt diare eller spydd og støvsugeren har "støvsugt" dette. Den problemsrillinga slipper jo vi. 

Tanker? Hvilke type får man mest for pengene for? Tenker også kvalitet. Men ønsker ikke bruke 10.000 liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 57
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Vi har roomba irobot (https://store.irobot.com/default/roomba-vacuuming-robot-vacuum-irobot-roomba-960/R960020.html) Den er ganske (veldig) dyr, og vi hadde nok ikke kjøpt den (eller noen robot

Jeg har roomba 616 og er superfornøyd  Den har ikke app og fancy tilbehør, men har ikke savnet det heller. Hunden elsker å trykke på knappen også, så da støvsuges det stadig vekk 

Vi har mellom 8-10 hunder og 4 katter, som er inne på ettermiddag/kveld og natten, og det blir utrolig mye støv, hår osv her fra også mye folk innom hver dag. Og jeg fatter ikke vi ventet så lenge med

Posted Images

Jeg konkluderte med at jeg gjorde jobben mye fortere og bedre enn roboten da jeg lånte meg en (jeg satt med brukket ankel). Når jeg så hvordan den jobbet - og stadig måtte ha hjelp for å komme seg løs fordi den kom oppi ledninger f eks, så fant jeg ut at nei - den jobben gjør jeg greiere selv :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har mellom 8-10 hunder og 4 katter, som er inne på ettermiddag/kveld og natten, og det blir utrolig mye støv, hår osv her fra også mye folk innom hver dag. Og jeg fatter ikke vi ventet så lenge med å skaffe oss det! Det eneste som er at jeg med små unger må ta meg tiden til å rydde over gulvet hver morgen. For oss er det gull verdt og jeg synes det er veldig tidsbesparende og verdt det. Vår har til nå ikke satt seg fast, og kommer fint mellom rommene. Den går på dagen, og innimellom nattetid. 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Vi har mellom 8-10 hunder og 4 katter, som er inne på ettermiddag/kveld og natten, og det blir utrolig mye støv, hår osv her fra også mye folk innom hver dag. Og jeg fatter ikke vi ventet så lenge med å skaffe oss det! Det eneste som er at jeg med små unger må ta meg tiden til å rydde over gulvet hver morgen. For oss er det gull verdt og jeg synes det er veldig tidsbesparende og verdt det. Vår har til nå ikke satt seg fast, og kommer fint mellom rommene. Den går på dagen, og innimellom nattetid. 

Vi har også små barn men vi har ikke leker å slikt i stua. Her ville det stort sett bare vært å satt spsiestolene opp på bordet så tror jeg den ville klart det fint.

Hvor ofte tømmer du den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Wildlife skrev:

Vi har også små barn men vi har ikke leker å slikt i stua. Her ville det stort sett bare vært å satt spsiestolene opp på bordet så tror jeg den ville klart det fint.

Hvor ofte tømmer du den?

Annenhver dag. Men vi har igjen veldig mange hunder, unger som ikke er flinke til å ta av seg på beina når de skal hente noe og sikkert minimum 6 personer innom iløpet av dagen i arbeidsklær :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Perfect Image skrev:

Annenhver dag. Men vi har igjen veldig mange hunder, unger som ikke er flinke til å ta av seg på beina når de skal hente noe og sikkert minimum 6 personer innom iløpet av dagen i arbeidsklær :P 

Hihi. 

Vet du hvilke type dere har?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte en til 2500kr, roomba 620. Duger ikke. Fir det første setter een seg lett fast i møbler som sofa, for det andre er den ikke god på hundehår og for det tredje blir det ikke "skikkelig". Dvs det er områder den ikke har støvsugd så må uansett støvsuge selv om vi skal få med alt :P

Funker nok bedre i et hundefritt hjem med store åpne flater.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Perfect Image said:

Vi har mellom 8-10 hunder og 4 katter, som er inne på ettermiddag/kveld og natten, og det blir utrolig mye støv, hår osv her fra også mye folk innom hver dag. Og jeg fatter ikke vi ventet så lenge med å skaffe oss det! Det eneste som er at jeg med små unger må ta meg tiden til å rydde over gulvet hver morgen. For oss er det gull verdt og jeg synes det er veldig tidsbesparende og verdt det. Vår har til nå ikke satt seg fast, og kommer fint mellom rommene. Den går på dagen, og innimellom nattetid. 

Hvilken har dere?

Jeg har også vurdert dette sterkt, siden vi i utgangspunktet må støvsuge mer eller mindre daglig og la oss si det sånn at det er ikke aktuelt. Og det behovet har vi også hatt siste uken hvor hunden har vært hos mine foreldre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har roomba irobot (https://store.irobot.com/default/roomba-vacuuming-robot-vacuum-irobot-roomba-960/R960020.html)

Den er ganske (veldig) dyr, og vi hadde nok ikke kjøpt den (eller noen robotstøvsuger i det hele tatt) hvis vi ikke hadde fått en del penger litt sånn "uventet"... Vi har en golden retriever som røyter mye, og enda mer når det faktisk er røyteperioder. Støvsugeren kan styres med en app, og man kan slå den på for eksempel når man sitter på jobb eller man kan stille inn en fast tid den skal gå hver dag. Vår går kun fast i stue/kjøkken, som er i 2. etg, og hunden er i 1. etg på dagen, så da er ikke det noe konflikt. Vi har også barn og det ligger stadig leker her og der. Det vi opplever som ulemper er at det har vært litt styrete av og til å få til det at den går når vi ikke er hjemme, av og til har ikke appen virket, og ofte møter den på hindringer. Så vi må rydde slik at det er sånn nogenlunde ok for den å gå rundt i stua (ofte samler vi bare leker i en haug og setter større leker som et gjerde rundt). Ledninger som ligger i en krøll i sofaen er også sånt som den kan rote seg inn i, og det har hendt at den har tatt seg vann over hodet og slukt en trekloss eller to (og fått litt vondt i magen). Vi må nok også tømme tanken, og rense rundt hjulene osv litt oftere enn andre pga goldenhår og også lange lyse Marianne-hår.  Fordelen er at den gjør en super jobb, støvsuger pent, også inntil alle vegger, under sofaer, oppå skiferhellene rundt peisen osv (mange steder jeg nesten ikke når uten å dra fram alle møbler, og det skjer...sjelden:innocent:). Dvs at jeg kan sette den i gang oppe, mens jeg rydder klær nede, og så gå å vaske oppe, mens den støvsuger nede. Eller den kan gå som den gjør nå, hver dag kl 13. Og vi kommer hjem til nystøvsugd stue og kjøkken. For eksempel. Noe som faktisk er ganske stor hjelp i en travel hverdag, med små barn, hvor man egentlig aldri får gjort noe før kl 8 på kvelden.

Latskap? sikkert:) Men for meg er det utrolig god hjelp sånn at jeg ikke alltid trenger å "jobbe" men faktisk være mer sammen med barn og mann og hund uten at det alltid er plikter...

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får robot om en ukes tid og jeg gleder meg! Våre 3 hunder bor i hundegård når vi er på jobb, men de er inne på ettermiddagen/kvelden. Om natten er de i eget hunderom. Likevel må jeg støvsuge hver 2.-3. dag og selv med støvsuging såpass ofte ser det stort sett subbete ut her. Kanskje jeg kan nøye meg med å støvsuge en gang i uka fordi roboten holder unna det værste - det hadde vært råbra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 months later...

Drar opp denne tråden jeg!

Ble det robotstøvsuger på deg Wildlife?

Jeg vurderer det sterkt.

I en veldig hektisk hverdag med en 5 åring, to på 11 mnd, en mann som er borte halve uka, jeg som er i praksis, to hunder og i det hele tatt - er det lite tid og energi til å støvsuge i ett sett, som jeg egentlig burde gjøre med to små som åler seg rundt. Dessuten bor vi i et rekkehus hvor hele andre etasje består av kun stue og kjøkken, på ca 38 kvm, så tror det er godt egnet for robotstøvsuger.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Roomba 820 eller noe sånt og elsker den. Den sparer meg for mye vondt i kropp og mye jobb. Jada, det går nok antakeligvis fortere å gjøre det selv, ref. @Siri. Så har jeg det travelt med å få dratt over gulvet før det kommer folk, så drar jeg over med en tørrmopp - det går mye fortere. Men Jeeves er nøye, og vi har stor åpen stue (med masse ting, men overraskende lite den setter seg fast under/i) Så den går mye på kjøkken og stue. Og ikke minst, jeg kan både programere den til å gå fast når som helst på døgnet, og sette den på og gå ut. Rydde/ flytte på ting må jeg jo gjøre uansett om jeg tørropper/støvsuger selv eller om Jeeves skal gjøre det. Han går dørterskler bare en vei da. Spent på hvordan han takler langhåra hund etterhvert da. Det har han ikke fått prøvd seg på. 

Ønsker meg en til å ha oppe da, men det blir en billigere utgave siden det er mindre dritt oppe så den vil brukes mindre. Eventuelt om jeg kjøper en frue til Jeeves og flytte Jeeves opp og ansetter fruen i stua. :aww::lol:  Men det blir på sikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i alle fall fått Roomba oppe og gå, hver dag tar den en runde i stua når jeg er på jobb. Et par ganger i uka setter jeg den på ute i gangen og så hiver jeg den opp i andre etasjen slik at den kan ta soverom og sånn.

Jeg hadde ikke overlevd uten den. Ikke med den pelsdotten som drar med seg skog og mark inn. Jeg hadde sikkert støvsugd meg i hjel. Jeg tuller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lillekrapyl skrev:

Ser poenget med at det går raskt å gjøre det selv, men for vår del ser jeg for meg at robotstøvsugeren kan gå på kveldstid eller når vi er på jobb, så tror fremdeles det hadde vært til god hjelp her.

Skal sjekke ut Roomba 820 :)

Jeg bruker å ha den på når jeg er ute og går tur eller når jeg gjør ærender, noen ganger på kvelden når vi har lagt oss. Med tanke på brannsikkerheten er det viktig at den ikke står å lader når man sover eller ikke er hjemme, det blir med som ladere til mobiltelefoner. Litt dumt det, for man har jo en app man kan starte den med og man kan forhåndsprogrammere den til å gå ved et visst tidspunkt (og da må den være ladet), men svigerfar som er gammel brannmann anbefalte det ikke. Det kan jo være produsenten anbefaler noe annet, men for å være på den sikre siden gjør vi det på denne måten. Uansett er det jo ikke mye styr å lade den mens man er hjemme og sette den på i det man går ut :) 

Akkurat nå, Lillekrapyl skrev:

Vet du hvilken fra Neato dere har? :)

Det er en Neato botvac.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Lillekrapyl said:

Ser poenget med at det går raskt å gjøre det selv, men for vår del ser jeg for meg at robotstøvsugeren kan gå på kveldstid eller når vi er på jobb, så tror fremdeles det hadde vært til god hjelp her.

Skal sjekke ut Roomba 820 :)

Sånn som i dag så tok jeg den med inn til svigers, så mens jeg shina kjøkkenet, så tok den kjøkken og stuegulv. Måtte redde den et par ganger da den kjørte seg fast og stakk ut på verandaen. Jeg gidder jo aldri å bruke de virtuelle veggene som følger med :lol: Da sparer man jo tid, for da kan den surre med sitt, mens jeg gjør noe annet :) 

 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
  • 5 months later...

Dytter litt på denne jeg :)
Nå er det min tur til å sikle på Robot støvsuger..

Jeg har nå en iRobot 600 til låns. Synes den er super kjekk! Den har kjørt seg fast ett par ganger, men det er på benene til stresslessen og den kan vi bare velte, så er det problemet ute av verden,.

Ser at IRobot er mest vanlig rundt om kring. Så ser på Roomba 866.. Men tittet kjapt på en modell noen svensker anbefalte: En Neato BotVac D85.
Liker at den går systematisk frem, istedet for iRoboten som virrer hit og dit, og den er absolutt ikke innom ALLE steder ser jeg på den jeg låner.
Noen som har erfaring med Neato D85?

Og sist men ikke minst... Noen som har forsøkt modeller med børste og de med bare gummiruller? Vil gummirullene ta hår på tepper bra nok?

irobot600a.thumb.jpg.2197bbbacc7bd3e6ca6689de3859f5e6.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@AussieAllTheWay Du vil ikke ha børster hvis du har pelshund. Pelsen snurrer seg fast i børstene.

Vi er godt fornøyd med iroboten vår, når vi bare husker å starte den. Det ser litt planløst ut når den går, men den får med seg det meste til slutt. Det hender at vi må tømme "søppelbøtta" på den før batteriet er tomt da, hvis vi har vært litt trege med å starte den opp og hybelkaninene har formert seg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AussieAllTheWay skrev:

Dytter litt på denne jeg :)
Nå er det min tur til å sikle på Robot støvsuger..

Jeg har nå en iRobot 600 til låns. Synes den er super kjekk! Den har kjørt seg fast ett par ganger, men det er på benene til stresslessen og den kan vi bare velte, så er det problemet ute av verden,.

Ser at IRobot er mest vanlig rundt om kring. Så ser på Roomba 866.. Men tittet kjapt på en modell noen svensker anbefalte: En Neato BotVac D85.
Liker at den går systematisk frem, istedet for iRoboten som virrer hit og dit, og den er absolutt ikke innom ALLE steder ser jeg på den jeg låner.
Noen som har erfaring med Neato D85?

Og sist men ikke minst... Noen som har forsøkt modeller med børste og de med bare gummiruller? Vil gummirullene ta hår på tepper bra nok?

irobot600a.thumb.jpg.2197bbbacc7bd3e6ca6689de3859f5e6.jpg

Jeg har d85 og er veldig fornøyd. Den er vel også lagd for å ta pels og sånt, i motsetning til en del andre. Har hatt min i 2 eller 3 år nå, og den går like fint. Kjøper 6 filter til rundt en 100lapp på aliexpress.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...