Gå til innhold
Hundesonen.no

Bullmastiff eller lignende


Rocket
 Share

Recommended Posts

Har ei venninne som er på utkikk etter hund etterhvert som de flytter inn i leilighet hvor dyrehold er tillatt.

Hun har tenkt litt på boerboel, men er redd de blir for mye i form av enmannshund og potensiell agresivitet mot andre hunder.

Kikker derfor litt etter alternativ, deriblandt bullmastiff.

Noen som kan si litt om dem eventuelt komme med andre alternativer?

Hvilke oppdrettere er å anbefale osv?

 

Hunden må fungere med barn da hennes samboer har en sønn på 3 som er hos dem relativt ofte. (Såklart under oppsyn ifht hund)

Fordel om hunden ikke er kjent for å være strengt enmannshund, den skal i utgangspunktet være begges.

Han har tidligere hatt bl.a schäfer og hun har hatt amstaff tidligere.

Så de er ikke grønne ifht hund.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Spørs jo litt hva mer de er ute etter mtp vakt, altivitetsnivå og sånt. Og hva de legger i at de ikke vil ha boerboel pga aggressivitet mot andre hunder. Vil de ha en hund som går godt overens med de aller fleste, hvor det er minimalt med aggressivitet, eller er det greit med en rase som mest sannsynlig ikke går overens med samme kjønn? 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎20‎.‎03‎.‎2017 at 8:09 PM, Rocket skrev:

 

Har ei venninne som er på utkikk etter hund etterhvert som de flytter inn i leilighet hvor dyrehold er tillatt.

Hun har tenkt litt på boerboel, men er redd de blir for mye i form av enmannshund og potensiell agresivitet mot andre hunder.

Kikker derfor litt etter alternativ, deriblandt bullmastiff.

Noen som kan si litt om dem eventuelt komme med andre alternativer?

Hvilke oppdrettere er å anbefale osv?

 

Hunden må fungere med barn da hennes samboer har en sønn på 3 som er hos dem relativt ofte. (Såklart under oppsyn ifht hund)

Fordel om hunden ikke er kjent for å være strengt enmannshund, den skal i utgangspunktet være begges.

Han har tidligere hatt bl.a schäfer og hun har hatt amstaff tidligere.

Så de er ikke grønne ifht hund.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Bullmastiff er for så vidt "mildere" enn boerboel. De er voktere, men skal være sosiale, uredde og  trygge. Jeg har ALDRI truffet en bulle som har knurret eller passet på eier, enten på tur eller på besøk. Jeg har derimot truffet noen boerboel med denne atferden. Dette er dog kun min erfaring, ikke en objektiv sannhet :) 

De siste 30-40 årene er de avlet som familiehunder. Jeg opplever bullmastiffen som en "happy go lucky" sosial og trygg hund. De er ikke en enmannshund, men knytter seg til hele familien. Min erfaring er at de er fantastisk med barn - og jeg har truffet mange buller. At en hund går sammen med barn er selvfølgelig uansett aldri en garanti. Ihht til aggresjon mot andre hunder er det varierende. Min hannhund har noe problemer med andre hunder, men de fleste andre jeg treffer er uproblematisk med andre hunder. Stille og rolig på rasespesialer og på fellesturer. Samkjønnsaggresjon kan altså forekomme. 

De er sta da, sinnsykt sta og de sikler. Mye. En del helseutfordringer, da spesielt HD og allergi. Dette er viktig å være klar over.

Det finnes en del oppdrettere i Norge. De tre største er Game Keepers, Rambull og Old Manila -  alle er seriøse oppdrettere men vektlegger gjerne litt ulike ting. Sjekk hjemmesiden til bullmastiffklubbe :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rocket skrev:

Takk for svar! :D 
Skal videreføre all info! :D

Hvis venninnen din bor i Bergen, eller skal til Bergen, kan hun gjerne få hilse på Arthur om hun ønsker. Bare gi meg en lyd :) 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Bumper denne. De flytter nå til hundevennlig leilighet snart, så regner med jakten på hund starter etterhvert også. Jeg vil tro at også staff er aktuelt for dem, selvom det er en mindre hund. Nå jobber venninnen min mer, og hun har også skaffet seg hest. Jeg ser dermed for meg at hunden nok blir å være med henne i stallen, i hvertfall på dager hvor hun reiser i stallen før jobb. (Turrytter, kan ri ganske langt og med variert tempo. Hesten vil nok også bli kjørt mer med fremover.) Barnet bor nå også mer hos dem enn tidligere, og det er ikke umulig det blir familieøkning etterhvert. Så en hund som fungerer med barn er viktig. 
Jeg holder fortsatt en knapp på at bullmastiff kan passe dem godt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...