Gå til innhold
Hundesonen.no

Dempede signaler


Harleyinthehouse
 Share

Recommended Posts

Jeg har nettopp lest boken til Turid Rugaas om dempede signaler. Men sitter igjen med noen spørsmål angående dette med å svare hunden med signalene. Hun skriver bl.a man burde svare ellers er man uhøfelig. Greit nok. Men følte det var lit lite eksempler jeg kunne relatere til.

Når hunden snur seg når man f.eks skal ta bilde - så demper de kamera fordi kamera er for nærme. Hva kan man gjøre i den situajsonen? Fjærne kamera selvfølgelig - men skal man da svare med noe igjen da? Snur jeg hodet selv hermer jeg - som og var "galt". Kan jeg da gjespe? 

Når hunden setter seg ned å følger med på omgivelsene - fordi det er støy o.l. Skal jeg vente å se hva som skjer? Med min valp så sitter han gjerne i evigheter. Noen ganger hjelper det hvis jeg setter meg på huk å lukker øynene å snakker med en myk stemme at nå går vi denne veien. Andre ganger ikke. Får dårlig samvittighet når jeg må løfte (drar ikke) han litt vekk. Han kan ikke sitte der i evigheter. Er ikke hund eller menneske å se, kun biler. Så forstår signalet hans. 

Hvis jeg holder hunden og han vrir hodet, skal jeg da sette han ned? Skal jeg gjespe? Min valp "angriper" gjesper min foreløpig ?? skal slikke å bite i leppa. Men ja, hva svarer jeg med når han gjør det? 

Nå har jeg riktig nok en valp som har like mye å lære som meg da. 

Kom gjerne med flere praktiske eksempler :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker det holder i lange baner å forstå hva hunden mener med de ulike signalene den sender, men VI som mennesker er utrolig dårlige på "hundsk" og trenger overhodet ikke å forsøke og bruke slike dempende signaler. I beste fall kikker bikkja dumt på deg, i verste fall forsterker du bare en frykt hunden har fordi hunden synes du oppfører deg rart. 

Hunder er eksperter på å tolke vårt kroppsspråk, selv om de ikke snakker vårt språk. På samme måte kan vi gjøre overfor hundene våre. Vi skjønner hva "de sier", men trenger ikke å snakke språket. 

Når det f eks gjelder fotoapparatet, så kan man jo trene hunden på at dette er ok. Gi en godbit når hunden ser i kamera f eks. 

Så nei, du skal verken gjespe eller snu deg bort eller noe som helst. De fleste hunder jeg har sett som har møtt folk som forsøker å bruke dempende signaler, synes bare det er skummelt eller rart. 

  • Like 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Siri said:

Jeg tenker det holder i lange baner å forstå hva hunden mener med de ulike signalene den sender, men VI som mennesker er utrolig dårlige på "hundsk" og trenger overhodet ikke å forsøke og bruke slike dempende signaler. I beste fall kikker bikkja dumt på deg, i verste fall forsterker du bare en frykt hunden har fordi hunden synes du oppfører deg rart. 

Hunder er eksperter på å tolke vårt kroppsspråk, selv om de ikke snakker vårt språk. På samme måte kan vi gjøre overfor hundene våre. Vi skjønner hva "de sier", men trenger ikke å snakke språket. 

Når det f eks gjelder fotoapparatet, så kan man jo trene hunden på at dette er ok. Gi en godbit når hunden ser i kamera f eks. 

Så nei, du skal verken gjespe eller snu deg bort eller noe som helst. De fleste hunder jeg har sett som har møtt folk som forsøker å bruke dempende signaler, synes bare det er skummelt eller rart. 

enig med deg. Vi mennesker er generelt er dårlig på hundespråk (noen er jo mer oppdatert enn andre da), og i hvertfal til å etterligne det, mens hunder er gode på menneskespråk. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turid Rugaas ass. Hun har liksom vært den fremste bidragsyter til å forvirre hunder i mange tiår. :lol: Det er priceless å se på WTF-trynet til en hund som møter et gjespende og munnslikkende menneske som setter seg med ryggen til, utstrakt arm og nærmest åler seg bakover i musefart mot hunden. Du bare ser hunden tenke: "What the everloving f***, hva pokker er det du holder på med. Du er det rareste mennesket jeg noen sinne har møtt!".  Du klarer ikke å lure hunden til å tro at du er en hund liksom. Hunder er smarte, pluss at de har øyne og nese og alle mulige slags sanser som avslører deg før du har rukket å slikke deg selv på leppa. 

Oppfør deg som du gjør til vanlig du. Hunden din vil lære å lese deg fortere enn du kan se for deg, de er dødsrå på dette. De har utviklet seg gjennom flere tusen år til å spille på lag med mennesker, de er eksperter på å forstå oss. Ikke gjør det vanskeligere for den med å late som du er noen andre enn den du er.  Bare vær ekte i det du gjør og ha som mål å ha det mest mulig morsomt med valpen din. Du ønsker åpenbart å forstå hunden din og at dere får god kommunikasjon, sånn sett er mye allerede på plass. :) Det kommer til å gå helt fint. :) 

 

  • Like 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Wilhelmina skrev:

Nå er det riktignok lenge siden jeg leste Rugaas, men sier hun virkelig at man skal svare med dempende signaler? Kan ikke huske at jeg gjorde det i den tiden jeg drev med overanalysering av familiehunden :lol: 

Jaa, står en del om det at dersom man inne svarer med det så er man uhøfelig ? Altså, forstår hva dere mener, men jeg mener og at det ikke er så dumt å bruke noen av disse signalene selv. Er ikke sånn at man later som man er en hund selvom man bruker signalene. Er kkke spanjol selvom man snakker spansk med en spanjol. 

 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg fikk besøk av en som har lært mye av Rugaas, og som brukte alle triksene i boka. gikk sidelengs, sakte, gjespet, smattet. Hunden min så på personen med store øyne og ble faktisk usikker. "hva ER det h*n vil?"

 

Jeg tror hunder forstår oss så godt at vi kke trenger svare med samme signaler, men heller vise at vi forstår dem. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, jeg synes boken er en god basic innføring i å lese hund. Det var ihvertfall til stor hjelp for meg da jeg stod der som fersk hundeeier med en hund som for meg var fullstendig uforutsigbar. Det var vel den boken som gjorde at jeg innså at nei, han har det slettes ikke kult på hundejordet selv om han ikke angriper andre hunder når han er løs...

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, simira said:

Tja, jeg synes boken er en god basic innføring i å lese hund. Det var ihvertfall til stor hjelp for meg da jeg stod der som fersk hundeeier med en hund som for meg var fullstendig uforutsigbar. Det var vel den boken som gjorde at jeg innså at nei, han har det slettes ikke kult på hundejordet selv om han ikke angriper andre hunder når han er løs...

boken er grei den, men poenget mitt er at vi ikke trenger bruke de samme signalene tilbake- hundene forstår oss godt. Noe kan man likevel lære i måten vi omgås hunder på, såklart.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne nyanserer litt, og til motsetning fra Rugaas støtter den seg på forskning (uten at jeg har sjekket ut validiteten til referansene for øvrig). 

http://blog.smartanimaltraining.com/2014/12/03/calming-signals-are-they-truly-signals-or-jcalming/

Jeg sjekket ut Google scholar også, kjapt riktignok, men fant ingenting i forskningen som støtter at bevisste dempende signaler har noen kommunikativ verdi fra menneske til hund. Det hadde vært interessant om noen har litteratur på emnet, så del gjerne den som har. ?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "svarer" ikke mine hunder på dempende signaler ved å sende lignende signaler tilbake, men jeg svarer gjerne på dempende signaler om de viser at jeg gjør noe de synes er ekkelt(svarer som i slutter). Jeg er dog en tanke nyansert, så fordi de demper meg under kloklipp eller når de må i dusjen, så får de bare gjøre det. I tillegg bruker jeg mine kunnskaper om dempende signaler til å lese situasjoner hunder i mellom. Der er det ganske nyttig, og ikke minst er det spennende å følge med på. Jeg bruker også noen dempende signaler når jeg møter hunder som er usikre. Ikke sånn overdrevent prøver-å-være-hund, men mer at jeg sitter med siden til, ser vekk og gjerne strekker ut en hånd. Dette for at hunden skal få komme å lukte på meg, mens jeg oppfører meg mindre skummelt. Jeg er helt klart mindre skummel for en redd/usikker hund om jeg sitter med siden til og ikke ser på den, enn om jeg sitter på huk mot den og stirrer på den, mens jeg strekker hånden ut til den. Jeg har hvert fall hatt veldig god effekt av å møte usikre hunder på den måten. Jeg gjorde det nå nettopp for ikke så lenge siden når jeg var på besøk hos noen. Jeg brukte i tillegg litt godbiter etc. men generelt også et kroppspråk som signaliserte at jeg er ikke farlig og du kan komme til meg om du vil. Eierne til denne hunden sa at de sjeldent hadde opplevd at hun ble så fort trygg på noen og skulle ligge oppi/tigge kos så raskt(eller i det hele tatt). Jeg fikk omtrent en borrelås etter jeg hadde vært der en stund(uten at jeg hadde godbiter på meg). :P 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dempende signaler - joda, de benytter seg av det, men det gir jo ikke mening at de skal gå rundt å dempe folk og fe hele tiden. Hunden demper seg selv og frigjør SITT stress ved å blant annet gjespe. Hvorfor skal den dempe meg når den venter mens jeg tar på meg skoene før vi skal på tur, hvorfor skal den dempe meg mens jeg lager i stand kveldsmat til den og hvorfor skal den ha behov for å dempe meg før jeg åpner burdøren etter en biltur? I min verden er det fordi den har en del stress innabords i det kroppen vil noe, men hodet sier "nei, du må vente et øyeblikk før du kan slippe løs energien din". Overskuddsenergi kanaliseres gjennom blant annet gjesping. Det er min (sikkert vrang)forestilling i hvert fall. 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Emilie skrev:

Dempende signaler - joda, de benytter seg av det, men det gir jo ikke mening at de skal gå rundt å dempe folk og fe hele tiden. Hunden demper seg selv og frigjør SITT stress ved å blant annet gjespe. Hvorfor skal den dempe meg når den venter mens jeg tar på meg skoene før vi skal på tur, hvorfor skal den dempe meg mens jeg lager i stand kveldsmat til den og hvorfor skal den ha behov for å dempe meg før jeg åpner burdøren etter en biltur? I min verden er det fordi den har en del stress innabords i det kroppen vil noe, men hodet sier "nei, du må vente et øyeblikk før du kan slippe løs energien din". Overskuddsenergi kanaliseres gjennom blant annet gjesping. Det er min (sikkert vrang)forestilling i hvert fall. 

Men det er jo ikke noen motsetning her. Hunder demper både seg selv og andre. Man må se hele bildet, evt. hele hunden.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et par av mine hunder har reagert på folk som kommer skliende sideleng med armen utstrakt mens de gjesper og sleiker seg rundt munn, hvilket har gjort vedkommende skumlere for dem enn det å møte folk normalt er, men som har gjort vedkommende helt sikker på at det må mer demping til.. Da blir det en litt ond sirkel som ikke hjelper noen. 

Når det er sagt, så registrerer jeg dempende signaler hos hunder selv, uten at jeg nødvendigvis gjør noe ut av det. At de føler at de må dempe når jeg står over de og tørker labber er f.eks en ting jeg bryr meg lite om, vi er ferdig med det om 5 minutter. Det er signaler det er greit å vite hva betyr, på lik linje med alle andre signaler en hund gir oss i løpet av en dag. 

Jeg gjesper bare når jeg er trøtt sjøl, da :P Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til at det har noen dempende effekt på mine hunder at jeg gjesper og er trøtt heller :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

49 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg gjesper bare når jeg er trøtt sjøl, da :P Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til at det har noen dempende effekt på mine hunder at jeg gjesper og er trøtt heller :) 

Jeg merker at jeg faktisk gjesper mye når jeg selv er litt småstressa eller er i situasjoner der jeg føler meg litt ukomfortabel... det kommer helt automatisk og har vel liten betydning for andre, men det er åpenbart en måte kroppen demper seg selv på :ahappy: 

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

 

Et par av mine hunder har reagert på folk som kommer skliende sideleng med armen utstrakt mens de gjesper og sleiker seg rundt munn, hvilket har gjort vedkommende skumlere for dem enn det å møte folk normalt er, men som har gjort vedkommende helt sikker på at det må mer demping til.. Da blir det en litt ond sirkel som ikke hjelper noen. 

 

Skjønner jeg godt altså..jeg hadde også blitt skeptisk hvis noen hadde kommet mot meg på den måten. Hadde nok tenkt at vedkommende ikke var helt 'i vater'..:P

Men..hunder leser nok non-verbale signaler i mye større grad enn vi gjør og jeg tror at problemet /feilen er, at man overdriver i fremførelsen av de dempene signalene..På en slik måte at det ikke fremstår som naturlig men bare merkelig. Litt som forskjellen på å se noe på film og en teaterscene. På den sistnevnte blir jo gjerne fakter og ansiktsutrykk gjerne noe 'overspilt' nettopp for at alle i salen skal få det med seg. Noe kronglete formulert muligens men jeg håper meningen kom frem. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 hours ago, Harleyinthehouse said:

Er kkke spanjol selvom man snakker spansk med en spanjol. 

Jeg forsøkte også å se for meg en sammenligning og kom fram til følgende: La oss si at du hadde lært hunden din å hilse på menneskevis. Tror du folk hadde slappet mer av om de ble møtt av en hund som gikk rett mot dem på bakbena, kikket dem i øynene mens den smilte nikkende med alle tennene sine og strakk fram den ene poten? :lol: 

Neida, det er ikke stort bedre sammenligning enn en nordmann som snakker spansk, men den gav meg noen morsomme bilder om ikke annet. :P 

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, Mari skrev:

Jeg forsøkte også å se for meg en sammenligning og kom fram til følgende: La oss si at du hadde lært hunden din å hilse på menneskevis. Tror du folk hadde slappet mer av om de ble møtt av en hund som gikk rett mot dem på bakbena, kikket dem i øynene mens den smilte nikkende med alle tennene sine og strakk fram den ene poten? :lol: 

 

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Hei! Jeg sitter og vurderer råfôring til hunden min da han ikke er fryktelig interessert i tørrfôret sitt. Får også inntrykk av at det er billigere med råfôr i lengden. Dette er noe jeg ønsker å begynne med når han skal over på voksenfôr, men jeg vil regne litt på det først 🤭 Matte er ikke mitt beste fag, så jeg håper noen kan se på regnestykket mitt og se om jeg er helt på bærtur? 😅 Valpen er nå 5 mnd og 12kg, og får p.d.d dette: 160g BritCare Puppy Grain-Free Salmon (80g frokost + 80g lunsj) + 4 SMAAK kjøttboller (ca. 100g) til middag. Dette fungerer veldig bra så langt og han har lagt på seg fint fra han kom hjem til meg. Veterinær er også veldig fornøyd med holdet hans. I følge rasestandard skal voksenvekt være maks 18kg, så jeg tar utgangspunkt i det. Ved voksenalder ville han da fått 170g tørrfor fordelt på frokost og lunsj + 100g SMAAK. Jeg kjøper 12kg sekk til 969kr sekken. 170g daglig i en uke er da ca. 1190g, ganger det med 52 uker og får da ca. 62kg fôr i året. Det er omtrent 6 sekker i året, altså 5814kr. Legger jeg da til prisen for SMAAK kjøttboller så er det 100g daglig, 700g i uka og 36,5kg i året. 36,5x80kr er 2920kr i året, totalsum på 8734kr årlig for fôr. Vomprisen i nærbutikken er som følger: 29,- stk 10 for 219,- 20 for 419,- 3x6kg for 280,- Med utgangspunkt i 18kg voksenvekt skal han da ha 360g i døgnet, ca. 2,5kg i uka eller 131kg i året. Ca. 7598kr i året da, hvis jeg kjøper 1 og 1 pølse, 5738kr hvis jeg kjøper 10 eller 5488,9kr hvis jeg kjøper 20. Jeg kan også få 3x6kg for 280kr, det gjør det jo enda billigere. 18kgx8 = 144kg, 280x8 = 2240kr Er jeg helt på villspor her? 🤪
    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...