Gå til innhold
Hundesonen.no

Uteområde for valpen


Guest Lizamor
 Share

Recommended Posts

Guest Lizamor

Vi har en forholdsvis stor hage som vovsen skal få utfolde seg i - etterhvert, det er ikke gjerdet ferdig ennå. I første omgang får valpen en litt mindre del av hagen som vi enkelt stenger av. Denne delen inkluderer også en terrasse. Spm mitt er - det er masse plass også under denne terrassen. Det er gjerdet av, men med en liten port som kan åpnes. Vi bruker ikke plassen til noe fordi vi ikke kommer til, høyden er ca 80 cm. Om valp/hund får lov å bruke dette, vil den kanskje også bæsje innunder der? I så fall dukker problemet opp - vi kommer ikke til og får plukket opp.. ?? 

Alt det rare man lurer på i planleggingsperioden...!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke usannsynlig at den kan komme på å gå på do der nei. Så da må dere jo vurdere om det gjør noe at dere ikke får plukket opp eller ikke. Dessuten finner nok valpen raskt ut at den kan løpe under der om den ikke vil noe (komme inn f.eks.) og da blir det en artig lek, fordi dere ikke får tak i den :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke hatt hunden noe sted jeg ikke fikk tak i den eller det den eventuelt har eller gjør... Den kommer for det første sannsynligvis til å gjøre både det ene eller andre der, samt ta med seg ting der som den bør eller ikke bør ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer dere ikke til for å plukke opp bæsj der, kommer dere heller ikke til for å rydde før valpen kommer. Om dere ikke kan være helt sikre på at det ikke ligger noe der den ikke bør få tak, bør heller ikke valpen ha tilgang. Pluss det de over skriver om at valpen raskt vil skjønne at der får dere ikke tak i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lizamor
2 timer siden, Snusmumrikk skrev:

Man må selvfølgelig kunne plukke opp og holde det rent på uteområdet valpen er på. Akkurat som man må fjerne møkk og holde det rent i en hundegård :)

Nettopp, men jeg har ikke hatt hund før og vet ikke riktig hvordan de ser an det å "skite i eget reir". Er nok best å stenge av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk
55 minutter siden, Lizamor skrev:

Nettopp, men jeg har ikke hatt hund før og vet ikke riktig hvordan de ser an det å "skite i eget reir". Er nok best å stenge av.

De er litt forskjellige, men de fleste som blir vant til at det er en mulighet har ikke noe i mot å skite i egen hage/hundegård. Voksne hunder som ikke er vant med hundegård og flytter ut er ofte mer nøye på at de må ut på tur for å gjøre fra seg. Men det  er veldig individuelt. Valper bryr seg som oftest ikke, og de forsetter gjerne med det de blir vant til ettersom de blir eldre. At det holdes rent for avføring er faktisk en av tingene mattilsynet er ganske nøye på i hundegårder. Ikke at jeg tror dere blir en mattilsynsak altså :P 

Jeg ville sperra av hvis dere ikke kommer til og får tatt møkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Lizamor skrev:

Vi har en forholdsvis stor hage som vovsen skal få utfolde seg i - etterhvert, det er ikke gjerdet ferdig ennå. I første omgang får valpen en litt mindre del av hagen som vi enkelt stenger av. Denne delen inkluderer også en terrasse. Spm mitt er - det er masse plass også under denne terrassen. Det er gjerdet av, men med en liten port som kan åpnes. Vi bruker ikke plassen til noe fordi vi ikke kommer til, høyden er ca 80 cm. Om valp/hund får lov å bruke dette, vil den kanskje også bæsje innunder der? I så fall dukker problemet opp - vi kommer ikke til og får plukket opp.. ?? 

Alt det rare man lurer på i planleggingsperioden...!

Da har dere et problem!! Vent på regn:-) om ikke kan dere sikkert la være å ha den der. Hehe . En valp må bare på do!!Uansett hvor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lizamor
På 15.3.2017 at 8:34 PM, Snusmumrikk skrev:

De er litt forskjellige, men de fleste som blir vant til at det er en mulighet har ikke noe i mot å skite i egen hage/hundegård. Voksne hunder som ikke er vant med hundegård og flytter ut er ofte mer nøye på at de må ut på tur for å gjøre fra seg. Men det  er veldig individuelt. Valper bryr seg som oftest ikke, og de forsetter gjerne med det de blir vant til ettersom de blir eldre. At det holdes rent for avføring er faktisk en av tingene mattilsynet er ganske nøye på i hundegårder. Ikke at jeg tror dere blir en mattilsynsak altså :P 

Jeg ville sperra av hvis dere ikke kommer til og får tatt møkk.

Jeg jobber innen hygiene så det bikker nok dessverre litt over andre veien...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Lizamor
På 15.3.2017 at 8:34 PM, Snusmumrikk skrev:

De er litt forskjellige, men de fleste som blir vant til at det er en mulighet har ikke noe i mot å skite i egen hage/hundegård. Voksne hunder som ikke er vant med hundegård og flytter ut er ofte mer nøye på at de må ut på tur for å gjøre fra seg. Men det  er veldig individuelt. Valper bryr seg som oftest ikke, og de forsetter gjerne med det de blir vant til ettersom de blir eldre. At det holdes rent for avføring er faktisk en av tingene mattilsynet er ganske nøye på i hundegårder. Ikke at jeg tror dere blir en mattilsynsak altså :P 

Jeg ville sperra av hvis dere ikke kommer til og får tatt møkk.

Jeg jobber innen hygiene så det bikker nok dessverre litt over andre veien...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...
På 17. mars 2017 at 1:05 PM, Guest Lizamor skrev:

Kan man lære valpen til å assossiere et hjørne av hagen som bæsjeplass? Om vi starter fra første dag og bærer den dit? Andre smarte teknikker? ??

Tispa mi har ofte funnet seg en plass eller fler hun liker å gjøre fra seg. Mens hannen er nødt å gå på tur for å gjøre fra seg, vil ikke engang tisse i Hagen eller rett utenfor eiendommen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...