Gå til innhold
Hundesonen.no

Medisinert med dress


Recommended Posts

Valpen min Diidii er 6 mnd og av rasen tibetansk terrier. Hun ble nøye utvalgt etter omfattende research fordi jeg ønsket meg en potensiell utstillingshund med både eksteriør og HELSE 100% på plass. Granskning av linjer og diskusjoner med både raserepresentanter her og i Sverige,  gjorde derfor at vi endte opp i Skåne den 26.november for å hente skatten.

Hun kom hjem til en varm velkomst av våre to andre hunder. 

Den første mnd var veldig grei. Vi lurte litt på om hun ble overaktivisert av og til, men prøvde å ha "rostund" gjennom dagen for at hun skulle få sove ut og Være i fred.

Jeg er sykemeldt og er sammen med hundene nesten hele tiden.  Leah  (Havanais på 5), er flittig leker og jeg har av og til følt meg plassert i andre rekke for Dii sin del.

Nyttårsaften begynte Dii å klø. Hun klødde seg desperat hele natten og det var små jordskjelv hver gang hun tok av.

Vi reiste etterhvert til veterinær og han gav henne en kortisonsprøyte (uten effekt). Huden så fin ut, men valpen var tydelig preget av kløen og hun gnager av seg pelsen på beina (fra kneet og opp).  Etterhvert som vi ble desperate (hun klør seg nå HELE TIDEN når hun ikke har på dress El er i aktivitet), så bandasjerte vi beina og hun begynte da å klø seg i haleregion og på magen.

Så det har Vært flere runder til veterinær. De konkluderer med tørr hud (jeg ser INGEN tørr hud) og ba meg vaske henne i dermaalley oatmeal to ganger i uken. Jeg ser ingen endring.

I frustrasjon har jeg Googlet og prøvd å fore på råfòr  (vom og hundemat), med null effekt over fem uker og siden da har hun fått acana pasifica.

Hun får også omevio omega3 og blir børstet minst en gang om dagen.

Hun klør like mye inne som ute, så lenge aktiviteten opphører. 

Men så kom jeg til å legge merke til at hun i sin 12 år gamle, utslitte Hurttadress uten fòr, virker til å "glemme kløen"...  Hun blir avslappet og sover som en stein og Gjør ingen forsøk på å klø. En "ny hund" rett og slett...

Siste veterinær mente at kløen skyldtes vane/kjedsomhet, Noe jeg betviler så sterkt at jeg tror jeg gir opp håpet om hjelp fra veterinærene rundt her ? 

Har noen tips? Jeg har prøvd C.Sølv spray og aloe vera... 

Jeg får ikke senket skuldrene et sekund om dagen uten den dressen på, men den kan hun jo ikke gå rundt i hele tiden ?

Hva kan dette Være? Jeg er livredd for å få slengt I trynet fra veterinær at det er allergi... ? For her tester de ikke for slikt, de bare antar. Og kortison har jeg spist I så mange år selv, at jeg har forferdelig lite lyst å gi det til en liten baby uten at det er helt nødvendig ???

 

Hun har ellers negativ skrapeprøve og har fått stronghold behandling... 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Logg på fb og meld deg inn i gruppen Tibetan Terriers. Valper som klør er et gjengangertema! Mange ser ut til å vokse det av seg rett og slett, andre lykkes med råforing. Jeg fikk effekt av råforing (v&h) og ved å bruke Optima Ph hudvask/spray, det hjalp også MYE å klippe pelsen kort.

Og velkommen forresten, moro å se flere tibber :ahappy:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Pixie skrev:

Logg på fb og meld deg inn i gruppen Tibetan Terriers. Valper som klør er et gjengangertema! Mange ser ut til å vokse det av seg rett og slett, andre lykkes med råforing. Jeg fikk effekt av råforing (v&h) og ved å bruke Optima Ph hudvask/spray, det hjalp også MYE å klippe pelsen kort.

Og velkommen forresten, moro å se flere tibber :ahappy:

Takk takk! Jeg er medlem av gruppa og fikk da anbefalt råfòr og olje, samt noen tabletter som ikke føres i Norge.  Og samtlige mente det var sikkert allergi ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutes ago, Pixie said:

Logg på fb og meld deg inn i gruppen Tibetan Terriers. Valper som klør er et gjengangertema! Mange ser ut til å vokse det av seg rett og slett, andre lykkes med råforing. Jeg fikk effekt av råforing (v&h) og ved å bruke Optima Ph hudvask/spray, det hjalp også MYE å klippe pelsen kort.

Og velkommen forresten, moro å se flere tibber :ahappy:

Hvis det er såpass vanlig så stusser jeg litt på at oppdretter ikke hadde noe erfaring med det. Selv om det eventuelt var første kullet så bør vel en oppdretter kjenne rasen godt nok til å vite litt om et ikke uvanlig problem hos valper tenker jeg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ikke første kullet! Hun sier en venninne har hatt en valp som klødde som liten, men hun har aldri hatt det selv. .. Gruppa på FB er global, så da kan vel kanskje alt fremstå som "vanlig"? Om ikke så har denne rasen MANGE utfordringer ??

Må også legge til at hun fornekter ikke at valpen klør, og forhører seg gjerne med andre for meg mtp råd... men hun har ingen egenerfaring☺ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stedene hun klør seg på er jo ofte ganske "typisk" for allergi, men om det startet på en dag som nyttårsaften med alt bråket og stresset det gjerne medfører og det slutter når hun får på seg dekken, så kan det jo tenkes at det er stressrelatert/vanesak. Dekkenet funker kanskje som en type "thundershirt" som gjør at hun slapper litt av og ikke føler behovet for å klø. Med allergi vil man jo gjerne se forskjell når man setter kortison. 

Og hvor lenge prøvde du råfóring før du bestemte deg for at det ikke funket? Du burde prøve i hvert fall 1-2 måneder for å gi det en sjanse. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, MaritaS skrev:

Stedene hun klør seg på er jo ofte ganske "typisk" for allergi, men om det startet på en dag som nyttårsaften med alt bråket og stresset det gjerne medfører og det slutter når hun får på seg dekken, så kan det jo tenkes at det er stressrelatert/vanesak. Dekkenet funker kanskje som en type "thundershirt" som gjør at hun slapper litt av og ikke føler behovet for å klø. Med allergi vil man jo gjerne se forskjell når man setter kortison. 

Og hvor lenge prøvde du råfóring før du bestemte deg for at det ikke funket? Du burde prøve i hvert fall 1-2 måneder for å gi det en sjanse. :) 

Vi prøvde fem uker pluss en uke der vi blander i forkant og etterkant. .. Men mulig vi må prøve mer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, simira skrev:

Hvis det er såpass vanlig så stusser jeg litt på at oppdretter ikke hadde noe erfaring med det. Selv om det eventuelt var første kullet så bør vel en oppdretter kjenne rasen godt nok til å vite litt om et ikke uvanlig problem hos valper tenker jeg?

Som hun sa, gruppa er global og har tett på 6000 medlemmer. Og man hører naturlig nok ikke fra de mange som har valper som ikke klør, bare fra de som spør om råd :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, jeg tenker også at det handler mer om stress/vane enn allergi. Min tibbe har vokst av seg det meste, men kan fortsatt legge seg til å tygge på ulveklørne/potene om han er urolig, kjeder seg eller er stressa. Pelsen er fin, huden er fin (ikke tørr, flassende eller rød noe sted), klørne gror som bare det og alle unntatt ulveklørne er sterke og fine. Han fores ca 50/50 v&h( bytter mellom active, active med laks og taste kylling) og tørt (kornfritt) og får lakseolje i maten. Om din er 6 mnd begynner hun også å nærme seg pelsbytte, det kan jo være at det begynner å løsne underull som klør? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Pixie skrev:

TS, jeg tenker også at det handler mer om stress/vane enn allergi. Min tibbe har vokst av seg det meste, men kan fortsatt legge seg til å tygge på ulveklørne/potene om han er urolig, kjeder seg eller er stressa. Pelsen er fin, huden er fin (ikke tørr, flassende eller rød noe sted), klørne gror som bare det og alle unntatt ulveklørne er sterke og fine. Han fores ca 50/50 v&h( bytter mellom active, active med laks og taste kylling) og tørt (kornfritt) og får lakseolje i maten. Om din er 6 mnd begynner hun også å nærme seg pelsbytte, det kan jo være at det begynner å løsne underull som klør? 

Det kan Være! !!! Også har hun jo begynt å få hår både på magen og bak under rompa  (der de ikke har pels som valper). Så kanskje det også klør?  Hva gir du som Godbiter når du råforer? =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir så rene godbiter som mulig, kjøper margben frosne i matbutikken og tørre knoker/ben i dyrebutikken eller fyller margben/kong med v&h. Av butikkgodbiter begynner det å bli flere å velge mellom også, Nature´s menu, Provit, Orijen, Alpha (tror jeg?) og fish4dogs bl.a. Ellers fryser jeg isbiter med kyllingkraft/kjøttkraft hver gang jeg lager noe jeg får kraft av, av retter uten salt/krydder og uten løk. Grønnsaker er fine godbiter, gulrotbiter og agurk er staaas!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, MaritaS skrev:

Stedene hun klør seg på er jo ofte ganske "typisk" for allergi, men om det startet på en dag som nyttårsaften med alt bråket og stresset det gjerne medfører og det slutter når hun får på seg dekken, så kan det jo tenkes at det er stressrelatert/vanesak. Dekkenet funker kanskje som en type "thundershirt" som gjør at hun slapper litt av og ikke føler behovet for å klø. Med allergi vil man jo gjerne se forskjell når man setter kortison. 

Og hvor lenge prøvde du råfóring før du bestemte deg for at det ikke funket? Du burde prøve i hvert fall 1-2 måneder for å gi det en sjanse. :) 

Jeg tenkte også stressrelatert. @Diidii; har dere varmepumpe i huset forresten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, KristinR skrev:

Har du sjekket at det ikke kan være utøy? Det første en veterinær med mye peiling på hud gjør er som regel å be eier om å kjøre en utøybehandling for å utelukke det først. 

Hun har Vært skrapet uten funn, men som skrevet så behandlet vi likevel med stronghold i to omganger mot det i tilfelle ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Saturday, March 11, 2017 at 10:37 PM, QUEST skrev:

Jeg tenkte også stressrelatert. @Diidii; har dere varmepumpe i huset forresten? 

Vi har varmepumpe ja ? Men I andre enden av huset fra der hun sover / oppholder seg for det meste... I dag våknet vi til sår på brystet ? da har hun ikke Vært hos varmepumpa siden fredag fordi vi har Vært på hytta??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner det holder litt på å rable for meg! Våknet I dag og gikk på badet I fem minutter uten at hun hadde på dress og kom tilbake til hund med sår på brystet ? Så slitsomt å ha det slik, både fordi jeg bruker hver time av døgnet til å bekymre meg og fordi jeg synes så uendelig synd I henne?

20170313_071114.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva bruker dere når dere bader henne? Kan det være hun reagerer på shampo eller balsam? Har hun vært hos groomer som kan ha brukt andre,sterkere produkter på henne? Kan være verdt å prøve Optima PH eller noe parfymefritt og veldig mildt, Peace and Kindness fra Chris Christensen funker for mange...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Monday, March 13, 2017 at 8:04 PM, Pixie skrev:

Hva bruker dere når dere bader henne? Kan det være hun reagerer på shampo eller balsam? Har hun vært hos groomer som kan ha brukt andre,sterkere produkter på henne? Kan være verdt å prøve Optima PH eller noe parfymefritt og veldig mildt, Peace and Kindness fra Chris Christensen funker for mange...

Bruker peace and kindness gel og Dermacton  (totalt såpefri / parfymefri, 100% naturlig - shampoo). Før denne brukte vi Dermalley OatMeal fra veterinæren. Vi er ikke så bortskjemte med groomere i Ålesund ?

Men siden sist jeg var innom her da, så har det altså tørnet totalt for både  meg og Dii ? så vi ringte en hudspesialist og fikk oss en time.  Hun hadde aldri sett en valp klø seg så ille før inne på kontoret hos dem. Så det var jo "betryggende".  =/ Føler det bare eskalerer. Det ble sendt prøver til Baddaky og hun har fått prednisolon. Føler ikke at denne tar alle kløen, men så lenge jeg sprayer og smører henne med Dermacton, så er hun nå kløfri. DA merker man hvor mye hun egentlig har klødd. Jeg kan plutselig sette meg ned i sofaen uten å holde henne og se på at hun sovner i sengen sin. Hun klarer å konsentrere seg, hun er mye mer avbalansert! Lille vennen vår ?

Veterinær mener det er husstøvmidd og jeg kjenner at panikken tar meg litt... Har satt i gang tiltak (til svigermors store fortvilelse) og fjernet gardiner, tepper og puter. Hun har fått seg bia bed og sover nå med buret sitt stående i gangen og ikke på soverommet. (Måtte bytte stoffburet ut i gitter, da visste hun ikke helt om hun ville sove der, så tror hun for det meste sover på gulvet utenfor?). Trodde nesten ikke husstøvmidd var mulig så mye som jeg vasker og har støv på hjernen, men la gå.

Har nå et minihåp om at anallergen foret til RC kan avdekke noe fòrrelatert og at det ikke skal Være atopi ? Fikk ihvertfall dette også fra veterinær for å prøve parallelt... seeeelv om vi har forsøkt hypoallergen fra før av...

Har fått anbefalt å klippe ned de to andre hundene våre også (noe som svir litt i sjelen da havanaisen ikke eier et gram av underull og er en frostpist)... Men avventer det til Baddaky har svart ihvertfall på prøven som ble sendt inn...

Prøver å lese om atopi, men det som går igjen er ørebetennelse og infeksjoner på potene pga kløe?  Dii verken klør eller har betente ører og poter, ikke har hun snue/røde øyne eller tilsnevret pust heller? Men atopi trenger vel kanskje ikke alltid å Være slik? Eller?

 

Kjenner jeg er lei meg langt inn i sjelen og ser svart på å få baby i juni med det det innebærer av tepper og vugge og det som ellers er på stua ? Havanaisen har separasjonsangst, så å stenge dem inne på et annet rom er utelukket. Og jeg føler det er fælt også når de ikke har Vært vant til det fra tidligere... 

Vet dere om hun evt kan vokse av seg atopi?  Er det kronisk? Må jeg følge alle tiltak, eller er noen viktigere enn andre? ? Vaske og støvsuge hver eneste dag er liksom ikke det mannen i gata flest har tid til, men så vil vi jo at hun skal ha det bra også ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Diidii said:

Bruker peace and kindness gel og Dermacton  (totalt såpefri / parfymefri, 100% naturlig - shampoo). Før denne brukte vi Dermalley OatMeal fra veterinæren. Vi er ikke så bortskjemte med groomere i Ålesund ?

Men siden sist jeg var innom her da, så har det altså tørnet totalt for både  meg og Dii ? så vi ringte en hudspesialist og fikk oss en time.  Hun hadde aldri sett en valp klø seg så ille før inne på kontoret hos dem. Så det var jo "betryggende".  =/ Føler det bare eskalerer. Det ble sendt prøver til Baddaky og hun har fått prednisolon. Føler ikke at denne tar alle kløen, men så lenge jeg sprayer og smører henne med Dermacton, så er hun nå kløfri. DA merker man hvor mye hun egentlig har klødd. Jeg kan plutselig sette meg ned i sofaen uten å holde henne og se på at hun sovner i sengen sin. Hun klarer å konsentrere seg, hun er mye mer avbalansert! Lille vennen vår ?

Veterinær mener det er husstøvmidd og jeg kjenner at panikken tar meg litt... Har satt i gang tiltak (til svigermors store fortvilelse) og fjernet gardiner, tepper og puter. Hun har fått seg bia bed og sover nå med buret sitt stående i gangen og ikke på soverommet. (Måtte bytte stoffburet ut i gitter, da visste hun ikke helt om hun ville sove der, så tror hun for det meste sover på gulvet utenfor?). Trodde nesten ikke husstøvmidd var mulig så mye som jeg vasker og har støv på hjernen, men la gå.

Har nå et minihåp om at anallergen foret til RC kan avdekke noe fòrrelatert og at det ikke skal Være atopi ? Fikk ihvertfall dette også fra veterinær for å prøve parallelt... seeeelv om vi har forsøkt hypoallergen fra før av...

Har fått anbefalt å klippe ned de to andre hundene våre også (noe som svir litt i sjelen da havanaisen ikke eier et gram av underull og er en frostpist)... Men avventer det til Baddaky har svart ihvertfall på prøven som ble sendt inn...

Prøver å lese om atopi, men det som går igjen er ørebetennelse og infeksjoner på potene pga kløe?  Dii verken klør eller har betente ører og poter, ikke har hun snue/røde øyne eller tilsnevret pust heller? Men atopi trenger vel kanskje ikke alltid å Være slik? Eller?

 

Kjenner jeg er lei meg langt inn i sjelen og ser svart på å få baby i juni med det det innebærer av tepper og vugge og det som ellers er på stua ? Havanaisen har separasjonsangst, så å stenge dem inne på et annet rom er utelukket. Og jeg føler det er fælt også når de ikke har Vært vant til det fra tidligere... 

Vet dere om hun evt kan vokse av seg atopi?  Er det kronisk? Må jeg følge alle tiltak, eller er noen viktigere enn andre? ? Vaske og støvsuge hver eneste dag er liksom ikke det mannen i gata flest har tid til, men så vil vi jo at hun skal ha det bra også ?

 

Dessverre kan ikke hunder og katter vokse av seg allergi slik som mennesker i noen tilfeller kan. 
Dermed gjelder det å finne et regime som hjelper hunden og som dere kan leve med. 
 

Noen hunder kan leve et langt og godt liv om man klarer å bli kvitt allergenene de reagerer på. Eventuelt at de kan ha så få plager som mulig vha ulike behandlingsmetoder. 

Jeg håper dere finner en løsning på dette som er til å leve med for alle parter. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Dii blir ikke bedre av kløen sin ? prednisolon tar den ikke og atarax var et håpløst forsøk... 

Burde ikke kortison tatt kløen om det var allergi?

Testen fra Baddaky kom tilbake negativ på alle områder ?

 

Veterinæren mener nå at jeg overdriver... Men hun klør seg jo 23 timer i døgnet og uten dress (har fått superdekken), så klør hun jo på seg sår ?

 

Finnes det ANDRE grunner som kan gi kløe som kortisonen ikke ville tatt?

Veterinæren har ikke tiltak til oss videre ? jeg har henne så mye ute som mulig, vasker og desinfiserer alle overflater hver dag (samt matskål)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, Diidii skrev:

Dii blir ikke bedre av kløen sin ? prednisolon tar den ikke og atarax var et håpløst forsøk... 

Burde ikke kortison tatt kløen om det var allergi?

Testen fra Baddaky kom tilbake negativ på alle områder ?

 

Veterinæren mener nå at jeg overdriver... Men hun klør seg jo 23 timer i døgnet og uten dress (har fått superdekken), så klør hun jo på seg sår ?

 

Finnes det ANDRE grunner som kan gi kløe som kortisonen ikke ville tatt?

Veterinæren har ikke tiltak til oss videre ? jeg har henne så mye ute som mulig, vasker og desinfiserer alle overflater hver dag (samt matskål)

Ta kontakt med en som er spesialist i dermatologi. Hvilke område bor du i? Sikkert noen som kan anbefale noen, eller så er NVH alltid ett greit sted å kontakte for tips til hvem som kan hjelpe.

Film når hun klør seg i flere omganger så du har noe å vise. 

Det er flere ting som kan gi kløe, og det kan også være psykiske grunner som nevnt i innleggene over her. Ellers kan det for eksempel være nevrologisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Jeg ble medlem i januar 2006. Ganske lenge siden ja Håper du får en fin påske, og mye god pelsterapi ❤️ 
    • Her synes jeg det er noe som skurrer bittelitt.. Det som virkelig forbauser meg her er at du skriver at hunden er kjent for sin uberegnelige atferd.. Da lurer jeg på hva venninna di gjorde så tett på denne hunden? Hadde jeg visst om en slik hund  i området der jeg bodde hadde jeg gått lange omveier for å verne min egen hund.  Men så sier du og at hunden utagerte helt ut av det blå? Ingen hunder gjør det. Det ligger alltid noe bak og der er det vår jobb å ha såpass oppmerksomhet på hunden vår når vi går tur at vi har størst mulig kontroll på miljøet . Ofte blir hunder bånd reaktive pga de har vært utsatt for utfall fra andre hunder. Noe å tenke på.  Håper det går bra med hunden til venninna di.  Må tillegge at for meg som er atfersterapeut og instruktør så hadde det vært interessant å hørt begge sider av saken .. Og husk en ting - for hver person som anmelder "mindre" episoder dess verre blir det å være hund i dette landet. Naturlig atferd blir allerede sett på som "farlig" .. Ingen glemmer vel Bob og mange andre hvor det i 90% kunne vært en helt annen sak hvis det hadde vært litt mer empati og kunnskap inne i bildet.. Hadde dere tatt forhåndsregler og eier av hunden som utagerte hadde brukt en vest ell. lign som sier hold avstand så hadde dette ikke vært en sak i det hele tatt.. Så om det da stemmer at denne hundeeieren er helt elendig så kan jo dere gå foran med et godt eksempel. 
    • Ta kontakt med avlsrådet i klubben, de har kanskje noe mer info om hvem som planlegger hva. De kan også si noe om hvem som har hunder som kan passe deg.
    • Har briard, hun nærmer seg 9 år nå men er sprek ennå. Kunne tenkt meg en briardvalp mens min nåværende er sprek og rask! Hun har så herlig personlighet at jeg vil hun skal være med å prege valpen. Har forsåvidt sett litt på andre raser også som border collie (har ei på 4,5 år nå) og toller, men synes briarden har så herlig personlighet! Nå ligger det ut lite informasjon om oppdrettere i landet så jeg lurte på om noen visste om noen oppdrettere og evt kunne sende meg en pm om man ikke vil legge ut her? Vet av cathrine i trondheim men de er bortlovet, ble for sen der. 😅 men noen må da vite av noen oppdrettere? Står lite på briard/picard hjemmesiden. Litt dårlig det. 😬
    • Hvis du skal bruke folk som "hjelp", så pass på at de holder avstand og ikke tar kontakt med hunden først. Jeg ville oppholdt meg i områder med en del folk (ikke tette mengder) hvor det er mulig å regulere avstanden, og belønne ro og kontakt. Det valpen først og fremst trenger å erfare er at han ikke trenger å forholde seg til folk om han ikke vil. Hvis du skal trene sammen med folk, still dere på avstand og hold en samtale. Belønn all interesse hunden viser for den andre personen, hos deg selv, slik at han må søke ut igjen mot dem for å få belønning. Om han faktisk viser interesse for å gå bort til dem, la ham gjøre det, og la de kaste godbiter til ham (ikke bøye seg over ham!). Du kan hjelpe ham å hilse på folk du vil han skal møte (besøk, familie, venner osv.) med target-trening evt., så fokuset er på targeten og ikke på dem. Vær tydelig når han ikke trenger å forholde seg til folk og belønn kontakt med deg. Det skal ikke være opp til ham å måtte ta valget.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...