Gå til innhold
Hundesonen.no

Kjøp av golden retriever - tips


Sprettballen
 Share

Recommended Posts

Jeg har en kollega på jobb som ønsker seg golden retriever. Han kan ikke så mye om hva man må sjekke ut osv. så jeg har tilbydd meg å hjelpe han på veien, men jeg kan ikke så mye om rasen jeg heller. 

Hva er viktig å tenke på når man skal ha golden? Hvilke helsetester bør være utført, hva skal man se etter? Oppdrettertips ønskes også. Hvordan står det generelt til med helsa på rasen? Han har funnet en oppdretter i området her som skal ha valper nå i begynnelsen av april. Han skal besøke oppdretter å snakke med de om ikke så lenge. Hva bør han spør om? 

Jeg sjekka litt på foreldrene i Dogweb. Mor og far er frirøntga på hofter, men albuer er ikke røntga. Mor har ett søsken som er røntga med HD C, resten er ikke røntget. Far er svensk, så finner ikke så mye info om hans slekt(er SKKs svar på dogweb tilgjengelig for andre?) 

Alt av tips mottas med takk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det tipset jeg fikk når jeg skulle ha golden, var at hvis du gikk ut fra oppdretter og kull-listene hos retrieverklubben så var det ganske trygt (du har jo ingen garantier uansett)... I tillegg finne ut hva du skal bruke hunden til, å se hvilke oppdrettere som fokuserer på hva... Hvis det er jaktgolden det er snakk om er det nok ikke så mange av dem som har registrert seg hos NRK. Men helsekravene for valpelistene kan jo være veiledende uansett.

Jeg har engasjert meg veldig lite i rase og helsespørsmål men når jeg ser hva folk spør om på rasesider på facebook så går det mye på hudproblemer/flass/Ichytose. Ichytose testes det ikke for i Norge. Jeg spurte raserådet om dette da jeg skulle ha valp og de sa at det ble testet (avlsdyr) i enkelte andre land, mest fordi gentesten finnes, og at det ikke gir kløe, kun flass. De sier det er arvelig, men ikke gir plager. 

Jeg lurer litt på om vår har Ichytose i en eller annen mild grad, og vil jo si at det ser ut som flassingen i perioder fører til noe kløe, men jeg har jo ikke noe diagnose på det.

Såvidt jeg husker er det krav om både HD og AA-røntgen for hunder som skal i avl. 

Kan være en ide å lese RAS for rasen bare for å få et inntrykk, jeg gjorde det og spurte raserådet litt om det som sto der for å få et inntrykk (jeg var visst en av de få som hadde kontaktet dem og faktisk lest RAS). 

(Obs, det ble rar formatering, men får visst ikke fikset fra mobil)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sprettballen skrev:

Kan vel presissere først som sist, han skal ikke ha jaktgolden, hehe. Han skal ha en grei familiehund.

Skal sjekke ut raseklubben og RAS :)

Ja, jeg fikk liksom inntrykk av at det var en "vanlig" golden han skulle ha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...