Gå til innhold
Hundesonen.no

Hundelufter (?) på Frogner banker hunder (video)


Gjest
 Share

Recommended Posts

1 minutt siden, mara skrev:

Hvor kommer dette klippet fra? Når folk er så kjipe på åpen gate, så kan man liksom lure på hva de finner på innenfor husets fire vegger :hmm:

Ble delt på facebook i hundegrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det virker noe underlig å velge å filme i 10 minutter "en som kjefter og slår" i stedet for å gripe inn.  Men det er nå min mening; jeg ser det samme i min bransje (utrykning på ulykker) at folk velger å filme/ringe 1000-tipset i stedet for å prøve å hjelpe.

 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, jaktlykke skrev:

Jeg synes det virker noe underlig å velge å filme i 10 minutter "en som kjefter og slår" i stedet for å gripe inn.  Men det er nå min mening; jeg ser det samme i min bransje (utrykning på ulykker) at folk velger å filme/ringe 1000-tipset i stedet for å prøve å hjelpe.

Det sto vell noe i orginalinnlegget at de ikke ønsket å konfrontere vedkomne fordi de hadde barn i bilen. Var visst ikke første gang de hadde filmet slike hendelser heller.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, maysofie skrev:

Det sto vell noe i orginalinnlegget at de ikke ønsket å konfrontere vedkomne fordi de hadde barn i bilen. Var visst ikke første gang de hadde filmet slike hendelser heller.

Vi er alle forskjellige - og jeg skjønner på et vis at man ikke vil blande seg av redsel for hva som kan skje.  Men hva med å ringe politiet i stedet for å sitte og se på?   Det hjelper ikke dyret/mennesket der og da hvis vi ikke gjør noe konkret.  Dvs. prøver å bryte inn/hjelpe/forhindre.

Hadde det vært min hund det gikk ut over så hadde jeg satt pris på en "do-er" og ikke en "viewer".  Og hadde jeg sett noe sånt - da hadde jeg gått rett på sak. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun (som filmet) sier vel i innlegget at hundelufteren både sparker og slår hundene før hun stopper og filmer. Er vel det det henvises til, vil jeg tro. Jeg vil ikke definere det på filmen som å banke hunden, men greit er det definitivt ikke.

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Kåre Lise
På 3/17/2017 at 5:06 PM, Kangerlussuaq skrev:

Uhyggelig...

Ja mildt sagt uhyggelig når alt evneveike staurer av noe folk gjør er å legge dette ut på facebook. Det er ikke bare uhyggelig, det er skremmende og ikke minst er det høyst ulovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Kåre Lise skrev:

Ja mildt sagt uhyggelig når alt evneveike staurer av noe folk gjør er å legge dette ut på facebook. Det er ikke bare uhyggelig, det er skremmende og ikke minst er det høyst ulovlig. 

Og det er ikke hundelufterens oppførsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes heller ikke denne videoen viser at noen banker en hund. Får jeg lov til det, siden jeg ikke har sagt meg enig eller uenig i diskusjonen angående hetsjakt? ;)

Det er stor forskjell på å si "det der er ikke å gi bank" og å si at ting er helt greit.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Kaja locked this emne
7 timer siden, Kåre Lise skrev:

Beklager men det rettferdiggjør ikke noe av denne oppførselen. 

Jeg må si meg enig. Det finnes lite som er mer usmakelig enn å snikfilme folk og deretter poste det i den sosiale gapestokken. Slik selvtekt er ikke bare ulovlig, det er også rimelig feigt. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir litt nysgjerrig her ... dere som "kaster den første steinen", hender det aldri at dere blir sinte på hundene deres? At dere er litt strengere eller bråere eller mer fysiske enn dere liker å være? At dere gjør/sier ting til de som dere skammer dere over etterpå? Og som dere forhåpentligvis tar til etterretning og lærer av til neste gang?

Jeg tenker at vi vet svært lite om "hundelufteren på Frogner", både om hva som egentlig skjedde og hvordan hun tenker.. kanskje hun reagerer som hun gjør fordi hun mener det er rett måte å oppdra hundene på, men det kan også tenkes at hun reagerte uten å tenke seg om på en stressende/skremmende/pinlig situasjon. Det kan skje den beste og den verste og alle oss andre. Det er ikke ideelt, men sånt skjer altså innimellom. 

Og jeg er helt enig med @Emilie at det er usmakelig å filme og poste sånt i sosiale medier, og det samme gjelder å dele det. Er det ulovlig det som skjer, kontakt politiet. Hvis ikke, la det ligge.

  • Like 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine

Forhistorien var noe a'la at den som filmet kom kjørende og så at hundene sloss. Skulle til å parkere for å hjelpe til med å skille, men hundelufter ordnet opp selv. Behandlet hundene ufint og person 2 begynte å filme. Ville ikke ut av bilen da hun var redd for å blande seg etter tidligere opplevelse, samt hadde små barn i bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Helianthus skrev:

Jeg blir litt nysgjerrig her ... dere som "kaster den første steinen", hender det aldri at dere blir sinte på hundene deres? At dere er litt strengere eller bråere eller mer fysiske enn dere liker å være? At dere gjør/sier ting til de som dere skammer dere over etterpå? Og som dere forhåpentligvis tar til etterretning og lærer av til neste gang?

Jeg tenker at vi vet svært lite om "hundelufteren på Frogner", både om hva som egentlig skjedde og hvordan hun tenker.. kanskje hun reagerer som hun gjør fordi hun mener det er rett måte å oppdra hundene på, men det kan også tenkes at hun reagerte uten å tenke seg om på en stressende/skremmende/pinlig situasjon. Det kan skje den beste og den verste og alle oss andre. Det er ikke ideelt, men sånt skjer altså innimellom. 

Og jeg er helt enig med @Emilie at det er usmakelig å filme og poste sånt i sosiale medier, og det samme gjelder å dele det. Er det ulovlig det som skjer, kontakt politiet. Hvis ikke, la det ligge.

Visste du at det er et brudd på dyrevelferdsloven å være voldelig mot sine dyr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Christine said:

Forhistorien var noe a'la at den som filmet kom kjørende og så at hundene sloss. Skulle til å parkere for å hjelpe til med å skille, men hundelufter ordnet opp selv. Behandlet hundene ufint og person 2 begynte å filme. Ville ikke ut av bilen da hun var redd for å blande seg etter tidligere opplevelse, samt hadde små barn i bilen.

Ja, jeg har lest det også, men det er ikke utenkelig at det er et stort sprik mellom hvordan den personen som har filmet oppfattet og gjenforteller historien og hva som faktisk skjedde. Folk har en tendens til å overdrive, dessverre. Så, å dømme hundelufteren (som kanskje eier hundene for alt vi vet) uten å ha sett hele hendelsen blir feil for meg.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Maries

Om personen som filmet var redd så kunne hun vist filmen til politiet. Ikke legge den ut i sosiale medier. 

Jeg synes ikke oppførselen til hundelufteren er ok, men skjønner ikke helt hva man får ut av å legge ut filmen på fb...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hundelufteren er gjort uidentifiserbar, såvidt jeg forstår nettopp med tanke på (å unngå) lovbrudd og uthenging. Formålet var å informere de som bruker denne personen som hundelufter.

Ut fra det hun som filmer informerer om så var hundelufteren ganske mye mer hardhendt med hundene før filmingen startet, med spark og slag. Det kan selvfølgelig være at det ikke er sant, men jeg ser ikke at hun skulle ha noen grunn til å lyve om det. Det vi ser på filmen er angivelig bare slutten på det. Og uavhengig av det - om dette er en hundelufter så er det ganske ille. En ting er om JEG velger å behandle MIN hund slik, men du behandler ikke noen andres hund på den måten.

Det ideelle ville kanskje vært om man hadde fått med hele hendelsen på film og levert politiet, i dette tilfellet ville ingen tatt det alvorlig. Men de som muligens kjenner igjen hundene sine her setter kanskje pris på å få vite hvordan hundelufter behandler hundene deres...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Christine
8 minutter siden, Helianthus skrev:

Ja, jeg har lest det også, men det er ikke utenkelig at det er et stort sprik mellom hvordan den personen som har filmet oppfattet og gjenforteller historien og hva som faktisk skjedde. Folk har en tendens til å overdrive, dessverre. Så, å dømme hundelufteren (som kanskje eier hundene for alt vi vet) uten å ha sett hele hendelsen blir feil for meg.

Ja, det er jeg enig i :) Det er dessverre sånn verden er blitt - rett å klage/henge ut personer på fb/sosiale medier istedenfor å ta det med de det gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hundene har sloss rett i forkant, så kan det jo være at vedkommende er stressa og redd og sint - det blir man fort i en sånn situasjon, særlig når det er såpass størrelsesforskjell mellom de to som sloss, og man har en tredje hund i tillegg. Jeg sier ikke at det er greit å være rasshøl mot bikkjene sine, men det hender at sjøl mennesker bare føler og ikke tenker de også. 

Vedkommende som har filma dette får ikke noen pris for årets dyrevenn av meg i hvert fall, om det er sånn at h*n kjører inn til siden for å hjelpe hundepersonen, men ikke tør/gidder/vil fordi at hundepersonen fortsatt er opprørt/sint. At h*n sitter i filmer noe h*n mener er mishandling i 10 minutter, sier ikke så reint lite om han/henne. At vedkommende velger å legge det ut på sosiale medier fremfor å anmelde det h*n mener er mishandling, når h*n har videobevis i tillegg, stiller ikke vedkommende i noe bedre lys. 

Det er vel heller ikke bekrefta at det er en hundelufter? Det er ikke helt uhørt at folk har mer enn en hund, liksom. Jeg har tre selv, innimellom har jeg passet hunder så jeg har hatt med meg både 4, 5 og 6 hunder på tur, uten at det har gjort meg til en hundelufter av den grunn. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, simira skrev:

Hundelufteren er gjort uidentifiserbar, såvidt jeg forstår nettopp med tanke på (å unngå) lovbrudd og uthenging. Formålet var å informere de som bruker denne personen som hundelufter.

 

Nei så klart, totalt uidentisfiserbar. Det er sikkert mange på Frogner som har slike hunder ... 

  • Like 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Christine skrev:

Forhistorien var noe a'la at den som filmet kom kjørende og så at hundene sloss. Skulle til å parkere for å hjelpe til med å skille, men hundelufter ordnet opp selv. Behandlet hundene ufint og person 2 begynte å filme. Ville ikke ut av bilen da hun var redd for å blande seg etter tidligere opplevelse, samt hadde små barn i bilen.

Hunder som slåss tar man ikke i med silkehansker, for å si det sånn. Og det kan sikkert se fælt ut, men hovedpri må være å skille bikkjene, ikke å få det til å se koselig ut (for det er det ikke)  Derimot er det ingen god idé å stramme opp etterpå, det kan godt utløse nytt basketak.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Juni 2006 ble jeg medlem! 4mnd før Sasha flyttet inn. Rart å tenke på. Jeg sparte iherdig til å kjøpe hund, planla kjøp til etter komfirmasjonen, var i kontakt med ulike oppdrettere. Men så havna en smågal border collie i hus lenge før.    Akkurat nå er vi hundeløse. Med 4unger i hus der minste er 2mnd blir det nok noen år til. Men da har jeg god tid til å planlegge😁
    • Jeg jobber som hundefrisør fulltid, og det er en ufattelig krevende, men også givende jobb! Jeg fikk utdannelsen min via jobben, da jeg jobber i en dyrebutikk som også utdanner sine egne hundefrisører, og nå 3 år senere jobber jeg fortsatt i samme kjede som hundefrisør. Jeg har også tatt et par kurs i ettertid for å bygge videre på det jeg allerede har lært, og har et lite nettverk av dyktige hundefrisører jeg rådfører meg med dersom jeg trenger hjelp. Det har vært til ekstremt stor hjelp!
    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...