Gå til innhold
Hundesonen.no

Sketchnotes/sketchnoting


Helianthus
 Share

Recommended Posts

Har brukt det som læringsverktøy for elevene mine. 

Bruker det som en del av en læringsprosess der steg en er tankekart, steg to tegnekart (som det vist over, men mindre tekst) og steg tre er diskusjon rundt det de har gjort. Veldig effektiv måte å repetere ting på :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, Turb said:

Har brukt det som læringsverktøy for elevene mine. 

Bruker det som en del av en læringsprosess der steg en er tankekart, steg to tegnekart (som det vist over, men mindre tekst) og steg tre er diskusjon rundt det de har gjort. Veldig effektiv måte å repetere ting på :) 

Nå husker jeg ikke hvilket trinn du underviser på, men har du noen tips til hvor jeg kan finne ut mer for å lære det til en på 9 år? (Eller rettere sagt, for at hun skal lære seg det :) ) Jeg vet de har lært om tankekart i 4. klasse, men jeg tror det bare var et tema de skulle igjennom, og det var kun sirkler og streker.

Denne TED-talken om Doodles handler om dette temaet (jeg antar iallfall at sketchnoting og doodling er nært beslektet eller det samme):

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Helianthus skrev:

Nå husker jeg ikke hvilket trinn du underviser på, men har du noen tips til hvor jeg kan finne ut mer for å lære det til en på 9 år? (Eller rettere sagt, for at hun skal lære seg det :) ) Jeg vet de har lært om tankekart i 4. klasse, men jeg tror det bare var et tema de skulle igjennom, og det var kun sirkler og streker.

Denne TED-talken om Doodles handler om dette temaet (jeg antar iallfall at sketchnoting og doodling er nært beslektet eller det samme):

 

Jeg underviser på vgs og har brukt det på vg1. Jeg ga dem ingen opplæring egentlig, men ga dem det som en oppgave.

Dette var oppgaven. Vi så en kort film om et tema, de måtte følge nøye med, men fikk ikke ta notater eller ha noe fremme på pulten. Så så vi filmen en gang til og da skulle de notere så mye de kunne. Deretter ble de satt i grupper på tre og tre og skulle tegne det de hadde sett i filmen og bruke max 5 ord for å forklare. Deretter presenterte de tegningene sine for klassen. 

Jeg kan ingenting om niåringer, men jeg tenker at det kan være fint å begynne med vanlige notater, deretter ta et blankt ark og tegne så mye man husker fra notatene også gjenfortelle hva tegningene betyr til noen. På den måten får man skriftlig, visuell og verbal gjennomgang av et tema. Vet ikke om det hjelper?

Edit: Det er også viktig tror jeg å legge vekt på at tegningene ikke skal være så pene, de kan pynte, men i hovedsak så skal de være morsomme konseptuelle og forklarende (for den som tegner, om en elefant representerer kongen, så er det greit). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...