Gå til innhold
Hundesonen.no

Mocca og hennes små kaffekopper - Saluki


Tøfflus
 Share

Recommended Posts

  • Svar 145
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Som den meget bestemte damen Mocca er valgte hun føde før termin og da syntes hun kvinnedagen passet godt til henne. Fire timer og syv valper, 6 + 1, gikk som perler på en snor det her. Farger har jeg

3 1/2 uke og "no livnar det i lundar", dvs "huhei hvor det går i stua"   Bare se, hvor aktive de er (nesten) hele gjengen   Tøffe mannfolk har rosa sengetøy   På samme tid, så langt

I går utnytta jeg Kristins gjestfrihet til det fulle og tok opp hele kvelden hennes i selskap med verdens skjønneste Mocca (det å bli møtt av ei glad sjokodame i trappa som følger meg inn og hopper op

Posted Images

2 timer siden, MegaMarie skrev:

Så søte! Har du funnet ut hvilke farger gjengen er nå? Mest røde?

Mest rødt ja, ingen tvil, men rødt er ikke bare rødt hos saluki liksom, de kommer i ørten forskjellige nyanser og varianter. Men det er to stk da, som jeg fremdeles stusser over, er de røde eller rød/sjoko. Blir helt gaaal av å ikke vite, de endrer jo farge over natten liksom, selv erfarne farge-folk sliter litt gitt....
Uansett er de verdens fineste så det spiller egentlig ingen rolle :D 

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Tøfflus skrev:

Ja, de gjør det, men er de røde med svart eller brunt anlegg, det er mitt store 1000 kr spm *flir*

Tenker du på om de har svart el. brun pigment? Det er jo lett å se. Om de bærer anlegg for annen pelsfarge, finner du ut i neste generasjon (kanskje) :lol:

Red: ser i innlegget over at du nok lurer på om de har brun pigment. Hvis du synes de endrer farge, så har de nok ikke det. Er liksom ikke noen tvil om de brunpigmenterte. Det lyser rosa fra før de kommer ut av fosterposen, både snute, labber og ... alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Pringlen skrev:

Tenker du på om de har svart el. brun pigment? Det er jo lett å se. Om de bærer anlegg for annen pelsfarge, finner du ut i neste generasjon (kanskje) :lol:

Red: ser i innlegget over at du nok lurer på om de har brun pigment. Hvis du synes de endrer farge, så har de nok ikke det. Er liksom ikke noen tvil om de brunpigmenterte. Det lyser rosa fra før de kommer ut av fosterposen, både snute, labber og ... alt.

Jeg lurer rett og slett på om de er røde, sjoko eller begge deler, og det er jammen ikke lett å finne ut av :)

Og jo, saluki kan fint endre farge, men helst ikke sånn over natten da, det var mer fleip fra min side :lol:

Denne fx, ser jo helt annerledes ut fra valp til voksen, så kan du gjette hvilken farge den egentlig har. Jeg hadde slitt om jeg ikke hadde visst :)

SalukiPup.jpg

Saluki.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Tøfflus skrev:

Jeg lurer rett og slett på om de er røde, sjoko eller begge deler, og det er jammen ikke lett å finne ut av :)

Og jo, saluki kan fint endre farge, men helst ikke sånn over natten da, det var mer fleip fra min side :lol:

Denne fx, ser jo helt annerledes ut fra valp til voksen, så kan du gjette hvilken farge den egentlig har. Jeg hadde slitt om jeg ikke hadde visst :)

SalukiPup.jpg

Saluki.jpg

Ahh, dere har litt andre fargebetegnelser :) Hunden på bildet er jo rød, med svart pigment. En genetisk brun hund vil jo ha brun pigment. Men du kan jo ha røde hunder med brun pigment, var det jeg trodde du lurte på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ahh, dere har litt andre fargebetegnelser :) Hunden på bildet er jo rød, med svart pigment. En genetisk brun hund vil jo ha brun pigment. Men du kan jo ha røde hunder med brun pigment, var det jeg trodde du lurte på.

Er denne sortbasert? Jeg syntes den har brunt neselær, jeg? :lol: 

Hvilke betegnelser har salukien på A- og B-lokus? :) 

 

Gratulerer med de mange små! Har jeg fått med meg riktig at en av dem iallefall blir værende på sonen? :ahappy: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Ahh, dere har litt andre fargebetegnelser :) Hunden på bildet er jo rød, med svart pigment. En genetisk brun hund vil jo ha brun pigment. Men du kan jo ha røde hunder med brun pigment, var det jeg trodde du lurte på.

Hunden på bildet er DNA-testet brun, den har ikke svart pigment. Men den er grizzle, dvs tre-farget hår, lyst innerst og mørkere utover hvor, i dette tilfelle, hårspissene er mørkt brun. 

 

Akkurat nå, maysofie skrev:

Er denne sortbasert? Jeg syntes den har brunt neselær, jeg? :lol: 

Hvilke betegnelser har salukien på A- og B-lokus? :) 

 

Gratulerer med de mange små! Har jeg fått med meg riktig at en av dem iallefall blir værende på sonen? :ahappy: 

Den er brun. Og du må virkelig ikke spørre meg om A'er og B'er altså, jeg stinker på farge-genetikk, er derfor jeg "støtter" meg på mine saluki farge-eksperter :lol: 

 

Mange tusen takk til alle dere andre som skriver her, som jeg ikke har sitert, det er veldig hyggelig å få gratter og fine ord om mine vakre små :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Tøfflus skrev:

Hunden på bildet er DNA-testet brun, den har ikke svart pigment. Men den er grizzle, dvs tre-farget hår, lyst innerst og mørkere utover hvor, i dette tilfelle, hårspissene er mørkt brun. 

 

 

Artig, pigmentet ser svart ut på bildet. Er vel så mørk brunt at det er vanskelig å se på foto, may sofie så det, da :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Pringlen skrev:

Artig, pigmentet ser svart ut på bildet. Er vel så mørk brunt at det er vanskelig å se på foto, may sofie så det, da :D

Nemlig, og det er der jeg "sliter" litt med mine, er det svart eller brunt liksom :)

Disse to her fx, i ett lys ser det svart ut, i et annet veldig mørkebrunt.

IMG_2933.JPG

IMG_2995.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Malinka skrev:

Bare diskuter mer farge, så lenge det etterfølges av nærbilder av nydelige valper :aww: Da gjør det nemlig ingenting om jeg ikke har giddet å lære meg fargegenetikk :ahappy:  :wub: 

Jeg er skikkelig elendig på farge altså, jeg tar det jeg får jeg. Fleipet med at om det kom grønne og lilla er det også helt ok, haha. Men det er gøy med farger da, saluki har jo så innmari mange liksom.

Denne lille karen her er spådd bli som bror til far, og det gjør jo ingenting for han er lekker :D 

IMG_2960.JPG

Dexter.jpg

  • Like 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Sprettballen skrev:

Okei...nå begynner jeg for alvor å ville ha saluki :blink: De er så pene! 

Hvordan er foreldrene ift. det sosiale? Tror du det blir sosiale valper?

De er de peneste i hele verden er de, og mine i særdeleshet :D 

Mocca er jo bare søt og sosial, hun selger seg selv når vi får besøk uansett om hun har møtt dem før eller ikke, hopper opp og legger frembena rundt halsen og sier "kooooos meg" :wub: Mine hunder er egentlig ganske sosiale, de liker folk. Hvis vi går forbi noen og de sier et eller annet, stopper de og ser forventningsfullt på dem "åå, skal du klappe oss?". Herman er vel mer saluki, dvs ikke så kontaktsøkende selv, men han har ingen problemer med å omgås. Han bor jo med to barn og de har jo venner på besøk, og han har jo reist en del rundt på utst og diverse. Vi kom anstigende midt på natten, med høyløpsk tispe, og forventet oss et kjefteri av en annen verden. Nope, han registrerte at vi kom og morgenen etter ved frokosten var vi en del av flokken hans :)

Det er ingen grunn til å tro at dette ikke blir sosiale valper, de har ingen spesielle eller store adferds-issues i linjene sine som jeg kjenner til. Dette er tredje generasjon mine valper på morssiden så jeg kjenner dem jo egentlig ganske godt. Og siden jeg bor i en liten blokkleilighet i byen og ikke har hage de fritt kan springe inn og ut i, krever det litt er av meg mht det sosiale. Så jeg gjør nok med disse som jeg har gjort tidligere når de blir store nok. Vi går en tur ned på veien, ser på en buss, og opp igjen, og ut øker etterhvert mht lengde og hva de eksponeres for. Vi tar noen bilturer til hage-venner, opp i skogen, til veterinæren osv. De får besøk av både venner og kjente og fremmede og barn. 

 

  • Like 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...