Gå til innhold
Hundesonen.no

Noen hunder vet når eieren kommer hjem..


Pringlen
 Share

Recommended Posts

Da jeg var liten hadde jeg en hund som alltid visste når jeg var på vei hjem fra skolen. Da stilte han seg opp slik at han kunne se langt nedover veien, og da visste alle i huset at jeg snart kom hjem :P Han gjorde ikke slik med noen andre, bare meg. Men når man går på skolen, så kommer man jo ikke hjem til samme tid hver dag heller? Så veldig rart. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert flere faktorer, men jeg så et program der de mente det kunne være at det luktet mindre av deg. Altså, når luktmengden din sank til et visst nivå visste hunden at du kom hjem. De gjorde et forsøk der en hund reagerte veldig når en person i familien snart kom hjem. Først filmet de for å se hvordan det er vanligvis, og så filmet de når de gjorde eksperimentet, De tok et klesplagg med masse lukt og gikk rundt i huset med den for å spre lukta for å øke mengden lukt av denne personen. Da reagerte ikke hunden, og ble veldig overrasket da eieren kom hjem.

 

Dette forklarer ikke når hundene reagerer i det eieren tenker den skal hjem osv, men man så tydelig forskjell på under dette forsøket.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror litt på teorien om luktspor - jeg jobber stort sett til fastsatte tider, men har også mulighet for fleksitid, noe jeg benytter meg av innimellom. Om jeg begynner senere og kommer tilbake senere, så har jeg ikke sett særlig reaksjon. Om jeg jobber overtid derimot, da reagerer han...

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første hunden min varslet konsekvent ca 10 min før moren min kom hjem (med bil) uansett hvor hun hadde vært, og når på dagen det var. Når Snorre sto i vinduskarmen og pep, så visste jeg at det var ca 10 min til muttern kom hjem :)

Ikke hatt noen sånne konsekvente varslere senere. Det er litt mer tilfeldig, men enkelte har hatt episoder man kan lure litt på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
1 time siden, Pringlen skrev:

At hunder kan klokka er jo greit nok. Det er når de reagerer ti-femten minutter før bilen til et familiemedlem svinger inn på gårdsplassen på random tidspunkt, det begynner å bli uforklarlig :)

Jep ene hunden min hadde det samme. Far in kunne da komme mellom kl 0700 om morgenen og ja ca 1900 om kvelden. Og ja det var ikke hver dag eller noe fast når han kom i intervall men hunden varslet ca 10 min før faren min sto på trappa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Pringlen skrev:

Første hunden min varslet konsekvent ca 10 min før moren min kom hjem (med bil) uansett hvor hun hadde vært, og når på dagen det var. Når Snorre sto i vinduskarmen og pep, så visste jeg at det var ca 10 min til muttern kom hjem :)

Ikke hatt noen sånne konsekvente varslere senere. Det er litt mer tilfeldig, men enkelte har hatt episoder man kan lure litt på.

Så utrolig interessant! Det hadde vært skikkelig spennende om de hadde forsket mer på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medan min hund ikkje trur på at eg kjem heim, sjølv om han ser meg gjennom glaset i døra, før eg faktisk er innandørs. Eg har dog lite rutinar i kvardagen så han har ikkje så mykje forventningar/vanar/kontroll på meg. :P 

 

 

 

Eg trudde dette var forska på forøvrig? Muligens ikkje sånn veldig seriøs forskning, men dette har eg da lest om, og då handla det mykje om lydar. Lydar frå naboar og naboungar som kjem heim, bilar, fem-på-tre-bussen som alltid køyrer forbi tre minutt før far kjem heim, og sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta
Akkurat nå, plutte skrev:

Medan min hund ikkje trur på at eg kjem heim, sjølv om han ser meg gjennom glaset i døra, før eg faktisk er innandørs. Eg har dog lite rutinar i kvardagen så han har ikkje så mykje forventningar/vanar/kontroll på meg. :P 

 

 

 

Eg trudde dette var forska på forøvrig? Muligens ikkje sånn veldig seriøs forskning, men dette har eg da lest om, og då handla det mykje om lydar. Lydar frå naboar og naboungar som kjem heim, bilar, fem-på-tre-bussen som alltid køyrer forbi tre minutt før far kjem heim, og sånt.

De lydene kunne ikke slå inn på min hund når min far kom. Den hunden jeg har nå har full kontroll men da jeg bodde i rekkehus med mange andre så skilte denne hunden på min far og alle andre naborer. Det var også i starten av en veg med mange rekkehus og tomansboliger innover så det var mye trafikk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi hatt våre egne "eksperiment", for å si det sånn :lol: 

Nå bruker jeg veldig lang tid på å busse hjem fra jobb, og har som regel kveldsvakter. Så er hjemme til ganske likt tidspunkt hver gang, og G har begynt å reagere 10-15 min før jeg har kommet hjem. Da setter han seg i gangen å ser mot døra, og venter.
Jeg og gubben har spekulert litt på om gubben gir ut noen signaler når han ser at det er 10-15 min igjen til jeg kommer hjem, så jeg testa det en dag jeg fikk skyss hjem. Kom hjem nesten 40 min tidligere enn vanlig, uten å gi beskjed til gubben!

Joda, G begynte å vente rundt 10 min før jeg kom hjem, noe gubben ble meget forvirra over :lol: Først når jeg satte nøkkelen i døra skjønte han hvorfor G satt i gangen!

Gubben jobber natt, så jeg og G sover som regel når han kommer hjem, så der har jeg ikke fulgt med noe særlig.. 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Banzai vet også når gitte folk kommer :) 

Flere ganger har han begynt å vandre og styre alt fra 2-10 min før samboer kommer hjem. Det er så nøyaktig at jeg ut ifra hans reaksjon flere ganger har sendt til henne og spurt om hun straks er hjemme. Stemmer hver gang. Og dette er ikke fastsatte tidspunkt. det kan være en bytur, besøk til familie etc, så tidspunkt er aldri det samme og langt ifra hver dag :) 

Nå har hun vært borte siden lørdag og jeg har ikke sett noe venting enda. Vi får se i morgen om han varsler fra når hun er i nærheten:ahappy:

Han vet også når @Siljus og samboeren hennes er på vei! Hver gang :wub: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldste tispa i huset her vet når guttungen kommer hjem. Hun legger seg på armlenet på sofaen, spisser øra og stirrer intenst mot døra. Jeg titter på klokka, tenker at hun må høre naboen eller noe, for D skal ikke komme hjem nå, men plutselig er han der. Hun går ikke etter klokka med unntak av på kvelden og det er (mener hun i alle fall) på tide å legge seg, og på morgenen når det er på tide å vekke guttungen. I helger og ferier hvor D er hos faren sin venter hun ikke på han. Men dagen han kommer hjem, da reagerer hun noe tid før bilen til faren svinger opp her. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaninen min gjorde det når jeg var liten. Moren min var hjemme men det brydde ikke kaninen seg noe om. Han lå og sov i buret sitt helt til klokken var fem på to, da våknet han, strakte seg, gikk på do, fikset pelsen, spiste litt og 9 minutter over to begynte han å riste i burdøra for å få komme ut. Jeg kom alltid hjem ti over to :P En meget presis herremann kaninen min

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Wednesday said:

Da jeg var liten hadde jeg en hund som alltid visste når jeg var på vei hjem fra skolen. Da stilte han seg opp slik at han kunne se langt nedover veien, og da visste alle i huset at jeg snart kom hjem :P Han gjorde ikke slik med noen andre, bare meg. Men når man går på skolen, så kommer man jo ikke hjem til samme tid hver dag heller? Så veldig rart. 

Amigo, golden retrieveren jeg hadde pleide å gjøre det da jeg kom hjem fra skolen og jobb. Selv om det var varierte tider, så merket han at bilen var i rundkjøringen som var 2-3 min unna. Jeg pleide å kjøre en dypblå bil, og andre som gikk med ham sa at han stoppet og så etter alle små, dypblå biler som kjørte forbi. :lol: Men jeg og Amigo hadde et spesielt bånd, han var en sånn once in a lifetime-hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Lill med Perfect image er fremdeles aktiv med collie oppdrett både med lang og korthår. Enklest er nok å ta kontakt på Facebook med henne privat, tror ikke hun har tilgang på Messenger på kennel siden sin dessverre. Hun venter et korthårskull i disse dager (uke 17) og jeg vet hun har noen spennende planer fremover også. Verdt å ta kontakt, eventuelt mase litt om du allerede har sendt henne en melding! Ikke sikkert du får svar sånn helt med en gang da den dama har mange baller i luften, kan ikke annet enn å bøye meg i støvet for arbeidet hun gjør. 😂    Tine (kennel laabanden) som er tagget over her har i hvert fall 1 om ikke 2 korthårs hannhunder ledig akkurat nå, og er vel ikke utelukket at det blir en kort/langhårsparring der i fremtiden, men det kommer helt ann på hvilken hannhund det blir på kortis tispa hennes i fremtiden.  Ann Gjertrud (Kennel NoorWay) er jeg usikker på om avler fremdeles, men er ikke sånn kjempe kjempelenge siden jeg så en annonse fra henne så sant jeg husker rett. Hun var aktiv her inne før, om du søker på Noor, Ninja eller Miyagi (usikker på hvordan det skrives) så finner du henne nok. Men er ellers vanskelig å finne på nett om dagen svjv.  Hadde anbefalt @Kensington Gate , men tror ikke hun avler pr.d.d.    Du kan søke opp norsk collie markedsplass på Facebook, der deles det annonser. 😊 NCK fikk ny nettside for ikke så kjempelenge siden, men oppdateringene har gått sakte dessverre.   
    • Jeg kan ikke se å finne Kennel NoorWay noe sted - verken gjennom Google eller Facebook. Har du mulighet til å sende en lenke? Ellers noterer jeg meg resten av det du skriver, og vil legge stor vekt på gemytt! Takk for hjelpen 
    • Tusen takk for gode tips! Her har jeg litt å sjekke ut 
    • Jeg soser rundt i valpefeber, feriefeber og ferieplanlegging...
    • Ja, det kommer til å bli brukt sekk til valpen. Men vi har lyst til å kanskje leie en hytte og ta små dagsturer med både valp og godt voksen hund.  Sykkelturer utgår pga det blir for tungt med 30+ kg i sykkelvogn.  Alt kommer til å gå på valpens premisser.  Men vi vil gjerne ha turterreng som er ganske flatt, pga eldre hund med hofteplager, og pga tung sekk i krevende, kupert terreng er skummelt.  Setter gjerne tips på turrterreng, eller lettgåtte turer: hele sørlandet, Telemark og Asker område På forhånd tusen takk
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...