Gå til innhold
Hundesonen.no

Blanding av Alaska og schæfer


Kasan
 Share

Recommended Posts

9 timer siden, Sprettballen skrev:

Alaska hva da? Husky? Malamute? Jeg tenker på generelt grunnlag at det er skrekkelig forskjellige hunder så jeg ville ikke hatt en selv. Men har sett noen husky/schäferblandinger og de har unektelig vært veldig pene å se på. 

Det er en Alaska husky☺hun er 4 mnd nå og lærer fort. Fortere enn den andre valpen vår på 7 mnd. Har hatt schæfer før. Kjempe flott hund men kjenner ikke til Alaska husky. Hvordan forskjellige da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Kasan skrev:

Det er en Alaska husky☺hun er 4 mnd nå og lærer fort. Fortere enn den andre valpen vår på 7 mnd. Har hatt schæfer før. Kjempe flott hund men kjenner ikke til Alaska husky. Hvordan forskjellige da?

Alaska husky er en trekkhund. De er avlet for trekk, har ofte et ganske sterkt jaktinstinkt. Det er dog stor variasjon innenfor "rasen" i og med at det er en blandingshund. Du får AHer som er treningsmotiverte også, men sånn i utgangspunktet er det selvstendige hunder som er avlet for å kunne trekke over lange distanser. Stort sett ganske enkle hunder å ha med å gjøre så lenge de får nok fysisk aktivitet. 

Schäfer på sin side er en vakt og gjeterhund, en brukshund. De er avlet for å samarbeide med fører, er som regel lettlærte, lette å motivere og kan "selges billig" for godbiter og leker. De krever gjerne en del mental stimulering, ikke bare fysisk.  De kan ha jaktinstinkt de også, men som regel har de ikke et reelt jaktinstinkt. De løper etter det som springer, men vet ikke nødvendigvis hva de skal gjøre om de faktisk tar igjen dyret de jager. De er ikke avlet for jakt. For å si det sånn, schäfer kan som oftest gå løs, mens AH som regel ikke kan. 

Rasene er avlet til vidt forskjellige oppgaver og det blir selektert på forskjellige egenskaper. 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Sprettballen skrev:

Alaska husky er en trekkhund. De er avlet for trekk, har ofte et ganske sterkt jaktinstinkt. Det er dog stor variasjon innenfor "rasen" i og med at det er en blandingshund. Du får AHer som er treningsmotiverte også, men sånn i utgangspunktet er det selvstendige hunder som er avlet for å kunne trekke over lange distanser. Stort sett ganske enkle hunder å ha med å gjøre så lenge de får nok fysisk aktivitet. 

Schäfer på sin side er en vakt og gjeterhund, en brukshund. De er avlet for å samarbeide med fører, er som regel lettlærte, lette å motivere og kan "selges billig" for godbiter og leker. De krever gjerne en del mental stimulering, ikke bare fysisk.  De kan ha jaktinstinkt de også, men som regel har de ikke et reelt jaktinstinkt. De løper etter det som springer, men vet ikke nødvendigvis hva de skal gjøre om de faktisk tar igjen dyret de jager. De er ikke avlet for jakt. For å si det sånn, schäfer kan som oftest gå løs, mens AH som regel ikke kan. 

Rasene er avlet til vidt forskjellige oppgaver og det blir selektert på forskjellige egenskaper. 

Takker for svaret? bruksområdene til dem kjenner jeg til så fysisk aktivitet og hjernetrim er ikke et problem i vårt hus? men lynnet til huskeyer med blanding av schæfer er vel mer spennende. Satser på vi har fått det beste av de begge? veldig snill og mottagelig til nå ihvertfall?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alaska husky er jo en lite homogen "rase " i tillegg til at det er fryktelig mange som kaller en hvilken som helst polarhundmix for AH,  så det er vanskelig å si noe om din blanding uten å vite noe om type AH :)

Det viktigste er at dere er fornøyd med hunden :)

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16.3.2017 at 11:49 AM, Lola Pagola skrev:

Få se bilder da :D

Håper dere blir fornøyd med hunden videre og :) Alaska huskyer er jo stort sett veldig trivelige hunder, men ikke hunder det er så veldig forsvarlig å ha løs i skog og mark. 

Hun får faktisk løs bestandig, utenom når vi har bånd trening. Hun går ikke langt fra meg og kommer (foreløbig?) i 100 når jeg kaller henne inn! ? Må nok være obs med jakt instinkt. Har 2 settere også så jakt blir det på oss! Får unngå  " killer" instinktet om hun har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Kasan skrev:

Hun får faktisk løs bestandig, utenom når vi har bånd trening. Hun går ikke langt fra meg og kommer (foreløbig?) i 100 når jeg kaller henne inn! ? Må nok være obs med jakt instinkt. Har 2 settere også så jakt blir det på oss! Får unngå  " killer" instinktet om hun har det?

Hater å være gledesdreper men de fleste valper gjør det. Jaktinnstinkte slår som regel ikke ut før rundt etter 6 mnds alder, evt litt senere. Når de er 2 år gammle ca vil jeg tro de har jaktinnstinkt på plass.

Min malamute gikk også kjempefint ved meg den første tiden. Nå nærmer han seg to år og kan gå fint rundt meg løs men kommer det eks en katt eller sau så hadde han satt etter den.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2017 at 8:05 AM, Malamuten skrev:

Min bror har en sånn. Hyggelig hund som nok ligner mest på en gjennomsnittlig alaska husky i både lynne og utseende.

Høres bra ut?Alltid godt å høre at noen har gode opplevelser av typen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Wildlife skrev:

Hater å være gledesdreper men de fleste valper gjør det. Jaktinnstinkte slår som regel ikke ut før rundt etter 6 mnds alder, evt litt senere. Når de er 2 år gammle ca vil jeg tro de har jaktinnstinkt på plass.

Min malamute gikk også kjempefint ved meg den første tiden. Nå nærmer han seg to år og kan gå fint rundt meg løs men kommer det eks en katt eller sau så hadde han satt etter den.

Kjekt å vite!! ??himla trist ja?Men håper schæfer delen har meldt innpass da? Lov å håpe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.3.2017 at 8:49 AM, Mud skrev:

Alaska husky er jo en lite homogen "rase " i tillegg til at det er fryktelig mange som kaller en hvilken som helst polarhundmix for AH,  så det er vanskelig å si noe om din blanding uten å vite noe om type AH :)

Det viktigste er at dere er fornøyd med hunden :)

 

Tja.. godt tenkt! Skal høre med de vi kjøpte den fra om de kjenner til historikken!! Er sikkert vesentlig som du sier??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20.3.2017 at 9:11 PM, Kasan skrev:

Tja.. godt tenkt! Skal høre med de vi kjøpte den fra om de kjenner til historikken!! Er sikkert vesentlig som du sier??

Har sjekket det opp!! Tidligere forfedre var trekkhunder i Finnmark. Men hun har aldri opplevd sin angripe noe dyr eller vært " på jakt" mammaen har alltid vært uten bånd!! Så kanskje noen er for skeptiske her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
37 minutter siden, Kasan skrev:

Har sjekket det opp!! Tidligere forfedre var trekkhunder i Finnmark. Men hun har aldri opplevd sin angripe noe dyr eller vært " på jakt" mammaen har alltid vært uten bånd!! Så kanskje noen er for skeptiske her??

Hvis du ser hvor mange avisoverskrifter det er i løpet av et år, som handler om huskyer som har jaga og drept dyr, så skjønner du at det heller er visse andre som er naive. Huskyer har ofte veldig sterkt jaktinstinkt, og hvis de har det, så har de også oftest den avsluttende delen av jakta (drepe). Det sagt, så er det selvfølgelig ikke sånn at ingen huskyer kan gå løs noen sinne. Jeg har to som han gå løs (men den ene er bare 9 mnd gammel, så hvordan hennes instinkter utvikler seg vet jeg jo ikke) og en som overhode ikke kan gå løs. Han som ikke kan gå løs stikker ikke av, men han er alltid på jakt. Selv i kort bånd klarer han å drepe mus og småfugl, mens han drømmer om større bytte. At huskyer ofte ikke kan gå løs er ikke overdrevet, men det er kanskje litt vel generalisert fordi de aller fleste er alt for naive. De klarer ikke å lese hunden sin og skryter over alt om at det bare er å trene godt nok på innkalling, så kan alle gå løs. Så blir hunden tre år, stikker og dreper fire sau. Det betyr ikke at ingen kan gå løse, det betyr bare at det er mye tryggere å advare alle, fordi folk er naive til egen hund og klarer ikke å lese dem ifht instinkter som våkner, før det er for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, Kasan skrev:

Har sjekket det opp!! Tidligere forfedre var trekkhunder i Finnmark. Men hun har aldri opplevd sin angripe noe dyr eller vært " på jakt" mammaen har alltid vært uten bånd!! Så kanskje noen er for skeptiske her??

Man får ikke saurenhetsbevis på polarhunder og polarhundblandinger og det er det en fryktelig god grunn til..  Mange av de kan gå løse , frem til de plutselig stikker i jakt. 

Min har fått tak i både fugleunger og mus når han har vært i bånd uten å skade de,  og han har god innkalling,  men ikke pokker om han får være løs annet enn langt til skogs godt utenom båndtvangstiden og langt fra beiteområder.  

Å ikke vite hva man har og ta forholdsregler deretter er potensielt dårlig dyrevelferd for både vilt,  andre husdyr og hunden selv. 

Jeg er tilmed forsiktig med å slippe han med små hunder i tilfelle jakta slår inn. Det er instinkter hverken hund eller eier rår over når de først havner i jaktmodus.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...